تویوتا FJ کروزر ۲۰۰۶ سقفی داشت که از رنگآمیزی متفاوتی نسبت به بدنه بهره میبرد. این رنگ تا ستون C و کمی زیر بخش بالایی پنجرههای کناری ادامه داشت و شاید این کار آغاز کنندهی عصر جدید سقفهای شناور بود. نیسان با بکار بردن جزئیات برشی از رنگ مشکی در ستونهای C یا D ایدهی استفاده از طراحی سقف شناور را توسعه بخشید. سومین نسل مورانو 2015 این طراحی خلاقانه را با خود به همراه داشت و پدیدار شدن طراحی سقف شناور در نسل هشتم ماکسیما ۲۰۱۶ مهر تأیید دیگر بر استفاده از این خطمشی در مدلهای مختلف نیسان بود. در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۱۷ خودروهای زیادی این طراحی را بکار گرفته بودند که ما به آنها اشاره میکنیم:
- شورولت بولت EV
شاید این خودرو شبیهترین طراحی سقف شناور به مورانو را داشته باشد. حداقل خودروی الکتریکی شورولت هیچچیزی را از نیسان لیف کپی نکرده است.
میتوانیم فرض کنیم که تیم طراحی شورولت شاید پیش از رونمایی از سقف شناور مورانو سقف بولت را طراحی کرده باشند اما باور اینکه طراحان جی ام سی تراین هرگز بولت را ندیدهاند سخت است.
- تویوتا C-HR
تویوتا روشی متفاوت را داشته و برش مشکی سقف شناور خود را به گونهای دیگر طراحی کرده است.
هوندا برخلاف تویوتا خط پایین را در پیش گرفته و سقف شناور اودیسه همتراز خط شانه است.
حدس میزنیم شما نیسان را به یاد نخواهید آورد اما استون مارتین را چرا. (DB11 نیز طراحی سقف شناور را دارد اما استون مارتین در دیترویت حاضر نبود.)
- تویوتا پریوس
بله چهارمین نسل پریوس تنها برای جوری جنس در دیترویت حاضر بوده اما اولین بار در سال ۲۰۱۶ ظاهر شده و واضح است که طراحی آن پیش از مورانو انجام پذیرفته است.
کمری و پریوس متفاوتتر از دیگر طراحیهای یاد شده هستند. البته این نوع طراحی سقف مشکی و سفید بیشتر شبیه فارادی فیوچر FF 91 است.
- گک ترامپچی GE3
آخرین خودروی حاضر در نمایشگاه با این نوع طراحی که البته به برندی چینی تعلق دارد (و یادآور سنت کپی کاری چینیها است) باعث شگفتی ما شد.
احسان
۱ بهمن ۱۳۹۵مسخره بازی جدید
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۵کلیشه ای ترین طراحی توی 2-3 سال اخیر اینه که کنار جلو پنجره کشیده میشه تا به چراغ جلو وصل میشه
از BMW M4 شروع شد. تا هیوندای و کیا و مرسدس و مزدا و همه………….
Ali kjh
۱ بهمن ۱۳۹۵این همه ماشین نوشتین اشکال نداشتن هیچ کدومشون.
همین که رسید به چینیه شد کپی کاری. بسه دیگه کی میخوایم تمومش کنیم؟
درسته چین کپی کاره ولی کمپانی کگ انصافا جز خیلی خوب هاب چینه و خط طراحیش هم تقریبا خاص خودشه ولی خب ما قبول نمیکنیم میگیم فلان چیزش از آئودیه اینش از فورده… اگه اینجوریه همه ماشینا چرخ دارن کپی از کالسکه ست و چراغ دارن که ایده ادیسون بوده!! :|
كاپيتاليسم
۱ بهمن ۱۳۹۵اصرار خودرو سازها به گسترش سقف شناور رو درک نمیکنم ، بنظرم انچنان زیبایی نداره (نظر شخصی)
PARKER
۱ بهمن ۱۳۹۵.
خوشم میاد آلمانی ها همیشه راه خودشون رو میرن و هیچ کس رو در حدی نمیدونن که ازش الگو برداری کنن. 💪💪💪
هیچ وقت از خودروسازان آلمانی ناامید نشدم.
Bavaria
۱ بهمن ۱۳۹۵ب ام و i3
البته از بولت و همه اینا قدیمیتره
به هرحال خود ب ام و هم کم طراحی جدید نداده که بعد همه ازش استفاده کردن
Bavaria
۱ بهمن ۱۳۹۵نمونش سری پنج سال ۲۰۰۴ رو نگاه کنید
در این ماشین بود که اولین بار خط کمر معروف ب ام و متولد شد و اکثر کمپانی ها از اون ایده استفاده کردند
یا کاپوت و در صندوق که به صورت پلکانی به گلگیرها وصل شد که بعد در تویوتا کمری ۲۰۰۷ به وضوح قابل مشاهده بود
فکر نکنید که این نکات طراحی بی ارزش هست،میتونم بگم فقط همین دو نوآوری طراحی سری پنج ۲۰۰۴ یک نسل کل طراحی صنعت اتوموبیل (در اون سگمنت) جلو برد،و طراحی های ماقبل این خودرو رو واقعا قدیمی نشون میدن
و نکات دیگه ایی توو طراحی این نسل ب ام و هست که …..
درود بر کریس بنگل
pooriya
۱ بهمن ۱۳۹۵کریس بنگل نابغه و سنت شکن بود ولی خیلی حیف که زود خدافطی کرد در اوج کناره گیری کرد هنوز اثارش دیدنیه مثل ب ام و ایکس ۶ و ب ام و سری ۵ اطاق قدیم و سری ۶ قدیم
علی
۱ بهمن ۱۳۹۵اون موقع خیلی بش ایراد میگرفتن نامردا
ولی الان تازه به ارزش کارش پی بردن
واقعا نسلی ک اون طراحی کرد در تاریخ جاودانه میشن
شاهین
۱ بهمن ۱۳۹۵بنده هم شهادت جمعی از آتش نشان های فداکار کشورمون رو خدمت همه تسلیت عرض می کنم.
در آتش رو،در آتش رو، در آتش رو به آسانی
که آتش با خلیل ما کند رسم گلستانی…
احمد باقری
۱ بهمن ۱۳۹۵مال لکسوس از همه قشنگ تر بود.