یکی از خودروهای برجسته در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۶، کانسپت آکورا پرسیژن بوده است. این کانسپت به عنوان الگوی طراحی آینده سدانهای آکورا، شعار جدید کمپانی با عنوان «عملکرد دقیق و حسابشده» را به نمایش گذاشته و اشاراتی به آینده ماجراجویانه و نوآوریهای طراحی برای این برند سطح بالای هوندا دارد.
این ظاهر تهاجمی توسط میشل کریستنسن (Michelle Christensen) در استودیوی آکورا در کالیفرنیای امریکا طراحی شده است؛ جایی که خانم «کریستنسن»، مدیر طراحی آن است. در نمایشگاه دیترویت، «کریستنسن» در مورد کانسپت پرسیژن و تأثیر آن در آینده آکورا با Motorauthority گفتگویی انجام داده که در ادامه آن را میخوانیم. تشابه ابعاد کانسپت پرسیژن با RLX و امکان جایگزینی با این مدلاین خودرو، اساساً افق موردنظر ما را نشان میدهد. با به حرکت درآوردن NSX و ایده «عملکرد دقیق و حسابشده»، ما چیزی را میخواهیم که نه فقط به دنیا آن را نشان دهیم، بلکه میخواهیم برای عوامل داخلی استودیویمان الهامبخش باشد؛ اینکه که در آینده با سری سدانهایمان چه کار خواهیم کرد. در آینده، المانهای زیادی از این کانسپت در سدانهای آکورا خواهید دید. بنابراین، این کانسپت برای یک مدل خاص نیست. البته جثه عریضتر و کمارتفاعتری نسبت به RLX کنونی نیز دارد. شعار ما در طراحی بیرون آکورا در حال حاضر «لبه مدرن فریبنده» است و بخش «فریبندگی» بیشتر به نسبت ابعاد برمیگردد. میدانیم که این موضوع برای خریداران مدلهای لوکس بسیار مهم است و بر این اساس، تمام سعیمان را در این خودرو انجام دادهایم تا به یک نسبت مناسب در ارتفاع و عرض، یک قامت برازنده، تأکید ویژه بر روی تمام چرخها و نمایش پرفورمنس در سراسر طراحی برسیم. تغییر طراحی معروف «منقار» آکورا در کانسپت پرسیژن
این موضوع را میدانم که ممکن است بحثهای زیادی بر سر آن باشد، ولی فکر میکنم که در حال حاضر، رفتهرفته افراد زیادی از این منقار به عنوان یک مشخصه و وجه تمایز استفاده میکنند. احساس میکنم که خیلی از مردم به آن اشاره میکنند و آن را مورد ستایش قرار میدهند. ولی وقتی در جریان و جهت شعار «عملکرد دقیق و حسابشده» قرار گرفتیم، میخواستیم به عقب برگردیم و شرایط را دوباره ارزیابی کنیم. اینکه آیا همه چیز با «عملکرد دقیق و حسابشده» منطبق است؟ وقتی به جلوپنجره نگاه میکردیم، چنین چیزی را در آن نمیدیدیم. میخواستیم چیزی را داشته باشیم که جلوه بیشتری از عملکرد را انتقال دهد. فضایی در جلو داشتیم که به نظر میرسید که چیزی را که در حالت معمولی یک هواکش باید باشد، مسدود کرده است. این شروع یک گفتگو برای طراحی دوباره جلوپنجره شد. بر این اساس، از بین صدها نمونهای که برای این منظور آماده شده بود، این یکی بیشتر با «آکورا» هماهنگی داشت. البته هنوز هم این جلوپنجره نوعی ۵ ضلعی در خود دارد و بنابراین، نشانههای از دستاوردهای ما تا به اینجاست. ولی یک فرم تمیز و مناسب برای آن ایجاد شده و با فراهم کردن جریان هوا به درون جلوپنجره، واقعاً حسّ پرفورمنس را انتقال میدهد. فرم سهبعدی تیز جلوپنجره و مشکلات استفاده از آن در مدل تولیدی
فکر میکنم که این بستگی به خودرو دارد؛ مخصوصاً اگر بر روی تراکهای سبک کار کنید، احتمالاً باید حالت تهاجمی کمتری برای آن درنظر بگیرید. ولی شکستگی در خط وسط همیشه یکی مشخصههای آکورا بوده است. این خودرویی که در اینجا میبینید، به عنوعی یک «کاریکاتور» از چیزهای مختلف است. ما هنوز میخواهیم که کار را بر روی تمام محصولاتمان ادامه دهیم و به منظور رسیدن به نتیجه نهایی، مهندسان ما توسعه عناصر درونی آن را همچنان دنبال خواهند کرد.
اِلمانهای لوزی جلوپنجره و جریان هوا
ما میخواهیم که شما این جزئیات را از فاصلهای نزدیکتر بررسی کنید. تمام این لوزیها در واقع، از داخل باز هستند و همینطور، هوا از شکافهای قائم آنها نیز میتواند جریان داشته باشد. همچنین دو هواکش دیگر در قسمت پایین وجود دارند. البته دوباره اشاره میکنم که این بیشتر یک حالت کاریکاتورگونه دارد و ما واقعاً میخواهیم که طراحان داخلی خود را تحتتأثیر قرار دهیم. بنابراین، سعی کردهایم که از کار لذت ببریم و بیشتر جزئیات برای ما حالت اولیه و مقدماتی داشتهاند. هدف اصلی، ایجاد فضای بازتر در آن به منظور عملکرد بهتر بوده است.
میتوانید چشمبسته، هر یک از آنها را انتخاب کنید. البته ممکن است عیناً همین فرمها انتقال داده نشوند. همچنین برخی قسمتهای این طراحی از NSX میآیند. یکی از چیزهایی که ما در این کانسپت دنبال کردهایم، زبان طراحی سطوح جدیدمان است که بخشی از «لبه مدرن فریبنده» محسوب میشود. واقعاً قصد داشتهایم که این کنتراست را در سطوح ایجاد کنیم. معمولاً در یک خودرو، از تمام سطوح از یک شیوه طراحی استفاده میشود، ولی برای مدلهای آکورا، کنتراست بیشتری را درنظر گرفتهایم و بنابراین، از این سطوح با شکستگیهای فراوان استفاده کردهایم. به عنوان مثال، در کنارههای بدنه، شکستگیها و پیچیدگیهای زیادی وجود دارد، ولی وقتی به تایرهای میرسید، گوشههای گرد و ارگانیکتری مشاهده میکنید. تقریباً مانند این است که دو زبان طراحی سطوح مختلف، در کنار یکدیگر قرار داده شدهاند. این کنتراست سطوح، چیزی است که از این به بعد در تمام مدلهای آینده استفاده خواهیم کرد. یکی دیگر از چیزهایی که از NSX الهام گرفته شده و سپس در سطح بالاتری، در کانسپت پرسیژن استفاده شده، حسّ سبکی و شناور بودن است. اگر به این کانسپت نگاه کنید، مشاهده میکنید که ستونهای اول بدنه حالت شناور و انتهای بسیار باریکی دارند. بر این اساس، ای خودرو سبکوزن به نظر میرسد. چراغهای عقب نیز به گونهای طراحی شدهاند که انگار در یک حالت معلق هستند. شما میتوانید دست خود را در پشت چراغهای عقب بگذارید؛ چیزی که از ستونهای عقب بدنه NSX گرفته شده است. میخواهیم این حالت سبکی و پرفورمنس را حفظ کنیم؛ طوری که انگار همیشه جریان باد بر بدنه تأثیر دارد و خودرو همیشه در حال حرکت است. امکان تولید یک مدل ۴ در بدون ستون وسط بدنه، با درهای عقب سبک خودکشی (Suicide) و یک طراحی عقب به سبک پشتبند (Flying Buttress)
هر چیزی امکانپذیری است. به خودرو و نیازهای خریدار بستگی دارد. همه موارد به کار رفته در پرسیژن، میتوانند در آینده استفاده شوند. فکر میکنم که امکان استفاده از درهای خودکشی وجود دارد. همهچیز به مواردی چون تستهای تصادف و ساختار بستگی دارد. طراحی ملایم و دلنشین آکورا در دهه گذشته و تغییر به یک جهتگیری جدید و مقبولتر
عملکرد دقیق و حسابشده از ابتدا در DNA ما بوده است. فکر میکنم که در طول چند سال گذشته، چنین چیزی وجود داشته، ولی به این اندازه شناخته شده نبوده و یا قابلیتهای لازم را پیدا نکرده است. نکته مهم در مورد هوندا و آکورا این است که ما همیشه بر روی مشتری تمرکز میکنیم. ما همیشه محصولاتمان را بر اساس تصور ما از نیازهای آنها و همینطور، مواردی که خریداران به ما میگویند، میسازیم. از دلایل همین نوسانها، این است که واقعاً با تمرکز بر مشتریان و نیازهای آنها عمل میکنیم. فکر میکنم که جهتگیری «عملکرد دقیق و حسابشده» بسیار قدرتمند باشد.
ما از به اشتراک گذاشتن این کانسپت با دنیا، نمایش رازهایمان، کاری که مشغول انجامدادن آن هستیم و راهی که آکورا در حال طیکردن است، بسیار هیجانزده هستیم.
Cosworth
۲۹ دی ۱۳۹۴واقعا باید برای زنها و دخترهای ایرانی تاسف خورد!
اونجا دختر ها و زن ها مدیر استودیو طراحی و متخصص فنی و طراح و …. میشن اون وقت اینجا زن ها و دخترهای ما فقط دنبال ظاهر و قیافه و ماتیک و آرایش و خاله زنک بازی و فضولی تو کار دیگران و این خوشگله و اون زشته و از اینجور مزخرفات هستن!
یعنی 90 درصدشون فقط یه مصرف کننده هستن هیچی هم بارشون نیست فقط ولگردی تو خیابون و خوردن و خریدن همین!!
واقعا متاسفم!
محمدرضا
۲۹ دی ۱۳۹۴جانا سخن از زبان می گویی !
afish
۲۹ دی ۱۳۹۴با عرض ادب واحترام دوست گرامی بنده و شما در جایگاهی نیستیم که نصفه جمعیته یک کشور رو مورده قضاوت قرار بدیم خاله زنک بازی یعنی همین کار
farzad
۲۹ دی ۱۳۹۴اقای عزیز همون پل طبیعتی که شما روش قدم میزنین و جزء پنج سازه ی برتر جهان انتخاب شده رو یک خانوم ایرانی طراحی کرده خواهشا بیاین انقد بیگانه پرست نباشیم
تو این کشور مرد هم نمیتونه به جایگاه این خانوم برسه چه برسه به زن
Cosworth
۲۹ دی ۱۳۹۴عزیزم من گفتم 90 درصدشون نه همشون! اون 10 درصد هم برای همون چند نفر خالی گذاشتم! من بیگانه پرست نیستم فقط آرزو به دل موندم یه بار یه دختر جوون 20 تا 30 سال ببینم که تمام دغدغش قیافه و ظاهر و ازدواج و دماغ عمل کردن و خوشگلی و زشتی نباشه بلکه یه ذره هم بارش باشه آدم 2 کلام حرف مفید و علمی و فنی و هنری هم بتونه باهاش بزنه!
کاش به جای لوازم آرایش ظاهری یه مدل لوازم آرایش برای مخ هم بود که اینقدر آکبند نمونه!
great britain
۲۹ دی ۱۳۹۴متاستفانه اکثر خانوم های ایرانی قبل از ازدواج به فکر همون چیزهایی هستن که دوستمونم گفت.
وقتی هم میخوان ازدواج کنن به فکر خرج عروسیو لباسو که مثلا مادر شوهر و فامیلا چقدر براشون پول و سکه جمع میکنن هستن!!!
انقدر چیزهای بد وجود داره و من به عینه دیدم که تاسف اوره گفتنش.
اونوقت میخوان پیشرفت هم کنن؟؟؟؟؟؟؟
اون کسایی که هم میرن خارج ………………(دیگه نگم بهتره).
مجتبی (ساروی)
۲۹ دی ۱۳۹۴دوست عزیز این جامعه و فرهنگ بیمار ما هستش که زن های مارو که همون خواهر و مادرو همسر بنده و جنابعالی هستن رو به این سمت هل داده .نه اینکه وقتی با یه مرد تو همون رده سنی که جنابعالی در تفاضلات خودتان فرمودید صحبت میکنید فقط دارن صحبت از راهپیمایی در فضا انتگرال سه گانه و کسینوسه کتانژانت و یا فلسفه هستی میکنند.ببخشید مرد ایرانی فقط داره در مورد مخ زنی ولگردی و هزار تا …دیگه که همشون تفریحات کاذب هستن صحبت میکنه .چرا تنها راه سریع پولدار شدن تو کشور ما دلالیه ؟تا دوزار پول دست ملت میاد میگن بریم زمین ملک بخریم سال دیگه سه برابر شه بفروشیم .؟؟؟اینا ریشه اجتماعی داره .و به فرهتگ سازی بر میگرده .نمیدونم شاید یه جایی اون بالا ها به نفع بعضی ها باشه که مردم اینجوری باشن ؟پس خواهشا شمشیر بر ندار و در مورد خانم ها به همین راحتی قضاوت نکن .
parham
۲۹ دی ۱۳۹۴یعنی تعجب کردم فرمودید جزو 5 سازه برتر هست پل طبیعت. لطفا منبع اطلاعتون رو ارسال کنید
شهریار همایونی
۲۹ دی ۱۳۹۴واقعاً برای شما متاسفم . امسال چند دختر یا زن ایرانی برای کشورمان مدال آوردن و افتخار آفریدن !!!!!!!
همه جا خوب و بد وجود داره
Amir one
۳۰ دی ۱۳۹۴ایشونم نگفت همشون بلکه گفت اکثرشون. لطفا اول کامنتو خوب بخونید بعد ابراز تاسف کنید
شهریار همایونی
۱ بهمن ۱۳۹۴همون اکثراً هم غلطِ برادر . خوب خوندم که جواب دادم !!!!!!
king 918
۲۹ دی ۱۳۹۴واقعا اگه همین جوری با همین طراحی و عملکرد خوب تولید بشه رقیب قدرتمندی برای هیولا های خودروسازی میشه …..
البته من فکر میکنم گل سر سبد محصولات اینده کانسپت ( پورشه میژن ایی ) میشه …
Ashkan
۲۹ دی ۱۳۹۴واقعآ یکی از بهترین فخر فروشی های دنیا اینه که سوار ماشین کانس÷تی بشی که هیچ وقت به همون شکل تولید نمیشه
ای بابا
۲۹ دی ۱۳۹۴الان باز میان میگن تقلید کرده از جلو شبیه فلان ماشینه از بغل شبیه ماشینای آلمانیه از پشت از ماشینهای آمریکایی تقلید کرده داخلشم از فیلم جنگ ستارگان کپی کرده
احمد باقری
۲۹ دی ۱۳۹۴خیلی باحال طراحی شده و خیلی روش کار شده، واقعا آفرین.
امید
۲۹ دی ۱۳۹۴چراغاش !!!!
O.o
احسان(احسان)
۲۹ دی ۱۳۹۴این چیزا چیه تو چراغای ماشین؟
پویان
۲۹ دی ۱۳۹۴هم طراحشه هم ازش تو نمایشگاهها بجای این دخترا ازش استفاده میکنن. خوش بحالش دیگه آدم از خدا چی میخواد
ارمان
۳۰ دی ۱۳۹۴خیلی شیکه اما میتونه لکسوس رو به چالش بکشه؟
Cosworth
۳۰ دی ۱۳۹۴جناب مجتبی (ساروی):
با کلیت حرفاتون موافقم وضعیت جامعه طوریه که زن و مرد نمی شناسه ولی حرف من اینکه از هر 10 تا پسری که دیدم حداقل یکیشون 4 تا حرف به درد بخور از دهنش در اومده و یه چیزی ازش یاد گرفتم ارزش حرف زدن داشته ولی تا به امروز فقط یکی دو تا خانم واقعا با سواد و نرمال دیدم! جالبه بدونید همین الان که دارم این کامنت رو تایپ میکنم تو شرکت سر کار هستم و تو اطاقی که هستم 2 تا خانم هستن یکی بغل دست من میشینه یکی پشت سر من! 1 ساله توی یک اطاق هستیم. باورت نمیشه تو کل این 1 سال حتی یه کلمه حرف به درد بخور از دهن اینا نشنیدم همش لوس بازی و خاله زنک بازی! یا غیبت و فضولی دیگران یا نظر دادن راجع به هیکل و تیپ و قیافه این و اون! بقیشم حرف هایی که اصلا نگم بهتره! کلا تمام عمرشون فقط به فکر غرایز هستن اون عقل کلا کار نمیکنه! سر باطری عقلشونو کشیدن کلا ECU رو قطع کردن گذاشتن کنار! الان یکیشون 1 هفته مرخصی بوده تازه اومده سر کار! ولی به جای اینکه کار کنه تقویم گرفته دستش دنبال تعطیلی یا مرخصی بعدی میگرده! خب این یعنی چی؟ یعنی افسردگی مطلق! یعنی در حدی مخش باد خورده که نمیتونه بشینه پشت میز 2 دقیقه کار کنه! از بس ول گشته و چرت و پرت گفته به این روز افتاده! تجربه ثابت کرده آدمهایی که اصلا از مخشون کار نمیکشن به محض اینکه سنشون میره بالا دچار افسردگی و آلزایمر میشن. مثلا من به مامان خودم همیشه زور میکنم 2 تا بازی فکری تو موبایلش بازی کنه یه خورده ذهنش کار کنه پس فردا آلزایمر نگیره!
