در ادامه مطالب زیباترین خودروهای تاریخ، در بخش دوم به معرفی خودروهای اواخر دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ میپردازیم و عقیده ما زیباترین خودرو مربوط به همین سالها هستند. پس شما را به خواندن ادامه این لیست هیجان انگیز دعوت میکنیم.
۲۱. فراری ۶۲۵ TRC اسپایدر ۱۹۵۷
همانطور ریچارد اف. مریت “Richard F. Merritt” مورخ برجسته فراری میگوید: «اگر فراری ۶۲۵ TRC را یکی از زیباترین فراریهای تولید شده بنامیم، باز هم در حق آن اجحاف شده است.» فراری ۶۲۵ در واقع نمونه تکامل یافته از TRC 500 بود که توسط جانی فون نویمان “Johnny von Neumann” واردکننده فراری به ساحل شرقی آمریکا سفارش داشته شد. این خودرو که توسط Scaglietti طراحی شده نمونهای بینقص از یک خودروی مسابقهای فراری است. ۶۲۵ TRC دارای موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری بود، اما بااینوجود به دلیل آیرودینامیک عملکرد بینظیری از خود در مسیر مسابقه به نمایش میگذاشت. از این خودرو در کمال تعجب تنها دو عدد به شماره شاسی ۰۶۸۰ MDTR و ۰۶۷۲ MDTR ساخته شده که نشان از ارزش بالای آن دارد.
۲۲. آستون مارتین DBR1 1959
آستون مارتین سال ۱۹۵۶ برای اولین بار از مدل کاملاً مسابقهای DBR1 رونمایی کرد. در واقع هدف استون مارتین از معرفی این خودرو رقابت در تمامی مسابقات به جز فرمول ۱ بود. این خودرو که توسط تیم طراحی به سر پرتی “Ted Cutting” طراحی شده بود، دارای طراحی زیبا و خطوط نرم بود و کاملاً از زبان طراحی استون مارتین در آن زمان پیروی میکرد. این خودرو در ابتدا از انجین ۲.۵ لیتری شش سیلندر سود میبرد، و بعدها پیشرانه آن به ۳ لیتری شش سیلندر افزایش یافت. هرچند که هدف اصلی استون مارتین از معرفی این خودرو قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان بود؛ اما هر سال با بدشانسی و به دلیل خرابی DBR1 ها به خط پایان نمیرسیدند، تا در نهایت این خودرو در سال ۱۹۵۹ به رانندگی کارول شلبی و سالوادوری به مقام قهرمانی دست پیدا کند و علاوه بر این در دو مسابقه مهم دیگر شامل مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری نوربرگ رینگ و جام توریستی نیز عنوان قهرمانی را کسب کرد. این خودرو امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار میرود بهگونهای که در سال ۲۰۱۷ یک استون مارتین DBR1 به قیمت ۲۲ میلیون دلار به فروش رسید.
۲۳. جگوار E-type 1961
انزو فراری افسانهای در مورد جگوار E-Type گفته است که: «این زیباترین خودروی جهان است». این جمله را میتوان بزرگترین تعریف از یک خودرو دانست!
طراحی بدنه E-Type به طور یکپارچه از جلوی خودرو به سمت عقب جریان مییابد، و با استفاده از برجستگیها، شکل آیرودینامیکی را از سر تا انتهای خودرو به وجود میآورد. اما جگوار E-Type صرفاً یک خودروی زیبا نیست و از نظر قابلیت رانندگی، سواری نرمی را ارائه میدهد، و کاملاً مناسب یک رانندگی روزمره است. در ابتدا جگوار برای E-Type یک انجین ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی به قدرت ۲۶۵ اسب بخار نصب کرد و لطف همین انجین میتوانست به حداکثر سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت برسد، که لقب سریعترین خودروی تولیدی زمان خود را از آن خود کرد. اما این پایان کار نبود و جگوار حتی انجین V12 را نیز بر روی این خودرو نصب کرد. جگوار E-Type در سه سری مختلف تولید شده که هر کدام تفاوتهایی در ظاهر و سایر مشخصات فنی دارند و در نهایت تولید این در سال ۱۹۷۴ به پایان رسید، تا یکی از زیباترین خودرو های تولید انبوه جهان به پایان خود برسد.
۲۴. فراری ۲۵۰ SWB کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱
بار دیگر این فروشندههای خودروسازان در آمریکا بودند که باعث شدند یکی زیباترین خودروهای دنیا تولید شود. جانی فن نیومن “Johnny von Neumann” فروشنده فراری در کالیفرنیا و لوییجی چینتی “Luigi Chinetti” فروشنده اهل نیویورک، انزو فراری را متقاعد کردند که بازار خودروهای اسپرت کانورتیبل در آمریکا بسیار پر رونق است و بهاینترتیب در سال ۱۹۵۷ فراری از نمونه بسیار زیبای ۲۵۰ LWB California رونمایی کرد. طبق معمول این ساختهٔ فراری نیز توسط Pininfarina طراحی شد، و توسط Carrozzeria Scaglietti در کارگاهی در مودنا ساخته میشد. این خودرو در ابتدا بر روی شاسی ۲۵۰ Berlinetta نسخه “Tour de France” ساخته میشد و از یک موتور سه لیتری V12 سود میبرد. اما در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۰ فراری از نسخه کوتاهتر این خودرو رونمایی کرد. دلیل این کار نیز عملکرد خودرو در سر پیچها بود. این خودرو در نهایت در سال ۱۹۶۳ با تعداد تولید ۱۰۶ دستگاه به کار خود پایان داد و امروزه همچون دیگر خودروهای فراری در زمره ارزشمندترین خودروهای کلاسیک به شمار میرود.
۲۵. فراری ۲۵۰ GT لوسو ۱۹۶۲
فراری ۲۵۰ GT Berlinetta Lusso یک GT خیابانی بود که توسط فراری از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید میشد. برخلاف دیگر ساخته فراری ۲۵۰ GT Lusso برای شرکت در مسابقات ساخته نشده بود. این خودرو در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. مطابق با سنت فراری این خودرو نیز توسط Pininfarina طراحی و توسط Carrozzeria Scaglietti اتاق ساز مشهور ایتالیایی ساخته شد. ۲۵۰ GT Lusso در واقع برای پر کردن خلاء بین مدل اسپرت ۲۵۰ GT SWB و ۲۵۰ GTE که یک خودروی ۲+۲ بود. ۲۵۰ GT Lusso به لطف انجین قدرتمند و طراحی رادیکالی و درعینحال آیرودینامیک یک رانندگی اسپرت شهری را ارائه میکرد، و خودروی بسیار زیبایی بود، تا جایی که افراد مشهوری مانند استیو مک کوئین و اریک کلاپتون نیز به خریدن این خودرو ترغیب شدند. در بخش فنی از یک انجین سه لیتری V12 سود میبرد که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن بر متر گشتاور تولید میکرد، و با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت تبدیل به سریعترین خودرو زمان خود شده بود. این خودرو تا سال ۱۹۶۴ بر روی خط تولید قرار داشت و پس از آن سری ۲۵۰ GT با نمونههای ۲۷۵ GTB جایگزین شد. قیمت این خودرو در زمان عرضه ۱۳۳۷۵ دلار بود؛ اما امروزه باید برای آن بهای بیش از سه میلیون دلار بپردازید!
۲۶. فراری ۲۵۰ GTO 1962
لیست زیباترین خودروهای جهان، هرگز بدون فراری ۲۵۰ GTO تکمیل نخواهد شد. زیباترین، گرانترین و یکی کمیابترین خودروهای فراری قطعاً به این لیست تعلق دارد. ۲۵۰ GTO یک خودروی مسابقهای جادهای با طراحی Giotto Bizzarrini و ساخته شده در تونل باد است که توان رسیدن به ۱۷۰ مایل در ساعت را در سال ۱۹۶۲ فراهم میکرد. انجین خودرو یک نمونه V12 سه لیتری به قدرت ۳۰۲ اسب بخار بود که در موفقیت این فراری نقش بسیار زیادی داشت. اما بیش از هر چیزی این زیبایی بیش از حد بدنه خودرو بود که موردتوجه قرار گرفت. خطوط ظریف و درعینحال تهاجمی، جلوپنجره متمایز، و فرم زیبای بدنه که همگی در تونل باد شکل گرفته بودند. فراری ۲۵۰ GTO از آن زمان تا به امروز موردتوجه علاقهمندان به خودروهای کلاسیک و الخصوص عاشقان فراری بود است. از این خودرو تنها ۳۶ عدد تولید شده که قیمت هر کدام از آنها بیش از ۷۵ میلیون دلار است.
۲۷. آستون مارتین DB5 1963
استون مارتین DB5، خودروی محبوب مأمور ۰۰۷ علیرغم شهرتی که به واسطه سری فیلمهای جیمز باند برای آن به ارمغان آورده است، به عقیده ی بسیاری زیباترین خودروی ساخته شده توسط استون مارتین نیز شناخته می شود. DB5 یک خودروی گرند تورر ۲+۲ بود که در دو مدل کوپه و کانورتیبل تولید شد. البته لازم به ذکر است که تعداد ۱۳ دستگاه از آن در کلاس Shooting brake نیز تولید شد. این خودرو توسط “Federico Formenti” سر طراحی وقت استون مارتین طراحی شد؛ اما کار ساخت این خودرو را شرکت ایتالیایی “Carrozzeria Touring Superleggera” بر عهده داشت. طراحی این خودرو بسیار زیبا و چشم نواز بود و به خوبی نشانگر یک کوپه لوکس انگلیسی بود. موتور خودرو یک نمونه ۳۹۹۵ سیسی شش سیلندر خطی بود که توان تولید ۲۸۲ اسب بخار را داشت. DB5 تا سال ۱۹۶۵ بر روی خط تولید قرار داشت و در مجموع ۱۲۳ دستگاه از نمونههای کوپه و کانورتیبل تولید شد، که امروزه یکی از ارزشمند ترین خودرو جهان به شمار می رود.
۲۸. شورولت کوروت C2 کوپه ۱۹۶۳
نخستین خودروی تولیدی GM که بهطورجدی در تونل باد شکل گرفته است. کوروت C2 توسط “Larry Shinoda” و تحت نظارت بیل میشل “Bill Mitchell” افسانهای انجام شده و دارای طراحی رادیکالی، نوآورانه و فوقالعاده زیبا بود که البته نیمنگاهی به سبک طراحی ایتالیایی و بهخصوص پینین فارینا داشت. این خودرو با الهام از سفرهماهی طراحی شده و به همین دلیل با نام “Sting Ray” نیز شناخته میشود. شورولت، کوروت نسل دوم را هم بهصورت کوپه هم بهصورت کانورتیبل عرضه کرد؛ اما مدل کوپه به دلیل فرم زیبای سقف لایق جای گرفتن در این لیست است. شورولت برای این خودرو لیست بلندبالا از انجینهای هشت سیلندر را در گرفت که قدرتمندترین آن نمونه ۴۲۷ اینچ مکعبی big block بود. کوروت نسل دوم تا سال ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه برخی نسخههای ریسینگ آن برچسب قیمتی ۲.۵ میلیون دلاری دارد.
۲۹. آلپین A110 1963
این شاید ارزانترین خودروی موجود در این لیست باشد، اما بههیچوجه آن را دستکم نگیرید. یک خودروی اسپرت کوچک که هم برای خیابان مناسب بود و هم رالی قهرمانی جهان!
این خودرو توسط جیووانی میچولتی “Giovanni Michelotti” طراحی شده بود و به لطف ابعاد کوچک و البته استفاده از فایبرگلاس در ساخت بدنه تنها ۷۵۰ کیلوگرم وزن داشت و لطف همین وزن کم خودروی بهشدت چابکی بود، و مانورپذیری خوبی داشت. در ابتدا یک انجین ۹۵۶ سیسی بر روی آن نصب میشد که ۵۵ اسب بخار قدرت داشت؛ اما در ادامه در نمونههای تولید انبوه مجهز به انجین ۱.۶ لیتری میتوانست ۱۴۰ اسب بخار تولید کند و در نمونههای رالی این قدرت به ۱۸۰ اسب بخار میرسید و باتوجهبه وزن کم خودرو عدد قابلتوجهی بود. این خودرو موفق شد در سال ۱۹۷۳ با شکست دادن بزرگانی مانند لانچیا، پورشه و فورد قهرمان جهان شود، اما به دلیل تغییرات گسترده قوانین در سال ۱۹۷۴ این خودرو از رقبای خود عقب افتاد نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. A110 تا سال ۱۹۷۷ بر روی خط تولید قرار داشت و امروزه با پرداخت مبلغی از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار دلار میتوانید صاحب یکی از این خودروها شوید.
۳۰. پورشه ۹۱۱ (۹۰۱) ۱۹۶۳
برای اولین بار پورشه ۹۱۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. این خودرو که بهعنوان جانشین مدل ۳۵۶ معرفی شد هرگز تصور نمیشد که به چنین محبوبیتی دست پیدا کند و تولید آن تا به امروز ادامه یابد. مطابق انتظار این خودرو نیز توسط “Ferdinand Alexander Porsche” طراحی شده بود. در نگاه اول میتوان رگههای از پورشه ۳۵۶ را در آن دید؛ اما طراحی این خودرو یک انقلابی در تولید خودروهای اسپرت شهری به وجود آورد، و از طراحی زیبا نیز برخوردار بود. یک خودروی اسپرت موتور عقب با طراحی جوانپسند که به لطف انجین شش سیلندر تخت عملکرد بینظیری را ارائه میکرد. محبوبیت ۹۱۱ به حدی بود در سال ۱۹۹۹ در یک نظرسنجی برای انتخاب خودروی قرن در رتبه پنجم قرار گرفت، و همینطور پورشه موفق شد در ماه می سال ۲۰۱۷ تولید یک میلیون ۹۱۱ را جشن بگیرند. با وجود پیشرفتهای ۹۱۱ در طی این نسلها اما نسل اول این خودرو همیشه موردتوجه بوده و از جایگاه ویژهای برخوردار است، امروزه قیمت برخی نمونههای آن به بیش از ۵۰۰ هزار دلار میرسد.
۳۱. بیزارینی ۵۳۰۰ GT کوپه ۱۹۶۴
طراح و مهندس ارشد سابق فراری، “Giotto Bizzarrini” در سال ۱۹۶۴ از یک خودرو سوپر اسپرت با نام Bizzarrini 5300 GT رونمایی کرد. این خودرو شباهت آشکاری با خودرو Iso Grifo داشت که آن خودرو نیز توسط Bizzarrini طراحی شده بود. ۵۳۰۰ GT دارای طراحی خاصی بود بهگونهای که دارای ارتفاع کمی معادل ۱۱۲۰ میلیمتر داشت، و بدنه خودرو تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده بود. همچنین این خودرو دارای آرایش انجین جلو خاصی بود که بهگونهای تا حد امکان انجین به کابین نزدیک شده بود تا خودرو دارای توزیع وزن بهتری باشد و هندلینگ خودرو را بهبود بخشد و در واقع میتوان آن را انجین وسط دانست. این خودرو از یک انجین ۳۲۷ اینچ مکعبی یا ۵.۴ لیتری شورولت استفاده میکرد که توان تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۸۵ نیوتن بر متر را داشت. به لطف این انجین این خودرو میتوانست شتاب صفر تا صد را در عرض ۷ ثانیه طی کند و تا ۲۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. همچنین یک نمونه مسابقهای از این خودرو با نام ۵۳۰۰ GT Corsa نیز معرفی شد که قدرت آن به ۴۰۰ اسب بخار میرسید. در مدلهای بعدی موتور این خودرو با نمونه ۷۰۰۰ سیسی جایگزین شد. همچنین در سال ۱۹۶۶ نمونه اسپایدر آن نیز رونمایی شد؛ اما در نهایت تنها سه نمونه از آن تولید شد که از سه نمونه یکی نمونه آن دارای سقف تارگا و دو نمونه دیگر دارای سقف T-Top میباشد. در مجموع ۱۳۳ دستگاه از این خودرو ساخته شده است که همگی جز ارزشمندترین و زیباترین خودروهای شناخته میشود.
۳۲. شلبی کبرا MKIII 427 1965
پیشینه خودروی Shelby cobra به خودرویی به نام AC Ace ساخت کمپانی “AC Cars of Thames Ditton” بر میگردد که بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ تولید میشد. این خودرو توسط جان توجیرو “John Tojeiro” طراحی شده بود و یک خودروی اسپرت رودستر کوچک با ظرفیت دو سرنشین بود. این خودرو از موتور شش سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۰۰ اسب بخار سود میبرد. در سال ۱۹۶۱ یک موتور جدید به حجم ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی ۱۷۰ اسب بخاری فورد مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که تنها ۳۷ نمونه از این مدل تولید شد. در سال ۱۹۶۱ بریستول تولید موتورهای خود را متوقف است و بهاینترتیب چارلز هورلوک “Charles Hurlock” رئیس کمپانی AC به کمک “Carroll Shelby” راننده بازنشسته، تصمیم گرفتند از این پس از موتورهای هشت سیلندر small block فورد استفاده کنند و بهاینترتیب نام خودرو به AC Cobra تغییر پیدا کرد. علاوه بر تغییر موتور خودرو با تغییراتی در ظاهر و افزایش ابعاد و همینطور در شاسی همراه بود. کارول شلبی تا سال ۱۹۶۷ سه نسل مختلف از Cobra ها ساخت و روانه بازار آمریکا کرد. قویترین نسخه مربوط به نسل سوم است از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ بر روی خط تولید قرار داشت، این نمونه با استفاده از یک انجین ۴۲۷ اینچ مکعبی یا ۷ لیتری فورد میتوانست از ۳۵۵ تا ۴۸۵ اسب بخار تولید کند. AC Cobra به یکی از زیباترین و نمادینترین خودروی آمریکایی تبدیل شد، که امروزه قیمتی معادل ۱.۲ تا ۳ میلیون دلار دارد.
۳۳. فورد GT 40 مارک II مدل ۱۹۶۶
رقابت فورد با فراری منجر شد تا علاوه بر این که یکی از تماشاییترین رقابتهای تاریخ اتومبیلرانی شکل بگیرد، بلکه باعث شد تا GT40 بهعنوان یکی از زیباترین و موفقترین اتومبیلها تاریخ تبدیل شود. Mark II یا در واقع نسل دو فورد GT40 باعث شد تا این خودرو هم به بهترین عملکرد خود و همینطور به زیباترین حالت ممکن برسد، و از همه اینها مهمتر از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ قهرمان رقابتهای ۲۴ ساعته لمان شود. مهندسی پیشرفته در کنار طراحی آیرودینامیک و ساختار موتور وسط باعث شد تا این خودرو در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودانه شود. در مجموع ۱۰۶ دستگاه GT40 در طول سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ تولید شده اند که در نسخههای دارای سابقهٔ قهرمانی قیمتی بیش ۱۰ میلیون دلار دارد.
۳۴. فراری P4 330 1967
رقیب مستقیم فورد GT40 نیز اگرچه موفق نشد برنده این رقابت شود اما نمیتوان از طراحی زیبای آن چشمپوشی کرد. مدلهای P مجموعهای از خودروهای مسابقهای موتور وسط هستند که توسط فراری برای رقابت در مسابقات استقامتی طراحی و ساخته شده بود. در سال ۱۹۶۷ با اعمال تغییراتی بر روی P3 330 مدل P4 330 راهی رقابتها شد. از این خودرو تنها پنج دستگاه ساخته شده که یک دستگاه آن در واقع همان P3 330 (شماره شاسی ۰۸۴۶) است که با اعمال تغییرات در موتور روانه رقابتها شده بود، که به دلیل تصادف و آتش سوزی توسط خود فراری از بین رفت. این خودروها همگی داری پیشرانه V12 به قدرت ۴۵۰ اسب بخار بودند. دیگر نمونهها شامل ۰۸۵۶ که در ابتدا و بهصورت کوپه و یا Berlinetta ساخته شده بود؛ اما بعد از مسابقات لمانز برای مسابقات Brands Hatch 1967 به اسپایدر تبدیل شد، و امروز نیز بهصورت اسپایدر موجود است. ۰۸۵۸ نیز سرنوشت مشابهی با نمونه قبلی دارد و حتی در دوره ای این خودرو به بدنه Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه امروزه به بدنه Berlinetta مجهز شده است. ۰۸۶۰ نیز در ابتدا به اسپایدر و سپس به Can-Am 350 تبدیل شد؛ اما خوشبختانه در اوایل سال ۱۹۷۰ توسط مالک فرانسوی بهصورت اسپایدر بازسازی شد. تنها نمونه ۰۸۵۶ بهصورت فابریک و دست نخورده باقی مانده است. این خودروها امروزه جز کمیابترین و گران قیمت ترین خودروها به شمار میرود.
۳۵. آلفارومئو ۳۳ استراداله ۱۹۶۷
زیباترین ساختهٔ آلفارومئو در واقع مربوط به اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک سوپر اسپرت خیابانی است. این خودرو بر اساس نمونه مسابقهای Tipo 33 ساخته شده بود. این خودرو توسط “Franco Scaglione” طراحی شده و میتوان گفت که کارش را بهدرستی انجام داده است! این خودرو از هر نظر زیبا، نوآورانه، با بدنهای آیرودینامیک، با جزئیات بینظیر مانند درهای پروانهای روبه جلو، و سقف شیشهای، جلوهای بینظیر را به این خودرو بخشیده بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۱۹۶۷ معرفی شد. این خودرو از یک موتور ۱۹۹۵ سیسی V8 سود میبرد که توان تولید ۲۲۷ اسب بخار را داشت. این خودرو میتوانست به لطف این موتور و بدنه آیرودینامیک صفر تا صد کیلومتر را زیر ۶ ثانیه طی کند و به سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. گفته میشود از این خودرو هشت دستگاه ساخته شده که به دلیل دست ساز بودن همگی آنها دارای تفاوتهایی در جزئیات با یکدیگر هستند. در زمان عرضه گرانترین خودرو جهان با ۱۷۰۰۰ هزار دلار بود و امروزه قطعاً این عدد چندین برابر شده است.
۳۶. تویوتا ۲۰۰۰ GT 1967
بعد از معرفی تویوتا 2000GT بود که توجه دیگر کشورها به سمت خودروسازی ژاپن جلب شد. تویوتا 2000GT یک خودرو اسپرت در کلاس گرند تورر با ظرفیت دو سرنشین بود که تویوتا با همکاری یاماها آن را تکمیل کرد. در طراحی این خودرو از جگوار E-Type الهام گرفته شده بود و دارای طراحی سیال در کلاس فست بک بود. تویوتا 2000GT یک خودروی موتور جلو دیفرانسیل عقب بود که از عملکرد خوبی برخوردار بود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد، و دو سال بعد یعنی ۱۹۶۷ به بازار آمد و تا ۱۹۷۰ بر روی خط تولید قرار داشت. این خودرو از یک موتور ۱۹۸۸ سیسی شش سیلندر خطی مجهز به سه کاربراتور دودهنه سود میبرد که قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود. این خودرو بهعنوان یک کوپه فست بک و لوکس و با کارای بالا توجه خریداران اروپایی را به خود جلب کرد، تا جایی که مجله Road & Track در یک بررسی این خودرو را بهعنوان یکی از هیجانانگیزترین و لذتبخشترین خودرو ها توصیف کرد و آن را با پورشه ۹۱۱ مقایسه میکرد. این خودرو امروزه جز گرانترین خودروهای کلاسیک ژاپنی به شمار میرود.
۳۷. فورد موستانگ فست بک ۱۹۶۷
این لیست بدون ماستنگ هرگز تکمیل نخواهد شد، و با بررسی مدلهای مختلف این خودرو سرانجام تصمیم به انتخاب ماستنگ Fastback مدل ۱۹۶۷ گرفتم. فورد ماستنگ که برای اولین بار در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ بهعنوان یک خودروی پونی کار رونمایی شد، و سپس هر سال با به روز رسانیهایی همراه بود. ماستنگ در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گرفت و استایل کلی خودرو تغییر پیدا کرد. همچنین ماستنگ با افزایش ابعاد نیز مواجه بود و تزئینات خودرو چه در بخش بیرونی و چه درون کابین تغییر کرد. و مدل فست بک نیز به اوج زیبایی خود رسیده بود و فرم سقف آن به یکی از بهترینها در کلاس خود تبدیل شده بود. فورد طبق معمول انواع موتورهای شش و هشت سیلندر را برای آن در نظر گرفت، اما بیش از هرچیز این زیبایی خودرو بود که خریداران را به سوی خود جلب میکرد، میتوان گفت مدل ۱۹۶۷ فست بک یکی از زیباترین ماستنگها تاریخ است.
۳۸. پلیموث سوپربرد ۱۹۶۹
پلیموث Superbird یک نسخه بسیار اصلاح شده از Plymouth Road Runner است. این خودرو بیش از هر چیز به دلیل باله بسیار بزرگ آن بود که موردتوجه قرار گرفت. این خودرو کاملاً در تونل باد شکل گرفته بود و به طور ویژه برای مسابقات نسکار ساخته شد. طراحی این خودرو با تمام خودروهای آن زمان متفاوت بود. بر روی این خودرو سه انجین هشت سیلندر شامل ۴۲۶ همی، و دو نسخه ۴۴۰ اینچ مکعبی نصب میشد که قویترین مدل مربوط به انجین ۴۲۶ Hemi بود که میتوانست ۴۲۵ اسب بخار تولید کند. نکته جالب در مورد این خودرو بوق آن بود که با صدای شخصیت محبوب برنامه تلویزیونی Looney Tunes یعنی Road Runner اشاره داشت. این خودرو در مسابقات با دو خودروی Ford Torino Talladega و Mercury Cyclone رقابت میکرد. در مجموع تعداد ۲۷۸۳ دستگاه از این خودرو در مجموع نمونه مسابقهای و نمونه شهری ساخته شد که امروزه قیمتی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار را دارند.
۳۹. سیتروئن SM 1970
سیتروئن SM بهعنوان یک هاچبک کوپه گرند تورر به طراحی “Robert Opron” در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شد. این خودرو در وهله اولی به دلیل طراحی متفاوتی که از سایر خودروهای داشت موردتوجه قرار گرفت، اما در کمال تعجب این خاص بودن بهشدت زیبا بود و از طرفی دارای بدنهای آیرودینامیک بود. عملکرد بالا در سواری و کیفیت خوب ساخت خودرو باعث شد تا در ۱۹۷۱ در رتبه سوم برترین خودروهای اروپا قرار بگیرد، و در سال ۱۹۷۲ توسط مجله معتبر موتور ترند بهعنوان خودرو سال انتخاب شد. در بخش پیشرانه این خودرو از یک واحد ۲.۷ لیتری شش سیلندر بهعنوان پیشرانه استفاده میکرد که ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید میکرد، میتوانست خودرو را به سقف سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت برساند. عملکرد خودرو بهگونهای بود که با سایر GTهای مطرح از دیگر برندها مانند جگوار، لوتوس، فراری، استون مارتین، آلفارومئو، مرسدس بنز و پورشه رقابت میکرد، و در نهایت این خودرو سال ۱۹۷۵ از خط تولید خارج شد.
۴۰. لامبورگینی میورا SV
در سال ۱۹۶۵ سه مهندس برتر لامبورگینی، جیامپائولو دالارا “Giampaolo Dallara”، پائولو استانزانی “Paolo Stanzani” و باب والاس “Bob Wallace” مشغول به کار بر روی پروژه ای با نام اولیه P400 بودند. این سه مهندس در واقع بهصورت مخفیانه روی این پروژه کار میکردند، و امیدوار بودند بنیانگذار شرکت فروچیو لامبورگینی “Ferruccio Lamborghini” موافقت خود را با ساخت این خودرو اعلام کند، که در نهایت همینطور هم شد و او دست مهندسان خود را از همه لحاظ باز گذاشت. مهندسان یک خودروی جادهای میخواستند که توانایی حرکت در پیست را نیز داشته باشد. این خودرو موتور وسط بود و این برای اولین بار بود که یه خودروی خیابانی از این سیستم استفاده میکرد. در نمایشگاه تورین همان سال، شاسی به همراه موتوری که بر روی آن نصب شده بود، رونمایی شد، که توجهات زیادی را به خود جلب کرد، تا جایی که برتونه “Bertone” مسئولیت طراحی بدنه خودرو را بر عهده گرفت و کار طراحی این خودرو را به مارچلو گاندینی “Marcello Gandini” سپرد.
یک سال بعد و در نمایشگاه ژنو یکی از زیباترین (حتی به عقیده برخی کارشناسان زیباترین) خودروهای تاریخ رونمایی شد. مارچلو کار خود را به خوبی انجام داده بود، Miura دارای طراحی زیبا و چشم نوازی بود و در آن زمان تقریباً بر روی جلد تمام مجلات خودرو قرار گرفت. خودرو از هر نظر بینقص بود و به لطف موتور V12 چهار لیتری به قدرت ۳۷۰ اسببخار، به سریعترین خودروی جادهای آن زمان بدل شد. در سال ۱۹۷۱ مدل قویتر میورا با نام Miura P400 SV یا Miura SV رونمایی شد، این خودرو با ۱۵ اسب بخار افزایش به ۳۸۵ اسب رسیده بود و همچنین گشتاور این موتور به ۴۰۰ نیوتن بر متر رسیده بود. در بخش ظاهری نیز مژههای اطراف چراغ جلو حذف شده بود، و چراغهای عقب با طراحی متفاوتی همراه بود. در نهایت در سال ۱۹۷۳ میورا از خط تولید خارج شد و بعد از آن سیستم موتور عقب به یک اصل در خودروهای سوپر اسپرت تبدیل شد.
ادامه دارد…
Moh
۱۳ آذر ۱۴۰۲همشون زشتن
عشق فقط تیگو ۸
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۲اما جدی در میان این همه بهتره به پورشه ۹۱۱ بیشتر فکر کنید ، حقیقتاً این خودرو یک اسطوره هست که با کمترین تغییر در طراحی هنوز داره تولید میشه و جالبتر اینکه مردم دنیا براش فرش قرمز پهن میکنند چون لیاقتش رو داره !
در ۹۱۱ خطوطی به کار نرفت هیچگاه اما چنان چشمنواز ورق را باد میکنند که آدم از دیدنش سیر نمیشه ❤
viper2
۱۴ آذر ۱۴۰۲قطعا اینجا باید لندکروز اتاق ۱۰۰ سطلنت تمام ماشینای رو کره زمین هم میبود
سجاد عباسی
۱۴ آذر ۱۴۰۲لندکروز اتاق 100 طبق هیچ معیاری نمیتونه تو لیست زیباترین ها باشه
viper2
۱۵ آذر ۱۴۰۲چون ماشین شناس نیستی میگی
سجاد عباسی
۱۵ آذر ۱۴۰۲حق با شماست
مزدک
۱۶ آذر ۱۴۰۲قطعا شما هم به این دلیل که هیچ چیزی از هنر طراحی به شکل کلی، و طراحی صنعتی و طراحی خودرو به شکل خاص نمی دونید، جعبه ی دوست داشتنی تویوتا رو، که هیچ ویژگی شاخصی در بحث طراحی نداره، جز عامه پسند بودن، شایسته ی حضور در لیستی میدونی، که صرفا جایگاه بزرگان هنر طراحی و خواص عالم خودرو هست.
بین مفاهیم بهترین ماشین… و زیباترین ماشین… تفاوت از زمین تا آسمان است…
۰۰۹۸سامورایی
۱۳ آذر ۱۴۰۲همشون زیبا هستن
به نظر من شلبی کبرا MKIII 427 1965
و لامبورگینی میورا عالی هستن و یک چیز دیگه هستن
rita
۱۳ آذر ۱۴۰۲این ماشین ها ساخته نشدند سراییده شدند💙💙💙💙💙
داریوش فدایتشوم
۱۳ آذر ۱۴۰۲به نظر بنده (فراری ۲۵۰ SWB کالیفرنیا اسپایدر ۱۹۶۱) که فکر میکنم در شماره ۲۴ این لیست قرار داشته باشه ، زیبا ترین خودرو تاریخ این صنعت هستش..
مازیار
۱۳ آذر ۱۴۰۲همشون چشم نواز هستن
اما این یکی واقعا انگار فرازمینی هست
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Alfa-Romeo-33-Stradale-1967-1.jpg
ارش
۱۳ آذر ۱۴۰۲واقعا بی نظیره
Za
۱۳ آذر ۱۴۰۲فقط دقت کنید فراری های توی لیستو!
ببینید چقدر جذابن،البته به همراه فورد،واقعا رقابت فورد و فراری دیدنی بوده.اگه بخوام سال اوج طراحی رو بگم،بین دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ اوج طراحی بود خصوصا سال ۱۹۷۰.
هر سال که میگذره،یه سری برندا از اصالتشون بیشتر فاصله میگیرنن،نمونش همین بیمر!
واقعا حیفه،یه نگاه بندازید تولیدات ۱۵ سال پیش بیمر رو!
البته که بیمر یه مثال بود خیلیا دارن از اون زبان طراحیشون فاصله میگیرن.این زبان طراحی و اصالتم واقعا شعار نیست یه حقیقته که ماشین بازا درکش میکنن.طراحی کلاسیک هیچوقت از روی مود نمیفته!!!
علی جردن
۱۳ آذر ۱۴۰۲انگار یک سفر زیبای تاریخی به گذشته ی دنیای خودرو داشتم واقعا لذت بخش و زیبا بود مطالب و عکس ها کامل بودن سپاس گزارم
(Ali(chevynova
۱۳ آذر ۱۴۰۲فقط امریکاییهای اصیل این لیست
داوینچی هم نمیتونست اینطوری طراحی کنه
ماشالاه زیبایی
ماشالاه اصالت
عارف
۱۳ آذر ۱۴۰۲جالبه وجه اشتراک نود درصد زیباترین خودرو های تاریخ، بدیهتا کوپه بودن همه شون هست و گلگیر های برآمده به خصوص گلگیر های عقبه (که البته یادآور یک سری چیزهاست تو ذهن آدم منحرف :) )
Amir Ali
۱۳ آذر ۱۴۰۲آقای عباسی دمت گرم
مگه شما بیای یه مطلبی برای پدال «بنویسی»…
بقیه آقایون که فقط کپی پیستو ترنسلیت بلدن
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲نظر لطف شماست، اما بقیه دوستان هم بسیار زحمت میکشن، من خیلی کم مطلب مینویسم اما خب اونا در طول خیلی فعالیت دارن و تمام خبرهارو مربوط به خودرو پوشش میدن
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۲پدال زیباترینها را انتخاب کرده اما در میان این همه زیبارو ، انتخابم میورا افسانهایست !
اگر به ستونها و فرم A B C نگاه بندازید به این نکته میرسید که تمام آمریکاییهای ماسل از این طرح کپی کردن مثل پونتیاک و کامارو و … !!!
Mani
۱۳ آذر ۱۴۰۲ماسل کارهای ۱۹۸۰ به بعد یه کپی تمام عیار از اروپایی ها بودن
مازیار
۱۳ آذر ۱۴۰۲فرم A B C چیه؟ میشه توضیح بدی نویدجان؟
اگه منظورت ستون A B C هست که این ماشین دو تا ستون بیشتر نداره
آرین
۱۳ آذر ۱۴۰۲mercedes mclaren SLR
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲در بخش سوم لیست هستش
عجب
۱۳ آذر ۱۴۰۲دور ماندن بازار خودروی جهانسومی از صحنه رقابت بازارهای جهانی تنها نتیجه اش ایجاد انحصار شدید در بازار خودروی جهانسومیست که یکی از عوامل اصلی آن همین مردم شریف همیشه در صحنه هستن و که در زمان اعلام فروش لگن سازان حجوم میبرن برای ثبتنام ! ببینید عمق فاجعه تا کجاست که مثلاً دکتر بصورت غیر قانونی پول ویزیت بیشتری از مریض دریافت میکنه یا مثلاً کارمند بانک با پارتی بازی پرونده وام آشنایان خودش را جلو می اندازه و کار آشناهای خودش رو زودتر انجام میده یا مثلاً مهندس پروژه های ساختمانی تا چشم کسانی که آپارتمان ها را پیش خرید کرده اند دور میبینه میل گردهای کمتری در ستونهای ساختمان به کار میبره یا مثلاً معلمی که هر روز بین یک ربع تا نیم ساعت دیرتر سر کلاس درس میرود ! آنوقت همین آقای دکتر و آقای کارمند بانک و آقای معلم شبها در فضای مجازی از وضعیت بد و بحران اجتماعی و دزدی و رشوه و رانت و فساد جهانسوم انتقاد میکنن و جالب اینکه همه شان هم از قانون مندی و نظم ترتیب و نبودن رشوه و رانت در اروپا و آمریکا خاطره دارند و در موردش پست میگذارند !!!!!!! همه باید از اول از خودشان شروع کنند و کارشان را درست انجام دهند تا جامعه درست شود و یکی از کارها اینست که همه با هم یکی شوند و خودروهای زوار در رفته جهانسومی را که میلیاردها سال پیش از رده خارج شده اند را نخرن ، حتی اگر بروند در بازار خرید و فروش الاغ و از آنجا الاغ بخرن صد شرف دارد به این خودروهای جهانسومی بی در و پیکر و نا ایمن چون لگن سازان جهانسومی مردم را به مسخره گرفته اند ! چون هم لگن سازان و هم خریداران همیشه در صحنه نمیدانند که تویوتا چیست و اگر درک و فهمی از تویوتا داشتن هرگز در بازار خودروی جهانسومی معامله نمیکردند
تنر
۱۳ آذر ۱۴۰۲کادیلاک ها و فورد های زیادی میتونستن تو لیست باشن
به نظرم لیست زیادی اروپاییه
اینو من میگم که ۱۰ ماشین مورد علاقه یکیش هم آمریکایی نیست
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲این لیست مربوط به زیباترین هاس، به خاطر همین خودروها با وسواس و دقت زیاد انتخاب شدن
کادیلاک و فورد ماشین های زیبای زیادی دارن اما همه اونها رو نمیشه تو این لیست جا داد، تو این دهه ها خودروهای اروپایی از نظر طراحی میشه گفت از آمریکایی ها پیشی گرفتن
ریویرا
۲۰ آذر ۱۴۰۲آقای عباسی اگر زیبایی شناسی رو از منظر مکاتب روانشناسی بزرگ مثل یونگ مورد بررسی قرار بدیم و نقش تأیید و تجربه جمعی رو دخیل بدونیم باید با بسیاری از گزینه های مقاله خداحافظی کنیم . پیشنهاد میدم یک لیست از خودرو هایی که طراحی خاص و زیباشون جدا از پرفورمنس اونها ، کمک به فروش و دوام طولانی مدت اونها داشته بنویسید … لیستی که برخلاف نظر بقیه سیتروئن و ۹۱۱ رو احتمالا در صدر خودشون قرار میدن ! در لیست شما این سؤال مطرح خواهد شد که بعض از نمونه ها چرا با وجود چشم گیر بودن و زیبا بودن مورد قبول بازار قرار نگرفتند ؟ آیا مصداق زیبایی با زمانه تغییر کرد و سلیقه ها عوض شد تا آنها زیبا انگاشته شوند ؟ آیا زیبایی فقط در خدمت کلکسیونر ها و میلیونر ها قرار گرفت ؟ یا چیز دیگری علت تیراژ پایین تولید این خودرو ها بود ؟ یا شاید کمیاب بودن سبب زیباتر دیده شدن شد ؟ مثل مروارید که بعد از پرورش صدف هم از قیمت افتاد و هم از مد و زیبا انگاری ولی قبل از آن زیباتر بود
سجاد عباسی
۲۱ آذر ۱۴۰۲درود
در ابتدا تصمیم داشتم که یه لیست ۱۰۰ تایی بنویسم، اما به دلیل محدودیت ها تعداد خودروها به ۶۰ تا کاهش پیدا کرد، اگر اون لیست ۱۰۰ رو مینوشتم قطعا طبق سلیقه ی شما و همینطور خودم بود، و خودروهای عمومی تر و با تیراژ تولید بیشتر توی لیست جای داشتن
اما باید بگم در این مقاله تمام سعیم بر این بوده که خودروهای واقعا زیبا رو انتخاب کنم، چون خودم در طراحی خودرو سررشته دارم برای انتخاب خودروها از دانش خودم و همینطور نظر کارشناسان خارجی کمک گرفتم
فرشاد
۱۳ آذر ۱۴۰۲اروپا عجب درخشید بخصوص فراری
البته هیچ رقمه از خوشگلی فورد و شلبی نمیتونم رو برگردونم
mercedes
۱۳ آذر ۱۴۰۲سلام
آقای اشتری چرا توی سایت فعالیت نداره؟
کسی خبر داره؟
جواد عقیلی
۱۳ آذر ۱۴۰۲درود. ایشون و همچنین آقای شاهین احمدزاده بیمار هستن و به زودی مجدد فعالیتشون رو شروع می کنن.
mercedes
۱۳ آذر ۱۴۰۲امیدوارم بهبودی هر چه زود تر حاصل حالشون بشه.
علی یوسفی
۱۳ آذر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت ضمن تشکر از نویسنده ی دانا و آگاه این متن بنظرم در ادامه مقاله ای هم پیرامون معرفی طراحان بزرگ داشته باشین طراحانی مث برتونه و گاندینی و جیوجیارو و فیسکر و ویرژیل اکسنر و هارلی ارل و بیل میشل و خیلی بزرگان دیگه چون فلسفه و سبک های طراحی اونا متفاوت ولی همگی حرفه ای و زیبا و متناسب طراحی میکردن.
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲سلام
ممنون از شما
حتما در آینده این کارو میکنم
۱۳ آذر ۱۴۰۲قیمت شلبی کبرا چقدره؟:)
رها
۱۳ آذر ۱۴۰۲واقعا زیبا بودن و بنظرم موفقیت بالای طراحی مجدد این خودروها در سال های اخیر مثل آلفارومئو ۳۳ استراداله و یا بازسازی این خودروها با تکنولوژی های جدید نشان از جذابیت این طراحی ها در مقابل خودروهای جدید هست گرچه نمیشه پیشرفت فناوری و امنیت و بهینه سازی های مصرف انرژی و ... را منکر شد.
Amir mahdi
۱۳ آذر ۱۴۰۲ماشاالله به فراری
𝐀𝐥𝐢
۱۳ آذر ۱۴۰۲همه ی انتخابا قشنگ بودن
علی
۱۳ آذر ۱۴۰۲تو این 2 بخش زیباترین خودروها همشون جذاب و در سبک خودشون واقعا زیبا بودن ولی پورشه و سیتروئن به نظرم طراحیشون اصلا در حد بقیه خودرو های لیست نبود
18:45
۱۳ آذر ۱۴۰۲عالی بود آقای عباسی ممنون
امیدوارم تو قسمت بعدی BMW 328 کلاسیک و سری 3 e46 و یا سری 8 دهه 90 هم تو لیست باشن، چون خیلی از خودروها تو لیست چند نماینده داشتن ممنون🙏🌹
سجاد عباسی
۱۳ آذر ۱۴۰۲سلام
از BMW نماینده هست تو بخش بعدی لیست، خیالتون راحت
18:45
۱۳ آذر ۱۴۰۲احسنت به آقای عباسی 💪🌹🌹
sinasvj
۱۳ آذر ۱۴۰۲با اینکه ماشینای مورد علاقم اکثرا مدرنن ولی از نظر من کلاسیکا زیباترین ماشینای دنیا هستن
Scuderia Ferrari
۱۳ آذر ۱۴۰۲سِیر تکامل و پیشرفت در طراحی آیرودینامیک ماشین های فراری عالی و چشم نوازه
فقط کافیه به این دو مدل (P4 330 و 499P) و هایپرکار آینده فراری در بحث آیرودینامیک نگاهی بیندازیم
چه خوبه پیشرفت و حفظ اصالت در کنار هم باشن و این ترکیب سنت و مدرنیته همیشه طرفدار خواهد داشت
Royal Driver
۱۴ آذر ۱۴۰۲کاش 312P مدل ۱۹۶۹ هم حضور داشت :(((، اما از دیدن این الهه زیبا (۳۳۰ پی۴) واقعا خوشحال شدم!
Mani
۱۳ آذر ۱۴۰۲لامبورگینی میورا و فراری p4 با آدم حرف میزنن
من حیفم میاد اینارو سوار شم
دوست دارم بذارم جلوم ساعت ها تماشاشون کنم
LAMBORGHINI
۱۳ آذر ۱۴۰۲نمیدونم کدومو انتخاب کنم
ehsan
۱۴ آذر ۱۴۰۲همه خودرو های لیست به نحوی زیبا هستند ولی به نظر من فراری ۲۵۰ gto زیباترین هست
هرچند که من از آمریکا و ژاپن و کره و اروپایی ها پولی دریافت نمیکنم واسه تبلیغ سهام دار هم نیستم😁😁
EODE
۱۴ آذر ۱۴۰۲همشون زیبا و چشم نواز هستن ؛ اما فراری داستان جدا و منحصر به فردی رو نسبت به هر خودروساز دیگه ای طی کرده . فراری همیشه نشان اوج زیبایی ، حفظ اصالت و بلوغ در طراحی بوده و …
Siyavash
۱۴ آذر ۱۴۰۲یه چیزه جالب طراحی اون دوران تقریبا همه بهیک سبک هست..و تا حدودی سخته از هم تشخیص داد..و خیلی خیلی زیباه هستن..لامصب اون فراری هارو نگاه. یا اون آلفا یا اون استون مارتین..یا همشوووووون….💯💯💯❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥
Arash IV
۱۴ آذر ۱۴۰۲انتخابم فراری ۲۵۰ کالیفرنیا
GMA
۱۴ آذر ۱۴۰۲Mercedes Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé شایسته حضور نبود؟!
سجاد عباسی
۱۴ آذر ۱۴۰۲به نظرم sl300 Gullwing انتخاب بهتری بود
بنده خدا
۱۴ آذر ۱۴۰۲جای بیوک ریوریا خالی…
ی زمانی ی بنده خدایی ازش داشت و تو خیابونای تهران دور دور میکرد…
مزدک
۱۶ آذر ۱۴۰۲buick riviera 1971-73
واقعا شاهکاره…
ریویرا
۱۹ آذر ۱۴۰۲چه از نظر داخل و چه خارج به نظر من زیباترین خودروهای تاریخ ریویرا و لسابر بودن
Cyber truck punk
۱۵ آذر ۱۴۰۲من همچنان معتقدم روح کارل شلبی درون کبرا mklll 427 در جریانه.
تنها ماشینی هستش که سند زنده بودن میراث شلبی رو تثبیت میکنه.