از حدود ۵ دههی پیش که پورشه ۹۱۱ وارد بازار شد تغییرهای زیادی در این خودروی افسانهای رخ داده اما بسیاری از ویژگیهای طراحی آن تغییر نکردهاند.
خودروهای انگشتشماری به اندازهی پورشه ۹۱۱ نمادین و اسطورهای هستند.
بیش از ۸۲۰ هزار دستگاه از ۹۱۱ ها از زمانی که اولین نسخه در سال ۱۹۶۳ معرفی شد ساخته شده و آن را به یکی از موفقترین خودروهای اسپورت دنیا از نظر تجاری تبدیل نموده است. علیرغم گرانبها بودن، پورشه ۹۱۱ با فاصلهی زیاد نسبت به سایر محصولات شرکت، پرفروشترین خودروی این برند است. اولین پورشه ۹۱۱ های فروخته شده در آمریکا قیمت ۶ هزار دلاری داشتند درحالیکه بهای مدل مدرن ۹۱۱ امروزی از حدود ۸۵ هزار دلار آغاز میشود.
اولین نسل پورشه ۹۱۱ که توسط دو پسرعمو با نامهای بوتزی و فردیناند پورشه طراحی شده اساساً به عنوان جانشین پورشه ۳۵۶ مطرح بوده و اولین مدل تولید انبوه این کمپانی محسوب میشود.
خب چه چیزی ۹۱۱ را اینچنین متمایز و شاخص کرده است؟ در این نوشتار ۳ درس طراحی از ۹۱۱ را ذکر میکنیم که به حفظ نیمقرنی محبوبیت آن در بین طرفداران کمک کردهاند.
- محصول شما باید چندکاره باشد
از همان ابتدا پورشه ۹۱۱ به عنوان یک خودروی اسپورت و البته شهری طراحی شده بود و این اصل برای ۵۰ سال باقی مانده است. بیش از دو سوم ۳۰ هزار قهرمانی پورشه در مسابقات با ۹۱۱ به دست آمده است. Bob Snodgrass که یک نمایندگی قدیمی پورشه را در اختیار دارد به نیویورکتایمز گفته است:
من همیشه پورشه را به عنوان خودرویی که امروز میتوانید با آن وارد گرند پری شده و فردا به مهدکودک دنبال فرزندتان بروید فروختهام.
پدر فردیناند نیز میگوید:
پورشه ۹ تنها خودرویی است که شما میتوانید آن را از صحرای آفریقا یا مسابقات لمانز به سوی تئاتر یا ترافیک شهر نیویورک برانید.
- طراحی برای متمایز بودن
یکی از مشخصترین ویژگیهای پورشه ۹۱۱ نیمرخ “فست بک” است که در آن انحنای محدبی از سقف تا سپر عقب کشیده شده است. انحناهای سادهی این خودرو با شکل بدنهی مینیمالیستی ترکیب شده و به نظر میرسد که تنها تجهیزات مکانیکی زیر پوست خودرو با استایل غیرقابل اشتباه پورشه پوشانده میشود.
- بهینهسازی هرگز متوقف نمیشود
اگرچه طراحی کلی پورشه ۹۱۱ اکثراً بدون تغییر باقی مانده اما پورشه از سال ۱۹۶۳ تاکنون ۷ نسل آن را تولید کرده است. برخی از ویژگیهای جدیدی که در طی این سالها به ۹۱۱ اضافه شده عبارتاند از رینگهای آلیاژی فورج کاری شده موجود در ۹۱۱ S، رول بار استیل در ۹۱۱ تارگا و اولین اسپویلر عقب دنیا در ۹۱۱ کررا. پورشه ۹۱۱ سری جی که از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۹ تولید شد (بیشترین زمان تولید یک نسل ۹۱۱) دارای سپرهای بیرون زده به منظور کسب تأییدیههای ایمنی آمریکا بود.
یکی از دلایلی که ۹۱۱ بازنگریهای زیادی به خود دیده به عملکرد مسابقهای خودرو مربوط میشود زیرا قهرمانی در مسابقات نیازمند خلاقیت مداوم، از مصرف بهینه سوخت گرفته تا ایمنی و طراحی پیشرانههای کوچک با قدرت کافی میباشد. اگرچه با مقایسهی نسلهای قبلی و کنونی پورشه ۹۱۱ میتوانیم تفاوتهای زیادی را ببینیم اما مدلهای امروزی هنوز هم ۹۱۱ هستند.
منبع: inc
محسن.د
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶تعریف اسطوره
امپراتور لامبورگینی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶کاملا موافقم.
اسطوره یعنی 911.
صدای این ماشین رو به راحتی از پشت بلندگو میشه تشخیص داد. قشنگ میفهمی این صدا ؛ صدای 911 هست. حتی بین توربو و کاررا هم میشه افتراق داد.
(( صدای 911 یعنی اصالت )) .
________________________
یک الگوی طراحی خاصی در وجود 911 هست. نه تکراری میشه و نه قدیمی. سبک طراحی خاص و منحصر به فردی داره . از 964 و 993 گرفته تا 997 و 996 به راحتی تمام مدل هاش رو با یک نگاه تشخیص میدی و کوچکترین شکی هم به دلت راه نمیدی.
(( چهره ی 911 یعنی اصالت ))
________________________
الگوی موتور عقب در دنیای اتومبیل ها یعنی یک فرزند ناقص الخلقه !!! پورشه این فرزند ناقص الخلقه رو جوری پرورش داد که از باهوش ترین فرزندان زمان بزرگتر و موفق تر شد.
(( مهندسی 911 یعنی اصالت ))
________________________
الگوی اصیل911 در تمام مدل های پورشه دیده میشه. از پانامرا گرفته تا 918 . از کاین تا کیمن… همه ی محصولات پورشه خصوصیات خودشون رو از 911 گرفتند. پس (( پورشه یعنی اصالت))
Daniel
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا مجید کامنتات احساسات برانگیزه.
همشو دوس داشتم بغیراز ناقص الخلقه بودن.
همون جور که افراد منحصر به فرد و موفق از لحاظ تفکر و توانایی با بقیه فرق دارن که اغلب بقیه بهشون عقب مونده و مونگل و ناقص میگن، 911 هم همین رویه رو داره. به شخصه از سمت دیگه به این موضوع نگاه میکنم. بنظرم بقیه در برابر این خودرو ناقص الخلقه هستن. بقیه خوردوها باید نسبت به 911 سنجیده بشن و همینطور هم هست.
باید بگم 3 تا صدا هستن که همیشه قابل تشخیصا از توی بقیه صداها
1) صدای 6 سیلندر تخت 911 (صدای مهندسی میده)
2) صدای 6 سیلندر مستقیم M3 ( بالانس و هارمونیک)
3) صدای V8 و عصبانی مرسدس بنز که انگار داره همه رو تهدید میکنه
همیشه تو سایت پدال باش خواهشا مجیدجان. سایت بدون شما فایده نداره.
امپراتور لامبورگینی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ممنون دانیال جان
حضور شما و سایر دوستان عزیز هم در سایت مایه ی دلخوشی و امید من به پداله.
پدال بدون کاربرانش ؛ هیچ ؛تاکید میکنم هیچ جذابیتی برای من نداره.
من و شما و بقیه ی کاربران خوب این سایت هزاران نقطه ی مشترک با هم داریم که یکبش عشق به ماشینه ؛
مطمئن باش در تمام فضای ایترنت هرگز هیچ محیطی برای من محبوب تر از پدال نبوده و دلیل این محبوبیت ویژه هم فقط همین شما کاربران پدال هستید که با قلب های ساده و عاشقتون میاین و برای ماشین های مورد علاقتون کامنت میذارید. درست مثل خودم ….
از بودن در کنار تمام کاربران این سایت بویژه شما و مهران و سایر دوستان لذت بسیار میبرم و دلیلی برای رفتن از پدال ندارم دوست عزیزم.
.
❤❤❤
Hooman
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶4) صدای موتور لکسوس LFA که به قدری خاصه و خوفناکه تمامی موتور های گفته شده بالا رو تبدیل به اسباب بازی میکنه . البته به نظر من سوپر اسپورت های دیگه هم خیلی باهاش فاصله دارن .
اما در مورد ۹۱۱ فقط میتونم بگم یه شاهکاره . چه از نظر طراحی داخلی و خارجی چه مهندسی و چه عملکرد .
یه دوست دارم که اینجا تو نمایندگی پورش داره کارای مالی شون رو انجام میده . چندی پیش بهم گفت که مدل دستی این ماشین خیلی پرفروش تر از اتوماتیکه این ماشینه . در حالی که اکثر شرکت ها دارن تولید ماشین هاشون با دنده دستی رو متوقف میکنن . پورش ماشینی میسازه مثل ۹۱۱ R که فقط با دنده دستی ارایه میشه !
علي
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶پورشه یعنی مجید و مجید یعنی پورشه ، مجید جان منتظریم .
با تچکر از مجید ?
امپراتور لامبورگینی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶.
علی جان ممنونم از محبتت.
خیلی وقته به خوندن کامنت های شما در پدال عادت کردم و خوشحالم که من و بقیه ی کاربران پدال رو تنها نمیذاری. ???
با تچکر ویژه از شما ❤
ارمان
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اگر ۸۰ سالت باشه و از ۲۰ سالگی عاشق پورشه باشی هنوزم تو ۸۰ سالگی میتونی عاشقانه یکی دیگه از پورشه ها باشی اصالت و زیبایی ، پویایی و قدرت ؛ دیگه چی میخوای؟
جرمی کلارکسون
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶خییییییلی باس بچه مایه باشی تا یکیشو سوار شی 2013 هش، هول و هوش یه میلیارده لامصب شوخی نیستش
شاهو
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه تو ایران پورشه میساختن میگفتین اشغالای دزد ۵۰ ساله فقط چراغاشو عوض میکنن . منم میدونم برند های داخلی بدرد نخورن ولی بیاین قبول کنیم که ایرانخودرو استارت پیشرفت رو زده این یکی دو سال.( به نسبت سال های قبل که اصلا هیچ تغیری تو هیچ ماشینی دیده نمیشد تا چندین سال) دنا رو زد بعد فیس لیفتش موتور توربو رو زد قراره دیزلیشم بیاد. اینا یه شروعه خوبه برای پیشرفت. شاید زیاد نباشه ولی از هیچی بهتره
كوروش
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش
داداش
داری اشتب می زنی این یارو (پورشه) هر سال که یک خودرو رونمایی کرده یک اسطوره بوده هیچ وقت مغلوب نبوده هیچ وقت به سود کوتاه مدت فکر نکرده!!! ایرانخودرو رو با هیوندایی مقایسه کن بابا با همین چین مقایسه کن اینا هم قبل از قرار داد بیست سال پیش با امریکا مثل ما تحریم بودند با مدیریت درست و همکاری صحیح و … شدند خودرو ساز ما ۴۰ ساله از پیکان تا امروز داریم مونتاژ می کنیم مونتاژ مونتاژ مونتاژ
کوروش منصوری ، ارش و …. اینا هم ایرانی هستند و با تلاش شدند برند و جزء بهترین ها ما این همه سال تنها خودرو یی که می شه گفت ماشین دنا هست که درسته خوبه اما بسیار گران و دیر ….
سامان اذری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اول پلتفرمش رو عوض کنه بعد
OMID-LAMBO
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶این حرفتو اینجا زدی جای دیگه نزن !
اینجا بهت دیسلایک میزنن تو دنیای واقعی یهو دیدی چک یا مشت یا فیلیپینی زدن بهت !
لگن سازای مارو با اسطوره ای مثل پورشه اصلا و ابدا مقایسه نکن
تن فردیناند پورشه تو گور لرزید
تکنولوژی 918 رو تا 100 سال عمرا بتونن بهش دست پیدا کنن
ahmad
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶حدس میزنم شما یکی از طراح های شرکت ویران فرقون باشی! :)
عزیزم شما دقیقا چه حرکت مثبتی میبینی؟
من به شخصه نه تنها پیشرفتی نمیبینم بلکه حتی احساس عقبگرد دارم!
یه زمانی میگفتن ویران فرقون سمند رو ساخته و اولین قدمش روبرای خودروی ملی و پیشرفت برداشته درحالیکه همون سمند از اولشم یک طرح غیر کارشناسی و پر هزینه و زیان ده بود و حتی در شاخ آفریقا هم هیچ خریداری نداشت! (طرح صادراتش به کشور های عقب افتاده، با شکست مطلق مواجه شد)
حالا هم میبنیم که این شرکت از سال 80 که سمندو طراحی کرد برای بیش یک دهه توی همون محصول گیر کرده (بماند که همون محصول اصلاحاً ملیش هم خودش فیس لیفت پژو 405 محسوب میشه!)
الانم دوباره از روی سمند یه دونه فیس لیفت 6 در هشت و ناموزون زدن و اسمشو گذاشتن دنا!
شما همین دنا رو وردار ببر ساحل عاج یا گامبیا، والا تف هم روش نمیندازن! خخخخخ
مشتری اول و آخرش مردم به گروگان گرفته شده خودمونن!
آخه اینا چه آشغالییه که میسازید!
لعنت به این انحصار و صنعت فاسد نفتی و دولتی…
مهدی
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶شما چه انتظاری از لگن سازای داخلی دارین انتظار دارین یه شبه بشن هیوندای؟ بنظر منم علی رغم عقب افتادگی کشور ما تو صنعت خوردرو و فاصله بسیار نجومی با دیگر خودروسازان تو ی یکی و دوسال اخیر حرکات حداقل به سمت عقبگرد نبوده ولی خوبم نبوده بنظرم نسبت به ۴ الی ۵ سال پیش امیدوارانه تر بوده همین ۲۰۰۸ میتونه یه محصول صادراتی باشه الان کشورایی هستن که صادر کننده خودرو هستند مثل تایلند و یا ترکیه که هیچکدوم برند خودشون را ندارن و اکثرا مونتاژ کر و قطعه سازن ایران هم میتونه راه اونا رو بره که بنظرم استارتشو زدن
rrr
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶نماد “خودرو”
Km
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا این ماشین خودش تو یه کلاس و رده ایه به نام 911.ینی خودش یه کلاس دیگس
farshid omidfar
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶حتی اگر از این ماشین خوشتون نیاد بازم باید بهش احترام بذارید(مثل خودم)
برای پی بردن به اصالت یک برند نیازی به خوندن مطالب نیست فقط کافیه تولیداتش رو تو دوره های مختلف کنار هم بذارید
چیزی که ژاپنی ها و کره ها هنوز راه درازی برای رسیدن بهش پیش روشون دارن
فيصل.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶عکس 911 T8 حس خوبی به آدم میده، ۵۳ سال از طراحیش گذشته ولی هممون با افتخار امروز دوس داریم باهاش تو خیابون دور بزنیم
سیاوش
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶این ماشین به بلوغ رسیده
بقول دوستمون یه کلاس دیگست
کلاس شماره 911
amk
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶هرچند ظاهر سلیقه اى هست اما به نظر من 911 کلا ماشین زیبایى نیست منظورم همه ى مدلاشه نمیدونم چرا حس اسپرت بودنو به آدم منتقل نمیکنه شاید بخاطر چراقاى گردشه
رضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش یه سوال.وجدانن 911 رو از نزدیک دیدی؟
یاسین
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶مهمترین نکته پورشه جدا از مهندسی معرکه خود ماشیناش طراحی متمایزش از تمامی محصولات خودرویی دنیاس به قول بچه ها گفتنی از 10 کیلومتری معلومه داره یه پورشه میاد بعضیا میگن چیه این پورشه همه ماشیناش شکل همه اولا باید اینکاره باشی بفهمه تفاوت هر نسل با نسل بعدی پورشه بخصوص 911 تو چیه دوما اصلا یکی از تعاریف پورشه همین زبان طراحیشه اصطلاحا این طراحیس که پورشه رو پورشه میکنه
سعید(تهران)
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶با اینکه اصولا طرفدار ۹۱۱ نیستم ولی نمیشه منکر شخصیت منحصربفرد و درجه بالای کاربردی بودن بعلاوه مهندسی سطح بالا و کیفیت و قیمت معقول این ماشین شد که مجموع همه این خصایص در کمتر ماشینی وجود داره…
علیرضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶حالا ما هی بگیم بابا این اواخر پورشه تو زمینه طراحی گند زده همه میان شاکی میشن بابا پورشه رو با خود پورشه مقایسه کنید از 50 سال پیش 7 نسل تولید شده میانگین هر هفت سال یه نسل اما این نسل آخری بیش از 10 ساله با همین قیافه تولید میشه و نسل جدیدش هم از نظر طراحی فیس لیفت این نسله در صورتی که در نسل های قبلیش کاملا میشه تفاوت ها رو تمییز داد در حالیکه همه اصالت 911روهم حفظ کردن نکته دوم داشبردش که دیگه حفظ اصالت نیست که تغییرش نمیده واقعاحیفه ماشینی که از نظر فنی اینقدر خوبه و پیشرفت میکنه از نظر طراحی درجا بزنه
Archi KHAN
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶والا :
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
arash66
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶Continuous improvement whether in design or efficiency won’t stop
Saied
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶جز و ماشین هایی هست که هر ماشین بازی ارزویه داشتنشو میکنه.