طراحی

منفورترین ویژگی‌های طراحی خودروها کدامند؟

طراحی خودرو کار بسیار دشواری است. طراحی یک خودرو نه‌تنها باید انتظارات طیف گسترده‌ای از مردم با سلایق گوناگون را برآورده کند بلکه باید هزینهٔ تولید آن پایین و به‌راحتی امکان ساخت تیراژ زیادی از آن وجود داشته باشد؛ بنابراین تعجبی ندارد که طراحان گاهی اوقات اشتباه کنند و یا به‌عبارت‌دیگر، خودرویی را طراحی کنند که از نگاه اکثریت مردم جذاب یا زیبا به نظر نرسد. با بیان این موضوع، احتمالاً ذهن بسیاری از افراد به سمت بی‌ام‌و می‌رود زیرا بدون شک جنجالی‌ترین طراحی‌های سال‌های اخیر متعلق به این شرکت بوده است.

از طراحی غیرمعمول نسل جدید سری ۷ با چراغ‌های جلوی دوقسمتی که بگذریم، چیزی که در چند سال گذشته طرفداران بی‌ام‌و را آزار داده است، بزرگ شدن جلوپنجرهٔ کلیوی شکل این شرکت است. به نظر می‌رسد طراحان باواریایی‌ها در مورد طراحی محصولات جدید خود و به‌خصوص در قسمت جلوپنجره انتخاب‌های بسیار عجیبی داشته‌اند زیرا محصولات جدید این شرکت بیشتر شبیه کاریکاتور یک بی‌ام‌و هستند تا نمایشی از هنر و زیبایی. به همین دلیل، بسیاری از مردم، طرفداران و کارشناسان نیز ناامیدی خود را از این نوع طراحی ابراز کرده‌اند.

بااین‌حال، اگر بخواهیم منفورترین ویژگی‌های طراحی خودروها را انتخاب کنیم، گزینه‌ها فقط به جلوپنجره‌های بزرگ که امروزه در خودروهای فراوانی از بی‌ام‌و و لکسس گرفته تا خودروهای بی‌نام‌ونشان چینی دیده می‌شود محدود نخواهد بود. بسیاری از مردم از دریچه‌ها و ورودی‌های هوای نمایشی و همین‌طور سر اگزوزهای تزئینی روی سپر عقب خودروها هم گلایه دارند. همچنین غربیلک فرمان یوغ در تسلا و اخیراً لکسس RZ نیز نه‌تنها چشم را آزار می‌دهد بلکه به ارگونومی خودرو هم لطمه میزند.

بنابراین، به نظر می‌رسد تمام این ویژگی‌های طراحی، خشم بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو را برانگیخته است. بااین‌حال، نظر شما در این رابطه چیست؟ از دید شما منفورترین ویژگی‌های طراحی در کل تاریخ خودرو کدامند؟ شما کدام ویژگی را به‌عنوان بدترین مُد طراحی انتخاب می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    اینجا هم از دماغ خوکی🐷 BMW نام برده، اما من که گفتم اکثرا مخالفت کردند😐، حقیقت همینه و نمیشه پنهانش کرد، نسل جدید طراحی های BMW زشت شدند.

    موافقم 78
    مخالفم 18
    1. ممد ژانگولر

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      لکسوس داخلش واقعا ترسناکو زشت شده

      موافقم 43
      مخالفم 7
    2. Clean energy (صیانت!)

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      زشت حرف جالبی نیست
      نامتعارف بهتره

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. ارسلان

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (272 ديدگاه)

        زشت میتونه باشه ولی نه برای هر کسی بلاخره همون جلو پنجره ی خوشکل قبلی هست فقط بزرگ شده پس باید گفت اغراق شده در طراحی و هارمونی طرح رو از بین برده و متناسب با باقی بخش ها نیس
        نامتعارف به چیزی میگن که عُرف نیست ینی به جز یکی دو نفر کسی انجام نمیده در صورتی که الان همه همین طراحی دو چراغی و جلو پنجره ی بزرگ رو پیاده سازی کردن
        جواب به سوال پدال : منفور ترین ویژگی برای من کیفت بد هست / از کیفت بد متریال تا کیفت بد مونتاژ و رنگ و غیره
        یه طراحی ساده اگه به شدت باکیفیت باشه و با وسواس بالا مونتاژ شده باشه میتونه خاص و خواستنی باشه مثله رولزرویس

        موافقم 10
        مخالفم 3
    3. سلطانی

      ۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      طراحی بیرونی خودرو اگر بر مبنای تناسبات درست و عدم استفاده از خطوط زیاد و پیچیده باشه و در کل سه نما هارمونی داشته باشه احتمال اینکه مورد استقبال اکثریت قرار بگیره زیاده البته منظورم خودروهای سدانه.چون خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت فلسفه ی دیگه ای دارن.

  2. محسن

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (175 ديدگاه)

    1-سر اگزوز تزیینی
    2-برداشتن موتور های v8_12
    3- طراحی های مزخرف
    4- بچه بازی های bmw
    5-فرمان های هلیکوپتری
    6-طراحی برای عرضه در چین
    7-چراغ باریک

    موافقم 76
    مخالفم 7
    1. حامد

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (831 ديدگاه)

      دقیقا

      طراحان صنعتی شرکت ها اونقدر پشت میز طراحی نشستن که دیگه مغزشون خوب یاریشون نمیکنه و از واقعیت ها و اینکه علاقه عموم مردم چی هست دور شدن
      فقط میخوان هرطور شده یه چیز متفاوت نسبت به قبل طراحی کنن

      موافقم 36
      مخالفم 4
    2. جناب ایکس

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      بیشترین تنفر از سر اگزوز تزئینی، مت واتسون داره، همیشه یه چوب داره به نام چوب قضاوت (judgement stick) تو اگزوز هر ماشینی میکنه، از اگزوز فیک آئودی تا اگزوز فراری انزو!!!🤣🤣🤣

      موافقم 33
      مخالفم 1
      1. جناب ایکس

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1467 ديدگاه)

        یادمه تو بررسی استون ۷۰۷ هم یه موز تز تو شلوارش در اورد کرد تو لوله اگزوزش که بگه واقعیه🤣🤣🤣🤣🤣

        موافقم 21
      2. Mad.z.Max

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        وای آره 😂 بعضی وقتام بش میگه truth stick، فرو میکنه تو اگزوزای مختلف 🤣🤣

        موافقم 19
        1. فرامرز

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (1597 ديدگاه)

          Stick of truth درسته. اگه دقت کنید خیلی تیکه ها و حرکاتش منحرف هست مثلا همین امروز اپل کورسا رو بررسی کرده و بدون اینکه نیازی باشه با ایزوفیکس ور میره

          موافقم 8
          مخالفم 1
  3. پدرام

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چراغ جلو دو تیکه

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. GMA

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      به جز جنسیس!

      موافقم 13
      مخالفم 6
  4. AMANTE

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    چراغ دو قسمتی، جلو پنجره های بزرگ، مانیتور های عمودی بزرگ، حذف دکمه ها و لمسی کردنشون، پیروی کردن از یک زبان طراحی واحد و شبیه کردن همه محصولات بهم و……

    موافقم 39
    مخالفم 4
    1. آرم@ن

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (183 ديدگاه)

      مانیتور عمودی رو خیلی موافقم! قسمت مسخره ای که فورد و تسلا خیلی بهش علاقه دارن!

      موافقم 26
      مخالفم 2
  5. Aboalfazl demon

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    اینکه تمام کمپانی های چراغ های عقب خودرو های برقیشون رو پیوند میزنن
    به بعضیا نمیاد

    موافقم 17
    مخالفم 2
  6. Alan.r

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    طراحی مزخرف BMW

    موافقم 13
    مخالفم 4
  7. seyedjavad.mercedesbenz

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    یه سری المان ها مثل چراغ دو قسمتی و جلوپنجره بزرگ و مانیتور های بزرگ اگر درست اجرا بشن نتیجه خوبی میده ( چراغ دو قسمتی در جنسیس ، جلوپنجره بزرگ در آئودی ، مانیتور بزرگ در هایپراسکرین بنز ) ولی بعضی المان ها مثل فرمان یوک ، اگزوز های فیک ضایع و … هر جور پیادشون کنی بازم چی بدرد نخورین

    موافقم 19
    مخالفم 1
  8. جنوب

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    همشو تونستم بپذیرم جز این فرمون مسخره و غیر ارگونومیک

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. mos

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    (((همچنین غربیلک فرمان یوغ در تسلا و اخیراً لکسس RZ نیز نه‌تنها چشم را آزار می‌دهد بلکه به ارگونومی خودرو هم لطمه میزند.)))

    متأسفانه تسلا با اون گندی که برای خودنمایی و نشون دادن این که ما متفاوتیم زد ذهنیت همه رو نسبت به یوک خراب کرد، ولی فرمون لکسس فرق می‌کنه چون کل سیستم دوباره مخصوص یوک طراحی شده.

    تو لکسس سیستم steer by wire یا فرمان سیمی به کار رفته یعنی هیچ اتصال مکانیکی بین غربیلک و چرخ ها وجود نداره و حرکت چرخ کاملاً الکترونیکی هست، برای همین ضریب فرمان (steering ratio) مثل ماشین های دیگه با فرمون عادی نیست و فرمون حداکثر ۱۵۰ درجه (از نیم دور هم کمتر!) می‌چرخه.
    این سیستم به همراه ارگونومی خوب و ضریب فرمان متغیر تو سرعت های مختلف باعث میشن استفاده و عادت کردن به یوک لکسس راحت باشه، بر خلاف یوک تسلا که از فرمون مکانیکی استفاده می‌کنه و باید مثل ماشین عادی فرمون رو چندین دور چرخوند!

    برای دوستانی هم که هنوز فکر می‌کنن از تسلا کپی کرده قبلا گفتم این ایده تو کانسپت های ۵-۶ سال پیش لکسس بوده و طراحی، توسعه و کالیبره کردن این سیستم هم کاری نیست که بشه تو ۲ ماه تحت تاثیر تسلا انجامش داد.

    ضمنأ بررسی های لکسس RZ منتشر شده حتی بعضی از مجلات یه بررسی کامل فقط از فرمون یوک این ماشین گذاشتن ممنون میشم ترجمه کنید که دوستان آگاه بشن!

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. rezarsnewphone

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      دایی کسی که این نکاتو نخونده میگه کپیه این متن هم نمی خونه و باز میگه کپیه

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. seyedjavad.mercedesbenz

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      کاملاً الکترونیکی هست، برای همین ضریب فرمان (steering ratio) مثل ماشین های دیگه با فرمون عادی نیست و فرمون حداکثر ۱۵۰ درجه (از نیم دور هم کمتر!) می‌چرخه.
      به نظرم نباید استفاده ازش راحت باشه چون با این تفاسیر حساسیت فرمان نسبت به حرکات خیلی بیشتر میشه و سر پیچ های کم زاویه و نگه داشتن ماشین بین خطوط سخت میشه

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. mos

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (715 ديدگاه)

        ضریب فرمان متغیره، تو سرعت های بالا حساسیت با سرعت های پایین یکسان نیست اگه این طور نبود قطعا موجب تصادف می‌شد.

        من خودم فرمون عادی رو ترجیح میدم اما یوک لکسس هم اونقدر که تصور میشه سخت و عجیب نیست. پیشنهاد می‌کنم بررسی موتورترند رو بخونید کامل حس استفاده از یوک رو توصیف کردن.
        (۲۰۲۳ Lexus RZ Steer-by-Wire Steering Yoke Review: This Yoke Is No Joke)

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. seyedjavad.mercedesbenz

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (527 ديدگاه)

          ممنون حتما سر فرصت با کمک گوگل ترجمش میکننم و میخونم

          موافقم 6
          مخالفم 1
  10. احسان

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    فرمان غیر ایمن و غیر معمول یوک
    دستگیره های درب پاپ آپ
    لمسی شدن همه کنترل ها در کنسول وسط
    حذف لیور دنده
    حذف آرم ایستاده مرسدس بنز از همه مدل ها بجز s
    اگزوزهای فیک
    ساده شدن و مینیمالیست شدن بیش از حد طراحی داخلی
    سقف های شیشه ای پر دردسر

    موافقم 10
  11. Jdm باز

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    سر اگزوز فیک 😫

  12. samurai

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    فعلا ماشینای ژاپنی اصالت و زیباییو نگه داشتن
    المانیا که قاطی کردن
    کرره-چینیام که فقط کپی کارن و مشغول جایزه خریدن

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. farhan123456

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      دقیقا و بسیار صحیح👌

      موافقم 2
      مخالفم 1
  13. farhan123456

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    خب از نظر من BMW با طراحی جدید سری 7 کار خودش رو خراب کرده باز نسل های قبلیش یه خورده بهتر بود

  14. Arshia m3csl

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چقدر طراحی ماشین های جدید زشت شده یاد طراحی بی ام و سری ۷ نسل ۵ و بنز اس ال اس و فراری ۴۵۸ و الفارومئو ۸ سی و…بخیر چقدر زیبا بود طراحی ها ماشین های الان خیلی هاش بی روح شده مثلا اون جلوپنجره های بزرگ یا این فرمون های یو شکل زیاد جذابیت ندارن و چراغ های نازک ابهت رو از ماشین ها گرفتن

  15. ARMAN

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    منفور ترین ویژگی فقط اگزوزای الکی که این چینیای ….. مد کردن

  16. یوسف

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    جلو پنجره بزرگ واقعا نفرت انگیزه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. KSH

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    جدای از اینا من با جلو پنجره سری ۳ و ۴ کنار اومدم و جدیدا فکر میکنم زیباست

  18. نایسسسسسسسسسس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    شاید کسایی که تازه با بی ام و اشنا شدن از طراحی این ماشین خوششون بیاد ولی کسایی که طرفدار قدیمی بی ام و باشن مثل من خیلی از این طراحی بدشون میاد

  19. محمد هادی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2410 ديدگاه)

    حالت طراحی جلوی خودروی سری هفت جدید چیزی نیست که صرفا از خودروهای بازار چین اقتباس شده بشه
    بعنوان مثال با نیم نگاهی به خودروی مفهومی بی ام و ویژن فیوچر در سال ۲۰۱۴ و الگوهای دیگه ی این شرکت،متوجه میشید که بی ام و خیلی سالها پیش تصمیم به این تغییر در خودروی بزرگ جثه خود گرفته بود
    فرم چراغ های باریک در عقب و جلو
    جلوپنجره ی عظیم و سایر فرم های عضلانی و مستحکم بدنه

  20. دستگاه دو معادله و دو مجهول

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من ماشین ها تا سال ۲۰۱۹ خیلی خوب بودن (خارجی ها😅🤦‍♂️)ولی بعد از اون دیگه سبک طراحی ها عجیب و غریب شد و از همه بد تر کل کابین ماشین رو میکنن مانیتور های بزرگ که اصلا قشنگ نیست و آدمو از کابین دلزده میکنه.این چراغ های باریک و جلو پنجره مزخرف بی ام و هم واقعا حال آدمو بهم میزنه.
    هر چند که ما چه قبل از ۲۰۱۹ چه بعد از ۲۰۱۹ به خاطر نظام انحصاری خودرو فقط زورمون به همین اشغال های وطنی یا نهایتش خیلی پیشرفت کنیم پولمون به این چینی ها برسه. در حقیقت انتخاب دیگه هم نداریم مگر الاغ و قاطر☹😢😑

  21. فرا

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بنظرم نسل جدید که مشغول بازیهای کامپیوتری هستند با اینگونه طراحی بیشتر آشنایی دارند چون رندر های بازی ها همگی لبه های تیز وشش ضلعی وحتی سه بعدی دارند و نوجوانان حالا خریداران اینگونه اتوموبیل ها در دهه های آینده هستند پس سیاست شرکت های خودرو سازی همگون کردن خودروها با آنچه جوانان در ویدیوهای بازی میبینند واز ان خاطره دارند هست تعجبی هم نداره ابر شرکتهای بزرگ دست به این ریسکها بی جهت نمیزنند

  22. فرا

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یادمه سال ۱۳۶۰ من ۱۲ سال داشتم و BMW 2002 .320. خیلی در ایران طرفدار داشت مخصوصا رنگهای زرد سری ۲ و شرابی سری ۳ ولی من از سری ۵۱۸ که بیشترشان قهوه ای وسبز بودند حتی با اون سپرهای کمک دار خیلی خوشم نمیومد بعدچند سال که بنز ۱۹۰ رو برای پلیس وارد کردند حتی از سری ۲۳۰ بنز زیباتر و چابک تر بودند و پیش خودم گفتم آینده اتوموبیل رو آلمانها رقم میزنند با امدن بنز سری 220E دیگه BMW هم سری ۵ و۷ خودش رو باز طراحی کرد حتی ژاپنی ها خواب از سرشون پرید و لکسوس ES300 رو روانه بازار کردند که روی آلمانی ها رو هم کم کردند پس بنا بر این انها بی دلیل طراحی نمیکنند چون طراحی ۲۰ درصد کارشونه ۸۰ درصد دیگه ساخت خط تولید و فروش محصوله چون ایران نیست که رقیبی نباشه آلمانی ها از ژاپنی ها میترسند و آمریکاییها از همه دنیا حتی چین زیرا ۶۰ درصد خودرو های دنیا تو آمریکا میچرخند

  23. سلطانی

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    طراحی بیرونی خودرو اگر بر مبنای تناسبات درست و عدم استفاده از خطوط زیاد و پیچیده باشه و در کل سه نما هارمونی داشته باشه احتمال اینکه مورد استقبال اکثریت قرار بگیره زیاده البته منظورم خودروهای سدانه.چون خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت فلسفه ی دیگه ای دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا