چه فاکتورهایی یک خودروی خوب را از بد متمایز میکند؟
حتما برای شما هم پیش آمده که خودرویی را زیباتر از دیگری بدانید و حتی زبان طراحی یک برند برتر از زبان طراحی دیگر برندها قلمداد کنید. اگر از کسی بپرسید که چرا یک مدل فراری از فورد سدان زیباتر است احتملا پاسخی دریافت میکنید که سلیقه او مربوط است و ارتباط چندانی به سوال اصلی شما ندارد. نکته آن است که طراحی خودرو، پایه و اساسهایی دارد که طراحان سراسر جهان در رعایتشان کوشا هستند. بنابراین رعایت نکات اولیه طراحی خودرو با زیباییشناسی متفاوت است؛ برای درک بهتر زیباییشناسی در طراحی خودرو میتوانید مطلب «آیا واقعا خودروهای امروزی درحال زشتتر شدن هستند؟» را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی نکات اولیه لازم و پایههای طراحی خودرو و زبان طراحی میپردازیم.
آغاز با خط سقف
نخستین برداشت از یک خودرو معمولا بهوسیله نگاه به خط سقف آن اتفاق میافتد. به این دلیل که خط سقف تعیینکننده شکل کلی و فرم بدنه خودرو است و پیش از نگاه به جزئیات بیشتر، اطلاعات مناسبی را به بیننده منتقل میکند. بیشتر ما میتوانیم یک حیوان را از روی سایه شکلش تشخیص دهیم؛ بنابراین یک طراحی موفق با توجه به این مسئله مهم تلاش میکند تا در برخورد اولیه بهترین و ماندگارترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد.
طراحی یک فرم سقف مثالزدنی و مرتبط با کاربری محصول میتواند شالوده ساخت یک محصول قدرتمند باشد که از میان شمار زیادی خودروهای بازار، متمایز به نظر میرسد. برای درک بهتر این مسئله میتوانید به تفاوت میان فولکسواگن بیتل و بیامو X6 نگاه کنید؛ هر دو مدل یادشده در زمان معرفی خود شمایلی متمایز داشتند که نظیر آن در صنعت خودرو پیدا نمیشد.
تناسبات همه چیز است
خط سقف یک حکم یک پیامرسان را دارد که تناسبات خودرو را به بیننده منتقل میکند. خودروها هم مانند هر محصول دیگری وابسته به تناسبات درستی هستند که کلید زیبایی و یکپارچگی آنها به شمار میرود. تناسبات یک موضع یا اندامنهشت را برای خودرو ایجاد میکنند که به بیننده نشان میدهد جلو و عقب خودرو کدام طرف است؛ به این ترتیب حتی اگر خودرو در حال حرکت نباشد هم میتوان جهت آن را تشخیص داد.
از جمله قوانینی که برای طراحی تناسبات درست لازم است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. اندازه چرخ و فاصله محوری
هر نوع بهخصوصی از خودرو نیازمند یک گستره مشخص از فاصله محوری است که با توجه به حجم و فضای موردنیاز در آن مدل تعیین میشود. به عبارت دیگر، اگر خودرویی نیاز به فضای زیاد نداشته باشد، فاصله محصوری کمتری خواهد داشت و بالعکس. طراحان برای تعیین فاصله محوری مناسب از اندازه چرخها استفاده میکنند. این معیار آنقدر خوب عمل میکند که میتوان با تکیهبر آن و با توجه به نوع خودرو، ارتفاع، طول و پهنای خودرو را هم تعیین کرد و به سرحدی خام دست پیدا کرد. اگر چرخها اولین نقطه شروع طراحی باشند، میتوانند تناسبات خودرو را بهخوبی تعیین کنند و طراح را به خط سقف مناسبی برسانند.
بهتر است به یاد داشته باشید که طراحی چرخ در ابعاد بزرگتر، هر چند جذاب به نظر میرسد اما لزوما صحیح نیست و سرحد مشخصی دارد؛ اگر این مورد رعایت نشود، خودروی مهم شما به یک اسباببازی شباهت پیدا میکند. ابعاد چرخ و فاصله محوری در ایجاد تناسب درست، جذابیت، فضاسازی داخلی و حتی پویایی حرکتی یک خودرو تاثیری مهم دارند.
۲. موقعیت و زاویه ستون A
ستونها پایههای عمودی یا شیبدار یک خودرو به شمار میروند که بهجز نگهداری از سقف و شیشهها، نقش مهمی در طراحی یک خودروی زیبا دارند. در طراحی خودرو، از جلوترین تا عقبترین ستون را بهترتیب حروف الفبای انگلیسی با نامهای A و B و C میشناسند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر بالا توجه کنید.
نکته مهمی که در طراحی خودروها مختلف مطرح میشود، نقطه شروع پایه ستون A، زاویه حرکت آن و حتی نقطه پایان آن است. در برخی خودروها، سرآغاز ستون A به مرکز چرخ جلو ختم خواهد شد اما در خودروهای موتورجلو، این قانون نقض میشود. معمولا در خودروهای اسپرت، از ستونهای با شیب کمتر استفاده میشود؛ درحالیکه وانتها و کامیونها ستونهایی تقریبا عمود دارند.
۳. میانه شیشه و بدنه
یکی از المانهای مهم دیگر در طراحی خودرو، تناسب میان کشیدگی، بلندا و اندازه شیشهها در مقایسه با بدنه اصلی است. بهطور معمول، ارتفاع شیشه برابر یکسوم تمام ارتفاع خودرو تعیین میشود. اگر این فاصله کاهش پیدا کند، خودرو اسپرتتر و عصبانیتر به نظر میرسد. خودروهای کاربردی شهری معمولا شیشههای بزرگتری دارند تا با یک نگاه، هدف خود را به بیننده نشان دهند.
۴. ارتفاع بدنه
ارتفاع بدنه هم امر مهمی است که درصورت طراحی اشتباه، شخصیتی متفاوتی را برای محصولتان میسازد. اگر اندازه چرخ را واحد اندازهگیری خود بدانیم، ارتفاع متداول خودرو برابر ۲.۴ یا ۲.۲ واحد چرخ خواهد بود. برای درک بهتر این مورد بهتر است تصویر بالا را نگاه کنید.
خطوط هویتسازی میکنند
در میانه بدنه تمام خودروهای بازار، درست در میان شیشه و بدنه اصلی، خطی وجود دارد که با نام «خط شانه» یا «خط کاراکتر» شناخته میشود. بسته به انتخاب طراح، این خط ممکن است کاملا نمایان و خودنما طراحی شود یا بالعکس. معمولا در طراحی خودروهای امروزی از خطوط منحنی بهعنوان خط شانه استفاده میشود که باتوجه به شکل آنها، منطقی به نظر میرسد.
بهجز خط شانه و سقف، خطوط دیگری هم در طراحی نمای جانبی، جلو یا عقب خودرو استفاده میشوند که میزان نمایان بودن، بیرونزدگی، هماهنگی و خمیدگی هر یک از آنها باعث ایجاد هویتی جدید در خودرو میشود. اگر به ابرخودروهای نگاه کنید، معمولا از خطوط بدنه بیرونزده، کشیده و گیرا استفاده میکنند تا حس سرعت و قدرت را به مخاطب و بیننده القا کنند. پس میزان اهمیت و تاکید روی هر خط اهمیتی ویژه دارد.
تمام سطوح انحنا دارند
ما انسانها میتوانیم تنها با نگاه کردن به بدن یک انسان دیگر، برداشتی از سطح سلامتی آنها داشته باشیم. همین مسئله در جهان طراحی خودرو هم صدق میکند. حتی یک شخص آموزشندیده هم میتواند این مسئله را حس کند اما در بیان آن ناتوان است. طراحان که در تشخیص خطوط صحیح توانایی بیشتری دارند میدانند که تمام سطوح بدنه خودرو منحنی هستند و کمتر قسمتی پیدا میشود که سطحی صاف و یکدست داشته باشد؛ چراکه سطوح، وظیفه ایجاد حس حرکت را برعهده دارند.
برای طراحی سطوح مناسب، ریاضیات بهخصوصی وجود دارد. اگر طراح نقطه تنش یک منحنی را کمی تغییر دهد، احتمالا تمام تناسبات را دستخوش تغییر خواهد کرد. دلیل اصلی اینکه هنوز هم در فرایند طراحی خودرو از مدلهای گِلی استفاده میشود، همین است. این روش دستی همچنان دقت بالاتری از ساخت سطوح با نرمافزارهای دیجیتالی دارد.
جزئیات گرافیکی، رنگ و مواد اولیه
ترکیب هنر گرافیکی و فرمپردازی در ایجاد ظاهر مناسب و زیبا نقشی اساسی دارد. جزئیات گرافیکی، رنگ و مواد اولیه سه المانی هستند که لازم است برای ایجاد ظاهر مناسب با یکدیگر هماهنگ شوند.
هر چه کمتر بهتر!
منظورمان از این عبارت، توجه به سادگی و پرهیز از پیچیدگیهای غیرضروری است. هر سطح و خط باید در بهترین حالت خود قرار بگیرد اما هیچگاه موجب دورکردن دید بیننده از هدف اصلی طراحی نشود.
18:45
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ممنون از آقای صفر پور عزیز عجب مطلبی بود👏👏❤️
کاملا بدرد من میخوره چون از دوران بچگی تا الان که 32 سال دارم نقاشی خودرو میکشم و حتی بسیاری از کارهام شبیه طراحی خودرو پخته هست.
اسودی شربیانی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سلام دوست من
از کمپانی خودروسازی آلمانی اروپایی جنرال برند جهانی خدمت شماهستیم
در صورت تجربه طراحی های صنعتی خودرو یا مشابه انجام کار دارید میتوانید برای نشان دادن ایده ها و خلاقیت های خود در طراحی خودروهای روز با نماینده و مشاور رسمی کمپانی ANH وین در اتریش در ارتباط بوده و چگونگی توافقات همکاری در بخش طراحی خودرو را تجربه و جهانی دیده و ورود داشته باشید…
۰۹۰۵۴۰۶۳۹۱۵
باشو
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سلام این واقعا عالیه من چند طرح جذاب از خودرو دارم که درحال اتمام هست حتما با شما تماس میگیرم
رضا نیکخواه
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از ایران خودرو آمدیم برای جلوگیری از فرار مغز ها
البته مغز خشکبار که خیلی بدرد ما میخوره
مجید
۳۱ شهریور ۱۴۰۳مدیران ایران خودرو بیشتر از این چیزها
نمیفهمند که
ته ته آپشن خودرو ها شوند شده شیشه بالابر و ضبط و ته تهش کنترل پایداری اونم تو سال ۲۰۲۴!
khashayar.
۳۱ شهریور ۱۴۰۳به هیچ عنوان تناسبات هیچ گونه اهمیتی در طراحی صنعتی ندارند. بلکه کارایی محصول اولویته. مجسمه سازی و نقاشی که نیست !!!!!
اتفاقا استفاده از این تناسبات مسخره و من دراوردی بلای جان خودروسازی شده.
————————————————
اینکه انحنای سقف چگونه باشه یا ارتفاع آن چقدر باشه به تناسبات ارتباطی نداره. بلکه به ایرودینامیک و پایداری خودرو و فضا برای سر سرنشین های خودرو بستگی داره که اذیت نشن. و …..
یک عده هنوز توی عصر داوینچی گیر کردن و طراحی صنعتی رو با نقاشی و مجسمه سازی اشتباه گرفتن.
مهدی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳برای پیاده سازی محصول تناسبات اهمیت دارد و همچنین دست آخر کسی باید محصول بخرد تا فروش کنه ذهن انسان با تناسبات ارتباط برقرار میکنه کارایی ایرودینامیک و پایداری جای خود و تناسبات هم در جای خودش اهمیت دارد
khashayar.
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اینکه فاصله بین دوتا چرخ به اندازه 3 تا چرخ باشه یا 3.1 بعید میدونم تاثیر خاصی در زیبایی داشته باشه و حتی خریدارها هم متوجه این موضوع بشن.
مزدک
۳۱ شهریور ۱۴۰۳تناسبات ذکر شده، که بر اصل مبانی زیبایی و تناسبات رومی (نسبت های ویتروویوسی) تعریف شده، و در قرن بیستم لوکوربوزیه اونها رو مدون کرد، تناسبات طبیعی هستن. منظور این هست که از بررسی و محاسبه ی تناسبات استتیک طبیعت (مثل تناسبات صدف حلزون یا برگ درخت) برداشت شدن، و به همین دلیل، انسان به شکل ناخودآگاه، اون فرم هایی رو می پسنده، که ساختار استتیکی اونها، به این تناسبات نزدیکتر باشه.
کوشا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳هر محصولی قبل از ورود به فاز طراحی ظاهری باید از فاز طراحی تجربه کاربری عبور کنه و یکی از مهم ترین مسائل مربوط به تجربه کاربری خودرو سواری، زیبایی و کاربرپسند بودن اونه. اگه آیرودنامیک ترین خودروی دنیا هم ساخته بشه ولی به مسائل زیبایی شناختی توجه نشه، کسی نمیخره و محصول شکست میخوره.
مهم ترین نمونه های صنعت خودرو که کاربرد فدای مسائل زیبایی شناسی شده بنز جی کلاس، تویوتا ch-r و خودرو های سایز بزرگ آمریکایی هستن.
البته در مورد مواردی مثل کامیون و هواپیما حرفتون درسته. برای اینکه مشتریان این دو صنعت مواردی مثل مصرف سوخت کمتر و راحتی بیشتر مدنظرشونه.
khashayar.
۳۱ شهریور ۱۴۰۳کجای خودرو های سایز بزرگ آمریکایی کاربردی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایمنی ضعیف / وزن بالا / ایرودینامیک ضعیف / مصرف سوخت بالا / ارتفاع زیاد که مرکز نیروهای حجمی (درگ) رو بالاتر میبره که باعث ناپایداری میشه / جرم هیدرودینامیکی بیشتر/ ضریب درگ بالاتر / حتی اندازه چرخ با بدنه بزرگ همخوانی نداره. و …..
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳کی الان گفته ایمنیشون ضعیفه پدال یه پست گذاشت یه تیتر زد همه هم فقط تیتر خوندن! تنها ماشینی که عملکرد مرزی تو تصادف داشت تو اون تست فورد بود(که تازه اونم تو تست کامل nhtsa ۵ ستاره گرفته بود در حالی که iihs فقط یک تست انجام داد) دلیل ساختشون هم کاملا مشخصه فضای داخل و بار این ماشین ها بسیار زیاده مدل های کشیده این خودرو ها تا پشت ردیف سوم بیش از ۱۱۰۰ لیتر فضا دارن! یعنی بیش از دو برابر خودرو های میان سایز توانایی یدک کشی بسیار بالایی هم دارن
کوشا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳منم این مثال هارو به عنوان مواردی گفتم که مسائل کاربردی فدای مسائل زیبایی شناسی شده.
افتخار
۱ مهر ۱۴۰۳خودروهای آمریکایی ایمنی نداره…. تمام خودرو سازان بزرگ دنیا منتظر هستند تا کارخانه های آمریکایی محصولی را معرفی کنند و بعد متر و شابلن به دستان ژاپنی و چینی برای تاریخ نمایشگاه لحظه شماری میکنن. خدایا این بنده خدا چه میگه…. ماشینهای آمریکایی ۵۰ سال پیش برو ببین و فقط ساکت شو ….
NR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳حالا من نمیدونم چقدر وارد در حوزه طراحی صنعتی هستید … شاید خودتون طراحی صنعتی باشید!
اما این نکته مد نظرتون باشه که اسکچ و طرح اولیه تو هیچ جای دنیا به مرحله تولید نرسیده
از کلی فیلتر از جمله ارگونومی… سرنشین ها…. ایمنی و خیلی موارد دیگه توجه میشه که در نهایت به تولید نهایی میرسه
کلی تغییر تو طرح اولیه (که برپایه تناسب بوده) به وجود میاد!
مزدک
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دقیقا به دلیل همین نگاه حماقت بار هست، که خودروهای امروزی اینقدر یکنواخت و بی روح طراحی میشن، و دیگه اثری از شاهکارهای طراحی وجود نداره! منظورم اولویت کارایی بر زیبایی هست. در تمام هنرها هم این موضوع صادقه. به همین دلیل دیگه هنرمند بزرگ شکل نمی گیره. کسی در حد استادان کهن (مثل همون داوینچی که فرمودید!)، یا حتی اساتید هنر مدرن (از مونه تا پیکاسو) دیگه وجود نداره. چون از دوره ی هنرهای زیبا عبور کردیم، و وارد دوران کثیف، یکنواخت و تهوع آور هنرهای کاربردی شدیم.
بشینیم و ببینیم با اصول ارگونومی و آیرودینامیک و …، می تونیم یک وویسین سی ۲۵ کوپه، یا یک تایپ ۵۷ آتلانتیک طراحی کنیم یا نه…
khashayar.
۳۱ شهریور ۱۴۰۳به نظر متوجه حرف من نشدید و به جاده خاکی قدم گذاشتید.
ایکنه از کلیشه ها و چارچوب های طراحی موجود خارج بشی و یک طرح نو بیآفرینی معنیش میشه طرح یکنواخت و تکراری !!!!!!!
به نظر میاد طراحی ایرودینامیک از نگاه امثال تو یعنی طراحی تخم مرغی ای که در بنز و … میبینیم. اما بزاز خیالتو راحت کنم که ایرو دینامیک مدرن بر پایه هندسه هذلولوی و بیضوی منجر به خلق طرح هایی میشه که بعید میدونم اصلا درکی نسبت به اون موضوعات داشته باشین. چون نیازمند دانش بالایی در ریاضیات و ایرودینامیک هست.
واقعا حیف وقت
الکساندر
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دوست عزیز من دوست داشتم وارد رشته طراحی صنعتی بشم
ولی خوب جامعه و خانواده رو هم باید در نظر بگیریم
نظراتتان رو دیدم گفتم اگه شما اگه میتونید کتابی یا منبعی در رابطه با طراحی صنعتی و خودرو دارید معرفی کنید ممنون میشم از شما
مزدک
۶ مهر ۱۴۰۳احتمالا منظورت از کلیشه ها و چارچوب های طراحی، شاهکارهای طراحی اتاق سازهای فرانسوی دهه های سی و چهل باشه! منظورم امثال ساوتشیک و فارانی و فیگونی و فالاچی هستن (که البته تا قبل از اینکه بری سراغ ویکی پدیا، نمیشناسیشون!)، که هندسه ی هذلولی به هیچ جاشون نبود، اما شاهکارهایی که طراحی کردن، برای ابد زیباترین ساخته های صنعت خودرو باقی خواهند موند.
درک این مساله که آیرودینامیک و باقی مسائل فنی دخیل در طراحی خودرو، حتی ارگونومی با تمام تأثیرات مثبتش، میتونن شامل شروط لازم در طراحی یک خودرو باشن؛ اما قطعا جزئی از شروط کافی نیستن بسیار سخت و پیچیده ست
طراح نابغه ی مرسدس ۶۸۰ اس ساوتشیک، هیچ کدوم از اصولی که جنابعالی مهم دونستی رو رعایت نکرده، ولی یکی از زیباترین ساخته های تاریخ (کل دست ساخته های تاریخ بشر رو عرض می کنم) خلق کرده، اما اتفاقا همون نمونه ای که خودت پیش دستی کردی و بهشون اشاره داشتی (البته فقط به این دلیل که بعدا بخاطر شباهتشون با خروجی دیدگاهات، مورد مؤاخذه ی دوستان اهل فن قرار نگیری)، یعنی سری EQS و EQE مرسدس، که تمام موارد مورد تأیید تو رو در طراحی شون لحاظ کردن (اصول آیرودینامیک مدرن! و تمام پیش فرض های تبعیت فرم از کارایی)، تبدیل به آشغالهایی شدن، که خود بنز هم حاضر نیست گردنشون بگیره…
دکتر 2000
۳۱ شهریور ۱۴۰۳آقای محترم خواهشاً اگر در مورد مسئله ای اطلاعات کامل و تجربه کافی ندارید لطفا دخالت و نظر های بی جا ندهید🌹
ناشناس
۱ مهر ۱۴۰۳درست میفرمایی ولی طراحی خودرو از همین نقاشی شروع میشه که طرحشو میدن بیرون تیکه تیکه میسازن بعدم خط و خطوط روی بدنه ماشین برا ایرودینامیکیه نه برا راحتیه سرنشین ابعاد کابین و تعلیق و این چیزا برای راحتیه سرنشینه
🇰🇷
۳۱ شهریور ۱۴۰۳مقاله خیلی خوبی بود . منم به طراحی خیلی علاقمندم و چند سالی هست بصورت اماتور و دلخواهی طرح میزنم ولی تصمیم دارم بصورت حرفه ای و اصولی پیگیرش باشم و دانش خودم رو توسعه بدم . با تشکر
اسودی شربیانی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سلام دوست من
از مجموعه جنرال برند جهانی . در صورت تمایل به ورود بازار طراحی خودرو میتوانید با مشاور و نماینده رسمی کمپانی ANH وین در اتریش در ارتباط تا جزئیات همکاری را انجام و موافقت انجام گرفت شروع کنیم ….
رضا نیکخواه
۳۱ شهریور ۱۴۰۳باشه
علی جردن
۳۱ شهریور ۱۴۰۳واقعا دستتون درد نکنه از شما میخواهیم ازین دست مطالب آموزشی بیشتر بزارید
Genius
۳۱ شهریور ۱۴۰۳بی زحمت این مقالات رو در اختیار مهندسین گروه سایپا و شرکت قدیمی و بزرگ پارس خودروی ایران قرار بدید تا یک فاجعه بیبدیل به نام ال ممد ایرانی رو تکرار نکنن!!!!
B
۳۱ شهریور ۱۴۰۳کدوم مهندسین ؟
18:45
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ژینوس جان از به اصطلاح ال ممد خیلی بدتر هم داریما!! ضمنا ال ممد کل طراحیش مال رنو بوده که فقط ایران مونتاژ کرده. ضمنا همین ال ممد ایمن تر از بسیاری چینی ها و ایرانی های بازار ماست… ضمنا تو طراحی ال ممد اول فاکتور کاربردی بودن وقابلیت اطمینان دخیل بود بعدش استایل و عملکرد…
End
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ژینوس 😂
amirkhanzadeh
۱ مهر ۱۴۰۳😅🤣
Ali
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از وبسایت پدال با توجه به اطلاعات بالای نویسندگان ، روابط این سایت با بزرگان صنعت خودرو و اعتبار این سایت درخواست داریم یک نقشه راه جامع برای علاقه مندان به طراحی خودرو تهیه کنند . تشکر
علی صفرپور
۱ مهر ۱۴۰۳نقشه راه مشخصی نیست
الان هم طراحان خودرو استخدام شده در دنیا هستند و هم فریلنسر
اما معمولا اولین قدم داشتن یک مدرک طراحی صنعتی یا طراحی حمل و نقله. بعد هم توان طراحی بالا و آمادگی کار با ابزار به روز
به جز اون میتونین زیر شاخه تحلیلی طراحی رو بخونین شاید مفید باشه
https://www.pedal.ir/?s=%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84+%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C
Ali
۱ مهر ۱۴۰۳جسارتا فریلنس یعنی چی ؟
الان داخل یو.تیوب آموزش های تقریبا خوبی از نرم افزار اتودسک الیاس و اسکچ های دستی هست
از اونا الگو بگیریم ، طرح بزنیم و داخل اینستا بزاریم؟
اینجوری فقط میشه یه کار دلی که هیچوقت دیده نمیشه
دانیال
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دوستانی که نوشتن به طراحی علاقه داریم:
بیکارین؟
علاقه ای که پول ازش در نیاد به چه درد میخوره؟
برو پول در بیار داداش که مثل من مجبور نشی بخاطر بی پولی همسایه روانی رو تو پایین شهر تحمل کنی
JaMsHiD_R1988
۲ مهر ۱۴۰۳عزیز
آدم اگه مدرک طراحی بگیره میتونه بره توی شرکت های معتبر کار کنه
بعدش حقوق بسیار خوبی هم میدن
بعدش طراحی خودرو برای شرکتی مثل بی ام و از آب خوردن هم راحت تره
Foad
۱ مهر ۱۴۰۳فقط می خوام ساینا رو با این مقاله تطبیق بدین ببینم چند از ده بهش میدین :)
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳ممنونم از این مقاله خوب!🙏🙏
خیلی وقت بود میخواستم یاد بگیرم
اردوان
۱ مهر ۱۴۰۳سلام و عرض ادب من چندین سال هست که طراحی میکنم و مشکلم این هست که با جای مشخصی نمیتونم ارتباط داشته باشم ممنون میشم اگر جایی برای این کارها هست من شدیداً به طراحی خودرو علاقه دارم پروژه های زیادی هم برای تحویل دارم اگر شرکتی را میشناسید که طراحی برایش مهم باشد ممنون میشم اطلاع دهید.
با سپاس🙏
Alireza
۲ مهر ۱۴۰۳من از بچگی تا الان نقاشی و طراحی ماشینو انجام میدم نکته مهم نو آوریه فقط نو آوری
بهرام
۳ مهر ۱۴۰۳طراحی ماشین اگر نقاشی هست که هر بچه مدرسه بلد هست.اینکار تمسخر علم مهندسی هست.کمی در عالم واقعیت باشیم بهتر هست از توهم