چشم اندازطراحی

بحث‌برانگیزترین طراحی‌های خودروی تاریخ، از موستانگ فاکس بادی تا بی‌ام‌و XM

در طول تاریخ، خودروهای زیادی ساخته شدند که طراحی جنجالی و بحث‌برانگیزی داشتند و به همین دلیل در یادها باقی ماندند.

برخی خودروها آن‌قدر طراحی فوق‌العاده‌ای دارند که موردتوجه علاقه‌مندان خودرو قرار می‌گیرند و در تاریخ جاودانه می‌شوند. از سوی دیگر، برخی خودروها به دلیل طراحی‌های جنجالی و غیرمتعارف، به شکل منفی نام خود را در کتاب تاریخ خودروسازی ثبت کرده‌اند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با خودروهایی آشنا شویم که در هنگام معرفی بیشترین جنجال را به راه انداختند.

۱-شورلت کورویر سال ۱۹۶۰

کورویر کاملاً با شورلت‌های زمان خود متفاوت بود اما چیزی که در این خودرو جنجالی شد، طراحی نبود بلکه ویژگی فنی بود. ازآنجایی‌که پیشرانهٔ کورویر در عقب نصب شده بود، هندلینگ خودرو بشدت موردانتقاد قرار گرفت تا جایی که نویسنده‌ای بنام «رالف نادر» در کتاب خود کورویر را ناایمن در هر سرعتی توصیف کرد. بااین‌حال، بعداً مشخص شد که این انتقادات خیلی درست نبوده زیرا تحقیقات NHTSA نشان داد پایداری و هندلینگ کورویر در حد دیگر خودروهای کامپکت آن سال‌ها بوده است.

۲-فورد موستانگ نسل سوم سال ۱۹۷۹

نسل سوم موستانگ که به فاکس بادی شهرت دارد، هنگام معرفی در سال ۱۹۷۹ جنجال زیادی بین طرفداران موستانگ به راه انداخت. دلیل اصلی این جنجال‌ها، طراحی فاکس بادی بود که کاملاً با ظاهر کلاسیکی که تا آن زمان موستانگ را تعریف کرده بود تفاوت داشت. در نسل سوم، نمای تهاجمی که مشخصهٔ اصلی نسل اول موستانگ بود، جای خود را به فرمی بسیار ساده و بی‌روح داده بود که بسیاری آن را خیانت به نام بزرگ موستانگ می‌دانستند. بااین‌وجود، فاکس بادی ۱۴ سال روی خط تولید باقی ماند.

۳-مرسدس بنز A کلاس سال ۱۹۹۷

موضوعی که در نسل اول مرسدس A کلاس بیش از طراحی تخم‌مرغی جنجالی شد، عملکرد خودرو در شرایط اضطراری بود. در سال ۱۹۹۷، یک نشریهٔ سوئدی A کلاس را تحت آزمایش گوزن قرار داد (آزمایشی که برای سنجش توانایی خودرو در تغییر مسیر ناگهانی هنگام مواجهه با یک مانع بزرگ انجام می‌شود) و هاچ‌بک مرسدس واژگون شد. این اتفاق لطمهٔ بزرگی به وجهه A کلاس زد و هرچند مرسدس در ابتدا سعی کرد روی آن سرپوش بگذارد اما نهایتاً مجبور شد برای تمام نمونه‌هایی که تا آن زمان فروخته شده بود فراخوان بدهد و سیستم تعلیق A کلاس را اصلاح کند.

۴-فیات مالتی‌پلا سال ۱۹۹۸

مالتی‌پلا را در لیست زشت‌ترین خودروهای زیاد دیده‌ایم و دیلی تلگراف طراحی آن را شبیه «اردک کارتونی روان‌پریش» توصیف کرد. البته در سال ۲۰۰۴ فیات این خودروی بحث‌برانگیز را فیس‌لیفت کرد و طراحی عجیب قسمت جلوی آن را با نمایی معمولی‌تر جایگزین کرد. با وجود این طراحی بحث‌برانگیز و استقبال ضعیف در بازارهای جهان، مالتی‌پلا در بازار داخلی ایتالیا فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد زیرا با ابعاد جمع‌وجور می‌توانست خانواده‌های پرجمعیت را در جاده‌های باریک این کشور جابجا کند.

۵-ب‌ام‌و سری ۷ نسل E65 سال ۲۰۰۱

دوران کریس بنگل در ب‌ام‌و دورانی جنجالی بود زیرا خودروهایی که توسط این طراح نام‌آشنا طراحی شدند، عناصر جدیدی داشتند که طرفداران ب‌ام‌و در ابتدا روی خوشی به آن‌ها نشان ندادند. یکی از این مدل‌های جنجالی، سری ۷ نسل E65 است. موردانتقادترین ویژگی طراحی این خودرو، درب صندوق بزرگ و برآمدهٔ آن بود تا جایی که علاقه‌مندان به خودرو و رسانه‌ها به تمسخر برای توصیف این طراحی اصطلاح «باسن بنگل» را ابداع کردند! البته با وجود تمام این انتقادات، خیلی‌ها هم به طراحی E65 علاقه‌مند شدند.

۶-پورشه کاین سال ۲۰۰۳

هرچند امروز شسی‌بلندهای بزرگ و لوکس بازار بسیار پررونق و پرسودی دارند ولی دو دهه پیش این مفهوم کاملاً غیرمتعارف بود. پورشه کاین که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد نقش مهمی در تغییر این تفکر داشت. این خودرو هرچند امروز یکی از پرفروش‌ترین محصولات پورشه محسوب می‌شود ولی در هنگام معرفی سروصدای زیادی به راه انداخت. اعمال عناصر طراحی خودروهای اسپرت پورشه روی یک شاسی‌بلند بزرگ در ابتدا با واکنش منفی طرفداران متعصب این برند آلمانی مواجه شد ولی این انتقادات نه‌تنها راه به جایی نبردند بلکه موفقیت کاین باعث ورود برندهای دیگری مثل لامبورگینی، آستون‌مارتین و بنتلی به این بخش شد.

۷-جیپ چروکی سال ۲۰۱۴

نسل پنجم جیپ چروکی که پس از یک سال وقفه با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد، به خاطر طراحی غیرمتعارف با انتقاد مواجه شد. چراغ‌های جلوی دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریک در بالا و طراحی عجیب جلوپنجره با شیارهای کوتاه باعث شد خیلی‌ها ظاهر چروکی را زشت توصیف کنند. جیپ نیز این انتقادات را شنید و با یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۸ مشکلات را برطرف کرد. البته این طراحی جسورانه و بحث‌برانگیز باعث کاهش فروش چروکی نشد ولی بااین‌وجود، جیپ ترجیح داد طراحی این خودرو را سنتی‌تر کند زیرا طراحی این شرکت اعتراف کرد که طراحی چروکی به تغییر نیاز داشته است.

۸-ب‌ام‌و M3 / M4 سال ۲۰۲۰

نسل کنونی M3 و M4 هردو عنصری در طراحی خود دارند که انتقادات زیادی را برانگیخته است. منظور جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی است که بیشتر جلوپنجرهٔ کبدی شکل محسوب می‌شود تا کلیوی شکل! یکی از دلایل اصلی انتخاب این جلوپنجرهٔ بزرگ که بخش بزرگی از دماغهٔ خودرو را اشغال کرده، جذب خریداران جهانی و خصوصاً چینی‌ها است که به جلوپنجره‌های بزرگ در خودروها علاقهٔ زیادی دارند. بااین‌حال، در اروپا یعنی جایی که معمولاً جلوپنجره‌های کوچک‌تر ترجیح داده می‌شوند، M3 و M4 جنجال زیادی به راه انداختند.

۹-ب‌ام‌و XM سال ۲۰۲۳

ب‌ام‌و که انتقادات و جنجال‌های حاصل از طراحی جلوپنجرهٔ M3 و M4 را کافی نمی‌دانست، با معرفی XM طراحی بحث‌برانگیز را تقویت کرد! در این شاسی‌بلند پلاگین‌هیبریدی، نه‌تنها با حاشیه‌های قرمز یا طلایی، روی جلوپنجرهٔ بزرگ تأکید بیشتری شده بلکه طرفین این جلوپنجره هم چراغ‌های دوقسمتی طراحی شده تا عناصر جنجالی دوچندان شود. XM قرار بود پرچم‌دار و ویترین توانایی‌های ب‌ام‌و باشد ولی طراحی بحث‌برانگیز و قیمت بالا به فروش بسیار پایینی انجامید و درنهایت ب‌ام‌و تصمیم گرفت این شاسی‌بلند پرماجرا را در سال ۲۰۲۸ کنار بگذارد.

۱۰-تسلا سایبرتراک سال ۲۰۲۴

جدیدترین خودرو در لیست ما نه‌فقط به خاطر طراحی غیرمتعارف بلکه به دلایل دیگری هم به یکی از بحث‌برانگیزترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. از مشکلات ایمنی گرفته تا فرایند طولانی تولید و عرضه، سایبرتراک را به نقل محافل خودرویی تبدیل کرده است. بااین‌حال، بدون شک جنجالی‌ترین ویژگی این ماشین، طراحی عجیب با خطوط تیز و فاقد هرگونه ظرافت است. این ویژگی باعث شده به خاطر قوانین محافظت از عابر پیاده، سایبرتراک نتواند جواز تردد در اروپا را داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Matin

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    🐽🐽🐽🐷🐷 : bmw

    موافقم 57
    مخالفم 20
    1. علی ریحانی

      ۴ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ما از سال ۲۰۲۰ منتظریم که این جلو پنجره بد فُرم و خیلی بزرگ و خوکی شکل بی ام و M4 یکم عادی شه و خوشمون بیاد
      ولی نمیشه که نمیشه!

      موافقم 41
      مخالفم 10
      1. Mr.porshe

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (57 ديدگاه)

        نکته جالبش هم همینه که با این جلو پنچره بد فرمش از پرفروش ترین ماشین های اسپرت آمریکا ست

        موافقم 10
        مخالفم 5
      2. آریا

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (265 ديدگاه)

        منم اوایل با طراحی m4 g82 و M3 g80 کنار نمی اومدم ولی الان ازش خوشم میاد

        موافقم 7
        مخالفم 6
    2. ممد ژانگولر

      ۴ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4413 ديدگاه)

      اولا طراحی هر خودرویی سبک و سیاق خودشو داره و کاملا برای خریدارها صلیغه ایه. دیومندش bmw XM که فروش کمی داشته ربطی به طراحیش نداره و مشکل خاصی نمیبینم. بیشتر بخاطر قیمت بالاش بوده که اگه دقت کنید زمونه طوری شده که بیشتر خودروهای لوکس و گرون همین مشکلو پیدا کردن و زمونه اینجور حکم میکنه ماشینهای قیمت پایین با آپشنهای بالا بیشتر خواهان داره .پس BMW XM اصلا زشت که نیست فوق‌العاده با ابهت و با کیفیته

      موافقم 14
      مخالفم 23
    3. علی ریحانی

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (65 ديدگاه)

      لطفا ادبت رو رعایت کن
      اولا اونموقعی که تو فرق سایت پدال و پدالِ دوچرخه رو نمیدونستی من تو سایت پدال بودم
      تقریبا از سال ۱۳۸۹
      من از بچگی عشق خودرو و ماشین داشتم و هنوز هم دارم،الان با تمام مشغله سعی میکنم روزی یکی دوبار رو اینجا سر بزنم،اونوقت یه آدم بچه سن که احتمالا خودش تاحالا بی ام و از نزدیک ندیده میاد اینجا و داستان سُرایی میکنه
      دوما میگی تاحالا از نزدیک بی ام و ندیدم
      خودروی اولم پرشیا بود سال ۱۳۸۵
      خودروی دوم زانتیا سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲
      خودروی الان من هم لکسوس es250 2014 هست که از همون سال دست خودمه و هنوز هم سوار میشم و از شرکت ایر تویا سال ۱۳۹۲ بقیمت ۲۳۶ میلیون خرید کردیم،متعاقبا برادرم بی ام و ۵۲۸ داشت و اون هم سوار شدم همچنین x4 و…
      اینها رو فقط بخاطر این گفتم که بدونی وقتی یه حرفی میزنم پشتش تجربه و اطلاعات هم دارم
      اما درباره مطلب،شما اگه یکم مطالعهات بیشتر باشه میفهمی که کل دنیا از وقتی که این جلو پنجره عرضه شده در حال انتقاد بودن و هنوز هم انتقادها ادامه داره و فروشی هم که داره بیشتر بخاطر قوای فنی و سابقه قبلی این کلاس هست وگرنه انتخاب بخاطر طراحی اولویت خریدارها نبوده

  2. amirboss

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (979 ديدگاه)

    واقعا فیات مالتی پلا خودرو زشتیه.
    ما تو محلمون یه بنده خدایی هست چندسال پیش یه مالتی پلا تمیز نمی‌دونم از کجا خریده بود پلاک ملی برداشته بود آورده بود.
    حتی آدمایی که هیچی از طراحی خودرو درک نمیکردن اونو زشت میدیدن.
    هنوزم هست خیلی خودرو کاربردی و خوبیه.متاسفانه یکی دوتا تصادف داشته و چراغهاش شکسته و وضعیت ظاهری خوبی نداره.

    موافقم 35
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5728 ديدگاه)

      آقا بیمارستان منطقه ما کرایسلر گرند وویجر داره.
      از کجا آورده؟
      مثل همون مالتی پلا خیلی کم یابه

      موافقم 23
      مخالفم 3
      1. دماوند

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        من هنوز گیر اون روزی ام که تو یکی از خیابونای شهرمون آلفارومئو دیدم

      2. یک اصفهانی...

        ۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (12 ديدگاه)

        اون که هیچی من موندم چجوری اجازه دادن یک جی ام سی یوکان ۲۰۱۸ با پلاک ملی تو خیابون های اصفهان تردد کنه. اونم گذر موقت نه!!

  3. amir

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3835 ديدگاه)

    هنوزم نمیتونم باور کنم موستانگ فاکس بادی یه موستانگه

    موافقم 26
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5728 ديدگاه)

      عین چارجر نسل 5

      موافقم 12
      مخالفم 5
  4. Khosrow

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2383 ديدگاه)

    سایبـر تراکــ نه تنهـا اتومبیل نیستــــ بلکه طراحـی که نه، شکل و شمایل احمـ- قانه ای داره و ندید میشه حدس زد چه شخصیت هایی خریدارش هستنــــد ..

    موافقم 29
    مخالفم 17
  5. BMW is GOD

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    به جز شماره ۴ بقیه لیست عالی بودن
    البته اگه بی‌ام‌و به خودت جرات نمی‌داد و این طراحی جنجالی ام ۳ و ام ۴ و بیرون نمی‌داد شاید تا الان انقدر پرفروش نمی‌شد
    ولی من از همون روز اول از طراحی‌های ام ۳ و ام ۴ خوشم میومد و مطمئن بودم که موفق میشه
    این نئوکلاس از نسل کنونی سری ۳ و سری ۴ هم موفق‌تر می‌شه

    موافقم 6
    مخالفم 24
    1. Cehx

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (361 ديدگاه)

      M3 و M4 زشتن چرا؟ چون نسل قبلو شما نگاه کن f80 اصالت خالصه زیبایی از نظر من زیبا ترین بی ام و هسته ولی شما اینارو نگاه کن اصلا جلو پنجره به خطوط بغل نمیخوره (تارا بیشتر تناسب داره)
      اینجا هم نمیخواد بحث الکی راه بندازی این سایت 80 درصدش میدونه و بهش باور داره هم نئو کلاس زشته و هم M3 و M4 کنونی و هم M5 کنونی زشتن
      تنها دلیل فروش M3 و M4 پرفورمنس اونا هسته به ازای قیمتشون وگرنه اگر همین پرفورمنس روی f80 ها بود و در کنار اینها بودن همه میرفتن f80 می گرفتن
      شماهم میخوای عقیده چند نفرو تغییر بدی اول اسمتو از bmw is god بردار

      موافقم 8
      مخالفم 2
  6. Ak 47

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عی جانم بی ام وسری ۷.چطور دلتون اومد این رو رو توی لیست بزارین؟به نظر من طراحی زیبایی داره.موتور ۸ سیلندر wz بندازی روش و عشق کنی…
    این رو باید بگیری با قد۱۹۰ و وزن ۱۰۰ کیلو عضله سوارش شی بعد شیشه هاشو دودی کنی یه Ak 47 هم پهلوت باشه باهاش توی اوتوبان های آلمان قدرت نمایی کنی کدوم بی مغزی لقب باسن بنگلو بهش داده اخه.بعد با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بری بعد پلیس میوفته دنبالت از دست پلیس فرار کنی.بعد بری به جوونای آلمانی پز بدی بگیمن اینم!!!! بی ام و ۲۰۰۳ سوار.بعد اونا حسرت میخورن.توی اوتوبانا با سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت لایی بکشی و مردمو بترسونی.بعد چنان گاز بدی کاتاف بزنی که سر مردم درد بگیره و در اخر یه فرصتی به جوونا و پسرای آلمان بدی و بدی سوارشون کنی بعد بهشون درس انسانیت بدی.خلاصه من که اصلا این ماشین رو ندارم و اینا بخشی از پلن های من برای اینه که شاید روزی ماشین رو توی آلمان خریدم.

    موافقم 8
    مخالفم 20
    1. BMW is GOD

      ۴ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (307 ديدگاه)

      ایشالله می‌خریش و ازش لذت کامل رو می‌بری و کلی لحظات خفن و خاطره انگیز برای خودت می‌سازی

      (❤️♥️به امید اینکه هر کی به ماشین مورد علاقش برسه♥️❤️)

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. Ak 47

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عزیز منی داداش انشاالله شماهم خودرو مورد علاقتو بخری❤🙏

  7. Titanium

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (314 ديدگاه)

    فورد موستانگ فاکس بادی خیلی زشت نبود ولی نسبت به موستانگ های قبلی بی ریخت بود.
    ب ام و سری ۷ نسل E۶۵ هم خیلی شبیه سمند بود و حالت اسپرت ب ام و اون زمان رو نداشت.

    موافقم 9
    مخالفم 12
  8. Arshia m3csl

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1220 ديدگاه)

    بین همه این ماشین ها کاین و سری ۷ واقعا خوب بودن مخصوصا فیس لیفت هاشون خیلی جذاب بودن هر دو این ماشین ها فیس لیفت نسل چهارم سری ۷ رو میبینم هنوزم حس لوکس بودن و کلاس بهم القا میشه e65 واقعا سری ۷ بدی نبود از سری ۷ نسل جدید سرتر بود e65
    کاین هم واقعا عالی بود و اولین شاسی بلند اسپرت محسوب میشه و بخاطر این جنجالی شد سازنده ماشین اسپرت شاسی بلند ساخته

    موافقم 8
    مخالفم 7
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1721 ديدگاه)

    به نظرم پریوس هم میتونست باشه اون نسلی که تو ایران هم هست

    موافقم 6
    مخالفم 14
  10. (Ali(chevynova

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7574 ديدگاه)

    هم کوروایر۱۹۶۰ از نزدیک دیدم و هم موستانگ فاکس بادی ۱۹۹۳
    کوروایر طراحیش قشنگه ولی سیستم هواخنکش مورد سلیقه من نیست

    موستانگ فاکس بادی هم از نزدیک ظاهره بهتری داره تا تو عکسهاش

    موافقم 19
    مخالفم 8
  11. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1219 ديدگاه)

    اون بی ام و سری هفت خیلی خوشگله ادم اصلا نمیتونه باور کنه 23 سال پیش ساختنش

  12. MjM

    ۴ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (742 ديدگاه)

    در آینده یه 100 تا از طراحی های 2018 به بعد باید به این لیست اضافه بشه، طراحی های امروزی کلا بحث برانگیزن. اون چندتایی که بحث برانگیز نیستن باید لیست بشن!

  13. Taha Ayoobi

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5728 ديدگاه)

    بی ام و سری 7 خوابش میاد

    موافقم 2
    مخالفم 3
  14. حجت‌اله براهنی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    قطعا فاکس بادی و XM با فاصله از بقیه بدتر هستن!

    موافقم 3
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا