طراحیمرسدس بنز

10 مرسدس بنز افسانه‌ای با طراحی برنو ساکو

از دو نسل SL و سدان کوچک ۱۹۰ گرفته تا اولین S کلاس مدرن، دوران شکوه طراحی مرسدس بنز در زمان زمامداری برنو ساکو رقم خورد.

هفتهٔ گذشته، جهان خودرو به خاطر از دست دادن یکی از طراحان بزرگ خود، برنو ساکوی ۹۰ ساله، سوگوار شد. وی کسی بود که برخی از نمادین‌ترین مدل‌های مرسدس بنز در اواخر قرن بیستم را طراحی کرد. برای اینکه یادآوری کنیم نقش ساکو در حوزهٔ طراحی خودرو چقدر پررنگ بوده است، در ادامه با ۱۰ نمونه از موفق‌ترین مرسدس بنزهایی که طراحی کرد آشنا خواهیم شد.

مرسدس بنز SL کلاس نسل R129

اولین SL با طراحی ساکو، R129 بود که جایگزین R170 قدیمی شد. چراغ‌های مستطیل شکل که امضای طراحی ساکو بودند در این خودرو هم به زیبایی دیده می‌شدند. این نسل از SL با استقبال بالایی مواجه شد و بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از آن به فروش رسید.

مرسدس بنز ۱۹۰ کد W201

۱۹۰ یکی از مهم‌ترین خودروهای مرسدس بنز بود. با این سدان میان سایز، مرسدس برای اولین بار به سگمنتی پایین‌تر از E کلاس وارد شد. فرمول یک سدان کامپکت لوکس که با ۱۹۰ مطرح شد، بعداً با موفقیت تکامل پیدا کرد و منجر به خلق C کلاس شد. این خودرو با جلوپنجرهٔ برجسته، چراغ‌های جلوی مستطیلی ساده و نوار مشکی روی سپرها، فروش بالایی را تجربه کرد و به منظره‌ای آشنا در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شد.

مرسدس بنز S کلاس نسل W126

W126 که به‌طور رسمی نسل دوم S کلاس محسوب می‌شود، باید خود را از جهات مختلفی اثبات می‌کرد زیرا مرسدس می‌خواست نشان دهد که همچنان پیشروی خودروهای لوکس بازار است. این یعنی W126 به طراحی مناسبی هم نیاز داشت و ساکو این کار را به بهترین شکل انجام داد. طراحی این ماشین آن‌قدر چشمگیر بود که بعداً نسخهٔ کوپهٔ C126 هم بر پایهٔ آن شکل گرفت.

مرسدس بنز CLK نسل C208

ساکو با گذر از چراغ‌های جلوی مستطیلی، به طرح چهار چراغ گرد رسید و یکی از اولین خودروهایی که از این زبان طراحی جدید بهره برد، نسل اول CLK بود. حتی طبق استانداردهای امروزی که خودروها بزرگ‌تر و جعبه‌ای‌تر شده‌اند، CLK هنوز هم ابهت و شخصیت برجسته‌ای در جاده‌ها دارد. همین جذابیت به شیوه‌ای متفاوت در سوپرکار CLK GTR هم ادامه پیدا کرد.

مرسدس بنز E کلاس نسل W124

W124 هم مثل W201 خودروی فوق‌العاده مهمی برای مرسدس بنز بود زیرا این ماشین درنهایت به چیزی تبدیل شد که امروز با نام E کلاس می‌شناسیم. همچنین W124 اولین خودرویی بود که از رینگ‌های نمادین مرسدس با سوراخ‌های دایره‌ای دورتادور بهره برد. این ماشین حتی هنوز هم از وقار و جذابیت بالایی برخوردار است و بدون شک یکی از زیباترین طراحی‌های ساکو محسوب می‌شود.

مرسدس بنز E کلاس نسل W210

زبان طراحی جدید مرسدس با چهار چراغ گرد جلو اولین بار با E کلاس نسل W210 معرفی شد. این خودرو بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ زیر نظر ساکو طراحی شد. استیشن E55 AMG که در این نسل ساخته شد، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین استیشن‌های تاریخ بود و حتی مایکل شوماخر هم یکی از آن را خریده بود. مدت کوتاهی پس از معرفی W210، نسل اول CLK هم با همین طراحی معرفی شد.

مرسدس بنز E کلاس نسل W123

یکی دیگر از مرسدس بنزهای پرفروشی که توسط ساکو طراحی شد، W123 بود که جد E کلاس امروزی محسوب می‌شود. این خودرو در کنار W116، یکی از اولین ساخته‌های مرسدس با چراغ‌های جلوی مستطیلی، جلوپنجرهٔ برجسته و چراغ‌های عقب کرکره‌ای کشیده بود. W123 که به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان تاکسی در سراسر آلمان مورداستفاده قرار گرفت، یکی از قابل‌احترام‌ترین و جان‌سخت‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بود.

مرسدس بنز S کلاس نسل W220

این نسل از S کلاس هرچند جهش و تحول بزرگی را در طراحی تجربه کرد ولی ویژگی‌های اصیل یک S کلاس یعنی فرم سه جعبه‌ای را همچنان حفظ کرده بود. این ترکیب، یک سدان لوکس کشیده و باشکوه را ایجاد کرده بود. البته هرچند W220 در دوران ریاست ساکو بر دپارتمان طراحی مرسدس توسعه پیدا کرد ولی طرح اولیهٔ آن توسط مدیر طراحی مرسدس «استیو متین» ارائه شده بود که زیر نظر ساکو تکامل پیدا کرد و نهایی شد.

مرسدس بنز SL کلاس نسل R230

SL نسل R230 به‌اندازهٔ W220 خودروی مهمی نبود و به‌اندازهٔ W201 هم فروش نداشت ولی زیبایی طراحی آن غیرقابل‌انکار است. این همچنین آخرین خودرویی بود که ساکو برای مرسدس طراحی کرد. این طراح افسانه‌ای که از سال ۱۹۷۵ در مرسدس حضور داشت، در سال ۱۹۹۹ از این شرکت جدا شد و جای خود را به «پیتر فایفر» داد. با کنار رفتن ساکو، زبان طراحی چهار چراغ گرد مرسدس هم به‌تدریج کنار گذاشته شد و فیس‌لیفت R230 در سال ۲۰۰۸ با چراغ‌های جلوی کاملاً متفاوتی معرفی شد.

مرسدس بنز C111

ازآنجایی‌که C111 خودرویی آزمایشی بود، ساکو اجازه داشت نهایت خلاقیت خود در طراحی را به کار گیرد و به همین دلیل، با درهای گالوینگ، دو دریچهٔ هوای روی کاپوت، چراغ‌های جلوی مخفی و رینگ‌های کوچک، یک شاهکار خیره‌کننده خلق کرد. البته C111 هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید ولی پروژهٔ آزمایشی ارزشمندی برای مرسدس بود و حتی سال گذشته، کانسپت One-Eleven با الهام از طراحی آن معرفی شد و قرار است الهام‌بخش طراحی سوپرکار آیندهٔ مرسدس باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای
منبع
Top Gear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    همشون بینظیرن عشقن
    طراحیشون از ماشین های الان هم جذاب‌تره واقعا

    موافقم 50
    مخالفم 3
    1. علی Shelby

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (423 ديدگاه)

      همشون عالین مخصوصا
      E کلاس W124
      و E کلاس W210

      موافقم 30
      مخالفم 3
    2. amirkhanzadeh

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (740 ديدگاه)

      زیبایی و خلاقیت تو طراحی وجود داره
      الان همه خودرو ها شبیه هم هستند و حتی داشبورد خودرو ها هم شبیه هم شده
      آدم حوصله اش سر می ره
      چه دورانی بود
      حقا که مرسدس بنز برترین خودروساز تاریخ از ابتدا تا انتهاست

      موافقم 30
      مخالفم 5
    3. net

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3331 ديدگاه)

      عکس بنز اول و دوم و چهارم چراغ جلو برف پاکن داره؟

      موافقم 13
      مخالفم 1
    4. محمدهادی

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2357 ديدگاه)

      پس حالا مشخص شد مرسدس های دهه نود میلادی و اوایل ۲۰۰۰ چرا یه چیز دیگه ن
      همه ش زیر سر این بشر بوده
      افراد چقدر میتونن تعیین کننده باشن!!
      دمشگرم با اون هنر و لطافت فکرش
      مرسدی امروز یه همچین فردی و دیدگاهی رو میخواد
      دیگه خسته شدیم از طراحی های پف کرده و ورم کرده ی احمقانه
      اینا اصالت نیست
      هیجان صرفه
      اصالت اون چیزی بود که ساکو بهش می اندیشید

      موافقم 10
      1. JaMsHiD-B

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2554 ديدگاه)

        اون شرکت ها نیستن که طراحی رو معین میکنن و تاریخ شرکت رو رقم میزنن . اون طراحان هستند
        اونها هستند که به شرکت یه پیشنهاد طراحی میدن و شرکت قبول می‌کنه
        وگرنه که این طراحی های جدید هم زیر سر بنز نیست . بنز فقط قبول کرده . طراحیش دست طراحاست

    5. MehdiTurbo

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2277 ديدگاه)

      حالا اینا هیچی یه چیزی که فکر منو درگیر کرده چرا باید فامیل یکی تو خارج ساکو باشه 😐 حالا ایرانیم نیست خارجیه مثل این میمونه فامیل یکی تو ایران البته قابل تایپ نیست
      یکم نگران کننده نیس 🤔
      حالا خوبه اون واو اخرش گذاشت

      موافقم 1
      مخالفم 5
  2. RD 1600cc

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    w210 یه ماشین نیس بیشتر یه مَرده.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  3. فقط انگلستان

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    بنز اس کلاس نسل W220 چهارمین نسل اس کلاس بود یکی از آرزوهام اینه که یه روز بتونم بخرمش خیلی سطحش بالاس
    توی فیلم جایزه بزرگ برای اولین بار باهاش آشنا شدم.

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. Kiarash

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (275 ديدگاه)

      منم همینطور 😂 واقعا سریال باحالی بود و همین بنز w220 وای یه دنیاست واقعا ماشینه

      موافقم 13
      مخالفم 1
  4. دیجی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (413 ديدگاه)

    به غیر از w220که استقبال خوبی ازش نشد بفیه عالی وفراتر از عالی

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2357 ديدگاه)

      من عااااشق نسل اول CLK بودم
      بزرگ و یوغور
      در عین حال با کلی ظرافت و خطوط ملایم که توی ذهن ماندگار میشن
      هرگز فراموشش نمیکنم
      فوق العاده بود با اون چراغ های گرد متوازنش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    به غیر از C111 بقیه عالین

    موافقم 3
    مخالفم 8
  6. Mosafer

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    برای زمان خودش استثنایی بوده.

    موافقم 10
    1. Taha Ayoobi

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3880 ديدگاه)

      الانم هستن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  7. JaMsHiD-B

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2554 ديدگاه)

    آنقدر مرسدس بنز های طراحی شده توسط برنو ساکو زیبا هستند که هنوز که هنوزه زیبا و چشم نواز بنظر میان
    حد اعلای طراحی یک خودرو
    یکی از هماهنگ ترین با تناسبات بسیار بسیار مناسب w124 و SL R230 هست
    اینا فوق العاده بودن فوق العاده
    ولی من خودم با W220 بیشتر از هر نسل دیگه ای از S کلاس حال میکنم خیلی زیباست
    آپشناش هم خیلی خوبه کیفیت داخلی هم برای زمانی بود که مرسدس واقعا مرسدس بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. Bmw

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (655 ديدگاه)

    طراح بودن تو شرکت بنز نسبت به بقیه شرکت های خودروسازی سختره چون بنز هر نسل که میگذره طراحیاشو می کوبه از نو میسازه باید خیلی خلاق باشی تا بتونی انتظاراتشونو برآورده کنی و ایشون با این طراحیاش نشون داد چقدر خلاقه و استعداد خوبی داشته… این تو مدل sl و c111 به اوج خودش میرسه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. hosen

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    همشون عالین
    ولی w124 و r129 یچیز دیگه ان

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2357 ديدگاه)

      کسی میدونه پسوند Wدر اتاق های مرسدس و پسوند E در اتاق های بیمر به چه چیزی اشاره دارن؟؟
      همیشه هستن این دوتا حرف

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2229 ديدگاه)

        … شما نمی‌توانید یک علاقه‌مند به خودرو باشید و هرگز واژه‌های E30 ،E46 و E39 و … را نشنیده باشید.همه‌ی این کدها برای شناسایی مدل‌های مشخصی از BMW استفاده می‌شوند و حرف “E” مخفف کلمه‌ی آلمانی Entwicklung به معنی “توسعه” است …

        [[[ اکثر محصولات مرسدس با کد W شروع می شوند؛ W برای خودروهای سواری ۴ در (سدان) و ۵ در (ون یا هاچبک یا شاسی بلند) مرسدس است.

        اگر اول کد محصولی با حرف S شروع می شد یعنی با یک خودروی استیشن (Estate/Wagon) سروکار داریم.

        اگر اول کد محصولی با حرف V شروع می شد، یعنی خودروی موردنظر فاصله محوری بیشتری نسبت به مدلهای استانداردش دارد. معمولا ثروتمندان چینی پای ثابت این محصولات مرسدس هستند. مثل C کلاس لانگ یا E کلاس لانگ.

        برای مدل های کوپه از C استفاده می کنیم ولی برای مدل های کانورتیبل A را بکار می بریم؛ مدل های رودستر را هم با حرف R شروع می کنیم.

        گاهی اوقات مرسدس کد محصولش را براساس طراحی خودرو نامگذاری می کند؛ مثلا همه ما انتظار داریم که کد CLA (چون خودرویی سدان است) باید با حرف W شروع شود ولی چنین نیست! مرسدس می گوید که CLA یک کوپه چهار در است پس باید همانند کوپه ها نامگذاری شود لذا کد آنرا با حرف C شروع کرده.

        برای کراس اورها از حرف X یا همان ضربدر (Cross) استفاده می کنیم؛ همچنین مرسدس معتقدست که شوتینگ برک ها هم در کلاس کراس اور جای دارند پس اول کد آنها نیز حرف X را بکار می بریم ]]]

        آشنایی با کدهای مختلف مرسدس
        ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد …

        راهنمای کدهای نامگذاری مدل‌های مختلف BMW
        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد …

        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3880 ديدگاه)

          به به ببین کی اینجاس!

          مهدیار جان خیلی دلمون تنگ شده بود.

        2. ! i M α η δ υ α R

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2229 ديدگاه)

          سلام عزیزم …

          مرسی از لطفت طاها جان …

          دل من هم براتون تنگ شده بود ، گفتم یه سری به سایت بزنم …

          ❤️❤️❤️

        3. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3880 ديدگاه)

          زیر چند تا پست هم سراغتونو گرفتیم ولی مثل اینکه اصلا نبودید.

          به هر حال خیلی خوشحال شدم،
          موفق باشید🌹

  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    از چراغای دوبل دایره ای مرسدس خیلی خوشم میاد کاش تو محصولات جدیدش هم میذاشت در کل روحش شاد واقعا.

  11. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    وقتی میگن بنز منظور اینان…برا زمان خودشون برای زمان حال برای آینده، همه ادوار ولاغیر ….شاخن
    خونم بجوش اومد

  12. حسین۲

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    SL چقدر زیباست
    الان دیگه واقعا طراحی خوبی نداریم به غیر از لکسوس و چند تا برند معمولی
    بنز و بی ام و که واقعا هر روز بدتر از دیروز میشن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-B

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2554 ديدگاه)

      بدتر نمیشن دارن با سلیقه مردم میرن جلو
      این مردم هست که هر روز بدتر میشن نه خودرو ساز ها
      طراحی های افراطی آپشن های فوق العاده مسخره
      مثلا چه دلیلی داره سانروف رو با گفت و گو با خودرو باز کنم؟
      این مصرف گرایی و این سلیقه های افراطی برای خودنمایی تا کی قراره ادامه پیدا کنه نمیدونم ولی می‌دونم که یه روز تموم میشه
      دوباره طراحی خودرو ها ساده و مینیمال و کاربردی میشه و مردم دیگه اون عتش الآن رو ندارن که بگن هر ماشین که قیافه فضایی تر و مانیتور بزرگ ترین داره همونو بر میدارم

      موافقم 6
      مخالفم 1
  13. Galant.VR4(JDM)

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (978 ديدگاه)

    من اگه یه روز بنز بخرم 190E رو انتخاب میکنم فاز مافیا برمیدارم
    اما دور از شوخی واقعا اینا افسانه‌ای هستن همونطور که طراحش افسانه‌ای هست

    1. JaMsHiD-B

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2554 ديدگاه)

      تا حالا کسی توی خاور میانه روی 190e کیت اوولوشن دو رو نصب کرده با همون امکانات مثل باله متغیر عقب و موتور؟

  14. بهنام

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (890 ديدگاه)

    SL r230 از نظر من نه تنها زیباترین اس ال هست بلکه زیباترین کوپه ی تاریخ خودروسازی هم هست.
    روزی که این ماشین گذر موقت رو از نزدیک دیدم هرگز فراموش نمیکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا