طراحیمتفرقه

چرا صدای پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت آمریکایی جذاب‌تر از نمونه‌های اروپایی است؟

همواره مقایسه‌ای جنجالی بین خودروهای آمریکایی و اروپایی وجود داشته است و این کشمکش به بحث پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت و میل‌لنگ متقاطع نیز کشیده می‌شود. می‌خواهیم بدانیم چرا صدایی که پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت آمریکایی تولید می‌کنند جذاب‌تر و هیجان‌انگیز از صدای ۸ سیلندرهای اروپایی است. همراه ما باشید.

فورد موستانگ شلبی GT350 اولین بار در سال ۲۰۱۵ با طراحی میل‌لنگ تخت معرفی شد. هم‌اکنون شورولت کوروت Z06 مدل ۲۰۲۳ نیز از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کند. از آنجایی که چنین پیشرانه‌هایی بیش از پیش در خودروهای پرفورمنس آمریکایی بکار می‌روند بنابراین افراد زیادی درباره آن‌ها صحبت می‌کنند. شرکت‌های سطح بالای اروپایی همچون فراری از چندی قبل شروع به تولید پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت کرده‌اند. البته باید گفت چنین طراحی‌ای معمولاً در خودروهای مسابقه‌ای ویژه بکار رفته بود اما جایگزین میل‌لنگ تخت چه بوده است؟ اکثر خودروهای ۸ سیلندر امروزی از میل‌لنگ متقاطع استفاده می‌کنند اما این دو نوع طراحی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

موضوع ساده است. هر دو نوع طراحی هدف یکسانی را دنبال می‌کنند اما تفاوت به درجه چرخش پیستون‌ها مربوط می‌شود. در میل‌لنگ متقاطع پیستون بعدی پس از ۹۰ درجه چرخش به محفظه احتراق می‌رسد درحالی‌که در طراحی میل‌لنگ تخت زاویه یاد شده ۱۸۰ درجه خواهد بود. چنین طراحی‌ای با تولید پیشرانه‌های سریع‌تر و با دور بالاتر خواهد شد که برای موتور اسپرت عالی به شمار می‌رود زیرا شما همواره با دور بالا حرکت می‌کنید.

پیشرانه افسانه‌ای وودوو فورد از نوع ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی با ۳۲ سوپاپ است که طراحی میل‌لنگ تخت دارد. نیروگاه یاد شده قدرت ۵۲۶ اسب بخار را تولید می‌کند و تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه می‌غرد. قطعات سبک‌وزن پیشرانه باعث شده‌اند نیروگاه آهنین فورد در سرعت‌های بالایی بچرخد و هدف از آن نیز ایجاد توازنی بوده که به دست آوردنش در پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت کار سختی است. پیشرانه وودوو فورد به لطف حجم بالا و هدرزهایی با طول نامساوی صدای گیرایی دارد و در صورت مقایسه با پیشرانه‌های اروپایی شاهد تفاوت صدای خاصی خواهید بود. برخلاف ابر خودروهای پیشرانه وسط زیادی که در اروپا وجود دارد، شلبی GT350 از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کند. به همین خاطر شما خروجی‌های اگزوز طویل‌تری دارد که نتیجه آن تولید صدایی منحصربه‌فرد خواهد بود. صدای تولیدی GT350 شبیه مخلوطی از صدای فراری با درگ ریسرهای آمریکایی است. تاکنون ویدئوهای زیادی از صدای تولیدی پیشرانه یاد شده منتشر شده است و زمانی که صدای آن را از نزدیک بشنوید قطعاً خواهید فهمید که قطعات داخلی پیشرانه میل‌لنگ تخت فورد با چه سرعتی می‌چرخند.

یکی دیگر از خودروهای شاخص آمریکایی شورولت کوروت Z06 مدل ۲۰۲۳ جدید است که گفته می‌شود گل سرسبد ابر خودروهای آمریکایی به شمار می‌رود. طراحی پیشرانه وسط کوروت نسل هشتم تغییری رادیکال نسبت به نسل‌های پیشین پیشرانه جلو بوده است. این پیکربندی به همراه دریچه گاز متفاوت و برخی تغییرات دیگر باعث شده‌اند صدای تولیدی به خاطر طول کوتاه‌تر اگزوز شبیه لامبورگینی باشد. نسخه‌ای پیشرانه LT6 کوروت جدید که در Z06 وجود دارد از سال ۲۰۱۹ تاکنون روی خودروی مسابقه‌ای C8.R تست می‌شود. پیشرانه ۵.۵ لیتری شورولت در حالت تنفس طبیعی ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد و حداکثر خروجی نیز در دور ۸۴۰۰ به دست می‌آید که تنها ۲۰۰ دور کمتر از ردلاین پیشرانه محسوب می‌شود. وقتی نیروگاه آهنین کوروت با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ترکیب شود شما غرشی را خواهید داشت که شبیه ابر خودروهای اروپایی است.

البته حجم بالای پیشرانه چیزی است که باعث تمایز کوروت Z06 نسبت به رقبای اروپایی می‌شود. پیشرانه خودروی یاد شده صدایی عمیق، گیرا و بم‌تر تولید می‌کند درحالی‌که صدای تولیدی فراری کمی نازک‌تر است. فاکتور مهمی که در پیشرانه‌های میل‌لنگ تخت اروپایی وجود دارد به حجم پیشرانه مربوط می‌شود. حجم اکثر پیشرانه‌های اروپایی زیر ۵ لیتر است. یکی دیگر از دلایل صدای نازک‌تر پیشرانه‌های اروپایی به استفاده از دو توربو مربوط می‌شود. توربوها همانند مافلر در سیستم اگزوز عمل می‌کنند و بجای غرش بیشتر صدایی شبیه “ووووش” تولید می‌کنند. برای فهم بهتر چنین صدایی می‌توانید ویدئوهای مربوط به دورگیری پیشرانه پورشه ۹۱۸ اسپایدر، لوتوس تایپ ۹۱۸ و… را تماشا کنید. البته یکی از جالب‌ترین خودروها در این بخش سوبارو BRZ جون اتو با پیشرانه ۸ سیلندر سینرژی خواهد بود که از دو پیشرانه ۱۲۰۰ سی‌سی کاوازاکی با میل‌لنگ تخت ساخته می‌شود و ردلاین آن به فراتر از ۱۱ هزار می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    بین صدای شلبی و zo6 صدای شلبی برام جذابتره چونکه تلفیقی از صدای میلنگ تخت و متقاطع هست.در مجموع هم صدای وی8 پوشراد رو اونم اول همی بعد ال اس شوی رو دیوانه شون هستم.وقتی سوار یه وی8 آمریکایی هستی دیگه ضبط صوت نمیخوای.از لحظه استارت همه چی متفاوتا.نکته دیگه وقتی از انجین میلنگ متقاطع دور بالا میگیری به صدایی میرسی که دیگه رو دست نداره نمونه ls7 یا انجین شلبی 500 بهترینسم که انجینهای نسکار با 10000 دور در دقیقه.

    موافقم 44
    مخالفم 2
  2. Royal Driver

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    برای من فراری جذابتره، مخصوصا اون موتور تنفس طبیعی وی۸ توی ۴۵۸، رویاییه

    موافقم 37
    مخالفم 14
  3. shetab-car

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    (برخلاف ابر خودروهای پیشرانه وسط زیادی که در اروپا وجود دارد، شلبی GT350 از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کند. به همین خاطر شما خروجی‌های اگزوز طویل‌تری دارد که نتیجه آن تولید صدایی منحصربه‌فرد خواهد بود.
    صدای تولیدی به خاطر طول کوتاه‌تر اگزوز شبیه لامبورگینی باشد. نسخه‌ای پیشرانه LT6 کوروت جدید که در Z06 وجود دارد..

    بالاخره متوجه نشدم اگه طول اگزوز بیشتر باشه صدای منحصر به فردی میده یا کوتاه باشه چون تو مقاله به هر دو اشاره کرده

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. وی

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (375 ديدگاه)

    نمیشه برای همه یه نسخه رو پیچید اروپایی های 8 سیلندری هستند که صداشون قشنگ تر از آمریکایی ها باشه ضمن اینکه این که این موضوع تا حدی به سلیقه هم ربط داره به هرحال من صدای فراری های 8 سیلندر رو موقع حرکت بیستر از امریکایی ها دوست دارم مثلا 458 اسپشیاله یا 488 پیستا

    موافقم 8
    مخالفم 28
  5. R@min

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    صدای تولیدی بالاتری هم دارن، شلبی نزدیک ۱۰۰ دسی بل و کوروت ۱۲۸ دسی بل !!!

    موافقم 26
    مخالفم 1
  6. R@min

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    شاید برای بعضی ها جالب باشه بدونن که اولین موتور میل لنگ تخت توسط همین جی ام (کادیلاک) اختراع شد اونم دقیقا ۱۰۰ سال قبل !!! اما از اونجایی که رو محصولات جاده ای مشکل لرزش ثانویه سر سیلندرها قابل کنترل نبود و علمش هم هنوز بوجود نیومده بود گذاشتن کنار اما ایتالیایی ها اومدن رو محصولات مسابقه ای تست کردن و فهمیدن این موتور زاده شده برای پیست و رقابت و آدرنالین.

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. بی خیال اسم

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (790 ديدگاه)

      آقا رامین مطمئن هستید؟
      آخه سرچ می کنم چیز دیگه ای میاد

      موافقم 4
      مخالفم 6
      1. R@min

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2054 ديدگاه)

        چی میاد بزار اینجا

        موافقم 6
        مخالفم 2
  7. ARMAN سابق

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (491 ديدگاه)

    از دلایلی که آمریکایی فنم همین صدای معرکه مدلهای آمریکایی هستش

    موافقم 22
    مخالفم 2
  8. حمیدرضا

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    در جواب عنوان مقاله:
    بستگی داره معنی جذابیت چی باشه 😏😏

    موافقم 1
    مخالفم 14
  9. شاهین

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    یه درگ دیدم بین شلبی 350 و بی ام و ام4
    توی رولینگ درحالی که بی ام و زود به زود تعویض دنده میکرد، شلبی همچنان داشت با دنده 2 شتاب میگرفت!!!(با کمی اغراق)
    خیلی خوب بود
    اونجا بود که فهمیدم شلبی چقدر غوله مخصوصا مدل 350
    حالا بماند که بعضیا میان بصورت تیونینگ گیربکس 10 سرعته اتومات میزارن روش و دیگه هیچی بهش نمیرسه

    موافقم 11
  10. مهدی

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    هر گل یه بویی داره . به شخصه هم عاشق صدای فراری ها هستم هم ماستنگ ها هم بعضی از بنزها ولی اگر بخوام حداقل توی ویدئوها صدای یه خودروی شهری چه فابریک چه تیونینگ شده رو انتخاب کنم توی ذهنم با اختلاف صدای فراری 812 novitec n largo انگار از یه کهکشان دیگه اومده!

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. MC20

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    آقا شاهین عزیز ، خداقوت و تشکر بابت اطلاعات علمی مقاله … یه گلگی دارم بابت دخیل کردن نظر شخصیتون در مقاله … من ندیدم منبع خارجی مقاله رو پایین مطلب ذکر کنید ، پس نتیجه میگیرم عنوان این مقاله نظر شخصی شماست … اولین اصل از اصول حرفه ای خبرنگاری رعایت بی طرفی نسبت به موضوع هست که این مقاله با این عنوان چندان بی طرف به نظر نمی رسه … بماند … اولا باید بگم میل لنگ متقاطع ، نسبت به میل لنگ تخت ، ذاتا ، صدای جذاب تری تولید میکنه … دوما یکی از برترین خودرو نویسان اروپایی در مصاحبه اش در همین خصوص گفته ، زیباترین صدای موتوری که در 25 سال اخیر شنیدم ، صدای موتور V8 مازراتی گرن توریسمو هست ( من خودم به عنوان فن مازراتی ، صدای فراری 812 سوپرفست و لامبوی اونتادور رو هم کنار گرن توریسمو ، زیباترین صداهای 25 سال اخیر می دونم ) می خوام عرض کنم این حوزه کمی سلیقه ای هست … اما کانال اتوتاپ ان ال که گرن توریسموی ام سی استراداله رو چند ماه پیش تست کرده ، به حرف همون خودرو نویس معتبر صحه گذاشت و گفت صدای V8 مازراتی از بقیه V8 ها جذاب تر و متمایز تره و سریع تشخیص داده میشه … تجربه شخصی خودم هم فقط از تماشای بیشتر از 200 ویدیو بررسی از برندهای مختلف سوپرکار ، اینه که برای بیشتر برند ها از عبارت نویز استفاده کردند … برای بعضی از برندها مثل فراری از کلمه سوند ( صدا) استفاده کردند … برای لامبو بیشتر از جمله آواز خوندن موتور ( انجین سینگینگ فور یوو … ) استفاده کردند و در بیش از 50 بررسی که از مازراتی های V8 دیدم زیاد شنیدم که از کلمه سیمفونی استفاده کردند … ارادت …

    1. رامین

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      داداش به خدا این دیگه معلوم و مشخصه که صدای وی هشت های حجیم آمریکایی با روح و روان بازی میکنه ولی مدلهای اروپایی خوش صدا هم کم نداریم دوست عزیز البته باز هم سلیقه ای هست دقیقا شبیه رایحه عطر

      1. MC20

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2350 ديدگاه)

        رامین جان نظر شما هم درسته و برای من محترمه … صحبت از بازی با روح و روان کردی … اتفاقا یک زیر خاکی برای شما پیدا کردم از بازی با روح و روان یک جوان آمریکایی در سرزمین یانکی ها … https://www.youtube.com/watch?v=w3wPme-dgco

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. رامین

          ۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (257 ديدگاه)

          🙏🙏🥰

  12. MILADZM

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (345 ديدگاه)

    عالی بود مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا