طراحی

سوپرکارهای مدرن چگونه تولید می‌شوند؟!

خلاقیت و نبوغ کافی نیستند. این روزها برای تولید سوپرکاری درخور نیازمند تیمی واقعی هستید که تجربه و تخصص بالایی داشته باشند. روزهایی که فقط صنعتگران ماهر می‌توانستند چنین محصولاتی را تولید کنند رفته است؛ اما خودروها سریع‌تر و سریع‌تر شده و البته بالاتر از همه آن‌ها ایمن‌تر نیز شده‌اند. در اینجا به چگونگی تغییر روش‌های تولیدی و تولد سوپرکارها خواهیم پرداخت.

  • پروژه‌ای پیچیده

سال‌هایی بود که تولید سوپرکارها بسیار ساده‌تر بود. خبری از تکنولوژی‌های مدرن، قوانین پیچیده یا حتی بازاریابی نبود. تولید این خودروها عموماً به دست صنعت گران سپرده شده بود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این فرایند battilastra بود که به معنی کار کردن با فولاد است. مهندسان و صنعت گران با چکش‌کاری و خم کردن فولاد شکل یک خودرو را ایجاد می‌کردند و این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کرد که نتیجه نهایی به دست می‌آمد.

امروزه تولید یک خودرو بسیار پیچیده‌تر شده است. کار اصلی ابتدا با اسکچ های طراحی شروع می‌شود اما این کار دیگر روی کاغذ انجام نمی‌شود بلکه کامپیوترهای قدرتمند به میدان آمده‌اند. البته طراحان محدودیت‌هایی درباره خلاقیت‌های خود دارند.

آن‌ها در طول کار خود مجبور به هماهنگی با متخصصان دیگری هستند. شکل یک خودرو در واقع باید با قوانین ایمنی و آئرودینامیکی هماهنگی داشته و تمامی قطعات نیز در جای خود شکل متعادلی داشته باشند.

  • ایده‌ی تولید

زمانی که فاز اول پروژه سپری شد خودرو تقریباً متولد می‌شود. پس از تولید فایل‌های طراحی در کامپیوتر ما به پروتوتایپ گلی و تست‌های تونل باد می‌رسیم.

یک خودروی آئرودینامیک سرعت بالاتری داشته و سوخت کمتری مصرف می‌کند. این جنبه از پروژه در آینده اهمیت بیشتری خواهد داشت چراکه خودروساز بهبود پرفورمنس و شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خواهد بود. در واقع فراری و لامبورگینی قبلاً اعلام کرده‌اند در سال‌های آتی سوپرکارهایی الکتریکی تولید خواهند کرد.

زمانی که تست‌های استاتیک کامل شد ارتباط اصلی بین بدنه و قوای محرکه برقرار می‌شود. پس از آن است که هزاران کیلومتر تست‌های جاده‌ای با پروتوتایپ های استتار شده که جذابیت‌های زیادی برای رسانه‌ها و طرفداران دارند شروع می‌شود.

پس از معرفی رسمی زمان تولید اولین نمونه‌ها و تحویل خودروی جدید به مشتریان خوش‌شانس فرا می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاsvj

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1747 ديدگاه)

    مگه هنوزم پروتوتایپ گلی هست؟!

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (10350 ديدگاه)

      دقیق نمیدانم هنوز هم هست یا خیر ، ولی پروتوتایپ گلی باعث میشه طراح دید بیشتری نسبت به خلق محصول داشته باشد و بتواند نواقص مختلف را برطرف کند !

      1. mahan

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2286 ديدگاه)

        به شدت معتقدم کار طراحی باید دست هنرمند باشه تا کامپیوتر!

    2. Philipp

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1109 ديدگاه)

      بلی
      اما نه به صورت گذشته که کل طراحی روی آن صورت می گرفت بلکه پس از طراحی در کامپیوتر یک تا نهایتا سه تا پروتوتایپ برای تست های آیرودینامیکی میسازن

    3. Mad.z.Max

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1853 ديدگاه)

      آره، بعد از موک آپ های اسکِیل شده اولیه، ماکت بعدی که مدل فول سایز هست با کلِی (همون گل مخصوص مدل سازی) یا چوب یا رزین (که دو مورد آخر جدیدا بیشتر استفاده میشن گویا و ربات ها هم توی شکل دادنشون دخیلن) ساخته میشن و تمام جزییات ظاهری روشون اعمال میشه و نهایتا جوری رنگامیزی میشن که گاهی توی بعضی از نمایشگاها هم به نمایش درمیان و حتی از فاصله چند قدمی هم تشخیصشون از مدل واقعی سخته

    4. Reza Waffen SS

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5341 ديدگاه)

      بله

  2. ehsan fa

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1955 ديدگاه)

    احساس میکنم اگه یه نخ سیگار میکشیدم از خوندن این مطلب مفیدتر بود

    1. مهدی موتور

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      🤣

    2. mahan

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2286 ديدگاه)

      😂😂😂😂 خیلی باحال بود ولی اگه قلیون می کشیدی مفیدتر بود و تو وقتت هم صرفه جویی میکردی!

      1. Saleh

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (46 ديدگاه)

        قلیون تا چاق بشه طول میکشه 😂
        همون یه رول بهتره😂

        1. mahan

          ۲۱ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (2286 ديدگاه)

          ماشالله بچه ها استادن ولی خب هر دم قلیون 70 تا 80 نخ سیگاره و جبران میشه😂😂

  3. datsun

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (3983 ديدگاه)

    الان که دیگه هر کمپانی از ناکجا آباد یه سوپر ماشین با چهار تا موتور الکتریکی و شتاب زیر سه تولید میکنن.

  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (10350 ديدگاه)

    حالا متوجه شدید چرا محصولات اسپرت قدیمی مثل فراری لامبورگینی فورد پورشه آلفارومئو و…حدود ۷۰ سال پیش برای مسابقات لمانز چقدر توان و فکر میگذاشتند بدون کامپیوتر و وسایل خاص امروزی بالاترین بهره‌وری را داشته باشند و برای همین اینقدر گران و ارزشمند هستند چون تیم مهندسی و ساخت باید تا مدت‌های زیاد سَعی و خطا میکردند تا موفق شوند محصول را ارائه کنند !!!

    1. ( Only she reminds me of love )

      ۲۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1176 ديدگاه)

      آره مثل تویوتا که این همه وقت میزاره و زبان طراحی نداره😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      1. ممد ژانگولر

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (4364 ديدگاه)

        😂👏😂

      2. Hamid

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2458 ديدگاه)

        باشه … هر چی شما بفرمائید … تویوتا اصلا هیچی نیست … از سایپا کمتره! فقط نمیدونم چرا تو بازار “آزاد” آمریکا مث چی میفروشه … آره آمریکایی ها هیچی حالیشون نیست ماشین بدرد نخور میخرن پولشون رو هدر میدن داداش! باس آگاهشون کنیم! وظیفه انسانیمونه !

      3. RezaRs

        ۲۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1608 ديدگاه)

        اقای رستمی عزیز اگر بیشتر به طراحی های لکسوس و تویوتا دقت کنین یکسری اصول و خطوط رو پیدا میکنین و ضمنا از تویوتا انتظار استون تو طراحی داری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا