«گوردون واگنر»، طراح ارشد خودروسازی مرسدس بنز، از تاثیرات هوشمصنوعی در صنعت خودرو میگوید.
سرطراح مرسدس بنز باور دارد ک هوشمصنوعی میتواند طراحان تا ۱۰ سال دیگر بیکار کند. گوردون واگنر در یک رویداد تازه در ساختمان مرسدسبنز در شهر میامی به این موضوع حساس در زمینه طراحی خودرو اشاره کرد.
از ابتدای زمانی که صنعت خودرو پا به عرصه وجود گذاشت، طراحان خودرو بخشی جدانشدنی از آنها بودهاند. طراحان بزرگ با تکیه بر دانش طراحی و شناخت مناسبی که از مهندسی و کاربرد اجزا در خودرو داشتند، موفق شدند تا برخی از پرفروشترین یا خاطرهانگیزترین خودروهای جهان را بیافرینند.
اما حال با آغاز عصر خودروهای برقی که خود حاشیههای زیادی را در بر دارند، پیشزمینههای اغاز فعالیت هوشمصنوعی در بخشهای مختلف صنعت و حتی هنر هم آغاز شده است. هر چند که با برقیشدن خودروها و آغاز این انقلاب مهم، کار طراحان مهم از همیشه شده است و این افراد هستند که باید چهره نسل بعدی خودروها را مشخص کنند. با این وجود، بسیاری از آنها و حتی طرفداران قدیمیتر صنعت خودرو باور دارند که استفاده از هوشمصنوعی و حذف طراحی انسانی، هویت را از خودروها خواهد گرفت.
امروزه حتی سرطراح مرسدسبنز هم باور دارد که جانشینش در شرکت یادشده، یک مدل هوشمنصوعی خواهد بود. او در مصاحبه خود با رسانههای آمریکایی گفت:
ما هماکنون با هوشمنصوعی کار میکنیم. درحال حاضر، ۹۹ درصد از خروجیهایش بهدردنخور هستند. مشکل اساسی هم همین است. هوشمنصوعی خروجی بالایی دارد اما باید بتوان چیزهای خوب و بد آن را هم از جدا کرد. تنها ۱ درصد محتوای خوب دارد که باید از آن آموخت.
بگذارید هر روز بهتر شویم. هوشمنصوعی راه و روش طراحی ما را بهشکلی سهمگین تغییر خواهد داد. باور دارم که شاید تا ۱۰ سال دیگر، بیشتر طراحیها به دست هوشمنصوعی انجام خواهد شد. جانشین من هم یک ماشین خواهد بود و هزینه کمتری را هم بردوش شرکت خواهد گذاشت.
انقلاب هوشمنصوعی که از انقلاب پیشرانههای برقی در صنعت خودرو هم بزرگتر خواهد بود، تغییری بسیار بزرگ در صنایع مختلف و حتی سبک زندگی بشر امروزی خواهد گذاشت. این ابزار که گاه به مرزهایی ترسناک میرسد هماکنون با مشکلات بسیار متعددی دستوپنجه نرم میکند و نمیتواند طرحهای موفقیتآمیزی را در زمینههای هنری ارائه دهد.
واگنر در ادامه همین مصاحبه اعلام کرد که مرسدسبنز همچنان به تولید خودروهایی مجهز به کنترلهای فیزیکی ادامه خواهد داد. این برند که اخیرا استفاده از نمایشگرهای بزرگ در خودرو را حرکتی نهچندان لوکس قلمداد کرده بود، به تولید خودروهای خودران هم چشم دارد و هماکنون مدلهایی از سدانهای لوکس کلاس S و EQS را با فناوری خودران سطح ۳ به دست کاربرانش میرساند. واگنر میگوید که رسیدن به آینده تمام خودران هنوز مانند یک رویایی علمی-تخیلی است و هزینه زیادی را روی دوش شرکتها میگذارد. برای آشنایی بیشتر با این فناوری مقالههای «کاوش در فناوری خودران؛ آیا انسانیت واقعا در حال نابودی است؟» و «پیش نیازهای ورود خودروهای خودران به جاده چیست؟» را مطالعه کنید.
این مقام ارشد طراحی در مرسدسبنز در پاسخ به این سوال که آیا شرکتش به تولید محصولاتی بدون فرمان یا دنده روی خواهد آورد یا نه، جواب داد:
شاید نهایتا این کار را انجام دهیم اما در آینده نزدیک خبری از آن نخواهد بود. ما همیشه فرمان خواهیم داشت، حداقل تا آیندهای که هماکنون میتوانیم متصور شویم. با رشد سیستم خودران، خودروها به فضایی برای زندگی تبدیل خواهند شد. خودروی آینده یک گوشی چرخدار نیست بلکه خانهای هوشمند و متحرک است.
با نظر به دیدگاه واگنر که یکی از پیشروترین طراحان صنعت در دهه اخیر بوده است، میتوان به این نتیجه رسید که طراحان بزرگ جهان هماکنون درحال آمادهسازی خود برای کنترل وضعیت چهره خودروها در آینده هستند. اما اینکه در این کار موفق خواهند شد یا نه، به آینده موکول خواهد شد. نتیجه آغاز حیات هوشمصنوعی چه خواهد شد؟ کسی هنوز نمیداند. برای آشنایی بیشتر با این زمینه میتوانید مقاله “استفاده بی ام و از هوش مصنوعی برای طراحی خودروها!” را مطالعه کنید. نظر شما درباره رشد این فناوری بشری چیست؟
Ahmad
۱۳ اسفند ۱۴۰۳خب خدا رو شکر که شما بیکار میشین چون شماها واقعن گند زدید به طراحی ها اون کمپانی بنز که اسمش رو یه تریلی نمیکشید الان با این طراحی ها به قهقرا رفته
NAVID@@98
۱۳ اسفند ۱۴۰۳نه اتفاقا همیشه هرچیز اول۱ مرسدس بنز و فورد هرچیز اول۱ بودن و الانشم هستن
چون کلا 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن
طراحی و هرچیز کسی به گرد پاشونم نمیرسه و دیگران باید برای دوم شدن به بعد از اینا رقابت کنند
همون طراحی bz4x سه چرخ هم از سر بعضیا هم زیاتیه
بعضیا
چه میدونند طراحی چیه دیگه
ناتو
۱۳ اسفند ۱۴۰۳بیان ایران کار برای همشون تو قسمت فرهنگی وبسیج ادرات در ایرانخودرو و سایپا هست
محمد
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ایران خودرو و سایپا مگه بسیج دارند؟!!
B
۱۳ اسفند ۱۴۰۳یه درصد فکر کن نداشته باشن
مازیار
۱۳ اسفند ۱۴۰۳گریزناپذیره
و به نظرم اوائل کار ممکنه با مقبولیت زیادی مواجه نشه اما در نهایت بهترین انتخاب خواهد شد
اون بنز کوپه عکس اول هم خوبه
دکتر استاپ
۱۳ اسفند ۱۴۰۳حالا فهمیدیم که XM و g90 از کجا اومدن
آرین
۱۳ اسفند ۱۴۰۳خب دومین شغل مورد علاقه بنده ترکید
تنها یک گزینه مانده
علی جردن
۱۳ اسفند ۱۴۰۳اگر هوش مصنوعی جانشین نیروی انسانی می شد بجای اینکه خط بدنه رولزرویس هارو با کار دست کشیده بشه می سپردن به ربات نقاش!
ظرافت و لطافت در محصول و حتی خبر از نیازهای دقیق انسانی صدرصد از عهده هوش مصنوعی بر نمیاد پس هیچ کس کارخانه مرسدس بنز رو بصورت کامل در اختیار هوش مصنوعی قرار نمی ده اگر خطای انسانی باشه اتصالی و ویروسی دستگاهی هم هست
هوش مصنوعی کارهارو راحت تر می کنه و اگر انسان نظارت داشته باشه پروژه ها دقیق تر میره جلو با سرعت نور انسان پیشرفت می کنه
علی جردن
۱۳ اسفند ۱۴۰۳مثلا اگر همین سرچساده گوگل زمان اهرام مصر بود دنیای الان خیلی پیشرفته و تکنالاژیک تر از الان بود و به خیلی از شایعات و جهل انسانی در زمان خودش پایان می داد و از الانمون جلوتر بودیم پس لطفا همه رقیبا و رفیقا و غریبه ها باهم متحد باشیم و از همه مهمتر پشت هم در بیاییم حامی همدیگه باشیم
Khosrow
۱۳ اسفند ۱۴۰۳چـی تـر؟ :))
علی جردن
۱۳ اسفند ۱۴۰۳منظور پیشرفت و Technology تکنالاژی بود که برای بشریت لازمه
Titanium
۱۳ اسفند ۱۴۰۳واقعا طرح های خوبی زده اما نه فقط انسان
______________
۱۳ اسفند ۱۴۰۳بعید میدونم هوش مصنوعی بتونه جای اون طراحی های افسانه ای رو بگیره
حداقل خوبه تا اینده نزدیک فرمون و دنده از روی ماشینا برداشته نمیشه 😁😒
من
۱۳ اسفند ۱۴۰۳بعنوان یک طراح معمار میدونم که در هر زمینه ای که به طراحی مربوط باشه در آینده نزدیک هوش مصنوعی قراره بیشتر کار رو انجام بده و انسان به عنوان ناظر در کنار هوش مصنوعی به بالاترین ظرفیت کاریش برسه، ۵۰ سال پیش برای ترسیم نقشه های یک ساختمان اگر دو ماه زمان نیاز بود ده سال پیش همون نقشه هارو با نرم افزار CAD تو یک هفته ترسیم میکردن و الان هوش مصنوعی دست و پا شکسته تو چند ثانیه رسم میکنه، که اگه کامل بشه و ایراداتش رفع بشه دیگه خطای انسانی هم نداره، تصور آینده هیجان انگیزه ولی خودش نه