باور کنید یا نه اما باید بگوییم داج وایپر از اوایل دهه ۹۰ میلادی با ما همراه باشد اما در همین مدت نه چندان زیاد نیز به یکی از نمادهای خودرویی آمریکا تبدیل شده است.
اولین مدل وایپر که فاز SR I نام داشت بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شد و از پیشرانه بسیار حجیم ۱۰ سیلندر ۸ لیتری با قدرت ۴۰۰ اسب بخار سود میبرد. این پیشرانه به یک گیربکس ۶ سرعته دستی متصل شده بود. اگرچه وایپر آن زمان خیلی مناسب رانندگی روزمره نبود اما تنها در ۴.۶ ثانیه خود را از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرساند که آمار قابلتوجهی است. در سال ۱۹۹۶ مدل فاز SR II با پیشرانهای ۴۲۱ اسبی معرفی شد. اگرچه بسیاری از افراد این خودرو را دومین نسل وایپر میدانند اما از نظر فنی باید آن را بیشتر نسل ۱.۵ دانست. فاز SR II همچنین در نسخه GTS هم عرضه شد که دارای قدرت ۴۵۶ اسبی بود و البته باید به مدل ارتقا یافته RT/10 سال ۱۹۹۷ و پکیج ACR اشاره کنیم.
دومین نسل وایپر که با نام فاز ZB هم شناخته میشود دارای پیشرانه حجیمتر ۱۰ سیلندر ۸.۳ لیتری با قدرت ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۱۲ نیوتون متر بود. این نسل از وایپر اولین نسلی بود که روی کاغذ میتوانست به شتاب زیر ۴ ثانیه دست یابد. نسخه رودستر شتاب ۳.۸ ثانیهای و مدل کوپه نیز شتاب ۳.۷ ثانیهای داشت.
داج برای مدل فاز ZB II از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۸.۴ لیتری ۶۰۰ اسبی استفاده کرد. این خودرو گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری داشت و تا زمان معرفی نسل جدید SRT وایپر ۲۰۱۳ نفس میکشید.
امیر
۲۲ فروردین ۱۳۹۷روحت شاد…..
PlymouthBarracuda
۲۲ فروردین ۱۳۹۷رو دستت نبوده و نیست….
آرش آمریکایی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷چه تاریخچه زیبایی
البته یه حسی میگه وایپر برمیگرده
حیفه که کرایسلر بذاره کوروت بی رقیب بتازونه
اونم میاد تا پاتوق سوپر اسپرت های آمریکایی تکمیل شه
Daytona 1969
۲۲ فروردین ۱۳۹۷اولین ماشینی که ۱۵ سال پیش وقتی بازی میکردم عاشقش شدم … اون موقع اینقدر کوچیک بودم که فقط حروف الفبای انگلیسی رو میشناختم و عاشق « دودگی ویپر » شده بودم … از شتاب و رام نشدنی بودنش به اوج لذت میرسیدم
حس من به این ماشین فقط عشقه ، عاشقشم ، به شدت به بازگشتش خوشبین و امیدوارم
❤ VIPER❤
آرش آمریکایی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷وایپر قویترین موتور تنفس طبیعی دنیا رو داره
بسیار ماشین قابل احترامیه
شاید نسل بعدیش اگه بیاد موتور وسط باشه
که امیدوارم اینطور نباشه
Hamid.Hellcat
۲۲ فروردین ۱۳۹۷خداحافظ اسطوره بزرگ…
(Ali (Chevy nova
۲۲ فروردین ۱۳۹۷واقعا اسطوره بود
قوى ترىن موتور تنفس طبىعى دنىا
گشتاور مافوق هىولاى 800 نىوتن اىن افعى
قىمت مناسب
(Ali (Chevy nova
۲۲ فروردین ۱۳۹۷موتورش رو من از نزدىک دىدم
براى ىه پسره بود مىخواست براى درگ ازش تو ماشىنش استفاده کنه
از دوبى وارد کرده بود سال 92 و 20 مىلىون پول داده بود همراه با گىربکسش
Hamid.Hellcat
۲۲ فروردین ۱۳۹۷خوش به حالت داش علی
دیدن این موتور قسمت هرکسی نمیشه
علی
۲۳ فروردین ۱۳۹۷موتور وایپر 20 میلیون؟! حتی هزینه گمرکش هم 20 میلیون خیلی خیلی باید بیشتر باشه!!!
علی
۲۳ فروردین ۱۳۹۷20 میلیون سال 92 ؟!!!! یا سال 20، 92 میلیون؟!!!!
مهراد
۲۲ فروردین ۱۳۹۷عصر طلایی ماشین باز ها تموم داره میشه . دود و روغنو صدای حیات بخش اگزوز و نعره موتور ... حالا باید نشست جولان ماشین های برقی که مثل جارو برقی میمونند رو دید.
Khosrow
۲۲ فروردین ۱۳۹۷فاز فقط فاز عکس اول ..
PaRHaM
۲۲ فروردین ۱۳۹۷وایپر
اسطوره دوست داشتنی
خیلی زیبا و جذابه این هیولا
هر نسلش ب ی نحو زیباست
واقعا حیف شد
جا برای حرف خیلی داشت
از اون گشتاورش
تا طراحی خاص و عالی اش
تا حجیم ترین موتور تولیدی
تا حتی اسمش
قابل شمارش نیست
خیلی دوسش داشتم
حیف شد
واقعا میتونست با ی نسل جدید بترکونه
ب امید بازگشتش??❤️??
آرش آمریکایی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷البته شاهکار وایپر بیشتر تو گشتاورشه که عالیه
و قیمت بسیار مناسبش
مهدی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷باتمام وجود ذات قلدرشو فریادمیزنه این افعی
MAHDI CHEVROLET
۲۲ فروردین ۱۳۹۷غافل گیر شدم اصلا انتظار نداشتم به این زودیا چنین مطلبی ببینم ممنون از شما آقا شاهین❤️
جالبترین موضوع گشتاور بالای وایپر تو اون سال با موتور تنفس طبیعی هست
و هندلینگ بی نظیرش که با وجود قدیمی شدنش و موتور ضعیف تر نسبت به رقبا تو پیست غوغا میکنه
ای کاش به تاریخ نمی پیوست
اما به برگشتش در چند سال آینده امید دارم
PaRHaM
۲۲ فروردین ۱۳۹۷وای گشتاورش یادم رفت!
یکی از نکات عالی اش همین گشتاوره
گشتاورش واقعا خورد کننده اس??????
(Ali (Chevy nova
۲۲ فروردین ۱۳۹۷پرهام
گشتاور موتورش عالى هستش عالى
800 نىوتن متر!!!!!!!!!
آرش آمریکایی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷خب دوستان عزیزم مناسبت این مقاله میخوام چنتا حقیقت جالب از وایپر افسانهای بگم که شاید بعضیا همشو ندونن
1 بر خلاف نظر طرفداران وایپر این خودرو اولین بار با رنگ سفید معرفی شد و نه قرمز
2 این خودرو در زمان معرفی برندهای لکسوس و اینفینیتی معرفی شد در نمایشگاه دیترویت 1989
3 اولین پیشرانه وایپر از دوج رم قرض گرفته شده بود و دومین پیشرانه آن یکی پیشرانه دست ساز آلومینیومی بود که توسط لامبورگینی ساخته شده بود
4 قابلیت های شخصی سازی وایپر جلوتر از زمان خود بود به طوری که قابلیت تنظیم پدال برای افراد مختلف وجود داشت چیزی که امروز هم به ندرت دیده میشود این سیستم در لافراری هم وجود دارد
5 حتی موتور سیکلت وایپر هم ساخته شد دوج موتور 10 سیلندر وایپر رو در دل یه موتور سیکلت جداسازی کرد و اسم اون رو Tomahawk گذاشتند و سریعترین موتور سیکلت مفهومی تاریخ را ساختند
هنوز کسی جرات رانندگی با آن موتور سیکلت را پیدا نکرده بیشینه سرعت آن موتور سیکلت به 650 کیلومتر در ساعت میرسید
6 کسی تیم توسعه وایپر را جمع آوری کرد سابقا تیم فرمول 1 داشته است بله آقای فرانسیس کستینگ که توانسته بود با تیم رنو قهرمان مسابقات فرمول 1 شود
7حتی بچه وایپر هم ساخته شد این خودروی زیبا با برند کرایسلر و با نام کرایسلر فایرپاور گرند تور خودرویی شاهکار از کرایسلر بودبا پیشرانه V8 hemi 425 hp که روی پلتفرم وایپر ساخته شده بود
8 حتی آلفارومئوی وایپر هم ساخته شد
این خودرو به صورت سفارشی و با نام alfaromeo zagato tz3 توسط یکی از اساطیر طراحی یعنی شرکت زاگاتو ایتالیا ساخته شد
امیدوارم این اسطوره باز هم بر گرده
امیر
۲۲ فروردین ۱۳۹۷خدارحمتش کنه
Bilbo
۲۲ فروردین ۱۳۹۷یه کلیپ محشر کمپانی Pennzoil براش ساخته که شدیدا پیشنهاد میکنم ببینید.