تو همین جامعه داغون هم آدم نرمال پیدا نمیشه همش نمیشه جامعه رو مقصر دونست! درسته زنها خلقتشون با مردها فرق داره ولی نباید کل زندگیشون پوست و مو و قیافه و دماغ و این چیزا باشه! یه ذره هم باید مطالعه کنن یه ذره اطلاعات فنی داشته باشن! مثلا یارو چراغ STOP روشن شده 100 کیلومتر رفته واشر زده! خب چرا حتی یه بار هم نگاه نکرده به پشت آمپر! بهشم میگی میگه اصلا نمیدونم اینا چی هست!! چرا؟؟ چون موقع رانندگی عوض اینکه حواسش به ماشین باشه تو خیابون چشمش دنبال اینکه ببینه اون زنه چی پوشیده اون یکی هیکلش خوبه اون یکی بده!! اصلا نمیخوان هیچی یاد بگیرن فقط میخوان تو خیابون ول باشن که مثلا روحیشون خراب نشه!!! غافل از اینکه همین مخ تعطیل باعث خرابی روحیشون شده! خبر ندارن!
مسعود
۳۰ دی ۱۳۹۴آخ داداش دقیقا حرف دل منو زدی. دمت گرم.
great britain
۳۰ دی ۱۳۹۴داداش (Cosworth) شما چقدر خوب حرف میزنی دقیقا حرف های دل من آفرین به شما.
V.D.T
۳۰ دی ۱۳۹۴اولین چیزی که بعد از دیدن جلوش به ذهنم میرسه اینه:
جلو پنجره! برند های زیادی دارن میرن به این سمت واسه طراحی جلو پنجره (فرم کلش مد نظرمه!)
+ طراحی چراغ جلوش منو یاد فرم کلی چراغای آئودی میندازه! که البته چیز خوبیه!(شبیه نی انصافا؟)
ramin
۳۰ دی ۱۳۹۴یادت رفت بگی طراحی داخلیش از جنگ ستارگان تقلید کرده..
Mehrbod
۳۰ دی ۱۳۹۴طراحی وابسته به سبک New Edge با پیروی از فرم های جدید ( از 2010 ) ژاپن و طراحان غربی شیفته سبک آن کشور ، ارایه شده است .
فرم های مهیج و تملق گونه نمای خارجی این کانسپت بیشتر به اتود های فرم گرای روی کاغذ شبیه است و جسارت بسیاری ، عرضه این گونه کانسپت ها نیاز دارد .
اما نمای داخلی ، درها و داشبورد آن بسیار استثنایی نوآورانه و کارکردگرا است .
از عکس های بسیار پدال ، سپاسگزارم .
moein
۳۰ دی ۱۳۹۴طراحیش خیلی فضاییه
حميد
۳۰ دی ۱۳۹۴کلا مقایسه کار اشتباهیه
ولی خوب خانومهای إیرانی هم می تونند طراحهای خوبی باشند
حالا خودمون هستیم ما مردها چیکار کردیم که وأنها انجام دهند
در هر حال بهتره خانومهای إیرانی از حجم آرایش خود بکهاند