این روزها ساخت شاسیبلندهای جعبهای شکل با طراحی رترو بسیار محبوب شده و این سبک را در مدلهای چینی گرفته تا هیوندای سانتافه میبینیم.
شاسیبلندها طی دو دهه گذشته در صنعت خودروسازی بسیار پرفروش و سودآور شدهاند. محبوبیت این خودروها در دههٔ ۹۰ در ایالاتمتحده افرایش پیدا کرد یعنی زمانی که تویوتا و هوندا به ترتیب رافور و CR-V را به بازار فرستادند. این خودروها ناگهان جذاب و مد روز شدند. تا آن زمان، بازار خودروهای بلندقامت تحت سلطهٔ شاسیبلندهای جعبهای شکل و گرانقیمت با تکنولوژی قدیمی بود که بیشتر روی تواناییهای آفرود تمرکز داشتند تا استفادههای روزمره.
تحلیل بازار
امروز بازار شاسیبلندها بسیار پررونق است. سال گذشته ۳۲.۸ میلیون دستگاه از این خودروها در سراسر جهان فروخته شدند. این رقم دو درصد بیشتر از فروش سال ۲۰۲۱ است و معادل ۴۵ درصد از کل فروش خودرو در جهان میشود. همچنین مجموع فروش انواع شاسیبلندها از مجموع فروش انواع خودروهای سواری بیشتر بوده است. بااینحال، این رشد مهم در حال کاهش است و خودروسازان بشدت به دنبال راههای جدیدی برای حفظ این منبع مهم سود هستند و به نظر میرسد یکی از آنها بازگشت به ریشهها است.
دوباره جعبه
مد طراحیهای رترو (نگاه به گذشته) در حال دگرگون کردن بخش شاسیبلندها است. بسیاری از شاسیبلندهای جدید ظاهری جعبهای شکل دارند و در بسیاری موارد از طریق عناصر طراحی رترو، گذشته را تداعی میکنند که آنها را از کراساوورهای معمولی متمایز میکند. برخی از برندها مثل فورد با برانکو، مدلهای قدیمی خود را احیا کردهاند، برخی دیگر به بهروزرسانی محصولات نمادین باسابقهٔ خود پرداختهاند مثل جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و مرسدس بنز G کلاس، شرکتهای دیگری مثل اکثر برندهای چینی در حال ساخت مدلهای جعبهای شکل جدیدی برای خود هستند و خودروسازانی هم مثل لادا همچنان به تولید شاسیبلندهای قدیمی همچون نیوا مشغولاند.
طبق تحقیقات، شاسیبلندهای جعبهای شکل رترو و آفرودی در سال ۲۰۲۲ فروشی ۱.۴۳ میلیون دستگاهی داشتهاند. این رقم ۵ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان میدهد. در حال حاضر، شاسیبلندهای جعبهای شکل بازار شامل ۳۳ مدل مختلف از مدلهای ارزانقیمتی همچون لادا نیوا و یوآز پاتریوت گرفته تا مرسدس G کلاس مجلل و ریویان R1S الکتریکی میشود. البته اینکه کدام شاسیبلندها را مشمول این دسته بدانیم موضوعی سلیقهای خواهد بود و ممکن است برخی مدلهای مشمول این آمار در دستههای دیگری قرار گیرند ولی بااینحال، همهٔ این خودروها ظاهری جعبهای شکل، فاصلهٔ زیاد از زمین، چرخهای بزرگ و معمولاً تواناییهای آفرود خوبی دارند.
معیاری به اسم دیفندر
دیفندر یکی از بهترین نمونهها از چگونگی سوددهی سرمایهگذاری در این رویه است. لندروور در سال ۲۰۱۶ دیفندر قدیمی را کنار گذاشت و سه سال بعد دوباره آن را احیا کرد. مثل فیات ۵۰۰، دیفندر جدید به شکل و روح مدل قدیمی پایبند مانده و تکنولوژی و راحتی بیشتر را به آن افزوده است. نتیجه؟ تبدیل دیفندر به پرفروشترین محصول لندروور در سال ۲۰۲۲ و تنها محصول آن که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد فروش را تجربه کرد. فورد نیز با برانکو موفقیت مشابهی را کسب کرد و سوزوکی با جیمنی هم همینطور. نسل جدید هیوندای سانتافه هم نمونهٔ خوبی از آیندهٔ این رویه است که ممکن است برندهای دیگری مثل ولوو، نیسان و… را هم تشویق به ساخت شاسیبلندهای جعبهای شکل کند.
بیشفعالی چینیها!
به نظر میرسد سبک طراحی جعبهای شکل شاسیبلندها را بیش از همه چینیها جدی گرفته باشند زیرا طی چند سال اخیر بسیاری از خودروسازان این کشور اقدام به معرفی چنین خودروهایی کردهاند. آغازگر محبوبیت طراحی جعبهای شکل در بین چینیها گریت وال با برند تانک و مدل ۳۰۰ و همینطور هاوال بیگ داگ بود. پسازاین هم دیگر خودروسازان چینی مثل چری با جتور تراولر، بیوایدی با یانگوانگ U8، بایک با BJ60 و… به این محبوبیت پاسخ دادند.
JaMsHiD
۱۱ مهر ۱۴۰۲کاشکی طراحی خودرو های سدان هم مثل SUV ها برگرده به دهه نود و هشتاد میلادی
مثل بنز اتاق تانک یا ب ام و e49 یا آئودی ۱۰۰ که واقعا طراحی های دلنشینی دارن
پیام
۱۱ مهر ۱۴۰۲یه چیزی که تو بعضی از ماشینا رعایت نمیشه عدم تقارن هست! خیلیا دوست ندارم آرم ماشین رو یه طرف دیگه ببینن! یا اینکه آلفارومئو یجوری طراحی میکنه که راننده مجبور بشه هم پلاک رو یه طرف ماشین بذاره هم روی سپر باشه!!! ماشین همه چیزش متقارن هست و این حرکت تو ذوق میزنه حالا میخواد هر برندی باشه
ابوالفضل
۱۱ مهر ۱۴۰۲ماشین های آمریکایی در حال حاضر طراحی های خوبی دارن ولی خوب طراحی های دهه ۶۰ و ۷۰ چیز دیگه ای بود
R@min
۱۱ مهر ۱۴۰۲شکل جعبه ای نه مد هست نه مد شده همیشه بوده و هست و خواهد بود.
فورد و لندروور صرفا سبد محصولاتشونو بروز کردن و تنور رقابت با جیپ و مرسدس داغ کردن.
امیر دهقان
۱۱ مهر ۱۴۰۲البته با معرفی دیفندر و برانکو این سبک طراحی اخیرا بیشتر موردتوجه قرار گرفته تا جایی که چند سال پیش شاید هیچکس فکر نمیکرد سانتافه هم جعبهای شکل بشه!
بنظرم این نشان از ایجاد یه ترند جدید تو طراحی شاسیبلندها داره
R@min
۱۱ مهر ۱۴۰۲حرفتون کاملا درسته ولی نکته اینه که دیفندر و برانکو طراحی رترو مد کردن نه ساختار جعبه ای !!
اگر دقت کنید حتی رنگ های کلاسیک هم ترند شده مثل قهوه ای، سبز یشمی که تو محصولات جدید آمریکایی از کوروت تا همین برانکو و… اضافه شده یا گیج کلاسترهای کلاسیک و کلی ریزه کاری دیگه.
بنظرم این یه پیام جدی رو می رسونه که مردم طرح های بی هویت و بی ظرافت امروزی دوست ندارن.
blackwing
۱۲ مهر ۱۴۰۲باهات موافقم ، امیدوارم حالا که دنیای ماشین مناسفانه داره برقی میشه ، حداقل سدانها باز هم برگردن و با طراحی رترو مثل دهه ۷۰ و ۶۰ دوباره شاهد روزهای طلایی ماشین سازی باشیم.
البته من چندین بار گفتم الان هم میگم فقط امریکاییا دارن خوب طراحی میکنن بقیه همه ترمالی کردن رفتن تو طراحی…
Dead man95
۱۱ مهر ۱۴۰۲کلا اکثر شرکت های بزرگ به بن بست در طراحی رسیدن.فقط برقی شدن رو کردن بهونه
TRD
۱۱ مهر ۱۴۰۲فقط اون چینیارو . از هر جا نگاه میکنی یاد یه ماشین دیگه میفتی .
datsun
۱۱ مهر ۱۴۰۲شکل جعبه ی همیشه تو ماشینهای آفرودی شاسی مستقل بوده چه قدیم چه جدید حالا نمیخاد به شرکت خاص ربطش بدید
یوسف
۱۱ مهر ۱۴۰۲معیاری به نام دیفندر….
این یک کلمه مشت محکمی بود توی دهن خیلی ها که موقع معرفی دیفندر جدید مزه می ریختن…..
تنها ۴ سال بعد شرکت معظم تویوتا به شعبه دوم لندرور تبدیل شده….
اینو فراموش نکنید هیچ وقت…. که لندرور از نقطه نظر طراحی حداقل 10سال از تمام دنیا جلوتره….
به چه دلیل… جون…. همین دیفندر جدید که معیار و الگوی تمام شاسی بلندهاست در سال 2010 طراحی شده…. و حالا بعد از 14 سال آرزوی خیلی هاست. تمام.
مازیار
۱۱ مهر ۱۴۰۲دیفندر جدید ترکوندن در دنیای اتومبیل رو دوباره تعریف کرد
به یاد ندارم تغییر نسلی اینقدر بازخورد مثبت گرفته باشه اونم تغییر یه مدل موفق، که معمولا همین امر کار تازه وارد رو خیلی سخت میکنه و زیر ذره بین قرارش میده
اونایی هم که سوسه میان فقط با اعتبار خودشون بازی می کنن
datsun
۱۱ مهر ۱۴۰۲همین اتاق صد اتاق دویست و اتاق سیصد هم جعبهای شکلن منتها فورم به روز تری دارن پرادو نسل قبل هم که جعبهای شکل بود اف جی کروز هم که کاملا جعبه ای شکل بود پرادو جدید هم کاملا از اف جی60 الگو گرفته اگه به خودت زحمت دادی تو خیابونهای ایران هم زیاد ازشون هست بهشون تویوتا فرماندهی هم میگن برندازش کن میفهمی طراحی پرادو جدید از کجا اومده،
مازیار
۱۱ مهر ۱۴۰۲درسته داتسون جان اونها بودن قبل از اونها هم نمونه هایی بودن
اما اونی که دوباره به این آتش دمید دیفندر و برانکو بود مقاله هم راجع به همین موضوع هست
دانیال_Surrey،England
۱۱ مهر ۱۴۰۲دقیقا یادمه 3 تفنگداره آمریکایی دوست((المیراژ_علی نوا_یانکی)) چه چیزایی که بار دیفندر نکردن.
بره آفرود شاسیش میشکنه!!
شاسی نداره
رقیب فلان کراس اوور ساده ی جیپه
شکست میخوره تو فروش و….
در کل تو طراحی که مجموعه لندروور از همه جلوتره تو طراحی شاسی بلند+سیستم terrain response که بعید میدونم حالا حالاها سیستم مشابهش ظهور کنه فعلا فقط فورد با برانکو در حدش ظاهر شده تو تستایی که دیدم.
جیپ هم برخلاف تصور عمومی به هیچ وجه در حد و اندازه های لندروور نیست،همونطور که گقتم فقط فورد با برانکو تونسته بعد از لندروور اون تعادل آفرود و جاده رو برقرار کنه جیپ فقط تو آفرود خوبه،اونم با توجه به ساختارش که کاملا طبیعیه.
JDM سابق
۱۱ مهر ۱۴۰۲شکل جعبه ای تو کلاسیک ها بوده از اول حتی خودرو های دهه۲۰ هم جعبه ای بود. به مرور شکل جعبه ای بدلیل آیرودینامیک بهتر و مصرف سوخت کمتر کمرنگ تر شد و جاشو به زوایای گرد و کرو داد
ram1500trx
۱۱ مهر ۱۴۰۲هر گردی گردو نیست و هر ماشین جعبه ای شکل هم رانگلر ۳۹۲ و مرسدس G63 نیست…
یوسف
۱۲ مهر ۱۴۰۲در مورد جیپ هیچ حرفی نیست و همه به عنوان اولین شاسی قبولش داریم…. اما هیچ وقت محصولات کنونی چیپ در حد اسم و رسم گذشته خودش نیست…..
اما در مورد جی یا گی کلاس بگم که این ماشین بیشرمانه ترین کپی تاریخ دنیاست…..
Mehran
۱۱ مهر ۱۴۰۲سلام
همشون از جیپ الهام می گیرن
چه ژاپنی
چه کره ایی
Enzo Ferrari 2008
۱۲ مهر ۱۴۰۲جعبه ای فقط جی کلاس