البته دوتا کلیپم برای ام۶ و ام۴ و یکی هم برای فراری ساخته. این جدیده که مال ام۴ هست از منظر فیلمبرداری خارقالعاده هست.
PaRHaM
۲۲ فروردین ۱۳۹۷فک کنم کلیپ
The last Viper
V8Eatr
رو میگید.
واقعا فوق العاده اس!????
اون کلیپ های دیگه ای هم که گفتید باید برم ببینم
?
Bilbo
۲۲ فروردین ۱۳۹۷اره همونه. کلا این کلیپا از نظر فیلمبرداری و صداگذاری عالین، قشنگ از منظر روحی ارضا میکنن آدم رو.
MOBINPOURMAMD
۲۲ فروردین ۱۳۹۷لامصب تموم خاطراتم زنده شد،،وقتی تو nfs carbon دوج رو دودجی و کرایسلر رو چریسلر میخوندیم،،عجب دورانی بود،،یعنی کم مونده بود گریه کنم وقتی خبر توقف تولیدشو شنیدم
لعنت
حسین
۲۲ فروردین ۱۳۹۷بزرگترین پیشرانه دنیای اتومبیل از نظر حجم
محمدرضا
۲۳ فروردین ۱۳۹۷یکی از خودروهایی هست که شتاب دیوانه کننده ای داشت.دو مدل خودرو امریکایی هستن که به نظرم هیچوقت تکرار نمیشن.یکی دوج وایپر که تو تصویر مدل ۲۰۰۹ هست و یکی شورولت کوروتZ06.
فقط آمریکا فقط ماسل
۲۳ فروردین ۱۳۹۷وایپر برگرد تو این مدتی که نبودی قلدر های محله شدن فورد جیتی و کوروت زود تر برگرد یکی از 6تا قلدر محله کمه
حسن
۲۳ فروردین ۱۳۹۷پدر خوانده
نام ۱۳ پیستی که دوج وایپر ACR رکورددار آنهاست(2016)
این سوپراسپرت اصیل آمریکایی توانسته رکوردهای ثبت شده توسط بهترین ابرخودروهای جهان اعم از پورشه ۹۱۸ و مکلارن P1 را نیز جا به جا کند.
لاگونا سکا – ۱.۲۸.۶۵
رُد آتلانتا – ۱.۲۶.۵۴
واترفورد هیلز – ۱.۱۰.۸۹
نلسون لدجز – ۱.۰۶.۲۱
موتان مایل – ۵۱.۱۷
جینجرمن ریسوی – ۱.۳۱.۹۱
پیتزبورگ اینترنشنال ریس کامپلکس – ۵۸.۳۷
گراتان ریسوی – ۱.۲۲.۰۹
ویرجینیا اینترنسنا ریسوی – ۲.۴۰.۰۲
ویلو اسپرینگ ریسوی – ۱.۲۱.۲۴
موتور اسپرت رنچ – ۱.۱۶.۹۸
باتن ویلو ریسوی پارک – ۱.۴۷.۷۰
ایندی موتوراسپرت رنچ – ۱.۳۳.۷۵
نمودار به روشنی نمایانگر این است که وایپر ACR به واسطه پیشرانهی ضعیفتر خود توانایی رقابت با P1 و ۹۱۸ را در مسیرهای مستقیم ندارد و همواره سرعت کسب شده توسط این خودرو کمتر از رقبای هیبریدی خود است. اما برتری وایپر در سیستم ترمز و تعلیق ان است که به راننده این امکان را میدهد که علاوه بر دیر ترمز کردن، با سرعت بیشتری نیز وارد پیچ شود. هرچه به انتهای پیست نزدیک میشویم مشاهده میکنیم فاصله بین وایپر ACR و رقبای خود بیشتر میشود.
(میشه گفت تکنولوژیکه یا نه) motorauthority-motortrend
Viper
۶ آبان ۱۴۰۲هیچ ماسل کاری بالاتر از ماسل های دوج نخواهد شد…..