چشم اندازطراحیهفته نامه

زیباترین خودروهای تاریخ؛ از فراری و بوگاتی تا مرسدس بنز و جگوار

اگر به آشنایی با زیباترین خودروهای تاریخ علاقه دارید این مطلب جذاب پدال را از دست ندهید.


همه ما به خوبی می‌دانیم تشخیص زیبایی یا زشتی یک وسیله امری شخصی و سلیقه‌ای است و به همین خاطر هر لیستی که شامل زیباترین خودروهای تاریخ باشد موافقان و مخالفان زیادی خواهد داشت. به همین خاطر لیستی که مشاهده خواهید کرد ترکیبی از خودروهای محبوب، گزینه‌های شخصی و همچنین محصولات شاخص از نظر طراحان خودروست. با این وجود انتخاب ۱۰ خودرو برای قرار دادن در لیست زیباترین خودروهای تاریخ کار بسیار دشواری بوده و از شما عزیزان تقاضا داریم خودروهای دیگری را که مدنظر دارید به ما معرفی کنید. اینکه خودرویی زیبا باشد یا نه به توازن تناسبات، خطوط بدنه، راندمان آیرودینامیکی و همچنین ظرافت و جزئیات آن بستگی دارد. البته سلیقه شخصی نیز تا حد زیادی در زیبا دانستن یک خودرو دخیل است اما تقریباً همه موافق این موضوع هستند که طراحی خودرو در دهه ۳۰ تا ۷۰ میلادی در اوج خود قرار داشته و بسیاری از خودروهای زیبای تاریخ محصول آن دوران هستند.

زیباترین خودروهای تاریخ

فراری ۲۵۰ GT برلینتا SWB

همان‌طور که نام خودرو نشان می‌دهد، فراری ۲۵۰ GT برلینتا SWB فاصله بین محوری کوتاهی داشته تا هندلینگ بهتر، تناسبات جمع و جورتر و وزن کمتری را ارائه کند. دماغه رو به جلو، چراغ‌های گرد، سپرهای دارای تریم کروم و رینگ‌های سیمی باعث شده‌اند این خودرو شکلی بسیار زیبا به خود گیرد. با وجود یکی از قوی‌ترین نسخه‌های پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳ لیتری کلمبو، ترمزهای دیسکی و سیستم تعلیق ارتقا یافته، SWB جزو جذاب‌ترین خودروهای GT تاریخ است. تنها ۱۷۸ دستگاه از این محصول فراری تولید شد.

آلفارومئو ۳۳ استراداله

نسخه جاده‌ای خودروی مسابقه‌ای آلفارومئو تیپو ۳۳ با نام ۳۳ استراداله شناخته می‌شود. این محصول ایتالیایی از پیشرانه ۸ سیلندر ۲ لیتری با ردلاین ۱۰ هزار استفاده کرده است. بدنه آلومینیومی زیبای ۳۳ استراداله با دست تولید شده و درهای پروانه‌ای ویژه و رینگ‌های منیزیومی جزو ویژگی‌های شاخص آن هستند. تنها ۱۸ دستگاه از این محصول تولید شد و البته آلفارومئو در تولید مدل جدید ۳۳ استراداله ۲۰۲۴ نیز از آن الهام گرفت.

مرسدس بنز 300SL گالوینگ کوپه

مدل جاده‌ای مرسدس بنز 300SL از روی خودروی مسابقه‌ای W194 سال ۱۹۵۱ تولید شد و بنابراین ریشه‌های آن به موتور اسپرت بازمی‌گردد و این موضوع در شاسی لوله‌ای فولادی فریم فضایی مشهود است؛ اما شاید برجسته‌ترین ویژگی 300SL درهای گالوینگ آن باشد که در اذهان باقی مانده است. از جمله ویژگی‌های بدنه می‌توان به تناسبات برجسته، قوس چرخ‌های گیرا و دم آیرودینامیک طویل اشاره کرد. پیشرانه ۶ سیلندر M198 و بدنه‌ای آیرودینامیک باعث شدند 300SL پرفورمنس قابل‌توجهی برای زمان خود داشته باشد.

شورولت کوروت استینگری کوپه

نسخه‌های بسیار زیبا و جذابی از شورولت کوروت وجود دارد که انتخاب یکی از آن‌ها برای این لیست را دشوار می‌سازد اما ما کوروت استینگری کوپه ۱۹۶۳ را انتخاب کردیم. بیل میچل طراح این خودرو اظهار داشته شیشه عقب جدای کوروت از دیگر خودروی این لیست یعنی بوگاتی ۵۷ SC آتلانتیک الهام گرفته است. متأسفانه این کوروت یک سال بعد به خاطر نگرانی‌های مربوط به دید راننده و ایمنی از بازار حذف شد و همین تولید محدود باعث جذابیت بیشترش شده است. نیروبخش کوروت موردبحث نیز پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک با حداکثر ۳۶۰ اسب بخار قدرت است.

استون مارتین DB7

برخی طرفداران به دلیل عدم انتخاب استون مارتین DB5 از ما متنفر خواهند بود اما DB7 نیز خودروی بسیار جذابی است. بریتانیایی‌ها در آن دوران با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کردند و به همین خاطر پلتفرم XJ-S را تغییر داده و برخی قطعات از جمله چراغ‌های عقب مزدا 323F، آینه‌های جانبی سیتروئن CS و دستگیره‌های در مزدا میاتا را بکار بردند. البته یان کالوم خودروی بسیار زیبایی طراحی کرد و اکثر این موارد را در بدنه پنهان نمود.

جگوار XK120

یکی از زیباترین خودروهای تاریخ جگوار با نام XK120 شناخته می‌شود. استایل پونتون مانند بدنه و رینگ‌های عقب پوشیده جزو جزئیات هیجان‌انگیز خودرو هستند هرچند فقط تعداد ۲۴۲ دستگاه از آن تولید شده است. مدل‌های بعدی XK120 بر روی ساختار فولادی تولید شدند درحالی‌که نسخه‌های اولیه فریم چوبی و بدنه آلومینیومی داشتند.

تالبوت لاگو T150C SS

تالبوت لاگو توسط فیگونی و فالاسچی طراحی و ساخته شد و احتمالاً آن را می‌توان جذاب‌ترین محصول تاریخ این شرکت دانست. شکل بدنه موسوم به قطره اشک و قوس چرخ‌های برجسته جزو ویژگی‌های خاص T150C SS هستند. با وجود سه جلوپنجره بیضی‌شکل، ورودی‌های جانبی کاپوت و شیشه عقب خاص، این خودرو شبیه سفینه‌های فضایی به نظر می‌رسد و طراحی خاص خودروهای دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی را به نمایش می‌گذارد.

بوگاتی تایپ ۵۷ S/SC آتلانتیک کوپه

کلمات نمی‌توانند زیبایی این مجسمه هنری را بیان کنند چراکه جلوپنجره نعل اسبی بوگاتی، خطوط نرم و سقف خاص خودرو طراحی بی‌نظیری را ایجاد کرده‌اند. مدل‌های تولیدی برخلاف نسخه پروتوتایپ از بدنه آلومینیومی استفاده کرده‌اند و نکته مهم اینکه بسیاری از عناصر طراحی تایپ ۵۷ S/SC آتلانتیک کوپه در محصولات مدرن بوگاتی نیز بکار رفته است. تنها ۴ دستگاه از این خودرو تولید شده و چندی پیش یکی از نمونه‌های آن با قیمت ۳۶ میلیون دلار فروخته شد.

لامبورگینی میورا

لامبورگینی میورا از ارتفاع بسیار کمی بهره برده و به خاطر پیشرانه ۱۲ سیلندر موجود در میانه بدنه پهنای زیادی دارد. ستون B خاص، ورودی‌های روی کاپوت و… باعث شده‌اند میورا جزو زیباترین خودروهای تاریخ باشد. میورا از نظر افراد زیادی اولین سوپرکار تاریخ است و پروژه‌ای محرمانه محسوب می‌شد که تیمی از مهندسان لامبورگینی بدون دانستن جزئیات آن شروع به کار کردند. زمانی که میورا پروتوتایپ در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۶ به نمایش درآمد مهندسان هنوز نمی‌دانستند که چگونه پیشرانه را روی آن نصب کنند. امسال یکی از نمونه‌های میورا در حراجی با قیمت ۴.۹ میلیون دلار به فروش رفت.

جگوار ای تایپ کوپه

با معرفی ای تایپ در سال ۱۹۶۱ دهان همه باز مانده بود. حتی شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه انزو فراری از ای تایپ به عنوان زیباترین خودروی تاریخ نام برده است. خطوط منحنی بسیار زیبا حتی امروز نیز جلب‌توجه می‌کنند و ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون ترمزهای دیسکی، ساختار یونی بادی، سیستم تعلیق مستقل و حتی پیشرانه ۱۲ سیلندر جزو جذابیت‌های بی‌بدیل جگوار ای تایپ هستند.

البته این فهرست می‌توانست شامل خودروهای دیگری هم باشد که ما به اختصار، تنها نام آن‌ها را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • فراری دینو ۲۶۰/۲۴۶ GT سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴
  • آلفارومئو جیولیتا اسپرینت اسپچیاله سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۶
  • آلفارومئو 8C 2900B لانگو اسپایدر سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱
  • فراری 312P برلینتا سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۰
  • فراری ۲۵۰ GTO سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴
  • مرسدس بنز SSK سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲
  • استون مارتین DB5 سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵
  • بی ام و ۵۰۷ سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹
  • لامبورگینی کانتاش LP400 سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    فراری F40
    کادیلاک سایکلون
    فورد موستانگ ۶۹
    شورلت کامارو نسل دوم با دو چراغ جلو مربعی کوچکتر و بزرگتر

  2. A.R.A.S.H

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    همشون افسانه بودن
    کانتاش جا نداشت؟؟
    طراحی های امروزی خیلی مسخره شده
    دیگه مثل قبل نیست…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. MP

    ۲۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    استون مارتین حداقل این مدلش اصن جذابیتی نداره.
    به نظر من.
    گزینه های بهتری داشت بجای این.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. BMW

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    به به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا