پیتر شرایر اکنون بهعنوان طراح ارشد هیوندای و نایبرئیس این کمپانی به تازگی مأموریت یافته تا با معرفی زیرمجموعه جدید این کمپانی بهعنوان برندی لوکس، افقهای جدید را پیش روی این هیوندای بگذارد. ما در گفتوگویی که با این مرد داشتیم سعی کردی به این پرسش پاسخ دهیم که این زیر برند چه برنامهای برای آینده خود دارد. امیدواریم در این بحث به نتیجه دلخواه برسیم.
سؤال: هیوندای برای ۲۰۲۰ شش مدل جدید معرفی کرده است. هیوندای و به خصوص برند جنسیس چطور میخواهد طراحی متفاوتی داشته باشد؟پیتر شرایر: به نظر من متفاوت بودن بیشتر از آنکه ظاهری باشد به استراتژی سازندگان بستگی دارد و من این برتری را در جنسیس میبینم. برای مثال جنسیس یک خودروی محورعقب است و بقیه مدلهای جنسیس هم این ویژگی را خواهند داشت. به تناسب این تفاوتها جنسیس را از هیوندای های دیگر کاملاً متمایز میکند. مدل جنسیس اخیر که G80—Ed نامگذاری شده است و مدل G90 با داشتن کاپوت کشیده و افزایش فاصله چرخهای جلو ظاهر جذابتری پیدا کرده و حس خودروهای کلاسیک را القا میکند. البته ما به دنبال طراحی جلوپنجرههای متفاوت و مانند آن نیز هستیم. بهصورت کلی آنچه مهم است داشتن نوعی از اصالت در طراحی است. مثلاً مدتها قبل اگر کسی یکی از خودروهای کرهای را در خیابان میدید بهسادگی نمیتوانست آن را از بقیه کمپانیها متمایز کند ولی امروز میتوانیم این ادعا را داشته باشیم به این اصل دست یافتهایم! این برای من مهمتر از لوگوی برندی است که روی کاپوت نصب میشود.
در ضمن ما قصد داریم در جنسیس، ثبات بیشتری نسبت به هیوندای داشته باشیم. در هیوندای بخشهای مختلفی با استراتژیهای متفاوت وجود دارد و این میتواند تغییرپذیری بیشتری را به همراه بیاورد. ما تولیدات زیادی برای بازار چین، هند و بازارهای مانند آن و حتی اروپا داریم. برای مثال ما مدل الانترا (Elantra) را عمدتاً برای بازار آمریکا و کره در نظر داریم و مدل i30 را برای بازار اروپا. ما در هیوندای روی تولید خودروهای مختلف و به تناسب بازارهای مختلف تمرکز کردهایم. ولی جنسیس یک خودروی عمومی است و قابلیت ورود به هر بازاری را دارد. البته من فکر میکنم که بازار آمریکا برای ما مهمتر باشد. سؤال: اگر بخواهید برای طراحی جنسیس سه کلیدواژه انتخاب کنید آن کلمهها چه هستند؟
پیتر شرایر: تناسب، تناسب و تناسب. البته استفاده از مواد اولیه مناسب بسیار مهم است ولی داشتن یک زبان طراحی منحصربهفرد بهخصوص در طراحی جلو و عقب خودرو انکارناپذیر است. روی هم رفته آنچه ما نیاز داریم رسیدن به تناسب است.
اینها چیزهایی هستند که کار ما را شکل میدهند. اگر شما چند محصول را با هم ببینید این را خواهید فهمید ولی توضیح آن برای من کمی مشکل است.
پیتر شرایر: برای من متفاوت بودن اهمیت زیادی دارد. میخواهیم در جنسیس فضای خاص خودمان را خلق کنیم. توضیح این موضوع کمی سخت است. ما نیاز به زمان داریم تا مدلهای جدید را تولید کنیم و تا آن موقع باید صبر کنیم!
ما دپارتمانی برای طراحی جنسیس در نظر گرفتهایم و تیم طراحیمان را بهعنوان یک بخش سامان دادهایم. البته این نمیتواند ما از این کمپانی جدا کند. هیوندای یک کمپانی کرهای است که ویژگیهای جالبی دارد. ما در اینجا همچنان تحت تأثیر فرهنگ و هنر و معماری آسیا هستیم و از این تأثیر استقبال میکنیم. ما خودمان را میراث این قاره میدانیم.
پیتر شرایر: البته دقیقاً آن چیزی که شما فکر میکنید نیست ولی کره تاریخ طولانی در خوشنویسی و کوزهگری دارد. همچنین راه طولانی را در تربیت اسب طی کردهاند. ترکیب این تاریخ و فرهنگ با زندگی مدرن در کره بسیار جالب است و کار کردن در یک شرکت کرهای را لذتبخش میکند. هر باری که به آنجا میروم چیزی بیشتری در مورد این فرهنگ یاد میگیرم. در کره محرکهای فراوانی روی ما تأثیر میگذارد. برای مثال روحیه کرهایها به گونهای است که مدام به دنبال چیزهای جدید هستند و این برای من بسیار مهم است چون باعث میشود که به تکرار گرفتار نشویم. سؤال: بهعنوان یک طراح چه اندازه آزادی عمل دارید؟
پیتر شرایر: بسیار زیاد. این را باید در نظر داشته باشیم که بهعنوان طراح در یک بخش معین، دارای قوانین تعریف شدهای هستم اما این به معنای آن نیست که این کار به شکل دستوری انجام شود. چون این کار ما را به شدت محدود میکند برای مثال فرض کنید گفته شود “میخوام مانند فلان چیز باشد”. ما در لحظه با مدلهای بسیاری سروکار داریم و از طراحان زیادی کمک میگیریم. برای من سلسله مراتب در هنگام کار اهمیت ندارد و کسانی که با من کار میکنند کاملاً آزادی عمل دارند و میتوانند هر پیشنهادی را مطرح کنند ما درنهایت جذابترین و متناسبترین ایدهها را انتخاب میکنیم. سؤال: به نظر شما آیا کیا هم جنسیس خود را خواهد داشت؟
پیتر شرایر: به نظر من هنوز برای کیا زود است. کیا یک تولیدکننده جم و جور است. البته ما در کیا برای همه بازارها محصول تولید کردهایم ولی اگر هرکدام از این کمپانیهای کرهای را بهعنوان یک هرم در نظر گرفت. جنسیس برای هیوندای بالاترین قسمت این هرم است. به نظر من اگر همان هرم را در نظر بگیریم کیا هنوز کمی از هیوندای کوچکتر است.
مترجم: صادق چولکی
منبع: caranddriver
usa & japan
۲۶ آذر ۱۳۹۴یکی اینو خیلی بزرگش کردید یکی سرجیو مارچیونه.همش از این دوتا حرف میزنید.انگار طراح مرسدس بنز و رنجرور و… علی کوچولو دو ساله هست!!!!
در مورد جنسیس باید بگم خیلی مونده تا به بنز و بی ام و و لکسوس برسه و شاید اطمینانی که من به بنز و لکسوس دارم هیچ وقت به جنسیس پیدا نکنم
شاهین
۲۶ آذر ۱۳۹۴دقیقا همون چیزی که ما بارها اینجا گفتیم و اما کسی گوش نکرد:
“به صورت کلی آنچه مهم است داشتن نوعی از اصالت در طراحی است.مثلا مدت ها قبل اگر کسی خودروهای کره ای را در خیابان می دیدبه سادگی نمی توانست ان را از بقیه کمپانی ها متمایز کند ولی امروز می توانیم این ادعا را داشته باشیم به این اصل دست یافته ایم! این برای من مهم تر از لوگوی برندی است که روی کاپوت نصب می شود.”
همونایی هست که میگفتیم.اصالت،اصالت،اصالت!
اقایانی که ایراد میگیرن چرا فلان خودروساز همه طرح هاش یکیه،چرا طراحی داخلیش عوض نمیشه.اینا همون مسائلی هست که یه طراح جهانی میگه،من که نمیگم!
حالا اگه بعضی از دوستان در مبحث طراحی بیشتر از جناب شرایر میدونن،من دیگه حرفی ندارم!
zippo
۲۷ آذر ۱۳۹۴هیوندای کار بسیار خوبی کرد که وارد رقابت دسته لوکس ها شد
موفقیت و فروش جنسیس این اجازه رو به هیوندای داد تا رسما وارد این عرصه شه
هیوندای داره لذت سوار شدن به یک خودروی لوکس رو به مشتری هاش بده با قیمتی پایین تر و دنیایی از امکانات بی نظیر و کاربردی
چون نیازی نیست خداتومن پول برند رو مشتری بی نوا بده کاری که تویوتا و لکسس و به خصوص بنز و بی ام و استادشن
جنسیس زنگ خطر رو برا همه حودروسازها به صدا در اورد
منتظر باشید و ببینید
shahab
۳۰ آذر ۱۳۹۴والاااا هی میاد میگه 911تکراریه
احسان(احسان)
۲۶ آذر ۱۳۹۴در اینکه طراحی جدید جنسیس عالیه شکی نیست.طراحی خیلی لوکسی داره و شبیه به ماشینی دیگه نیست.فکر کنم تنها مشکل جنسیس اسم برندش هست که خریدار رو یاد ماشین های متوسط میندازه و برای مثال کسی که بدنبال یک ماشین لوکسه دلش نمی خواد ماشینش هم اسم الانترا باشه.تویوتا لکسوس رو ایجاد کرده تا مشتری حس کنه چیز خاصتری بدست میاره.شاید اگر بجای اسم هیوندای اسم دیگه ای رو جنسیس بود با این ماشین برخورد بهتری میشد.
شاهین
۲۶ آذر ۱۳۹۴احسان جان جنسیس هم شد برند لوکس هیوندای.دقیقا مثل لکسوس و اینفینیتی برای تویوتا و نیسان.
رامتین
۲۶ آذر ۱۳۹۴بنظرم مهم نیست جنسیس برند لوکس هیوندا باشه. چه بسا ایران خودرو هم برند لوکس بزنه. وقتی خودروی پایه یعنی هیوندا آس نیست، برند لوکسش هم همینطوره. دقیقا میشه به سیتروئن اشاره کرد که برند لوکسش میشه ds اما سیتروئن بهرحال بهتر از هیونداست. به شخصه یه پورشه کاین را با کل محصولات هیوندا عوض نمیکنم. حال هر کسی نظری برای خودش داره.
usa and japan
۲۷ آذر ۱۳۹۴عحب حرفی زدی…دمت گرم…میخواستم یه چیزی تو این مایه ها جواب بدن نمیدونستم چی بگم.
KING 918
۲۶ آذر ۱۳۹۴متاسفانه دیدگاه بیشتر مردم نسبت به هیوندا یه ماشین متوسطه و ارزش برندش رو قابل قیاس با برند های بزرگ دنیا نمیدونن اما اگه از این نکته بگذریم چیزی کمتر از بنز یا لکسوس نداره فقط قربانی اسمش شده من هیوندای سنتینیال که سوار شدم پیش خودم میگفتم اخه بنز چی داره که این نداره واقعا یه قصر متحرک بود چه برسه به این مدل که واقعا سنگ تموم گذاشته …………
اما برند خیلی اهمیت داره مثلا میگم این ماشین کنار s500 یا پانامرا توربو اس دیده میشه یا از لحاظ موتور مثلا این هیوندا در مقابل پانامرا چه حرفی برای گفتن داره شاید همین چیزا نظر خریداران رو عوض میکنه
usa & japan
۲۶ آذر ۱۳۹۴کسی که میخواد یه برند خوب داشته باشه برند براش مهمه
yas
۲۶ آذر ۱۳۹۴تجربه نشون داده پولدار ها اهمیت زیادی به برند نمیدن و همین شد که کلی کارخانه های ماشین سازی خیلی خوب و لوکس در جاهایی مثل اروپاو امریکا ورشکست شدن که یکیشون هم رولس رویس بود اما بی ام دبلیو تونست با سیاست درستش اهیا کنه و الان کارخونه هایی مثل کویینزگ و تسلا وجود داره که قدمتشون ده سال هم نمیشه
ali ayat
۲۶ آذر ۱۳۹۴کیونیخ زگ خیلی بیشتر از یه دهه قدمت داره دوست عزیز
luis
۲۶ آذر ۱۳۹۴عزیزم دوستم کیفیت ایمنی و ارزش افزوده ماشین در دراز مدت رو که حساب کنی اونوقت تفاوت بنز و جنسیس مشخص میشه وگرنه از نظر اپشن و نرمی که اختلاف ها خیلی کمه قبول دارم از نظر شتاب و فنی هم 80 درصد جامعه اصلا نیاز پیدا نمیکنن که بخوان با 80 تا سرعت بپیچن یا مثلا درگ بزارن یا …..
و جنسیس هم مسلما موتور قوی و خوبی داری مسئله همین 3 پارامتره
دوام امنیت ارزش افزوده برای فروش
دوام باعث میشه کمتر تعمیرگاه بری
امنیت برای تصادفات خوبه که امکان داره برای هر بشری اتفاق بیوفته
ارزش افزوده برای فروش ماشین رکن اساسیه حتی پولدار های غرب هم براشون مهمه ماشینی که نو به 90 هزار خریدن بتونن 3 سال کار کردشو به 50هزار دلار بفروشن یادتون باشه که پولدار اگه بخواد ولخرجی کنه پولدار نمیشه البته در غربی که من زندگی میکنم حساب ایران جداست:)))))
دقت کنی میبینی لکسس دقیقا با این سه پارامتر به رقابت با لوکس های المان پرداخت و الان در کنار اونا قرار داره اگرچه هنوز تنوع لکسس کامل نیست و نباید انتظار پر فروش ترین شدن را هز لکسس داشت .
Sk
۳۰ آبان ۱۳۹۷با سلام خدمت Luis
به نظر من تفکرات اشتباهی داری شرکت های کره ای از نظر کیفیت از خودرو ساز های ژاپنی و آلمانی هم دارن پیشی میگیرن و موسسه های تست تصادف و ایمنی آمریکایی همیشه خودرو های کره ای رو جزو ایمن ترین خودرو های در بازار معرفی میکنن. اگه کمی مطالعه کنید خودتون میفهمید. من از خودم نمیگم ولی نه نظرم شما تفکرات قدیمی نسبت به این موضوع دارید چون خودرو سازهای کره در چهل سال چنین پیشرفت بزرگی و به دست اوردن به خاطر همین تفکرات قدیمی به این موضوع نگاه میکنید که نادرست هم هست. هر کس نظر خودش رو داره و من هم خودروساز های کره رو به دلایل متعدد خیلی قبول دارم. باتشکر
luis
۲۶ آذر ۱۳۹۴عزیزم دوستم کیفیت ایمنی و ارزش افزوده ماشین در دراز مدت رو که حساب کنی اونوقت تفاوت بنز و جنسیس مشخص میشه وگرنه از نظر اپشن و نرمی که اختلاف ها خیلی کمه قبول دارم از نظر شتاب و فنی هم 80 درصد جامعه اصلا نیاز پیدا نمیکنن که بخوان با 80 تا سرعت بپیچن یا مثلا درگ بزارن یا …..
و جنسیس هم مسلما موتور قوی و خوبی داری مسئله همین 3 پارامتره
دوام امنیت ارزش افزوده برای فروش
دوام برای تینکه کمتر به تعمیر گاه بری
امنیت برای زمان تصادف چون امکان داره برای همه اتفاق بیوفته
و ارزش افزوده برای زمان فروش چون هرچی هم پولدار باشی باز هم دوست داری ماشینی که نو 90 هزار خریدی دست دوم 50 هزار بفروشی حداقل بعد 3 سال و اینو بدون که پولدار ها اگه میخ استن ولخرجی کنن پولدار نمیشدن البته در جایی که من زندگی میکنم در ایران اوضاع متفاوته.
دقت کنی میبینی لکسس دقیقا با این سه پارامتر به رقابت با لوکس های المان پرداخت و الان در کنار اونا قرار داره اگرچه هنوز تنوع لکسس کامل نیست و نباید انتظار پر فروش ترین شدن را هز لکسس داشت .
Rouzbeh
۲۶ آذر ۱۳۹۴من خودمو میزارم جای خریدار ولی هر چقدر زور میزنم نمیتونم به جای برندای لوکس دیگه اینو بخرم . هیوندا واقعا خوب پیشرفت کرده ولی چون که استارتش جالب نبوده شاید نتونسته جایگاه خودشو تو ذهن خریدار جا بده.
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۴به نظر من هیوندای مثل سامسونگه که چند سال پیش همه میگفتناپل یه چیز دیگست و سامسونگ اصالت نداره و از این حرفا ، اما دیدیم که زمان چه قدر میتونه همه دیدگاه ها رو عوض کنه، واقعا الان گلکسی اج ۶ با آیفون برابری نسبی میکنه، الان هم یه عده ای میگن جنسیس کجا لکسوس کجا ولی تجربه نشون داده که این کره ای ها به هر چی هدف میزارن میرسونن و همه معادلات رو تغییر میدن،لکسوس و بنز مثل آیفون پنج سال پیش و جنسیس مثل سامسونگ پنج سال پیش، اما تا پنج سال دیگه شاید خیلی چیزا عوض بشه که اطمینان دارم میشه…
luis
۲۶ آذر ۱۳۹۴اینجاست که نباید گوشی و کلا وسایل الکترونیک با خودرو مقایسته بشه خودرو بحث هزاران دلار پوله بحث هزاران دلار هزینه نگهداری بحث امنیت جانیه و………
گوشی خیلی راحت میخری هر دو برند هم میخری سال بعد هم میندازی اون ور ولی خودرو قضیه کاملا متفاوته دنیای لوکس سازی سالهاست که دست المانه و اگه لکسس تونسته خودشو به رقابت با بنز بی ام ائودی بیاره یک به دلیل سابقه خوب برند تویوتا بوده دو به دلیل کیفیت دوام امنیت و ارزش افزوده بالا معادلات دنیای خودرو کمی پیچیده تره دنیای گوشی و تبلته و دو ضرب در دو مساوی چهار نیست.
mds
۲۶ آذر ۱۳۹۴جنسیس کوپه جدید یروز تو رو میخرم :grin:
mds
۲۶ آذر ۱۳۹۴کره ای ها اسب سوار قهاری هستند، جنسیس های جدید از اسبهای وحشی تاریخ کره الهام گرفته اند جنسیس هم مثل یک اسب وحشی است
حميد
۲۶ آذر ۱۳۹۴این کره أیها خیلی تو برند سأزی متبهر شده اند نمونهاون هم سامسونگ و هیوندا میباشتد
ولی در کل هیوندا خوب طراحی رو استخدام کرده
مهران
۲۶ آذر ۱۳۹۴سلام بزرگواران
ببخشید رک حرف میزنم.ببنید ،در دنیای امروز با وجود پیشرفت وحشتناک علم و تکنولوژی ما جوجه هم نیستیم.دانسته های ما و شناختمان از دنیای خودرو و دنیای برند و ….عملا چیزی نیست .پس بهتره به جای حرفهای بیهوده و غیر تخصصی مطالعه کنیم.
مطالعه ی بسیار.
VAHI:D
۲۶ آذر ۱۳۹۴من باوجود تو افق های روشنی رو دربرابر خودم میبینم خخخخخخخخ
سعید
۲۶ آذر ۱۳۹۴سلام ، به نظر من فرم چراغهای عقبش با کل طراحی خودرو هماهنگ نیست اما در جنسیس کوچکتر این عدم هماهنگی وجود ندارد .
VAHI:D
۲۶ آذر ۱۳۹۴تا با معرفی زیرمجموعه جدید این کمپانی بهعنوان برندی لوکس، افقهای جدید را پیش روی این هیوندای بگذارد
من باوجود تو افق های روشنی رو در برابر خودم میبینم خخخخخخ
ali ayat
۲۶ آذر ۱۳۹۴خب یه مسئله هست فکر کن شما پشت همین مدل نیامده به بازار بخوای بشینی خب حالا اگه نگاهی به عکس طراحی داخلش کرده باشین اینجور چیزی رو تصور کنید در ماشین رو باز کرده و توی ماشین میشینیم دکمه پلاستیکی که صدای تق میدهد را فشار میدیم و خودرو روشن میشود (سبکی کلید موقع برگشت روی نوک انگشت شما حس میشه فرمون رو تو دست میگیریم و آن را فشاری کم میدهیم تا حس قدرت کنیم و یه صدای خمش پلاستیک با روکش چرم زیر دستانتان حس میشود نور پردازی داخلی خیلی زیبا و محسور کننده است دکمه ی کم کردن صدای ظبط را میزنیم و یه دکمه پلاستیکی که زیر دست حالت اهرمی دارد با نرمی هرچه تمام صدا رو تغییر میدهد خب حالا در ماشین را باز کرده و آن را میبندیم صدای تیز بسته شدن شنیده میشود سوییچ بنز ای کلاس ای ام جی سری جدید را در دست گرفته و کلید فلزی آن را میزنیم در خودرو را با آرامی باز میکنیم یه حس قدرت به خاطر سنگینی و نرم بودن در بهت دس میده حالا کلید فلزی صیقل خورده با برش دایره ای را فشار میدهیم و نرمی و حالت فنریت بودن آن یه حس قدرت عجیبی به انسان میدهد تا اینکه شما تمام اسب ها رو حس کنید آن زمان است که ای ام جی بر روی صفحه نمایان میشود فرمان راگرفته و چرم ناپا را با فشار دادن توی دست حس میکنید (ترکیب شده با آلکانترا)و حالا دکمه فلزی و حوش دست را فشار میدهیم (انگار که لمسی است )هیچ چیزی زیر دست چز یه کیفیت خوب احساس نمیشود علامت برند بنز روی فرمان خودنمایی میکند در ماشین را بسته و از آن خارج میشویم درب خودرو با صدای تماما بم و کلف خود که مانند غررش موتور ای ام جی است با شما خدافظی میکند …
luis
۲۶ آذر ۱۳۹۴حالا لکسس
تماما شبیه همون بالایی ها
حالا بعد سه سال
تمامی روکش هاچرمی و دوخت ها همانند روز اول بدون کمترین خرابی تمامی ادوات سالم
بعد 5 سال
خودرو کمی مستهلک شده ولی هنوز کم صدا و زیبا بدون نیاز به تعمیر و هزینه بالا
بعد 7 سال
…….
اینارو از خودم در نمیارم همه ی عمرم تویوتا داشتم و سوار شدم و هنوز دارم از کرونا 1977 تااااا هایلوکس کریسیدا کرونا 1992 و حالا هایلوکس 2009 چه داخل ایران چه بعد از خروجم.
و مسلما لکسس که تکامل یافته و همچی تموم تویوتاست.
از روزی که خارج شدم اینقدر لکسس ls400 مدل 1989دیدم که تا حالا 3 تا فیوز پروندم گویا این ماشین نمیخواد از رده خارج شه نمیخواد کم بیاره گویا ساخته شده برای نیم قرن و از همه مهم تر لوازم یدکی فراوان و اورجینال امان از این همه نظم و هماهنگی سیستم تویوتا موتور کورپریشن .
موسی
۲۷ آذر ۱۳۹۴جدی ؟؟ پس کلی لکسوس ال اس 1989 دیدی ؟
همونایی که دوبار فراخوان شدن ؟؟؟؟
فعلا که میبینی بنز اس های 1990 داره با قیمت بیشتری از لکسوس خرید و فروش میشه
قبل ازحرف زدن کمی فک کنید که حداقل با استدلال خودتون محکوم نشید
SINA-GERMANY-PORSCHE
۲۷ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز ایشون اصلا منظوری به آلمانیها نداشتند که شما غیرتی شدی پای بنزو کشیدی وسط از کیفیت بالای لکسوس تمجید کرد که درست هم گفتند ولیکن فرمایش شماهم درباره ی کیفیت بنز صحیحه…ضمنا فراخوان دادن نه تنها اصلا عیب محسوب نمیشه بلکه یه حسن بزرگ هم هست اینکه خودروساز زحمت تعمیر هزاران خودرو رو میکشه برای رضایت مشتری اونم بخاطر یه عیب شاید کوچک …خیلی از خودروسازان خودروهاشون رو فراخوان میدن من جمله همین مرسدس بنز…
به امید فردایی بهتر…
احمد باقری
۲۶ آذر ۱۳۹۴به هر حال، جنسیس هم از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده.