دوج

فروش داج وایپر صفرکیلومتر سه سال پس از خاتمه تولید!

سه سال از زمان خاتمه تولید داج وایپر مشهور می‌گذرد. این خودرو که اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شده بود با کاهش محبوبیت مواجه شد و بنابراین تصمیم بر این شد که وایپر در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شود. البته علیرغم قطع تولید، فروش وایپر ادامه دارد. آمار فروش سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ فیات-کرایسلر نشان می‌دهد داج در این بازه زمانی دو دستگاه وایپر صفرکیلومتر را به فروش رسانده است.

همین فروش دو دستگاهی هم نشان دهنده افت محبوبیت وایپر فقید است. در سال ۲۰۱۹ پنج دستگاه از این خودرو فروخته شده و بنابراین در سال جاری شاهد افت فروش ۶۰ درصدی این خودروی اسپورت هستیم. آخرین وایپر تولیدی در اواسط آگوست ۲۰۱۷ خط تولید کارخانه کانر اونیو را ترک کرد.

پایان تولید وایپر بی‌سروصدا اتفاق افتاد و این برای خودرویی که سال ۱۹۸۹ به عنوان یک بمب جذاب در نمایشگاه دیترویت معرفی شد خوب نبود. وایپر تولیدی از طراحی برجسته نسخه کانسپت استفاده کرد و پیشرانه ۱۰ سیلندر آن زبانزد بود. البته مدل مفهومی از سقف، شیشه و کولر بی‌بهره بود.

وایپر تا سال ۲۰۰۸ که رکود اقتصادی بزرگ رخ داد فروش خوبی را تجربه می‌کرد. فروش این خودرو پیش از تصمیم موقتی داج برای خاتمه تولید در سال ۲۰۱۰ افت کرد اما وایپر در سال ۲۰۱۳ و با تکنولوژی‌های جدید بازگشت هرچند آمار فروش آن هرگز به میزان اولیه نرسید. در آخرین سال تولید وایپر تنها ۵۸۵ دستگاه از این خودرو به فروش رسید درحالی‌که تا پیش از رکود اقتصادی بیش از هزار دستگاه از وایپر در سال به فروش می‌رسید. انتظار بازگشت وایپر را به این زودی‌ها نداریم چراکه خودروسازان روی تولید کراس اوورها و شاسی بلندهای سودده تمرکز کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (195 ديدگاه)

    همیشه دوست داشتم برای چند دقیقه هم شده این ماشین رو برونم، خیلی کاراکتر خاص و متفاوتی داره این ماشین …

    موافقم 93
    مخالفم 4
    1. M.A.S

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (849 ديدگاه)

      واااای رنگ مشکیش
      سواری خشن و خشک
      گیربکس دستی و انجین بزرگ 8400 سی سی 650 اسبی
      شخصیت خشن و هجومی و اگزوزای کناری با صدای مخوف
      واقعا این ماشین مال هر کسی نیست
      ماشینی که رکورد 14 تا پیستو همزمان شکست
      چرا من نباید یه بار ببینمش سوارش شم برونمش
      واقعا این همون مک کویینه

      موافقم 56
      مخالفم 5
      1. nikzad

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (282 ديدگاه)

        من از دور موتورش خوشم میاد. از ۶هزار تا بگذره کم کم عکس یه مار قرمز رنگ پدیدار میشه خیلی حس قدرت میده به ادم.?

        موافقم 50
        مخالفم 2
    2. یانکی

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2351 ديدگاه)

      وایپر چندتا رکورد داره که بعید میدونم دیگه تکرار بشه چه برسه که زده بسه.بزرگترین موتور تولیدی با حجم 8.4.بیشترین گشتاور موتور تنفس طبیعی جهان با 820 نیوتن متر.سریعترین ماشین موتور جلو تنفس طبیعی گیربکس دستی تو رینگ.کاش برای یه پایان زیبا خود داج میرفت برا رینگ.راحت 6.55 رو در میارن.

      موافقم 27
      مخالفم 2
      1. Carbonado Aventador

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        همه ی گفته های شما درست.
        .
        ولی سریعترین ماشین تنفس طبیعی موتور جلو
        F12 tdf
        و 812 super fast
        هستن.
        .
        مدل داغ تر 812 هم امسال معرفی میشه

        موافقم 5
        مخالفم 7
        1. OMID

          ۱۸ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (2171 ديدگاه)

          گیربکس دستی هم ضمیمه حرف هاشون بود پس اونا حساب نیستن

          موافقم 13
          مخالفم 1
  2. Challenger

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (13 ديدگاه)

    حیف

    موافقم 34
    مخالفم 3
  3. زیزیگولو

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    واقعاً حیف شد که این آمریکایی پرقدرت سال 2017 از خط تولید خارج شد …. اون هیولای زیر کاپوتشو نباید از یاد ببریم، یه موتور V10 با 8.4 لیتر

    موافقم 51
    مخالفم 5
    1. MAF

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (344 ديدگاه)

      با این حجم و این نکته که تنفس طبیعی هم هست قبلا که خونده بودم صدی 100 لیتر مصرف داشته!!!
      یه همچین ماشینی (به اینکه خیلی هم ماشین خوبیه کاری ندارم.) با توجه به اینکه دنیا داره به سمت سوختای پاک میره میتونه خیلی خطرناک باشه و باید هم کنار میرفت

      موافقم 16
      مخالفم 60
      1. nikzad

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (282 ديدگاه)

        مطمعنی صدی ۱۰۰لیتر میسوزونه؟یکم عجیبه!

        موافقم 39
        مخالفم 2
      2. امیر

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2958 ديدگاه)

        !!!!!
        این مطلبو دقیقا کجا خوندید!!!!!!
        حتی موتور ۶۳۲ شورولت که حجمی نزدیک به ۱۱لیتر داره ،همچین مصرفی نداره
        مصرف وایپر طبق اعلام اعداد کارخونه حدود ۱۹ لیتر در ۱۰۰کیلومتر میشه که در دنیای واقعی بعید میدونم بیشتر از ۲۵ لیتر بشه
        ۱۰۰ لیتر اخه!!!!
        اینجور‌ ک شما میفرمایید، باید طی رکورد زدن تو پیست نوربرگ رینگ که طولش بالای ۲۰کیلومتره، در بین راه سوخت گیری مجدد داشته باشه?

        موافقم 43
        مخالفم 2
        1. Maserati-MC20

          ۱۷ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (2097 ديدگاه)

          11للیییتررر!!!!

          موافقم 18
          مخالفم 1
      3. زیزیگولو

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        MAF جان هم حرفتو قبول دارم و هم حرفتو قبول ندارم ……. آخه کدوم ماشین تو دنیا پیدا میشه که تو هر 100 کیلومتر 100 لیتر بنزین بسوزونه!!؟؟؟!!!؟؟ این حرف کاملاً غیر منطقیه و شبیه جوک هستش ولی اون قسمت که گفتی دنیا به سمت انرژیای پاک میره رو قبول دارم

        موافقم 30
        مخالفم 4
        1. MAF

          ۱۷ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (344 ديدگاه)

          همین که قبول دارید وایپر باید به نفع حداقل محیط زیست کنار میرفت کافیه ممنون

          موافقم 13
          مخالفم 20
      4. MAF

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (344 ديدگاه)

        دوستان باید معذرت خواهی بکنم بابت اون مورد مصرف سوخت
        مصرف وایپر صدی 23 لیتر برا مدل srt هستش

        موافقم 14
        مخالفم 4
      5. SRT

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (625 ديدگاه)

        صدی صد لیتر؟
        اون اف شونزده هستش داداش

        موافقم 26
        مخالفم 1
  4. Maserati

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2097 ديدگاه)

    مگه رقباش از این بهترن که این فروشش کمه؟

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. علیx76

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      طبق بررسی هایی که خوندم ، این ماشین شدیدا وحشی و ناراحته ، مثل خودروهای مسابقه ای
      روندنش کار هر کسی نیست و اشتباه راننده رو اصلا نادیده نمیگیره
      سواری به شدت سفتی داره که باعث کوفتگی بدن میشه
      بخاطر حجم بالای موتور و مصرف سوخت ، تو خیلی کشور ها امکان عرضه نداره
      این ماشین یه سوپر اسپرت کاملا خالصه ، که قشر کمی طرفدار این تیپ ماشین ها هستن
      برای مثال فروش پورشه 911 turbo s خیلی بیشتر از 911 GT2 RS هست ( GT2 هم مثل وایپر ACR مختص پیست توسعه داده شده )

      موافقم 31
      مخالفم 4
    2. JDM

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (307 ديدگاه)

      به چند دلیل فروشش کم بود
      یکی اینکه کنترل کردنش کار یه راننده حرفه ایه آماتور باشی کار دستت میده
      اپشن ادوات الکتریکی و امنیتی نداره ساده ساده اس حتی دنده اتومات هم نداره
      بدلیل نداشتن مود های رانندگی سواری جالبی نداره
      در نسخه ACR
      قیمتش بالاس و تا حدودی نامعقوله
      ارتفاع به شدت پایین به همین دلیل هرجایی نمیتونی ببریش
      سواریش خیلی خشکه
      کولر نداره
      به دلیل پکیج ACR و وینگ بلند تایم 400 متر ضعیفی داره ولی تو پیست هیولاس
      معمولا کسی بخواد انقد هزینه کنه کوروت میخره

      موافقم 23
      مخالفم 6
      1. امیر

        ۱۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2958 ديدگاه)

        دوست عزیز کولر در نسخه های قدیمی نداره ولی تو نسل جدید هم کولر داره هم مشکل گرم شدن و مشکل سوختن پای سرنشینان موقع پیاده شدن حل شده(بدلیل اینکه اگزوزش از کنار اومده و‌موقع پیاده شدن پای سرنشین دچار سوختگی میشد)

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. JDM

          ۱۷ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (307 ديدگاه)

          داداش خوبم نسخه ACR سال 1999 که اومد کولر داشت ولی نسل های بعدی به واسطه کاهش وزن 18 کیلویی کولر و یسری متعلقات دیگه رو حذف کردن

          موافقم 8
          مخالفم 3
    3. جواد

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (77 ديدگاه)

      بهترین ماشین ساخته شده به دست بشر

      موافقم 25
      مخالفم 12
  5. بهنام

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (491 ديدگاه)

    به این میگن ماشین

    موافقم 18
    مخالفم 4
  6. JDM

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    ((انتظار بازگشت وایپر را به این زودی‌ها نداریم چراکه خودروسازان روی تولید کراس اوورها و شاسی بلندهای سودده تمرکز کرده‌اند))

    این یه تیکه خیلی آزاردهنده بود

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. MC20

      ۲۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2097 ديدگاه)

      یه نفر هست پول دادن بهش کلا همه نظرات رو دیس بزنه

      موافقم 7
      مخالفم 2
  7. محمد

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    درسته فروش بالایی نداشت ولی به نظرم برای پرستیژ برند داج وجودش ضروری بود ولی باید این مساله رو پذیرفت که شرکت ها تو درجه اول دنبال کسب سود هستن نه سلیقه مشتری

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. Ramiin

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (918 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 12
    مخالفم 5
  9. امیر

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2958 ديدگاه)

    هنوزم یه اعجوبس
    موتور جلو
    بدون هیچ سیستم و یا تکنولوژی کمکی برای پیست
    گیربکس دستی
    اما هنوزم در نوع خودش بی رقیبه و رکورد موتور جلو ها دستشه و بیشترین گشتاور در تنفس طبیعی داره

    موافقم 19
    مخالفم 4
  10. Behrouz anzali

    ۱۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (9 ديدگاه)

    یکی از سوپر اسپرتهایی که من عاشقش شدم تو دهه نود و هنوزم عاشقشم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Hadi

    ۱۸ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2197 ديدگاه)

    افعی دوست داشتنی باید دوباره برگرده……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا