دوجشورلت

دوئل شورولت SS و دوج چارجر

امروز نیز همچون روزهای گذشته با یکی دیگر از قسمت‌های دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همراه شما هستیم که به گروه سدان‌های بزرگ اختصاص دارد. در دوئل سوم این گروه دو سدان آمریکایی یعنی کرایسلر ۳۰۰ و فورد تاروس به مصاف یکدیگر رفتند که طی این دوئل درمجموع تعداد ۱۵۳۳ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، کرایسلر ۳۰۰ توانست با کسب ۱۲۱۱ رأی و ۷۹ درصد از کل آراء، پیروز گردد. این در حالی است که فورد تاروس تنها ۳۲۲ رأی دریافت نموده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه سدان‌های بزرگ، بازهم دو سدان آمریکایی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. این دو ماشین شورولت SS و دوج چارجر هستند.

بیوک لاکراس

کیا کادنزا

هیوندای آزرا

رنو لتیتود

بیوک لاکراس

؟

نیسان ماکسیما

سیتروئن C6

کرایسلر ۳۰۰

فورد تاروس

نیسان ماکسیما

کرایسلر ۳۰۰

تویوتا آوالون

شورلت ایمپالا

دوج چارجر

شورلت SS

؟

؟

شورولت SS

زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن در سال ۱۹۷۸ تولید سدان بزرگی بنام کومودور را آغاز نمود. این خودرو طی چهار نسل و هر نسل در چند سری مختلف تا به امروز در حال تولید بوده است که همگی از پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های جنرال موتورز و به‌طورکلی از تکنولوژی شرکت مادر هولدن استفاده می‌کردند. البته عرضهٔ کومودور صرفاً منحصر به بازار استرالیا نبوده و توسط دیگر برندهای جنرال موتورز در کشورهای دیگری هم عرضه می‌شد که یکی از این کشورها ایالات‌متحده بود. کومودور برای اولین بار از نسل سوم خود با نام شورولت لومینا در آمریکا عرضه گردید. سپس سری اول از نسل چهارم این سدان فول سایز توسط برند پونتیاک و با نام G8 در ایالات‌متحده به فروش رسید؛ اما پس از تعطیلی برند پونتیاک در سال ۲۰۰۹، جنرال موتورز تصمیم گرفت بار دیگر کومودور را با برند شورولت در ایالات‌متحده عرضه کند. بدین ترتیب از اواخر سال ۲۰۱۳، سری دوم نسل چهارم هولدن کومودور با نام شورولت SS و با مدل ۲۰۱۴ در آمریکا عرضه شد. همچنین این سدان اسپرت در بریتانیا هم توسط برند واکسهال به فروش می‌رسید. شورولت SS توسط هولدن در استرالیا تولید و به ایالات‌متحده صادر می‌شد؛ اما اخیراً جنرال موتورز تأسیسات تولید شعبهٔ استرالیایی خود را جمع کرده و کارخانهٔ هولدن را هم تعطیل نموده است. به همین دلیل به‌تازگی عرضهٔ شورولت SS نیز در ایالات‌متحده بدون معرفی جایگزین خاتمه یافته درحالی‌که در استرالیا هم نسل جدید اوپل اینسیگنیا به‌عنوان نسل پنجم هولدن کومودور به‌صورت وارداتی عرضه شده است. درهرحال با اینکه کومودور با پیشرانه‌های مختلف و در سه نسخهٔ سدان، استیشن و وانت توسط هولدن در استرالیا تولید و عرضه می‌شد، شورولت SS در ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانه ارائه گردید. این پیشرانه که LS3 نام داشته و متعلق به نسل قبلی شورولت کوروت (C6) است، قوی‌ترین موتور هولدن کومودور محسوب می‌شود. این موتور یک واحد ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیرو هم دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده که قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند.؛ بنابراین SS تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت بشمار می‌رفت.

دوج چارجر

دوج برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ مدل چارجر را به‌عنوان یک کوپهٔ بزرگ یا در اصل یک ماسل کار معرفی نمود. سپس با فاصلهٔ کوتاهی، در سال ۱۹۶۸ نسل دوم و در سال ۱۹۷۱ نسل سوم چارجر معرفی شدند که در هر نسل به ابهت و قدرت این ماسل کار افزوده شده بود. در این سه نسل، چارجر با پیشرانه‌های عظیم V8 همی تولید می‌شد که بزرگ‌ترین آن‌ها ۷.۲ لیتر حجم داشت؛ اما از نسل چهارم، دوران افول چارجر آغاز شد زیرا این نسل در سال ۱۹۷۵ به بازار آمد مصادف بود با بحران نفتی دههٔ ۷۰ میلادی. به همین دلیل چارجر در نسل چهارم به یک کوپهٔ معمولی تبدیل شد که هیچ شباهتی به سه نسل قبلی نداشت. تولید این نسل در سال ۱۹۷۸ به پایان رسید و پس‌ازآن برای چند سال خبری از چارجر نبود تا اینکه در سال ۱۹۸۳، نسل جدید این ماشین معرفی شد؛ اما این نسل را می‌توان بدترین نسل چارجر دانست زیرا چارجر در این نسل به یک کوپهٔ ساب‌کامپکت تبدیل شده بود که بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی کرایسلر ساخته شده بود و قوی‌ترین پیشرانهٔ آن‌هم یک نمونهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربو بود. بااین‌حال تولید این نسل هم در سال ۱۹۸۷ پایان یافت و دوباره دوران غیبت چارجر آغاز شد که این بار بسیار طولانی‌تر بود. سرانجام دوج در سال ۲۰۰۵ چارجر را بار دیگر احیا کرده و نمونهٔ جدید آن‌را معرفی نمود؛ اما این نسل برخلاف قبل به یک سدان فول سایز عضلانی تبدیل شده بود. این نسل از چارجر بر اساس پلت‌فرم دیفرانسیل عقب LX کرایسلر مشترک با مرسدس بنز S کلاس W220 و E کلاس W211 ساخته شده بود. از همین پلت‌فرم برای ساخت کرایسلر ۳۰۰ و نسل جدید دوج چلنجر هم استفاده شد. تولید نسل اول چارجر سدان اما در سال ۲۰۱۰ پایان یافت و در سال ۲۰۱۱ نسل کنونی یا دوم آن معرفی شد. این نسل که از همان پلت‌فرم نسل قبلی استفاده می‌کند، برای مدل ۲۰۱۵ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ رونمایی شد و تغییراتی را در دماغهٔ خودرو ایجاد کرده است. چارجر برخلاف شورولت SS با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که ما جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش، مدل SRT آن‌را با موتور ۶.۴ لیتری V8 همی تنفس طبیعی انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

شورولت SS

دوج چارجر

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۴ لیتری V8
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۴۱۵ اسب بخار ۴۸۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۵ نیوتن متر ۶۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه ۴.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳ ثانیه ۱۲.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر/ساعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی) ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم ۱۹۹۵ کیلوگرم
طول ۴.۹۶ متر ۵.۱۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۱ متر ۳.۰۶ متر
حجم صندوق بار ۴۵۵ لیتر ۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۴۷,۶۲۰ دلار ۵۲,۲۴۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9846038]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. (ali(chevy nova

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    هر 2 و دیگر هىچ

    1. (ali(chevy nova

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      دوستان امروز 2 تا مطلب عالى دارم براتون
      اولىش مربوط به فورد گالکسى 1965 هستش
      Comments: The Galaxies were remodeled for 1965, with sharper styling creases and stacked headlights, and sported a redesigned and tougher front suspension. A new heavy duty “nine inch” differential could be ordered as an option. But the real news came in mid season with the introduction of two new engines. The less powerful was the Thunderbird 427 Super High Perforance V8, which was a development of the existing 427. Maximum power was unchanged, but competition durability had been improved by means of a large oil gallery low down on the left-hand side of the block, which gave lubrication. With a single four barrel carb, it produced 410 bhp. With dual four barrels, it produced 425 bhp. The so-called “side oiler” engine in the Galaxies was nevertheless overshadowed by the “cammer.”

      The “cammer” 427 was in 1965, and probably remains till today, the most powerful production engine ever made. Developed with the intention of taking on Chrysler’s Hemis, Ford gave the 427 block new heads with hemispherical combustion chambers. To cap that, they fitted overhead camshafts — one per cylinder bank — which gave the engine its name. With the regular single four barrel carb, the “cammer” put out 616 bhp, but with dual four-barrels, it produced a massive 657 bhp. With this kind of power, the “cammer” 427 was totally unsuitable for street use. This kept sales and therefore production volumes down and NASCAR refused to accept the engine as a regular production option. Nonetheless, Ford gained a lot of publicity in other events which greatly helped their image on the street.

      Production:
      Engines: 289 V8 195 bhp. 289 V8 200 bhp. 352 V8 250 bhp. 390 V8 275 bhp. 390 V8 300 bhp. 390 V8 315 bhp. 427 V8 410 bhp. 427 V8 425 bhp. 427 Cammer V8 (1x4bbl) 616bhp @ 7500rpm. 427 Cammer V8 (2x4bbl) 657 bhp @ 7500rpm, 550 lb-ft.
      Performance: 427/425: 0-60 in 4.8 seconds, 1/4 mile in 14.9 seconds.
      دوستان قوى ترىن موتور این محصول تا 616 اسب بخار قدرت داشته و تو قسمت پرفورمنس بهش اشاره شده

      1. (ali(chevy nova

        ۱۴ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        مطلب دوم مربوط به پونتىاک کاتالىنا 1965 هستش
        Comments: Catalina 2+2 sales increased 44% for 1965 as the model sported a new body riding on a new, slightly longer chassis, with a 121 inch wheelbase. The 2+2 standard engine was now the 421 V8 with a single four barrel carb rated at 338 bhp. Two other 421 engines were available, including a Tri-Power (3×2 bbl) version producing 356 bhp and the 421 HO rated at 376 bhp. Standard features of the 2+2 included heavy-duty springs and shock absorbers, a three-speed transmission with a Hurst shifter, dual exhausts, and a performance axle ratio. There were also special interior and exterior trim treatments, including bucket seats, seat belts, full carpeting, custom pinstriping, and vertical louvers on the front fenders, all standard. A new Turbo Hydramatic automatic transmission replaced the old Hydra-matic and improved performance. Car and Driver tested a Catalina 2+2 and recorded a top speed of over 130 mph and a 0-60 time of just 3.9 seconds.

        Production: 11,519
        Engines: 421 V8 338 bhp @ 4600 rpm, 459 ft-lb @ 2800 rpm. 421 V8 356 bhp @ 4800 rpm, 459 ft-lb @ 3200 rpm. 421 V8 376 bhp @ 5000 rpm, 461 ft-lb @ 3600 rpm.
        Performance: 421/376: 0-60 in 3.9 sec
        دوستان این ماشىن در قوى ترىن مدل خودش که موتور 421 داشته 376 اسب قدرت داشته و شتاب 0-60 رو در زمان 3/9 ثانىه طى مىکرده

        1. (ali(chevy nova

          ۱۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          نظر سنجى هم داریم
          1. شورولت شول 1969 لاىک
          2. دوج کورونت 1969 دىس لاىک

        2. (ali(chevy nova

          ۱۴ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          نظر سنجى بعدى
          1. buick riviera 1971 لاىک
          2. ford thunderbird 1971 دىس لاىک

    2. علي

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (848 ديدگاه)

      چشم بسته به دوج چارجر رای دادم . اصلا قدیمی نمیشه لامصب .
      با تچکر

    3. Peyman

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      دوچ چارجر یه چیز دگه هست

  2. علی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مگه میشه به دوج رای نداد

  3. جلالى

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    خىلى سخته انتخاب

  4. آرش آمریکایی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    با اینکه دوج چارجر ماشین بهتریه
    ولی به شوی ss رای دادم چون خیلی این ماشین و دوس دارم و دلم براش تنگ میشه
    همیشه تو تست و مقالاتی که ازش خوندم
    تست کننده میگه هندلینگش رو دست نداره

    1. آرش آمریکایی

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (639 ديدگاه)

      فورد تاندربرد و بیوک ریورا؟؟؟
      نذار مارس تو این شرایط علی

      1. (ali(chevy nova

        ۱۵ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        ارش جون من از این کار یه هدف دارم که بعدا مىگم

        1. Hemichan

          ۱۵ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (719 ديدگاه)

          این ۴۲۹ همون موتور معروفه ؟ !!!

        2. (ali(chevy nova

          ۱۵ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          Hemichan
          دادا منظور از موتور 429 توى متنهاى هست که گذاشتم؟؟؟؟؟
          چون توى متن از موتور 429 که براى فورد هست چىزى ننوشته و داره در مورد موتور 427 فورد مىگه
          توى متن بعدى هم داره در مورد موتور 421 پونتىاک مىگه

        3. Hemichan

          ۱۵ مهر ۱۳۹۶
          سوابق: (719 ديدگاه)

          429 تاندربرد
          تو نت گشتم تو مشخصاتش نوشته یه موتور 429 هم داشته
          در مورد پونتیاک هم هنوزم که هنوزه تو کف شتابشم
          3.9 !!!

    2. فقط فرانسه فقط بوگاتی

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (218 ديدگاه)

      دوج چارجر ما پشتتیم
      فقط چارجر تو مشخصات فنی که عالیه

  5. الف.ی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1771 ديدگاه)

    انتخاب بین دو آمریکایی همیشه سخت بوده

  6. مهدی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    اتفاقا شرایط سختی نیست. ریویرا به نظرم اگه زیباترین ماشین تاریخ نباشه یکی از زیباترینهاست مخصوصلا مدل ۶۵

  7. SERIAL WINNER

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    مشخصا دوج چارجر انتخاب بهتر و البته گرون تریه.

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۱۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      اگر به جای SS، کرایسلر ۳۰۰ همی تو مقایسه بود، به کدومشون رای میدادی و چرا؟!

      1. SERIAL WINNER

        ۱۴ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        فرشاد جان
        مگه میشه Fast and Furious رو ( علیرغم تمام ضعف هاش از نظر سینمایی و فیلم نامه ) تماشا کنی ولی عاشق Charger نشی ؟؟؟!!

        اگر کرایسلر SRT8 بود ، بازم به دوج رای میدادم.
        قدمت 300 به 20 سال نمیرسه اما چارجر اصالت 55 ساله داره.
        پیشینه ی این چارجری که در این دوئل قرار گرفته ماشین هایی مثل چارجر 1970 و 1974 هستند که با موتور های 7/2 لیتری 8 سیلندرشون غوغا میکردند.

        موتور Hemi که الان Chrysler 300 SRT8 از اسمش استفاده میکنه یه زمان 7 لیتر حجم داشت و در سینـه ی پلی‌موث باراکودا ، دوج چلنجر و همین چارجر می‌تپید.

        شخصیت Charger چیزیه که 300 هرگز نمیتونه داشته باشه. وقتی میخوای بالای50/000 دلار پول بدی این چیزا خیلی برات مهم میشه.

  8. حمیدرضا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2414 ديدگاه)

    به شورلت رای دادم چون فیلم های بررسیشو که داخل یوتیوب میدیدم همه ازش تعریف میکردن البته دوج و این رخ جدیدش واقعا معرکست حتی ابعاد و مصرف سوختش ولی دلم گفت شوی دیگه

  9. محسن

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوج به خاطر ابهت طراحیش !

  10. ahmad m

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    دوج چارجر عشقه، من به چارجر رای میدم

  11. ارش

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    از بچگی عاشق شورلت بودم پس به شورلت رای دادم.

  12. Landscape

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    من که نفهمیدم شورلتss تو دوئل بود یا هولدن کومودورفقط یه جای متن جلب توجه میکرد اینکه هولدن کومودور در نسخه وانت هم تولید میشد دیگه اینقدر از این ایرانخودرو و سایپا به خاطر تولید وانت دمپایی ناراحت نمیشم
    چارجر فقط /فقط دوج

  13. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    نسل قبل هردوشون رو بررسی کردم، چارجر به مراتب ابهت بیشتری داره اما ابعاد SS برای رانندگی در شهر مناسب‌تره. از نظر کیفیت در یه حد هستن، چارجر کمی با کیفیت‌تر. از طرفیم به چهره چارجر میاد که موتور هشت سیلندر روش باشه ولی SS رو وقتی از نزدیک ببینین، متوجه نمیشین موتورش هشت سیلندره، در واقع با توجه به ابهت نسبتا کمش، ذهنتون بیشتر روی ۴ و ۶ سیلندر میره؛ من هر دوشون رو دوست دارم اما چارجر یه چیز دیگست، این نسلشم کابین زیباتری داره نسبت به SS.

  14. parsa

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (167 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چی بگم، هردو عالی ولی چارجر یکی از اساطیر بچگیامه

  15. Hemichan

    ۱۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    Domestic . Not Domesticated

  16. Omid622

    ۱۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    به نظرم بهترین چارجر بهترین سدان تنفس طبیعی دنیاست
    و میشه گفت بهترین ماشین به نسبت قیمتش هم هست آخه ۵۲۰۰۰هزار دلار هم شد پول برای موتور ۸ سیلندر ۴۸۵ اسب بخار اونم تنفس طبیعی و بدون توربو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا