نادر فقیه زاده یکی از شناختهشدهترین طراحان دنیا برای ماست. فقیه زاده اخیراً با طراحی خودروی آواتر ۰۱۱ خبرساز شد، خودرویی چینی که به خاطر طراحی متمایزش شناخته میشود. همه میدانیم که خودروسازان چینی در سالهای اخیر برخی محصولات زیبا و جذاب را معرفی کردهاند تا به نوعی جبران کپی کاری های فاحش قبلی انجام شده باشد. چینیها پس از تقلا کردن برای یافتن هویت خاص خود ظاهراً راه و چاه طراحی محصولات زیبا و باکیفیت را پیدا کردهاند. این همان راهی است که چند دهه پیش خودروسازان کرهای پیمودند و حالا شانه به شانه برندهای مطرح جهانی میتازند.
carscoops می گوید چینیها تنها مدیران و مهندسان ارشد کمپانیهای خودرویی غربی را استخدام نمیکنند بلکه طراحان این شرکتها را نیز جذب میکنند. برخی از این طراحان شاید برای افرادی که در خارج از صنعت خودرو حضور دارند ناشناخته باشند اما همانطور که گرگ کیبل خبرنگار خودرویی میگوید، همه ما با کارهای این طراحان آشنا هستیم حتی اگر نام یا چهره آنها را نشناسیم.
یکی از این طراحان نادر فقیه زاده است که در سال ۲۰۱۹ به برند الکتریکی آواتر چانگان پیوست و کراس اوور الکتریکی ۰۱۱ محصول ذهن خلاق اوست. آواتر ۰۱۱ از تکنولوژی شارژ ۷۵۰ ولتی، تکنولوژی خودران هواوی با لیدار و… سود میبرد و میتواند در عرض ۳.۹۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. واضح است که استفاده از این رقم و عدم گرد کردن آن به ۴ ثانیه تأکید بخش بازاریابی آواتر بوده است. همچنین با توجه به استانداردهای خوشبینانه چینیها، خودروی موردبحث شعاع حرکتی ۶۸۰ کیلومتری خواهد داشت. اما طراحی این کراس اوور به ویژه در بخش عقب نیز به اندازه تکنولوژیهای آن جالب خواهد بود. نادر فقیه زاده تلاش داشته استایل شاسیبلند و سدان را ترکیب نماید و حاصل کار خودرویی شده که از دیگر محصولات حاضر در بازار متمایز است. این وجه تمایز یکی از برگهای برنده آواتر خواهد بود چراکه با سیل خودروهای کراس اوور در بازار مواجه هستیم.
فقیه زاده پیش از حضور در چانگان مدت ۱۷ سال در بیامو حضور داشت و شاید برای غربیها شناخته شده نباشد اما کاربران ایرانی به خوبی او را میشناسند. واقعیت این است که همواره در موفقیتهای طراحی یک برند نام سر طراح بیش از همه مطرح میشود اما همیشه گروه بزرگی از طراحان با استعداد در خلق یک خودرو شرکت دارند و بیسروصدا در پسزمینه تلاش میکنند.
با نگاهی به پروفایل کاری نادر فقیه زاده در فضای مجازی میتوانیم ببینیم که او در اکثر پروژههای مهم بیامو حضور داشته است. از i3S، رودستر i8 و iNext کانسپت گرفته تا X3، X4، سری ۶ کوپه، گرن کوپه و کانورتیبل و… همگی جزو کارهای این طراح ایرانی هستند. او همچنین در شکلگیری طراحی ظاهری و داخلی چندین نسل بیامو سری ۷ نیز دخیل بوده است. البته فقیه زاده تنها طراحی نیست که از خودروسازان غربی به برندهای چینی پیوسته است. شکی وجود ندارد که چینیها در حال پرورش استعدادهای طراحی خود هستند اما استفاده از طراحان مطرح برندهای غربی یکی از راههای تسریع پذیرش محصولات چینی در کشورهای غربی است.
AMANTE
۱۷ شهریور ۱۴۰۱یکی از طراحانی که میدونست BMW باید چه شکلی باشه.
اما طراحان امروز! در چین چه سبک طراحی طرفدار داره ما هم ماشین هامون رو همون سبکی طراحی میکنیم.
Easy Peasy Lemon Squeezy
࿗
۱۷ شهریور ۱۴۰۱طراح ماشینای ایرانی انگار پولشو ندادن کلا اعصاب نداره اینو میشه توی ساینا و تیبا و کوییک فهمید 😂
بهراد
۱۷ شهریور ۱۴۰۱برادر، گاری سازان ما اگه بخوان میتونن دوتا نخبه مثل اقای فقیه زاده بیارن ولی مسئله اینه که وقتی اون گاری ساز میدونه هر اشغالی بسازه مردم میخرن چرا باید به خودش زحمت بده؟ تا وقتی مردم ما صف ببندن، پیشرفت بی پیشرفت.
ریما
۱۷ شهریور ۱۴۰۱شما رو بقران کم مردم رو مقصر بکنید
مملکت رو نابود کردن آسمون و آب و خاک و جنگل و همه چیز رو نابود کردن شما هنوز فکر میکنی اگه مردم نخرند همه چی درست میشه؟ اگه این دلیل درست بود خود کسایی که مملکت رو به این روز انداختن ازش استفاده میکردن نمیذاشتن شما بگی
بهراد
۱۸ شهریور ۱۴۰۱بله جناب اگه مردم نخرن درست میشه خوبم درست میشه. درسته که این گاری سازان ما ادم حسابی نیستن ولی وقتی فروش نداشته باشن مجبور میشن یه کاری بکنن یا قیمتو بیارن پایین یا کیفیتو ببرن بالا ولی وقتی مردم میخرن طرف به خودش زحمت نمیده.
Hadi
۱۷ شهریور ۱۴۰۱نمیشه بیاد طراح ایران خودرو یا سایپا بشه، چون 30 ساله ماشیناشون تغییری نکرده فقط سپر و چراغارو عوض میکنن
GMA
۱۷ شهریور ۱۴۰۱سری ۷ که طراحی کرده مظهر زیبایی بود،دمش گرم
Phonix
۱۷ شهریور ۱۴۰۱بود؟
هنوز هم هست
شاید یکی از زیبا ترین ماشین های بی ام وه باشه
در اینده کنار بزرگان قرار میگیره
واقعا شاهکاره
GMA
۱۷ شهریور ۱۴۰۱بود.چون حالا نسل جدیدش با یه عقب گرد تمام عیار اومده
Phonix
۱۷ شهریور ۱۴۰۱بله درست میفرمایید
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۸ شهریور ۱۴۰۱متاسفانه درسته…
PURIYA
۱۷ شهریور ۱۴۰۱بنازم کاش هنوزم این ماشینای بی ام و رو طراحی میکرد
فقد یه سوالی برام پیش اومده آیا دستمزد بی ام و با چینی ها یکیه؟!
Phonix
۱۷ شهریور ۱۴۰۱صدرصد بیشتر هستن که اون هارو از شرکت های بزرگ به شرکت های تاره تأسیس خودشون بیارن
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ای کاش شرایط جوری بود که قلم جادویی این مرد برای ایران روی کاغذ میلغزید لعنت به اون تفکر و آدم هایی که مغز هامون رو فراری دادن
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۱۷ شهریور ۱۴۰۱کار درست ترین طراح
Phonix
۱۷ شهریور ۱۴۰۱جز بهترین ها بگیم بهتره
Si
۱۷ شهریور ۱۴۰۱من نظر شخصیم این هست که سری 6 بهترین طراحی هست که در کل ماشین ها در قرن 21 دیدم و شاهکار طراحی به حساب میاد و بعد از اون 812
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ام۶ نادرو دوست دارم ماشین واقعا معرکه ای بود.
دانیال
۱۷ شهریور ۱۴۰۱سری ۶ی که جناب فقیه زاده طراحی کرد الهه ی زیباییه
گرچه به شخصه سری۵ اتاق F10 که همون موقع بیرون اومد نمیدونم کی بوده طراحش برام ایده آل ترینه خیلی هم فروخت مخصوصا تو ایران
محمود
۱۷ شهریور ۱۴۰۱دلم از این میسوزه که ایران چه استعدادهایی رو داره بعد صنعت خودرو ایران افتاده دست چند تا عقب مانده که حتی برف پاکن ماشین رو هم بلد نیستن طراحی کنن
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ایران خودرو و سایپا لیاقت اینو ندارن هیچ وقت نمیخوان پیشرفت کنن
مهدی
۱۷ شهریور ۱۴۰۱الان دیگه برای شرکت بی ام و طراحی نمیکنه یا میکنه ؟؟؟؟
saeidghalamzangmail-com
۱۷ شهریور ۱۴۰۱😐نادر جان کارش حرف نداره فقط حیف نون که میره اونجا نونشا در میاره خب بیاد ایران نون در بیاره چطور میشه اگه وطنش را دوست داری مجانی هم که شده کار کنه
Phonix
۱۷ شهریور ۱۴۰۱موتور سه با یکی از کارمند های قدیمی تحقیق و توسعه ایران خودرو صحبت کرده بود برو اونو ببین
رییس بخش تحقیق و توسعه بهشون گفته کامپوزیت رو چکش بزنید شکل بگیره:)
JDM lover
۱۷ شهریور ۱۴۰۱سری هفت و m6 واقعا طراحیشون عالی بود
یه بی ام و به تمام معنا بودن
حیف که دیگه بی ام و رفته سراغ طراحی های مد روز و داره کم کم از اصالت خودش دور میشه
پدرام
۱۸ شهریور ۱۴۰۱در کار بلدی ایشان شکی نیست اما به قول خودشان که گفتند ماشین های شاهین و تارا میکسی از خیلی ماشین هاست به نظرم این دیزاین جدید ایشون خیلی ترکیبی کار کردن جلوش یکم تایکان شده بغل خصوصا دستگیره ها تسلا، عقب هم یه جورایی دوباره تایکان و لوسید
رضا
۱۸ شهریور ۱۴۰۱i8 بنازم به این طراحی واقعا حیف این نخبه ها که فقدانشون در صنعت خودرویی کشور بشدت احساس میشه
البته که اینها نمیخوان پیشرفتی حاصل بشه چون با همین ارابه های مرگ ، مردم را از زندگی ساقط و اموالشونو چپاول می کنند ما ملت ایران هم که همیشه به کمترینها قانع بودیم و هیچوقت به ماشینهایی با تکنوژی ۵۰ سال قبل، نه نمیگیم چون در ورود بهترینها به مملکت را بستند و دروازه خروج نخبه ها را باز گذاشتند و دیگه راهی هم واسهمون نگذاشتن