اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) با پیشنهاد استانداردهای جدید ایمنی عابر پیاده، خودروسازان را به طراحی ایمنتر برای کاهش آسیبهای جدی و مرگبار در تصادفات با عابران ملزم میکند.
افزایش ۵۷ درصدی تلفات عابران پیاده در آمریکا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) را واداشت تا در سپتامبر ۲۰۲۴ استاندارد جدید ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال را پیشنهاد دهد. این استاندارد با هدف کاهش خطر آسیبهای جدی و مرگبار در تصادفات عابران پیاده برای خودروهای سواری با وزن ناخالص تا ۴.۵ تن اعمال میشود. استاندارد پیشنهادی بر کاهش تأثیرات بخش جلویی خودرو بر سر عابران تمرکز دارد و مشابه سیاستهای موجود در اروپا و آسیا است اما با چارچوبی متناسب با نیازهای آمریکا طراحی شده است.
چالشهای طراحی و واکنش خودروسازان
خودروسازان آمریکایی از طریق اتحادیه نوآوری خودرو در برابر این مقررات مقاومت نشان دادهاند. بااینحال، NHTSA میتواند بهصورت مستقل عمل کند و ممکن است این اعتراضات را نادیده بگیرد. البته چالشهای قانونی ممکن است اجرای این استانداردها را محدود کند اما خودروسازان در حال آمادهسازی خود هستند. مایکل سیمکو، رئیس طراحی جهانی جنرال موتورز، میگوید:
ما استودیوی معماری داریم که طراحان و مهندسان در آن همکاری میکنند و از همان ابتدا روی این مسائل کار میکنیم، نه اینکه منتظر تصویب قوانین بمانیم.
مثال تاریخی
در سال ۱۹۸۶، لامبورگینی کانتاش برای بازار آمریکا با سپرهایی زشت و اضافی عرضه شد تا استانداردهای ضربه سپر را رعایت کند. سپر جلویی شبیه سبیل و سپر عقبی مانند دیوار دندانهدار به نظر میرسید. میتجا بورکرت، رئیس طراحی لامبورگینی از سال ۲۰۱۶، میگوید:
این سپرهای عظیم واقعاً عجیب بودند. اگر امروز چنین راهحلی ارائه کنم، احتمالاً اخراج میشوم!
چالشهای طراحی در خودروهای مختلف
این استانداردها برای خودروهای با ابعاد و سگمنت متفاوت بهطور یکسان اعمال نمیشوند. برای مثال، در شاسیبلندها و پیکاپهای فول سایز با دماغههای مرتفع، طراحی برای کاهش ضربه به عابران دشوار است. در مقابل، خودروهای کمارتفاع مانند سوپراسپرتها با چالش اعمال طراحیهای زیبا در اطراف ساختارهای ایمن مواجهاند.
تجربه لامبورگینی
لامبورگینی در طراحی رِوئلتو استانداردهای ایمنی عابر پیاده را رعایت کرد. بورکرت توضیح میدهد که دو ورودی هوا روی کاپوت حذف شدند، زیرا ساختار زیرین آنها کاپوت را غیرقابلتغییرشکل میکرد. همچنین، دریچهها و ورودیهای خارجی برای جلوگیری از گیر کردن سر کودک در تصادفات با قطر ۱۰ سانتیمتر تنظیم شدند. حتی نشان لامبورگینی روی کاپوت ۷ میلیمتر بالا آمد تا استانداردهای ایمنی رعایت شود. بورکرت میافزاید:
حتی خودروهای نسخه محدود ما، مانند اینونسیبل کوپه و آئوتنتیکا رودستر، این استانداردها را رعایت میکنند. به همین دلیل این خودروها بسیار گران هستند، زیرا خریدار هزینه کل توسعه طراحی و تحقیق و توسعه را پرداخت میکند.
خلاقیت در برابر محدودیتها
قوانین ایمنی عابر پیاده، بهویژه در اروپا، لبههای تیز را با حداقل شعاع انحنای ۲.۵ میلیمتر محدود میکنند که برای برندهایی مانند لامبورگینی با طراحی تیز و برنده چالشبرانگیز است. بااینحال، بورکرت معتقد است این مقررات مانع هویت طراحی برندهای سوپراسپرت نمیشوند:
لامبورگینی، فراری، مازراتی، پاگانی، مکلارن، همه ما هنوز DNA طراحی خود را حفظ میکنیم.
سیمکو نیز میگوید:
وظیفه ما تبدیل محدودیتها به مزیت است. اگر طراحی به دلیل فیزیک و مقررات ضعیف باشد، طراح کارش را درست انجام نداده است.
ناشناس
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحی باید برگرده به دوران این ماشین: https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Car-Designe-1.jpg
چراغ هارو بده بالا و بزنه به عابر پیاده، از قسمت روده ها و معده طرف نصف میشه
آدولف هیتلر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴مرگ خوبه ولی برای همسایه 😏
Mr wrong
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط محدود کردن و ضربه زدن به طراحی خودرو ها با هر بهانه ایی. فاکتور اصلی تصادف ،سرعت خودرو و شدت برخورده و حد اقل باید واسه خورد های تولید انبوه اجباری باشه. مگ چنتا لامبورگینی و فراری تو خیابونه که ممکنه یکیو زیر بگیرن اونی که داره با لامبو تخته گاز میره بزنه به یکی لبه ش تیز باشه یا نرم دگ…
رهگذر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴انسان داره به این درک میرسه که عقده سرعت در همه هست و نمیشه سرعت رو کنترل کرد پس بیایم شکل ماشینارو عوض کنیم