مدلسازی با استفاده از خاک رس چیزی است که در اواخر قرن بیستم توسط «هارلی اِرل» در جنرالموتورز به صنعت خودروسازی معرفی شد. امروزه نیز در حالی که طراحی به ابزارهای پیشرفتهای نظیر CAD و نمونهسازی سریع مجهّز هستند، خودروسازان همچنان برای تولید مدلهای با ابعاد واقعی به خاک رس متکی هستند. به گفته فورد، کامپیوترها بیشتر تحتفرمان یک کاربر عمل میکنند و این در حالی است که مدلهای خاک رس دارای قابلیت کالیبراسیون بیشتری هستند. در حالت استفاده از مدل خاک رس، افراد بیشتری میتوانند بر روی طراحی اشراف داشته باشند و شانس توسعه یک خودروی زیبا و برجسته افزایش مییابد.
شاید به همین دلیل است که فورد به صورت سالانه ۲۰۰ هزار پوند (حدود ۹۱ تُن) خاک رس استفاده میکند. البته این خاک رس آن چیزی نیست که به صورت معمول از این نوع ماده تصوّر میشود؛ بلکه ترکیبی از موم، روغن و فیلر (ریزدانههایی که ابعادی کمتر از ۰.۰۷۵ میلیمتر دارند) است و مانند خاک رس کوزهگری معمولی، دارای آب یا هر گونه مواد مغذی دیگری نیست.
تا به اینجا شاید تصوّر کنید که فورد این مصالح را همانند خمیربازی بچهها بازیافت می کند و دوباره مورد استفاده قرار میدهد، ولی باید گفت که این موضوع تنها برای ۵ سال است که اتفاق میافتد. فورد در این مدت بیش از ۹ تُن خاک رس را بازیابی کرده و در مدلسازی محصولاتش به کار برده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم مدل فولسایز یک «رپتور» از ۸۷۸ کیلوگرم خاک رس تشکیل میشود که برای ساخت آن، به میزان ۲۰ هزار ساعت کار انجام شده است.
روش مدلسازی، نسبتاً ساده است. وقتی توده خاک در کنار هم قرار داده شد، ماشین فورد، لایههای آن را فشرده کرده و با تیغههای چندگانه ورز میدهد و در همین حال، تمام حبابهای هوا را از درون آن خارج میکند. سپس خاک رس از طریق یک نازل که به اندازه کافی حرارت داده شده، عبور میکند تا دوباره از یکنواختی لازم برای استفاده در ساخت مدل برخوردار گردد.
GOD BLESS AMERICA
۹ آبان ۱۳۹۵خوبه ادامه بدید .
بعید میدونم هرگز مدلسازی کامپیوتری جای مدلسازی سنتی رو بگیره ، البته ممکنه علم شیمی در آینده مواد پلیمری کارآمدتری رو جایگزین خاک رس کنه اما روش سنتی همچنان حضور خودش رو در صنعت خودروسازی جهان حفظ خواهد کرد.
فرشید
۹ آبان ۱۳۹۵با فراگیرتر شدن سیستم های واقعیت افزوده گام بزرگی در صنعت طراحی و … برداشته میشه.
اتلاف انرژی، خطرارت انسانی، ذخیره منابع و … به حداقل خود میرسند
با آرزوی روزی که این اتفاق بی افته
موفق باشید
Nima
۹ آبان ۱۳۹۵دست جنرال موتورز درد نکنه. درست کردن اینا از خیلی چیزا زمان برتره. با همین مدلا میشه موزه فورد و جنرال موتورز درست کرد.
(ali (CHEVY NOVA
۹ آبان ۱۳۹۵وای خدای من
ببین دارن با خاک شاهکار میسازند
مجید
۹ آبان ۱۳۹۵20 هزار ساعت برای ساخت یک مدل رپتور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا عجیبه!
فرشاد سجادیان
۹ آبان ۱۳۹۵نمونه بارزی از تلفیق علم و هنر در دنیای خودروسازی ?
ونوم
۹ آبان ۱۳۹۵ایران خودرو و سایپا هم زیاد استفاده میکنن منتها میریزن تو سر مردم
Mori Ca.
۹ آبان ۱۳۹۵چه حالی داره خاق کردن ماستانگ با خمیر مجسمه سازی… مثل اینه که بغلش کردن و دارن باش صحبت می کنن تا تکمیل بشه…
Mori Ca.
۹ آبان ۱۳۹۵20000 ساعتو ، اگه واسه ۱ تیم ۱۰ نفره در نظر بگیری که روزی ۸ ساعت کار کنن، میشه ۲۵۰ روز.. یعنی ۱ سال کاری.. که اجتمالا مراحلی از طراحی هم تو این زمان تاثیر داره
Sajjad Ahmadi
۹ آبان ۱۳۹۵نگاه این مردم اسکل!
بابا الکی چهارتا قوطی رب جوش بدین میشه پراید!
احمد باقری
۱۰ آبان ۱۳۹۵واقعا زحمت می کشن، البته مدلسازی کامپیوتری اونقدر پیشرفت می کنه که دیگه نیازی به این کارا نباشه، ولی به هر حال، یک شاهکار هنریه.
آرمان
۱۰ آبان ۱۳۹۵آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند….
دردم نهفته به ز طبیبان مدعی….