شاید غربیلک فرمان جزو پیش پا افتادهترین بخشهای کابین یک خودرو باشد اما در طول این سالها شاهد برخی از عجیب ترین فرمانها نیز بودهایم.
جدای از دستگیره در، غربیلک فرمان جزو اولین نقاط تماس سرنشینان با خودروست. فرمان خوشدست و راحت میتواند حس بسیار خوبی در راننده ایجاد کند اما در مقابل، فرمانی با طرح عجیب شاید حتی علاقه شما به رانندگی را نیز کمرنگ کند. مثالهای این قضیه را میتوان در فرمان یوغ تسلا مدل S دید؛ اما با نزدیک شدن به عصر خودروهای خودران، مشخص نیست که سرنوشت غربیلک فرمان خودروها چه خواهد بود. به همین خاطر ما لیستی از عجیب ترین غربیلک فرمان نصب شده روی خودروها تهیه کردهایم که البته شامل فرمان یوغ برخی خودروهای مدرن نیست. شما نیز در صورت علاقه میتوانید گزینههای دیگری را برای اطلاع ما و کاربران پدال معرفی نمایید.
بیشتر بدانید: بهترین خودروسازان جهان در طراحی داخلی و فناوری کابین خودرو ۲۰۲۵
عجیب ترین غربیلک فرمان نصب شده روی خودروها
شورولت کورویر تستودو
این خودروی مفهومی در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۳ معرفی شد تا یکی از وفادارترین فرمانها به شکل اصلی خود را داشته باشد. البته آنچه باعث تمایز این طراحی میشود استفاده از حالت دی کات است که جزو اولینها به شمار میرود. این فرمان فلزی ساده از نوع دو پره بوده و چندین حفره را در خود جای داده است.
لانچیا بتا تروی
شاید فرمان لانچیا بتا تروی مورد عجیبتری نسبت به کورویر باشد. طرح دو پره ساده سدان موردبحث با داشبورد موسوم به پنیر سوئیسی لانچیا هماهنگی خوبی دارد هرچند نوار افقی و سرراست سنتی این فرمان جای خود را به پره رو به پایین منحنی داده که هم عجیب و هم جالب است.
مازراتی بومرنگ
کانسپت مازراتی بومرنگ توسط ایتال دیزاین طراحی شد و در واقع خودرویی جادهای بود اما فقط به تعداد یک دستگاه تولید شد؛ اما بومرنگ به عنوان یک کانسپت همهچیز را به سطح دیگری رسانده بود و طرح فرمان آن توسط جیوجیارو خلق شد تا این موضوع را به خوبی نشان دهد. پشت آمپرها از سیتروئن SM گرفته شده و درون فضایی گرد جا خوش کرده بودند. دور این فضا را نیز یک غربیلک فرمان چهارپره فرا گرفته بود. فاصله فرمان و پانل پشت آمپرها به حدی کم بود که به راحتی امکان چرخاندن فرمان وجود نداشت.
لانچیا استراتوس سیبیلو
برتونه رقیب ایتال دیزاین از طرح چرخش فرمان با کف دست مشابه بومرنگ استفاده کرده است. این طرح روی استراتوس سیبیلو کانسپت بکار رفت و یکی از اجزای کابین قهوهای رنگ خودرو بود. البته صندلیهای لانچیا در مقایسه با سایر اجزای کابین حس و حال سنتیتری داشتند. فرمان خودرو بیشتر از آنکه شبیه فرمان باشد به دستههای بازی کنسولهای آن دوران شباهت داشت.
سوبارو XT
این کوپه ژاپنی دهه ۸۰ بهصورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک عرضه شد و فوقالعاده آیرودینامیک بود. کابین XT از کاکپیت هواپیماها الهام گرفته بود و مواردی همچون شیفتر دنده جوی استیک در آن دیده میشد؛ اما غربیلک فرمان نامتقارن با آن پره مرکزی L شکل جزو خاصترین ویژگیهای کابین این خودرو بود و طرحی شبیه تفنگ کمری را ایجاد میکرد.
سیتروئن DS21
این خودرو جزو خلاقانهترین خودروهای تاریخ است و اولین خودروی تولیدی دنیا با ترمزهای دیسکی به شمار میرود. دیگر ویژگی DS فرمان جالب آن است که از طرح تک پره و پوشش چرمی سود میبرد. شاید فرمانهای تک پره زیادی در طول این سالها تولید شده باشد اما قطعاً فرمان DS جزو شیکترین آنهاست.
مزدا MX-03
مزدا MX-03 یکی از کانسپت های احساسبرانگیز سال ۱۹۸۵ با پیشرانه سه روتور توربو و قدرت ۳۱۵ اسب بخار بوده است. با اینکه استایل ظاهری این خودرو شبیه آکورا NSX است اما کابین آن بیشتر به یک جنگنده شبیه شده تا یک سوپر اسپرت ژاپنی! شیفتر جوی استیک با دکمههای متفاوت و پشت آمپرهای دیجیتالی و فرمان یوغ آن حس و حالی شبیه جنگهای ستارگان را ایجاد کردهاند.
لامبورگینی آتون برتونه
لامبورگینی آتون برتونه یک کانسپت ۸ سیلندر روباز است که روی خودروهای بکار رفته در فیلمهایی همچون روبوکاپ تاثیر گذاشت و البته خاصترین ویژگی کابین آن را میتوان غربیلک فرمان دانست که در نگاه اول و از برخی زوایا به گونهای دیده میشود که انگار به حالت شناور در جلوی داشبورد قرار گرفته است. فرمان توسط یک پره به توپی وصل شده و زمانی که چرخانده میشود کل توپی نیز به چرخش درمیآید. این طرح شاهکار برای خودروهای تولیدی اصلاً کاربردی نبوده است.
سیتروئن اسمز
ما در دنیای نمایشگرهای لمسی زندگی میکنیم یعنی جایی که تبلت ها، گوشیها و سیستمهای اطلاعات سرگرمی دارای نمایشگرهای حساس به لمس هستند و بنابراین چرا یک فرمان لمسی نداشته باشیم؟ کانسپت سیتروئن اسمز برای تبلیغ سرویس اشتراک سواری معرفی شد اما از نمایشگر خاصی روی فرمان بهره میبرد. این نمایشگر در جای خود ثابت بود و اطلاعاتی همچون سرعت و پیامهای شخصی را نشان میداد.
اولدزموبیل اینکاس
اینکاس یک سدان مفهومی با درهای عجیب و سقفی تمام شیشهای بود. ایتال دیزاین طراح اینکاس است و در کابین آن از نمایشگر دیجیتال و فرمانی چندمنظوره و مشابه مزدا MX-03 استفاده کرده است. با اینکه به سختی میتوان از واژه فرمان برای اینکاس استفاده کرد اما بههرحال دستگیرههای دو سمت فرمان با دکمههای روی خود حس و حال عجیبی داشتهاند.
پاگانی زوندا R
اکثر محصولات پاگانی از فیبر کربن، چرم و آلومینیوم در کابین خود استفاده کردهاند و زوندا R نیز از این قضیه مستثنا نیست اما غربیلک فرمان این خودرو بسیار خاص است و از پدل شیفترهای فیبر کربنی، پوشش آلکانترا و دورشمار مرکزی سود میبرد. چنین طرحی برای یک خودروی تولیدی بسیار جذاب است.
بی ام و Z22
پیش از تغییر قرن و پا گذاشتن در قرن ۲۱، بی ام و به دنبال پیشنمایش آینده با کانسپت های متنوع خود بود. Z22 یکی از این خودروهاست که از هدآپ دیسپلی، دوربینهای جانبی و اسکنر اثرانگشت داخل فرمان سود میبرد. این فرمان مربعی از تکنولوژی فرمان با سیم برخوردار است و چندین دکمه روی آن وجود دارد تا بتوان روی نمایشگر دید عقب زوم کرد.
اسپایکر C8 اسپایدر
این خودروی هلندی از پیشرانه ۷ سیلندر آئودی استفاده میکند اما آنچه بیش از همه جلبتوجه خواهد کرد غربیلک فرمان الهام گرفته از ملخ هواپیماست. طرح چهارپره این فرمان از آلومینیوم ساخته شده و شاید به دلیل نبود کیسه هوا از نظر ایمنی خیلی برجسته نباشد اما زیبایی زیادی دارد.
فورد ریست توئیست
نهایتاً به پایان لیست عجیب ترین غربیلک فرمان نصب شده در خودروها می رسیم. این فرمان توسط فورد توسعه یافته و سیستم ریست توئیست یا پیچش مچ دست نام دارد که فاقد فرمان بزرگ سنتی بوده و بجای آن دو دایره کوچکتر در دو طرف ستونی دو پره قرار گرفتهاند. این ستون قابلیت کاهش ارتفاع را داشت تا امکان استفاده از دو دایره کوچک فرمان با مچ دو دست وجود داشته باشد. البته این سیستم فرمان مشکلات زیادی را داشت و مانور دادن را دشوار میکرد. البته فرمان جدید فورد میدان دید را ارتقا میبخشید و قابلیت تنظیم ارتفاع آن در خودروهای زیادی بکار رفت.
محمد ۱
۲۰ اسفند ۱۴۰۳دهه هشتادیهاش برام جذابن…
boost10
۲۰ اسفند ۱۴۰۳مال سوبارو رو قبلا دیده بودم خیلی جالب بود
Grant
۲۰ اسفند ۱۴۰۳یه سیتروئنی بود مدلش یادم نیست فرمون میچرخید ولی دکمه های وسطش ثابت میمومد چرا اونو تو لیست کار نکردی
nima.jdm
۲۰ اسفند ۱۴۰۳غربالک سیتروئن اسمز قابل هضم نیست