چشم اندازطراحی

زیباترین خودروهای تاریخ به انتخاب پدال (بخش اول)

در طول تاریخ خودروهای زیبای بسیاری تولید شده‌اند، اما برخی از آنها گویی مجسمه‌های خوش تراشی هستند که نمایان گر هنر طراحی خودرواند و به‌عبارت‌دیگر الهه‌های زیبایی صنعت خودرو به شمار می‌روند. بر همین اساس من تمام خودروهای زیبای تاریخ را مورد بررسی قرار داده‌ام تا در نهایت شصت خودرو را انتخاب کنم که در طول سه بخش می‌خوانید.

 

۱.رولزرویس فانتوم I Jonckheere کوپه (۱۹۲۵)

Rolls royce Phantom 1 Jonckheere coupe 1925

یک کمپانی بلژیکی به نام”Jonckheere Carrossier” که در ساخت اتوبوس و کامیون تخصص داشت بسیار بعید به نظر می‌رسید که چنین شاهکاری خلق کند، اما در کمال تعجب رولزرویس فانتوم I که یک خودروی کبریولت بود را به یکی از بهترین خودروهای لوکس که تا کنون ساخته شده است تبدیل کرد. زیبایی مسحورکننده نمای بیرونی در کنار انجین ۷.۷ لیتری در زیر کاپوت جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذاشت. این خودرو موفق شد جایزه افتخاری “Cannes Concours d’Elegance” در سال ۱۹۳۸ را آن خود کند. خودرو پس از آن راهی ایالات متحده پیدا شد، جایی که یک کارآفرین اهل ساحل شرقی آن را به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی کرد و آن را در مراکز خرید به نمایش گذاشت. اما خوشبختانه، خودرو در دهه ۲۰۰۰ بازسازی شد، و امروزه در موزه خودرو Petersen نگهداری می‌شود.

 

۲. دوزنبرگ مدل J (1928)

Duesenberg Model J 1928

دوزنبرگ درست یک سال قبل از سقوط بازار و رکود اقتصادی یکی از گران‌ترین و قدرتمندترین خودروهای لوکس تاریخ خلق کرد، دوزنبرگ مدل J دارای طراحی بی‌نقص و منحصربه‌فردی بود تا جایی که افراد مشهوری مانند آل کاپون، گرتا گاربو، کلارک گیبل و بسیاری از افراد بسیار ثروتمند به خرید آن ترغیب شدند. موتور ۶.۹ لیتری هشت سیلندر آن ۲۶۵ اسب بخار در نسخه معمولی و ۳۲۰ اسب بخار در مدل سوپرشارژ تولید می‌کرد. این خودرو امروزه نیز ارزش خود را حفظ کرده و قیمت برخی از نمونه‌های این خودرو چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

 

۳. مرسدس بنز ۷۱۰ SSK Trossi رودستر (۱۹۳۰)

Mercedes benz 710 SSK Trossi Roadster 1930

خودرویی که توسط فردیناند پورشه طراحی شده و توسط کنت تروسی “Count Trossi” رئیس آینده فراری خریداری شده است به‌هیچ‌عنوان خودروی معمولی به شمار نمی‌رود. این خودرو در ابتدا برای رقابت در مسابقات ساخته شده بود؛ اما پس از آن کنت به دلیل علاقهٔ زیاد این خودروی سوپر اسپرت کورز و یا سوپر اسپرت کوتاه را خریداری کرد و پس از آن خودرو را به ویلی وایت “Willie White” سپرد تا آن را بازسازی کند، و در طی آن بدنه و پیشرانه شش‌سیلندر خطی ۷.۱ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری مورد بازسازی قرار گرفت. این خودرو امروزه یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای جهان است و در کلکسیون رالف لورن” Ralph Lauren” قرار دارد.

 

۴. مرسدس بنز ۵۴۰K اسپشیال رودستر (۱۹۳۶)

خودروی منحصربه‌فرد ۵۴۰K Special توسط فردریش گایگر “Friedrich Geiger” همان کسی که جواهراتی مانند SL Gullwing, مرسدس بنز W113 ملقب به “Pagoda” مرسدس ۶۰۰ لیموزین را طراحی کرده است. از ۵۴۰K Special تنها ۳۲ نمونه ساخته شد. زیبایی این خودرو غیرقابل‌انکار بود و به یک پیشرانه هشت سیلندر خطی ۵.۴ لیتری سوپر شارژر ۱۸۰ اسب بخاری مجهز بود. این خودرو شاید سریع‌ترین در زمان خود نبود؛ اما یکی از بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهایی بود که در دهه ۳۰ می‌توانستید بخرید. امروز باید بیش از ۱۱ میلیون دلار برای خرید آن خرج کنید!

 

۵. بوگاتی تایپ ۵۷SC آتلانتیک (۱۹۳۷)

چرا بوگاتی تایپ ۵۷ اس سی آتلانتیک یکی از گران‌ترین خودروهای تاریخ است؟ خب، اول از همه، این خودرویی است که در سال ۱۹۳۷ توانست به حداکثر سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت (۲۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد. نکته دوم اینکه تنها در چهار دستگاه ساخته شده که از این تعداد تنها سه دستگاه آن امروزه وجود دارد. موتور ۳.۳ لیتری هشت سیلندر خطی سوپرشارژ آن ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت و بدنه آن از ترکیب آلومینیوم و چوب ساخته شده که به این معناست خودرو بسیار سبک (۹۵۳ کیلوگرم) است. اما از همه اینها گذشته، فقط به آن نگاه کنید: این اوج طراحی “Art Deco” است که فقط دو سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شده است. بوگاتی تایپ ۵۷ به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهایی که تا به حال ساخته شده شناخته می‌شود و می‌توان گفت در بین ۱۰ خودروی برتر تاریخ قرار می‌گیرد.

 

۶. تالبوت لاگو T-150 C SS Goutte d’Eau (1937)

بدون شک یکی از زیباترین خودروهایی که تاکنون ساخته شده است، کوپه تالبوت-لاگو به سبک “Teardrop” یا “اشکی” است که توسط “Giuseppe Figoni” طراحی شده است. این خودرو نیز به سبک “Art Deco” طراحی شده است. بااین‌حال تالبوت، نه فقط به‌عنوان یک خودروی زیبا شناخته می‌شدند؛ بلکه در آن دوران در بسیاری از مسابقات، از جمله Grand Prix فرانسه در سال ۱۹۳۷ پیروز شدند. حتی یک تالبوت سابقه مقام سومی در مسابقات ۲۴ لمانز ۱۹۳۸ را نیز دارند.

 

۷. آلفارومئو ۸C 2900B تورینگ برلینتا (۱۹۳۸)

Alfa Romeo 8c 2900B Touring Berlinetta 1938

هفتاد سال قبل از اینکه آلفارومئو ۸C مدرن رونمایی شود، ۸C اصلی دهه ۳۰ میلادی پیش‌گام مسابقات آن زمان بود. این خودرو با نام کامل ۸C 2900 A برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ رونمایی شد و با برنده شدن در “Mille Miglia” سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۷ تحت هدایت “انزو فراری” جوان، نامی برای خود دست و پا کرد.”۲۹۰۰B” در سال ۱۹۳۷ به‌عنوان یک همتای پیشرفته‌تر و متمرکز بر جاده رونمایی شد که خیره‌کننده‌ترین نوع آن” Berlinetta Touring” ساخت شرکت اتاق‌سازی “Carrozzeria” بود. این خودرو عملکرد فوق‌العاده‌ای را با طراحی زیبا خود ترکیب می‌کرد، و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کرد، به‌گونه‌ای که امروزه، این خودرو امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین آلفارومئوهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۸. مرسدس بنز ۵۴۰K Autobahn Kurier (1938)

تعداد کمی از خودروها می‌توانند با مرسدس بنز ۵۴۰K رقابت کنند، وقتی صحبت از ترکیب تجملات و عملکرد به میان می‌آید! قیمت این خودرو بسیار فراتر از آن چیزی بود که حتی خریداران معمولی خودروهای لوکس آن زمان می‌توانستند بخرند. این خودرو صرفاً متعلق به ثروتمندترین افراد جهان بود، و امروز نیز هیچ‌چیز تغییر نکرده است!

۵۴۰K همان‌طور که از نامش پیداست از یک موتور ۵.۴ لیتری V8 نیرو می‌گیرد. اندازه بزرگ خودرو در کنار عناصر لوکس باعث می‌شد تا خودرو بسیار سنگین شود. مرسدس بنزهای ۵۴۰K در واقع به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که چندان کاربردی نباشد و صرفاً این خودرو برای نشان دادن قدرت کمپانی مرسدس بنز و قدرت خریدار ساخته شده بود.

 

۹. هیسپانو-سوئیزا H6B Dubonnet زنیا (۱۹۳۸)

یک محصول منحصربه‌فرد که بر روی شاسی هیسپانو-سوئیزا H6B ساخته شده و در کمال تعجب در تونل باد تست شده است. این خودرو که حاصل فکر مهندس و نابغه فرانسوی آندره دوبونه است برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ به نمایش درآمد و به نام همسر فقید او، زنیا هوارد جانستون “Xenia Howard-Johnston” که دو سال قبل از رونمایی از دنیا رفته بود، نام‌گذاری شد. بدنه خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تاحدامکان آیرودینامیک باشد و این خودرو همچنین دارای تعدادی از پیشرفت‌های تکنولوژیک بود که جلوتر از زمان خود بود. این خودرو بارها از نظر طراحی مورد ستایش قرار گرفته و توانسته است چند جایزه معتبر طراحی را از آن خود کند.

 

۱۰. دلاهی تایپ ۱۶۵ (۱۹۳۹)

خودروساز فرانسوی Delahaye که به نام بنیان‌گذارش “Emile Delahaye” نام‌گذاری شده است، از اوایل قرن گذشته پا به عرصه تولید خودرو گذاشته بود، اما در اواسط دهه ۳۰ پس از عرضه مدل Type 135 که به‌عنوان یک خودرو مسابقه‌ای برتر خود را مطرح کرد. پس از پیروزی‌های فراوان در رقابت‌ها، Delahaye جانشین آن را به نام Type 145 روانه مسابقات کرد. اما این پایان کار نبود و یک نمونه لوکس از Type 145 به نام Type 165 معرفی شد که معروف‌ترین مدل آن توسط فیگونی و فالاسچی “Figoni & Falaschi” ساخته شده بود. تنها تعداد انگشت شماری از این نمونه ساخته شده که بهترین ورژن آن دارای موتور V12 برگرفته از تیپ ۱۴۵ مسابقه‌ای است. تنها پنج نمونه از این خودروی زیبایی فرانسوی ساخته شده و امروزه آمار دقیقی از نمونه‌های سالم آن وجود ندارد.

 

۱۱. بوگاتی تایپ ۵۷ Cabriolet Vanvooren (1939)

رکود بزرگ به دلیل تعرفه‌های بالای فرانسه، و تجارت محدود به کندی تأثیر خود را بر خودروهای لوکس می‌گذاشت، و در اوایل دهه ۱۹۳۰ فروش این خودروها کاهش چشمگیری داشت. اما اتوره بوگاتی “Ettore Bugatti” و پسر ژان “Jean” سعی در ساخت یک مدل خاص برای کمک به بقای شرکت خود داشتند. استایل تایپ ۵۷ جدید بسیار مدرن و مقرون‌به‌صرفه بود و از طرفی می‌توانست به‌عنوان خودروی سفارشی برای افراد بسیار ثروتمند انتخاب شود. پس شاسی خودرو در اختیار بزرگ‌ترین اتاق‌سازان فرانسه از جمله Gangloff Saoutchik، Letourneur & Marchand و Vanvooren و همچنین Corsica بریتانیا و Graber سوئیس قرار گرفت، تا همگی به‌صورت جداگانه بر روی شاسی Type 57 کار کنند و خودروی سفارشی خود را بسازند و دراین‌بین زیباترین و البته پیشروترین نمونه به شرکت Vanvooren تعلق داشت این خودرو دارای طراحی سیال و بسیار چشم‌نواز بود، و به سبک “Figoni & Falaschi” ساخته شده بود. این خودرو از سوی دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمدرضا پهلوی شاهزاده و شاه آینده ایران، با فوزیه ملکه مصر به‌عنوان کادو داده شد. اما در سال ۱۹۵۹ بوگاتی از گاراژ شاهنشاهی به فروش رسید و تا به امروز در اختیار تعدادی از علاقه‌مندان و کلکسیونرها قرار گرفته است، اما هرگز به‌صورت عمومی نمایش داده نشد. امروزه این خودرو در اختیار Paterson قرار دارد.

 

۱۲. تاکر تورپیدو (۱۹۴۸)

Tucker Torpedo 1948

خودروی Tucker با نوآوری‌ها فراوانی نسبت به زمان خود از جمله چراغ جلوی سوم، موسوم به “The Cyclops Eye” که در صورت چرخاندن ۱۰ درجه فرمان خودرو روشن می‌شد، موتور نصب شده در عقب خودرو، ترمزهای دیسکی، تزریق سوخت برقی و کابین لوکس می‌باشد. علاوه بر اینها خودرو دارای طراحی بی نظیری بود؛ اما از این خودرو تنها ۵۱ نمونه بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۴۹ ساخته شده و یافتن یکی از ۴۷ خودروی باقیمانده بسیار دشوار است تا جایی که امروزه برای خرید این خودرو در شرایط عالی باید تقریباً ۳,۰۰۰,۰۰۰ دلار بپردازید.

۱۳. آلفا رومئو ۱۹۰۰ C52 دیسکو ولانته (۱۹۵۲)

Alfa Romeo 1900 C52 Disco Volante Spyder 1952

آلفارومئو به دلیل طراحی‌های خاص و زیبا و همین‌طور میراثی خود در مسابقات اتومبیل‌رانی که قدمت آن به سال ۱۹۱۱ بر می‌گردد، همواره مورداحترام علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک است. در سال ۱۹۵۲ آلفارومئو مدل خیره‌کننده Disco Volante (به ایتالیایی به معنی بشقاب‌پرنده) را برای شرکت در مسابقات سال ۱۹۵۳ طراحی کرد. طراحی این خودرو به حدی آیرودینامیک و گیرا بود که برخی آن را الهام‌بخش جگوار D-Type می‌دانند. بدنه خودرو توسط اتاق‌ساز مشهور و مورداعتماد آلفارومئو یعنی “Carrozzeria” ساخته شده بود. این خودرو که یک پروژه تحقیقاتی بود به طور کامل در تونل باد شکل گرفته و آزمایش شد. خودرو در نمای جانبی دارای ارتفاع بسیار کمی بود، و بخش عقب خودرو دارای طراحی محدب و گلگیرهای برجسته و منحنی بود. علاوه بر این در ساخت بدنه به‌جای استفاده از فلز، از آلیاژ سبک استفاده شده بود و از یک موتور انقلابی ۱۲۹۰ سی‌سی ۴ سیلندر نیرو می‌گرفت. این خودرو به یکی از طرح‌های نمادین آن دوره تبدیل شده بود که علاوه بر عناصر لوکس، یک خودروی انقلابی و نوآورانه بود. هر چند با وجود چنین مشخصات چشمگیری هیچگاه موفق نشد تا در مسابقات شرکت کند. از Disco Volante در مجموع تنها سه نمونه شامل دو رودستر و یک نمونه کوپه بین سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ ساخته شده است که امروزه جز ارزشمندترین و البته از تأثیرگذارترین خودرو ها به شمار می‌رود.

 

۱۴. فیات ۸V سوپرسونیک (۱۹۵۳)

Fiat 8V Supersonic 1953

تنها ۱۱۴ نمونه در بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۴ از خودرو زیبا و قابل تحسین فیات ۸v Supersonic در دو نمونه کوپه و کانورتیبل ساخته شده است. بدنه‌های این مدل همگی توسط شرکت‌های اتاق‌سازی Zagato، Vignale و Ghia ساخته شده بود و دارای طراحی منحصربه‌فردی بود. این خودرو به یک موتور ۲.۰ لیتری ۷۰ درجه V8 به قدرت ۱۱۰ اسب بخار مجهز بود و در واقع نام خودرو نیز نشانگر این موضوع بود. این خودرو توسط فیات به‌عنوان یک خودروی کوپه لوکس رونمایی شد؛ اما هرگز توسط این خودروساز تولید نشد، و تنها به تعداد محدود توسط کمپانی‌های اتاق‌ساز به تولید رسید که به همین دلیل امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌روند.

 

۱۵. مازراتی A6GCS/53 برلینتا (۱۹۵۴)

Maserati A6GCS Berlinetta 1953

مازراتی A6GCS یک خودروی مسابقه‌ای بود که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ رونمایی شد، و به دلیل عملکرد بی‌نظیر خود به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت، و در سال ۱۹۵۴ مازراتی در نمایشگاه تورین از نمونه Berlinetta که توسط کمپانی نام‌آشنای Pininfarina طراحی شده بود، رونمایی کرد. در واقع هدف مازراتی رونمایی از خودروی مسابقه‌ای کوپه بود تا راننده‌ها برخلاف نمونه‌های قبلی در مسابقات از باران در امان باشند. طراحی این خودرو خیره‌کننده بود و گویی پینین فارینا تمام هنر خود را برای هرچه زیباتر شدن خودرو به کار گرفته بود. در بخش پیشرانه این خودرو از یک موتور ۲ لیتری سود می‌برد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت آن ۱۴۶ مایل در ساعت می‌رسید. این خودروی کلاسیک دهه ۵۰ نه‌تنها زیبا و جذاب بود، بلکه عملکرد فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌دهد. امروزه یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود.

 

۱۶. مرسدس بنز ۳۰۰ SL گالوینگ (۱۹۵۴)

Mercedes-Benz 300SL Gullwing coupe 1954

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم SL300 Gullwing خاص‌ترین و زیباترین خودروی تاریخ مرسدس بنز به شمار می‌رود. طراحی ۳۰۰SL خیره‌کننده بود و علاوه بر این شاهد عملکرد عالی آن به لطف استفاده از مشخصات فنی خودروهای فرمول یک بودیم. کاپوت بلند در کنار ارتفاع کم و از طرفی صندوق عقل کوتاه این خودرو را بسیار خاص بود. در کنار اینها درهایی که از بالا باز می‌شدند و در واقع از بال‌های مرغ دریایی به عاریت گرفته شده بودند در آن زمان به‌هیچ‌عنوان چیز معمولی نبود. ۳۰۰SL در بخش عملکرد نیز خیره‌کننده ظاهر شد و با قدرت ۲۴۰ اسب بخار سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود بود. البته بخش زیادی از این موفقیت را مدیون بدنه آیرودینامیک خودرو بود. Gullwing امروزه جز ارزشمندترین و خواستنی‌ترین خودروهای کلاسیک به شمار می‌رود.

 

۱۷. جگوار D-type (1954)

jaguar D-type 1954

پس از موفقیت‌های مدل XK120C (کد شرکتی مدل C-Type) در مسابقات لمان ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ زمان رونمایی از خودرو جدید برای رقابت با فراری، آلفارومئو، استون مارتین و مازراتی رسیده بود. پس سر ویلیامز لیونز “Sir Wimlliams Lyons” بنیانگذار جگوار، تیمی از مهندسان از جمله مالکوم سایر “Malcom Sayar” که یک مهندس هوانوردی بود را برای ساخت خودرو جدید به کار گرفت، و پس از هجده ماه تلاش شبانه روزی و تلاش برای توسعهٔ مدل C-Type، جگوار در سال ۱۹۵۴ از مدل تحسین برانگیز D-type رونمایی کرد. خودرو در تونل باد شکل گرفته بود و علاوه بر کاربردی بودن به‌شدت زیبا بود، و همچنین بدنه خودرو از آلیاژ منیزیم ساخته شده بود تا وزن خودرو نیز به سبک‌ترین حالت ممکن برسد، هر چند باعث شد هزینه تمام شده خودرو بسیار گران‌تر از حد معمول شود و در سال ۱۹۵۵ با آلومینیوم جایگزین شد. به لطف موتور ۲۴۵ اسب بخاری و بدنه آیرودینامیک جگوار توانست در سال ۱۹۵۵ رکورد سرعت در لمان تا آن زمان معادل ۱۷۲.۸ مایل (۲۷۸.۱ کیلومتر) را شکست و توانست سه سال متوالی قهرمان شود.

 

۱۸. آلفارومئو ۱۹۰۰ ss La Flèche (1955)

Alfa Romeo 1900 SS La Flèche 1955

در سال ۱۹۵۵ یک آلفارومئو خاص و زیبا، با طراحی جیووانی میچولتی “Giovanni Michelotti” در نمایشگاه تورین رونمایی شد. در واقع Michelotti سعی داشت تا برداشت خود از یک آلفارومئو رودستر به سبک آمریکایی را نشان دهد. در آن زمان اکثر برندها سعی در بدست آوردن سهمی از بازار خودرو آمریکا داشتند و این خودرو نیز از جمله خودروهای نوپای سبک ایتالیایی/ آمریکایی بود. این خودرو از طراحی ساده و بسیار چشم‌نواز در کنار قطعات فراوان کرومی مطابق با سلیقهٔ آمریکایی سود می‌برد. کار ساخت این خودرو نیز بر عهده کمپانی Carrozzeria بود. و در نهایت خودرو با رنگ زیبای آبی دریاچه ای پوشانده شد. متاسفانه از این خودرو زیبا تنها یک عدد تولید شده که امروزه جز کلاسیک‌های ارزشمند به شما می‌رود.

 

۱۹. بی ام و ۵۰۷ (۱۹۵۶)

BMW 507 1956

واردکننده مشهور خودروهای آلمانی یعنی مکس هافمن “Max Hoffman” همان‌طور که پیشنهاد ساخت بنز SL300 را به مرسدس بنز داد، این بار به سراغ BMW رفت تا آن را متقاعد به ساخت یک خودروی رودستر کنند. پس به‌این‌ترتیب پروژه افسانه‌ای ۵۰۷ با طراحی آلبرشت فون گورتز “Albrecht von Goertz” کلید خورد. مطابق انتظار نتیجه بی‌نظیر بود. یک رودستر دو سرنشینه خیره‌کننده با تناسبات زیبا و طراحی ساده خودرو را به یک رودستر اسپرت و درعین‌حال لوکس تبدیل می‌کرد و دقیقاً همان چیزی بود هافمن انتظار داشت. موتور ۳.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز به یک کاربراتور دودهنه می‌توانست ۱۵۰ اسب بخار را فراهم کنند. ابن خودرو تا سال ۱۹۵۹ بر روی خط تولید قرار داشت و در کمال تعجب امروزه نیز خودروی ارزشمندتری نسبت به ۳۰۰SL هست!

 

۲۰. پورشه ۳۵۶ A 1600 s اسپیدستر (۱۹۵۷)

porsche 356 A 1600 s speedster 1957

در سال ۱۹۵۲ پورشه برای اولین بار از مدل ۳۵۶ نمونه Speedster رونمایی کرد. خودروهای Speedster لذت رانندگی با حالت سقف باز را با دینامیک رانندگی فوق‌العاده ترکیب کرده بود. طبق معمول این مکس هافمن “Max Hoffman” بود که بار دیگر یک برند آلمانی را برای تولید خودرویی مختص بازار آمریکا ترغیب کرد. بدنه آلومینیومی Speedster به‌صورت دستی و در کارخانه “erich heuer karosserie fabriken” در شهر “Ullersricht” و نزدیکی “Weiden” و در “Upper Palatinate” آلمان ساخته می‌شد. به لطف همین بدنه‌های آلومینیومی بود که می‌توانست با یک پیشرانه چهار سیلندر باکستر ۷۰ اسب بخاری تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. در ابتدا این خودرو تنها در بازار ایالات متحده آمریکا با نام “۳۵۶ Americca Roadster” عرضه می‌شد. این خودرو با قیمت ۲۹۹۵ دلار آمریکا توانست موفقیت‌های زیادی را کسب کند و در ساحل شرقی نیز به دلیل استایل بدنه بسیار موفق بود. نسخهٔ بعدی از این خودرو به اوج خود رسید و می‌توانست از یک انجین چهار سیلندر ۱.۵ لیتری قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید کنند و همین‌طور اولین مدل تولید پورشه بود که ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کرد. و علارغم قیمت پایین در زمان تولید اما امروزه جز خودروهای ارزشمند به شمار می‌رود و البته یکی از زیباترین و نمادین‌ترین خودروهای پورشه به حساب می‌آید.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۷ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. Saeed

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    جای جگوار e تایپ خالیه

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (7297 ديدگاه)

      دوزنبرگ و تاکر فقط

      موافقم 14
      مخالفم 55
      1. سجاد عباسی

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (129 ديدگاه)

        علی آقا همچنان وفادار به برند های آمریکایی😅
        ولی به نظرم در اینجور مواقع باید بدون تعصب نظر داد

        موافقم 42
        مخالفم 1
        1. حسن

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1995 ديدگاه)

          کلا تو هر رویداد خودروهای کلاسیک که دوزنبرگ شرکت کرده بدون هیچ مشکلی جایزه ی زیباترین خودرو را برده

          موافقم 10
          مخالفم 10
    2. مازیار

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      تو قسمت بعد خواهد بود

    3. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      بخش دوم و سوم هم داره مطلب

      موافقم 13
      1. arash2004

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        سلام به jaguar xk120 supersonic هم یه نگاهی بندازین مانند همون طراحی فیات هست. واقعا این ایتالیایی ها طراحی های زیبایی دارن

        موافقم 5
        مخالفم 1
      2. حسین

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (106 ديدگاه)

        بسیار عالی بود.

    4. پیام

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2115 ديدگاه)

      ابنکه تعداد زیادی از خودروها مرسدس بنز هستند یعنی انتخابتون درسته

      موافقم 11
      مخالفم 7
    5. ممد ژانگولر

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4077 ديدگاه)

      تو این مدلای بالا صادقانه بخوام بگم ۳ تا مدل بدجوری به دلم نشست :
      ۱_مرسدس ۵۴۰k
      2_ مرسدس ۷۱۰ssk
      3_ مرسدس ۳۰۰sl

      موافقم 3
      مخالفم 4
  2. سبحان

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (317 ديدگاه)

    برای من در بین خودرو ها
    خودرو های معاصر زیبا تر هستن و انتخابم
    مکلارن سنا
    مکلارن اسپیدتیل
    جگوار f تایپ
    استون مارتین db10
    استون مارتین ویکتور
    استون مارتین db12
    کوروت c2

    موافقم 13
    مخالفم 22
    1. ehsan

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (188 ديدگاه)

      من هم همینطور خودروهای دهه ی ۹۰ میلادی به بعد طراحی جذاب تری دارند ،
      بین این خودرو های کلاسیک هم همینطور که چند تن از دوستان گفتند بوگاتی ۵۷ و بنز ۵۴۰ خودرو های زیبایی هستند

  3. Rerace777

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    ۳۰۰ sl گالوینگ…

    موافقم 15
    مخالفم 4
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    همه ی انتخابا عالی بودن فقط بهتر بود فراری ۲۵۰ gto هم میبود جاش خالیه

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      در بخش بعدی هستش

  5. OM.01

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    با کل لیست موافقم 👍
    ولی جای خالی cord 812 بشدت حس میشه
    https://silodrome.com/cord-812-supercharged-phaeton-car/

    یکی از خودروهای مورد علاقه من قبل دهه 40 میلادی همین cord 812 هست. تو طراحی واقعا یه سر گردن از بقیه هم قیمتهاش بالاتر بود نوآوری های فراوانی هم داشت اون موقع

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      باهاتون موافقم
      خودروی بی نظیری هستش
      یکی از خودروهای مورد علاقه خودمم هست ولی حس کردم رقبا از نظر طراحی یه مقدار بهتر هستن

      موافقم 12
  6. آرین

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    و مرسدس هایی که مثل الماس میدرخشند
    🇩🇪

    موافقم 19
    مخالفم 6
  7. سعید

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    جالبه، خودروی اون ملعونِ خونخوار هم هم توشون هست.

    موافقم 7
    مخالفم 69
    1. محمد حسین

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      تا ابد استیکر خنده🤣

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4806 ديدگاه)

      ملعون خونخوار کیه؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. احمدرضا

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    مک لارن F1 و تمام
    شب همگی بخیر
    بفرمایین دیگه بخش دومم نداریم
    😄

    موافقم 7
    مخالفم 14
    1. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      منتظر بخش سوم لیست باشید

  9. Arshia m3csl

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    انتخابم تو این لیست پورشه ۳۵۶ افسانه ای زیبا و بی ام و ۵۰۷ جواهر هست دو عشقن ❤❤ کاش بی ام و دوباره طراحی های زیباش رو تکرار کنه

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. a

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      به نظرم sl300 از bmw507 از هر لحاظ خیلی بهتره
      در ظمن بی ام و داره الان با ماشیناش گند میزنه واقعا بی خودن مخوصا جلوپنجره هاشون

      موافقم 8
      مخالفم 1
  10. Erwin Martin

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    تشکر بسیار بابت این مقاله .عاشقان کلاسیک مثل من واقعا لذت بردند بی صبرانه منتظر پارت های بعدی
    یه نکته دیگه هم خطابم با دوستان خیلی ها مثل من کامنت نمیزارن یه علتش این دعوا های مسخره و دلقک بازی یک سری کاربرانه.تعداد کامنت هایی که بی سوادی و کم اطلاعی کاربر رو نسبت به خودرو ها نشون میده متاسفانه زیاده.آزادی بیان حق هر کسی بدون شک ولی انسان باید بعضی موقع ها جایگاه خودشو بدونه و نسبت به موضوع تخصصی آدرس غلط نده یا سعی نکنه موضوع رو به هجو و لودگی بکشونه
    پرحرفی کردم با احترام به همه کاربرانی که ازشون یاد میگیرم🎩

    موافقم 16
    مخالفم 1
  11. 18:45

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ممنون از آقای عباسی عالی بود لیست.
    فقط امیدوارم تو قسمت دوم لیست، نسل اول ب ام و سری 8 و ب ام و 328 رودستر افسانه ای که از دید بسیاری از کارشناسان، هم یکی از زیباترین محصولات تاریخ ب ام و، و هم صنعت خودروسازی بودن هم تو لیست باشن ممنون🙏🌹🌹

    موافقم 4
    مخالفم 3
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فراری کو

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      در بخش بعدی انزو جان

      موافقم 5
      مخالفم 1
  13. OM.01

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    اگه من بخوام یه شرکت تو آمریکا یا آلمان ثبت کنم به عنوان خودروساز استارت اپ (در نظر بگیرید پول و تمام شرایط لازم رو دارم)و اگه بخوام ماشین های بالا رو با تکنولوژی مدرن دوباره بسازم داستان چجوریه؟

    باید از شرکت های سازنده مجوز بگیریم؟ اونایی که ورشکست شدن چی؟ دوزنبرگ و دلهاله؟ چرا کسی تا حالا اینکارو نکرده؟

    تو دنیا شرکت های رپلیکا ساز داریم که شلبی کبرا یا پورشه 356 یا جگوار e تیپ رو میسازن. یا شرکت هایی تخصصی تو کار برانکو نسل اول یا لینکلن کانتینانتال نسل چهارم هستن به صورت رستوماد.

    چرا خودروهای خاص و دهه 30 میلادی به صورت تمام بازتولید نمیان تولید کنن؟مشکل عدم وجود مشتری هست!؟ یعنی میترسن سالی هزارتا دوزنبرگ مدل J مدرن برقی تولید کنن ولی کسی نخره؟

    با تکنولوژی امروزی دستگاه های cnc و پرینت 3D و دستگاه های پرس صنعتی هزار تنی راحت میشه در روز 1000 تا شاسی و بدنه خودرویی مثل دلهاله 135 تولید کرد. آپشن هم که با بیل میشه ریخت توش. ایمنی هم میشه ارتقا داد. سیستم تعلیق هم بادی هست موتور الکتریکی هم میشه انداخت روشون پک باتری هم با توکل به خدا یه جایی میزاریم :)

    البته من خیلی کلی گفتم با مهندسی دقیق میشه کاری کرد همون دلهاله 165 بهتر از خودروهای اسپرت امروزی باشه و اونارو پودر کنه…

    ولی واقعا چرا اینکار رو نمیکنن؟ موضوع مجوز هست یا عدم وجود مشتری احتمالی؟ بنظرم ماشین های بالا رو مجدد تولید کنن با تکنولوژی مدرن و ایمنی مدرن با رنج قیمت 100k یه بازار خاص و جدید تو دنیا ایجاد میکنه. واقعا برام سواله چرا اینکارو نمیکنن. بحث هزینه ساخت شرکت استارتاپ برای این کاره و ریسک شکست؟

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. Amir Ali

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (172 ديدگاه)

      سلام عزیز

      اکثر آدم ها نهایت خواسته شون یه زندگی پر از لذت و حقوق ماهیانه بالاس، و به نظر خودشون اونا دارن توی واقعیت زندگی می‌کنن و مسیر درستی رو میرن و شما توی توهم پیش میرید!

      طبیعتاً نباید ازشون انتظار داشته باشیم اتفاق خاصی رو تو زندگی شون رقم بزنن…

      عده خیلی کمی هستن که مثل ادیسون خستگی ناپذیر هستن، یا مثل لامبورگینی متفاوت از بقیه فکر میکنن و ظاهراً شما جزو این دسته هستی!

      دوستانه بگم: اگه خلاقیت زیادی داری، کلی فکرهای جدید به نظرت میرسه و کارهای قشنگی رو میتونی انجام بدی، اما حواست باشه آدمای خلاق بیراهه هم زیاد میرن و خیلی وقت ها سرمایه شون رو از دست میدن!
      با در نظر داشتن این نکته، پر تلاش باش و توکلت به خدا باشه… مطمئنا موفق میشی.✌️

    2. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      در یک کلام بازار فروشی ندارن
      مگر به تعداد کم و به صورت سفارشی سازی

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. سجاد عباسی

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      در نظر دارم با چند تا از خواننده های پدال که به خودروهای کلاسیک علاقه مند هستند یه قرار حضوری بذارم
      نمیدونم استقبال میشه یا نه
      اگر مایل بودین خصوصی بهم پیام بدین

    4. R@min

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2025 ديدگاه)

      چند تا بحث جدی وجود داره راجبشون، یکی موضوع لایسنسه که برای بعضی محصولات مرسدس و بوگاتی و… هست اجازه اینکارو نمی دن ارزش نمونه اورجینال افت نکنه، موضوع دیگه هم مسائل ایمنی هست که از لحاظ طراحی با استانداردهای ایمنی امروز در تضاده یکی از دلایل افت طراحی ها هم به خاطر همین سازگاری با قوانین هست، موضوع دیگه اون چیزی که خاصشون کرده موتورهای آنتیکی هست که اصلا به صورت افتر مارکت هم پیدا نمیشه مثلا موتورهای ۱۲ و ۱۶ سیلندر خطی و حجیم اون زمان ها مثل یه تابلو اورجینال از ون گوگ هست شاید بگی چرا کبرا و جگوار این طور نیستن که بخاطر اشتراک ساختار موتورهاشون رو محصولات دیگه هست. ماشین های شاخص اون دوران حکم یه مجسمه یا نقاشی بسیار گرون دارن که باید بزاری به عنوان دکور لذت ببری یا پز بدی.

      1. R@min

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        چه ربطی به کبری و جگوار داشت 😅😅

  14. علی یوسفی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت اول تشکر از این متن عالی دوم هم اینجا معلوم میشه پیشینه و سابقه چقدر ارزشمنده و چه پیامی درباره یک برند میده خب متاسفانه برخی از برندها از بین رفتن ولی خودروهای ارزشمند اونا امروزه بسیار گرون قیمتن مث دوزنبرگ و دلاهایه یه نکته دیگه هم سبک طراحی در گذشتست اونم اینه که واقعا خودروها با صلابت و جلال و شکوه طراحی میشدن و به نوعی نشونه جایگاه مالکین اونها بودن و انصافا این عظمت و زیبایی طرح های گذشته مسئولیت شرکتها رو در حوزه طراحی در دنیای امروز بسیار سنگین میکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. علی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    چقدر زیبا و خاص هستند واقعا روح آدمو قلقلک میدن ما هم بعد از یه قرن شاهکارهای طراحی مثل کوییک و تیبا و ساینا تولید میکنیم که با دیدنش حالت تهوع میگیری، کاشکی حداقل کلکسیون ماکتشون رو داشتم

  16. ۰۰۹۸سامورایی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    همه این خودرو ها زیبا هستن ولی به نظر من
    مرسدس بنز SL300 گالوینک
    و تاکر تورپیدو
    و آلفارومئو ۱۹۰۰
    یک چیز دیگه هستن.

  17. گشتاسب

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    زیادی لیستتون خوبه!

  18. Machinist

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشخصه نویسنده علاقه ی زیادی به طراحی تخم مرغی داره!
    ولی رولزرویس فانتوم I Jonckheere کوپه (۱۹۲۵) از همشون خوشگلتره
    هنوزم هیچ طرحی رودستش نیومده.

  19. وحید اسماعیل نسب

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    انتخابم بنز ssk 710 و پورشه ۳۵۶ و بی ام و ۵۰۷ و بوگاتی تایپ ۵۷ هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  20. ALI

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    هیسپانو عجب چیزی بود

  21. علی جردن

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2038 ديدگاه)

    همشون واقعا زیبا بودن حال کردم با این مطلب سایت

    موافقم 4
    مخالفم 2
  22. مازیار

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    به نظرم توی لیست این زیباترینه
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/Bugatti-type-57SC-Atlantic-1937-4.jpg

    موافقم 11
    مخالفم 1
  23. iamenzoferrari

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آستون مارتین db12 هم میتونه تو قسمت بعدی باشه

  24. Amir Ali

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    Maybach 6 Cabriolet

    SLR McLaren

    Carera GT

    Ferrari Enzo

    R.R. Phantom

    Range Rover SV

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. ehsan

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (188 ديدگاه)

      عجب خودروهای زیبایی هستند بجز ، RANGE ROVER که من از شاسی بلند خوشم نمیاد

      موافقم 3
      مخالفم 1
  25. دانیال

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (604 ديدگاه)

    چقدر اون بوگاتی تایپ ۵۷ خوشگله

  26. Amir

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به غیر از Bugatti type 57sc Atlantic بقیه ش بهانه اس

    موافقم 1
    مخالفم 2
  27. بهزاد

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    عجیبه مقاله ای از پدال که تویوتا و لکسوس داخلش نیست، فکر کنم اونزمان تویوتا شرکت ماهیگیری بود !!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  28. Siyavash

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اصلا نمیشه بین این همه الهه زیبایی انتخابی داشن یکی از یکی قشنگتر ❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

  29. علی

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    دی توماسو P900

  30. حسن

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1995 ديدگاه)

    مقام زیباترین خودروی تاریخ میرسه به دوزنبرگ

    موافقم 6
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا