برای حدود ۱۰۰ سال خودروسازان از مدلهای گلی در فرایند طراحی توسعه خودرو استفاده کردهاند اما با وجود تکنولوژیهای مدرن در عصر کنونی، چرا آنها همچنان به این تکنیک وفادار ماندهاند؟ پاسخ ساده است. طبق گفته کار اینسایدر، تکنولوژی دیجیتال میتواند اینطور به نظر برسد که طراحان در حال ایجاد یک تصویر سهبعدی هستند اما در واقعیت این یک تصویر دوبعدی حاضر در فضایی سهبعدی است. در یک نقطه طراحی را باید بهصورت سهبعدی واقعی دید و لمس کرد. مدلهای گلی همچنین واقعیت را به طراحی میبخشند. یک طراحی که در دنیای دیجیتال عالی به نظر میرسد شاید گاهی اوقات در دنیای واقعی عجیب جلوه کند و از طرف دیگر تولید مدلهای گلی باعث تسلط بهتر بر تناسبات خودرو خواهد شد.
مدل گلی به طراحان و مهندسان اجازه میدهد تغییرات ضروری را به سرعت و بدون نیاز به اسکچ های متعدد اعمال کنند. این موضوع به ویژه در تستهای تونل باد و زمانی که یک تغییر کوچک میتواند تأثیری عظیم روی راندمان آئرودینامیکی خودرو بگذارد مفید خواهد بود. اجازه تونل باد برای تست یک خودرو میتواند هزینه چند هزار دلاری به ازای هر ساعت داشته باشد بنابراین تغییرات سریع ضروری هستند. مدل گلی نه تنها باعث سرعت بخشیدن به این فرایند میشود بلکه تغییرات جزئی را بسیار بهتر از کامپیوتر اعمال میکند.
نهایتاً به مهمترین مزیت مدلهای گلی میرسیم. دیدن یک طراحی در زیر نور طبیعی اهمیت بسیار بالایی دارد. هرچه باشد یک خودرو بخش اعظم زندگیاش را در بیرون سپری میکند بنابراین باید تست تماشا زیر نور را پاس کند. اولین شرکتی که از مدلهای گلی برای فرایند طراحی استفاده کرد جنرال موتورز در دهه ۳۰ میلادی بود. پیشروی این کار نیز مدیر طراحی جنرال موتورز هارلی ارل نام داشت. اولین مدلهای گلی با مقیاس کامل به طراحان اجازه دادند تا طراحیهای خود را در سه بعد ببینند و فهم بهتری از شکل و انحناهای خودرو داشته باشند. همچنین ساخت یک خودرو از گل سادهتر و سریعتر از روشهای مرسوم یعنی تولید پانلها از فولاد بود.
مدلهای گلی مدرن از فریم فولادی و چرخ های متصل سود میبرند و بخش اعظم شکل آنها از فوم ساخته میشود. گل در سطح بیرونی بکار میرود تا جزئیات عالی خودرو را نشان دهد و معمولاً ضخامت گل به ۲۵ تا ۵۰ میلیمتر میرسد. مدلهای گلی میتوانند هزینههای چند صد تا چند هزار دلاری داشته باشند اما هنوز هم بخش مهم و ضروری فرایند طراحی به شمار میآیند و احتمالاً در سالهای آینده نیز همچنان از آنها استفاده خواهد شد.
ممد ژانگولر
۹ خرداد ۱۴۰۱واقعیتش اینه تا حجم واقعی خود ماشینو بصورت سه بعدی جلوت نباشه نمیتونی نقطه ضعف و قوتشو تشخیص بدی
عکس و فیلم هیچوقت نمیتونه جای واقعیتو بگیره
وای عکس اول دیونت میکنه لاکردار
فرشید
۱۰ خرداد ۱۴۰۱خخخخخ :)
Taha Malek
۹ خرداد ۱۴۰۱اون قسمتی که مربوط به طراحی پورشه بود منو یاد ی دوستی انداخت که میگ پورشه پول طراحی و توسعه پلتفرم از نسل اولش خرج نکرده نمیدونم چرا انقدر گرونه خخخخخخخ
javadhy
۹ خرداد ۱۴۰۱نمیدونم چرا اون گروه از افراد هیچوقت منقرض نمیشن
زیزیگولو
۹ خرداد ۱۴۰۱👌👌😂😂
حامد
۹ خرداد ۱۴۰۱منقرض نمیشن؟؟؟
بخاطر یه طرز تفکر اونم راجب یه کمپانی خودرو باید منقضر بشن؟
NAVID۰۰۹۸
۹ خرداد ۱۴۰۱چرا باید منقرض شوند !!!
اونی که جنس شناس باشه ، کارِ خودشو میکنه و برای همینِ پورشه همیشه بهترینِ خودش را ساخته و جنسسناسَش بهترین را خریده که همان محصولات پورشه هستش !
جمعیت بشر زیاد شده ، چرتگویان هم که فضای مجازی افتاده دستشان ، کنترل هم که نمیندازه ، پس میتازانند چه در پدال چه در جای دیگر و… !
اونی که پول داره ، از انتخابش مطمئن هست !
اونی هم که پول نداره ، میشه رویاپردازی میکنه پورشه خوبه یا ماشین چینی و… !
meysam
۹ خرداد ۱۴۰۱از گل خاصی استفاده میشه ؟؟
MC20
۱۰ خرداد ۱۴۰۱گل رس …
امیر
۹ خرداد ۱۴۰۱جدای ازینا یه لحظه فک کنید که خودروهای فضایی امریکایی در دهه ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ میلادی وقتی با گل طراحی میشدن، چقد زمان برده تا اماده بشه؟!
دویل
ایمپالا
ایمپریال و….
R@m!n
۹ خرداد ۱۴۰۱اسم هارلی ارل اومد یکی از بزرگترین و مهم ترین طراحان صنعت خودرو !!!!
پایه گذار افسانه کوروت و سبک طراحی های ماورای تصور دهه ۵۰ تا ۷۰ صنعت خودرو آمریکا.
Ilia2008
۹ خرداد ۱۴۰۱خدابیامرزدش
طراح الدورادو ۱۹۵۹ ، بل ایر ۵۷ ، سری ۶۲ ۱۹۴۷ و … بود
Jdm باز
۹ خرداد ۱۴۰۱خیلی دوست دارم خودم یه نمونه گلی از یه خودرو بسازم