دولتها و کشورهای مختلف قوانین آلایندگی سختگیرانهای را برای خودروها در نظر گرفتهاند و این موضوع طراحی وسایل نقلیه را دستخوش تغییرات گستردهای کرده است.
از زمان معرفی خودروی کارل بنز در سال ۱۸۸۶ تا به حال، وسایل نقلیه باعث دگرگونی عظیم دنیا شدهاند. از رشد اقتصادی گرفته تا به هم نزدیک کردن فواصل دور و همچنین تسریع در توسعه کشورها، خودرو به شکلگیری زندگی امروزی کمک شایانی نموده است؛ اما آنچه مهمتر است دیدن نقاط ضعف خاص خودروها از جمله آسیب زدن به محیطزیست در حدود ۱۴۰ سالی است که از تولیدشان میگذرد. پیشرانههای درونسوز تغییرات زیادی را تجربه کردهاند هرچند حتی ابر خودروهای مدرن نیز سوخت میسوزانند و آلایندگی تولید میکنند. مطالعه صورت گرفته توسط استاتیستا نشان میدهد آلایندگی خودروهای سواری و ونهای سراسر دنیا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳.۵۳ میلیارد تن بوده است. به همین خاطر است که دولتها خودروسازان را ملزم به تولید خودروهای پاکتر و کممصرفتر کردهاند.
بیشتر بخوانید:
- کاهش آلایندگی خودرو + راهکارهای پیشنهادی
- میزان آلایندگی دی اکسید کربن یک خودرو چقدر است؟
- آشنایی با قوانین آلایندگی جدید و سختگیرانه یورو ۷ اروپا
قانون کنترل آلودگی هوای آمریکا در سال ۱۹۵۵ اجرایی شد و در سال ۱۹۶۳ نیز قانون هوای پاک به تصویب رسید. در سال ۱۹۷۰ میلادی اولین بند مهم این قانون یعنی کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی خودروهای صفرکیلومتر ظرف ۵ سال آینده اجرایی شد. کشورهای دیگر نیز به زودی قوانین آلایندگی خود را طراحی و اجرا کردند. کشور ژاپن ابتدا دست به کار شد و پس از آن نوبت به کانادا، استرالیا و چندین کشور اروپایی رسید. این قوانین آلایندگی سفت و سخت باعث تغییرات عظیمی در طراحی خودروها شدهاند تا خودروسازان از رعایت دستورالعملهای مختلف مطمئن شوند. به همین خاطر است که خودروهای مدرن امروزی پاکتر و کممصرفتر از هر زمان دیگری هستند.
کوچکتر، سبکتر و آیرودینامیک تر
پیشرانههای کوچکتر نتیجه وضع قوانین آلایندگی هستند زیرا خودروسازان مجبور شدهاند روی پیشرانههای کوچکتر و کممصرفتر متمرکز شوند و درعینحال قدرت مطلوبی را هم به دست آورند. این پیشرانههای کوچکتر از توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده میکنند تا با مصرف سوخت کمتر قدرت بیشتری تولید کرده و البته آلایندگی پایینتری هم داشته باشند. مثال بارز این قضیه شورولت کامارو است که فول ترین نسخه نسل اول آن از پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۵ لیتری ۳۲۵ اسب بخاری استفاده میکرد درحالیکه پیشرانه ۶ سیلندر پایه کامارو مدرن ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد.
سرراستتر شدن طراحی خودروها نیز پس از اجرایی شدن استانداردهای آلایندگی بهصورت گستردهتری در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. با آیرودینامیک بهتر جریان هوا بهصورت مؤثرتری از اطراف خودرو عبور کرده و مقاومت در برابر باد کاهش یافته و مصرف سوخت نیز کمتر میشود. این موضوع با بررسی نسلهای مختلف خودروهای دهه ۷۰ میلادی به بعد روشنتر میشود به گونهای که با مقایسه کادیلاک الدورادو ۱۹۷۰ با کادیلاک CT5 سال ۲۰۲۵ میتوانیم تفاوتهای عظیمی را در طراحی خط سقف، نمای جلو و عقب، خط کمر و… ببینیم.
تحول مهم دیگر هم استفاده از متریال سبکتر بوده است. به منظور کاهش وزن و مصرف سوخت، خودروسازان بجای فولاد سنتی از متریال سبکتر و مستحکمتر از جمله فولاد با کشش بالا، آلومینیوم، فیبر کربن و پلاستیک استفاده میکنند. یک خودروی سبکتر پرفورمنس و هندلینگ بهتری داشته و آلایندگی کمتری هم تولید میکند زیرا پیشرانه مجبور نیست تحتفشار قرار گیرد. فورد موستانگ فست بک ۱۹۶۸ و هوندا سیویک ۲۰۲۰ ابعاد تقریباً مشابهی دارند اما با وجود اینکه سیویک از قطعات بیشتری استفاده کرده و تجهیزات بیشتری دارد اما وزنش کمتر از موستانگ است.
سریعتر، پاکتر و بهتر
صنعت خودرو همچنان به نوآوری در طراحی به منظور پاس کردن قوانین و استانداردهای آلایندگی ادامه میدهد و به همین خاطر خودروهای امروزی طراحی بهتری به منظور حفظ محیطزیست و ایمنی بالاتر دارند. مشتریان نیز سلایق خود را تغییر داده و بیشتر به دنبال خودروهای پاکتر هستند و این موضوع را میتوان در افزایش سالانه فروش محصولات هیبریدی و برقی مشاهده نمود. قوانین بعدی از جمله قانون هوای پاک ۱۹۹۰ باعث بهبود قوانین قبلی و رفع نقاط ضعف آنها شدهاند و اقدامات بیشتری برای اطمینان از پاکتر شدن خودروها صورت گرفته است. خودروسازان هم به تدریج توسعه پیشرانههای درونسوز را متوقف کرده و به سمت منابع پایدارتری حرکت میکنند. برندهای مطرحی همچون ولوو، فورد و فولکسواگن میخواهند در آینده نزدیک سبد محصولات برقی را تولید نمایند.
از آنجایی که وضع استانداردها و قوانین آلایندگی سختگیرانه با شدت بیشتری پیگیری میشود بنابراین پیشرفتهای بیشتری در توسعه و طراحی خودروها رخ خواهد داد. جدای از پیشرفت تکنولوژی، بهبود طراحی وسایل نقلیه میتواند تأثیر مثبتی روی محیطزیست و مردم بگذارد. نظر شما دراینباره چیست؟
Cadillac-V
۲۲ اسفند ۱۴۰۳صنعت خودروسازی رو به فنا دادین با این قوانین مسخرتون
نهایتاً تا سال ۲۰۳۰ همه خودرو ها برقی میشن و بنزینی ها به تاریخ میپوندند شاید بعد ۲۰۳۰ شرکتهای خیلی کمی بنزینی بزنن ولی اونام نهایتاً برقی میشن شاید چند سالی دیرتر