در این مطلب با مقایسه تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی با نمونههای امروزی آنها، میبینیم که جلوپنجرهٔ خودروها طی حدود سه دهه چقدر بزرگتر شده است.
در اکثر خودروها، جلوپنجره عنصری اصلی برای شناسایی محصولات یک برند محسوب میشود. استفاده از جلوپنجره بهعنوان ابزاری برای تشخیص برند خودروها آنقدر اصل مهمی در طراحی محسوب میشود که حتی خودروهای الکتریکی بدون رادیاتور که نیازی به جلوپنجره ندارند هم اکثراً فرم کلی جلوپنجرهٔ شرکت سازنده را حفظ میکنند هرچند که این جلوپنجره در اکثر موارد مسدود بوده و صرفاً عنصری تزئینی بهحساب میآید. جلوپنجرهها اما طی سالهای اخیر بسیار بزرگتر شدهاند. برای اینکه متوجه این رشد ابعاد بشوید، کافی است نگاهی به جلوپنجرهٔ خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی بیندازید.
البته خودروسازانی مثل رولزرویس یا مرسدس بنز از گذشته تا امروز از جلوپنجرههای کرومی بزرگی استفاده میکنند اما اکثر خودروهای سه دهه پیش جلوپنجرههای بسیار کوچکی داشتند و حتی برخی از آنها کلاً فاقد جلوپنجره بودند. در این خودروها، هوای موردنیاز برای خنک کردن موتور از طریق ورودیهای هوای داخل سپر تأمین میشد و این ویژگی برای بسیاری از خودروهای دهه ۹۰ ظاهر متفاوتی را رقم زد. متأسفانه زمانی که این شیوهٔ طراحی به یک مُد تبدیل شده بود، خودروها هویت خود را از دست دادند و به همین دلیل، خودروسازان دوباره سراغ جلوپنجرههای معمول رفتند تا به محصولات خود شخصیت تزریق کنند. در ادامه، جلوپنجرهٔ تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ را با همتایان امروزی آنها مقایسه خواهیم کرد.
آکورا اینتگرا
آکورا اینتگرا در سال ۱۹۸۵ با چراغهای مخفی و جلوپنجرهٔ بسیار باریک به بازار آمد اما وقتی نسل دوم آن در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هیچ جلوپنجرهای نداشت. نسل کنونی اینتگرا اما در دورانی دوباره متولد شده که جلوپنجرهٔ پنجضلعی یکی از اصلیترین ویژگیهای طراحی محصولات آکورا محسوب میشود.
تویوتا آوالون
جلوپنجرهٔ نسل اول تویوتا آوالون در دههٔ ۹۰ خیلی کوچک نیست اما دلیل حضور آن در لیست ما جلوپنجرهٔ عظیم نسل کنونی است. این جلوپنجره آنقدر بزرگ است که به نظر میرسد کسی آوالون بیچاره را ربوده و دهانش را چسب زده تا نتواند برای کمک فریاد بزند.
فولکسواگن پاسات
دماغهٔ صاف و بدون جلوپنجره در مدلهای هوا خنک فولکسواگن در دههٔ ۵۰ و ۶۰ مثل بیتل، تایپ ۳ و میکروباس زیاد دیده میشد اما زمانی که نسل سوم پاسات در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، از این نوع طراحی برای اولین بار در محصولات آب خنک فولکسواگن هم استفاده شد. پاسات کنونی جلوپنجرهٔ نسبتاً بزرگی دارد اما ممکن است عمر زیادی نداشته باشد زیرا گفته شده در نسل بعدی پاسات از جلوپنجرهٔ بسیار باریکی مثل نسل هشتم گلف استفاده خواهد شد.
بامو سری ۸
بامو سری ۸ نسل E31 ظاهر جادویی خود را از سوپرکار M1 که یک دهه قبلتر معرفی شده بود قرض گرفته بود اما این تنها بامو دهه ۹۰ نبود که از جلوپنجرهٔ باریک استفاده میکرد زیرا همین نوع جلوپنجره در رودستر Z1 هم دیده میشد. هرچند جلوپنجرهٔ سری ۸ کنونی در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار بزرگتر شده اما در کنار چیزی که در سری ۴ و سری ۷ دیدهایم خیلی هم بزرگ به نظر نمیرسد.
لکسس LS
لکسس LS هم مثل پسرعموی خود، تویوتا آوالون، حدود ۷۰ درصد از دماغه را به جلوپنجره اختصاص داده است. البته این ویژگی تقریباً در همهٔ محصولات لکسس وجود دارد و حتی فرم دوکیشکل جلوپنجره به شکل مسدود در کراساوور الکتریکی RZ هم استفاده شده است.
فورد موستانگ
نسل سوم موستانگ زمانی که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد جلوپنجره داشت اما در فیسلیفت سال ۱۹۸۷ در نسخههای GT جلوپنجره کاملاً حذف شد. البته پس از این فیسلیفت، مدلهای دیگر مثل LX همچنان جلوپنجرهٔ کوچکی داشتند. نسل جدید موستانگ نیز همچنان از جلوپنجرههای متفاوتی برای نسخههای پایه و GT استفاده میکند اما هردو نسخه جلوپنجرهٔ بسیار بزرگتری نسبت به نسل سوم دارند.
هیوندای الانترا
کرهایها این روزها جسورانهترین طراحیها را ارائه میکنند و بنابراین یادآوری اینکه محصولات کیا و هیوندای سه دهه پیش چقدر خستهکننده بودند شوکه کننده خواهد بود. بدون آن لوگوی H روی جلوپنجرهٔ باریک آیا واقعاً میتوانید نسل اول الانترا را بهعنوان یک هیوندای تشخیص دهید؟ در نسل کنونی اما به لطف جلوپنجرهٔ عجیب و بزرگ، هیچکس الانترا را با کیا یا مزدا اشتباه نمیگیرد.
مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳
مزدا ۳۲۳ قدیمی هم مثل الانترا با جلوپنجرهٔ بسیار باریک، هرگز بهعنوان یک مزدا قابلشناسایی نیست اما خوشبختانه معادل امروزی آن به لطف جلوپنجرهٔ بسیار بزرگتر فوراً خود را معرفی میکند. هرچند خودروسازان زیادی هماکنون از این نوع شکل جلوپنجره استفاده میکنند اما فرمی که در محصولات مزدا میبینیم منحصربفرد است.
فورد فییستا
فورد سییرا سال ۱۹۸۲ یکی از اولین خودروهای بدون جلوپنجره و آئرودینامیک بود و بعداً برادر کوچک آن یکی فییستا که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هم طعم نداشتن جلوپنجره را چشید. نسل کنونی این خودرو اما که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد از جلوپنجرهٔ آستونمارتین مانند آشنای فورد استفاده میکند که بسیار بزرگتر شده است.
آئودی A4
برخلاف بسیاری از خودروسازان، آئودی در دههٔ ۹۰ هرگز جلوپنجرهٔ محصولات خود را حذف نکرد اما فقط ببینید که جلوپنجرهٔ مدل A4 سال ۱۹۹۵ در مقایسه با نسل کنونی چقدر کوچکتر است. روند بزرگ شدن جلوپنجرهٔ A4 با نسل دوم سال ۲۰۰۱ آغاز شد یعنی زمانی که آئودی ورودی هوای داخل سپر را با قابی کرومی در هماهنگی با جلوپنجره طراحی کرد. سپس در نسل سوم نهایتاً این دو به هم متصل شدند و آئودی از آن زمان تاکنون به این فرم وفادار مانده است.
Blue
۱۸ اسفند ۱۴۰۱بنظرم بالا رفتن قدرت موتور و مخصوصاً فراگیر شدن توربو شارژر بی تاثیر نیستش
علی
۱۸ اسفند ۱۴۰۱از نظر من بهترین جلوپنجره در خودروها صرفنظر از این مقاله ، آلفارومئو ، لکسوس ، آئودی
new reventon
۱۸ اسفند ۱۴۰۱سلام، یه مقاله چند مدت پیش در پدال منتشر شد در مورد ماشین هایی که در سال های گذشته جلوپنجرشون شبیه به رولزرویس بوده، لطفا اگه کسی مقاله رو میتونه پیدا کنه لینکش اینجا بزاره، خودم نتونستم پیداش کنم. ممنون❤️
RENAULT5
۱۸ اسفند ۱۴۰۱جلو پنجره بی ام و همیشه خاص وزیبا بود
Hamilton1970
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ولی متاسفانه دیگه نیست 😕
فقیه زاده کجایی که یادت فراموش…
فقط انگلستان
۱۸ اسفند ۱۴۰۱دوستان به نظرتون زیباترین جلو پنجره مال چه خودروهاییه
هر کدوم دو خودرو اول مورد نظرتون رو بگید
خودم
۱-بوگاتی
۲-آستون مارتین
heshmat021
۱۸ اسفند ۱۴۰۱تسلا مدل 3 و y
هوندا e
homayoun
۱۸ اسفند ۱۴۰۱۲
مازیار
۱۸ اسفند ۱۴۰۱زیباترین جلوپنجره ای که تابحال دیدم یکی از مدلهای رنجروور جدید هست که بقول معروف خیلی تو کف بودم تا معلوم شد کار یه شرکت جواهرسازیه
https://www.pedal.ir/landrover-rangerover/range-rover-sv-lansdowne-edition/
حتما عکس نمای نزدیکش رو تو صفحه اینستاگرام رنجروور ببین
Amirreza.M
۱۸ اسفند ۱۴۰۱۱-آستون مارتین
۲-مزدا
mercedes
۱۸ اسفند ۱۴۰۱لکسوس و بوگاتی
hamidreza
۱۹ اسفند ۱۴۰۱مازراتی
آلفا رومئو
Alireza
۱۸ اسفند ۱۴۰۱آوالون که دیگه رسماً یه جلوپنجرست چهارتا چرخ روش بستن😂 ولی بازم خوشگله و دوست داشتنی
علیرضا
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ضریب درگ ۲۶صدمش به همین خاطره
homayoun
۱۸ اسفند ۱۴۰۱اینجاست که باید گفت:چه خبرتونه؟چههه خبرتونههه؟!
shetab-car
۱۸ اسفند ۱۴۰۱به صورت کلی نمیشه کدوم جلو پنجره از همه بهتره مثل این می مونه بگی کدوم خواننده از همه بهتره به نظرم هر خودروسازی یه طراحی منحصر به فرد تو کارنامه اش داره به نظرم بنز اس کلاس w221 خیلی جذابه، رولروزیس، بنز c240 که تو ایران به الگانس معروفه، ب ام و e46 برخی از مدل های کیا مثل استینگر، سید جلو پنجره جالبی دارن فولکس پاسات و گلف و… خیلی های دیگه
مهدی
۱۸ اسفند ۱۴۰۱چقدر طراحی خودروهای دهه 90 میلادی دلنشین تر و زیباتر از خودروهای امروزی بوده!به نظر من زیباترین طراحی خودروها مربوط به نیمه اول دهه 90 میلادی است.هم خودروهای اروپایی هم ژاپنی هم آمریکایی و حتی کره ای.
Hamid3x
۱۸ اسفند ۱۴۰۱بنظر من
جلو پنجره مزدا از همه زیباتر و هنری تره
حس به روز بودن هم همراهش به بیننده القا میکنه
بعد اونم لکسس و بی ام و
ولی النترا یجوری شده نسل های قبلش بهتر بودن
Amirreza.M
۱۸ اسفند ۱۴۰۱فیس لیفت النترا خیلی قشنگ تر شده البته
Hamid3x
۱۸ اسفند ۱۴۰۱بله تو نسخه جدیدش موافقم باهات
ولی تو مدل های 2021 و 2022 یجوریه
زیزیگولو
۱۸ اسفند ۱۴۰۱بدترین بلا به سر اون جلوپنجره های کلاسیک و زیبای “بی ام و” اومد
مهردادکمال
۱۸ اسفند ۱۴۰۱جلوپنجره مرسدس تو دهه نود واقعا بزرگ و جذاب و متفاوت از بقیه بود
محمدرضا
۱۹ اسفند ۱۴۰۱جلو پنجره آوالون ۲تا ماشین تو هر جلو پنجره جا میشه فکر کنم بزرگ ترین جلو پنجره یک خودرو سدان در جهان باشه
Lamborghini
۲۹ اسفند ۱۴۰۱چرا بنز نگفتین؟؟