دوج

محصولات عضلانی داج با خروجی فراتر از 1000 اسب در راهند!

سال ۲۰۱۵ سالی بود که قوی‌ترین خودروی عضلانی تاریخ توسط داج معرفی و همه را میخکوب کرد. هلکت هم‌اکنون نام بسیار شناخته شده‌ای بوده و نیروگاه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری هِمی اطلاق می‌شود، نیروگاهی که در بطن چلنجر و چارجر سر و صدای بسیار زیادی به راه انداخته است.

از آن زمان تاکنون فیات-کرایسلر از این پیشرانه پرحجم در جیپ گرند چروکی، داج دورانگو و رم ۱۵۰۰ پیکاپ استفاده کرده است. البته گل سرسبد این خانواده داج دیمن است که واقعاً گرد و خاک زیادی به پا کرده است.

تنها ۳۳۰۰ دستگاه از دیمن برای مدل سال ۲۰۱۸ تولید شد که ۳ هزار دستگاه آن برای آمریکا و ۳۰۰ دستگاه برای کانادا بودند. دیمن با سوخت بنزین اکتان ۹۱ قدرت ۸۰۸ اسبی داشته درحالی‌که اگر از سوخت مسابقه‌ای استفاده کنید این قدرت به ۸۴۰ اسب بخار خواهد رسید. این خودرو همچنین اولین خودروی تولیدی بوده که به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های رادیال درگ تولید شده است.

سؤال این است که آینده خودروی عضلانی پرقدرت آمریکا چه خواهد بود؟ قوانین آلایندگی این پیشرانه را به شدت تحت‌فشار قرار داده‌اند و فیات-کرایسلر باید در آینده نزدیک خلاقیت به خرج دهد.

رالف گیلز که در نهمین سری پادکست برمبو رد شرکت کرده بود به‌صورت شفاف اعلام کرد قوای محرکه الکتریکی شده در راه است. در بخش‌هایی از این گفت‌وگو مجری از مدیر طراحی فیات-کرایسلر می‌پرسد که چه زمانی خودرویی تولیدی با قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار را از این شرکت خواهیم دید.

او می‌گوید: “چنین قوای محرکه‌ای شاید ترکیبی از الکتریکی سازی و بنزین باشد. تکنولوژی اینجاست.” اما شاید بپرسید منظور گیلز از تکنولوژی کدام است. اگر به دنیای سوپرکارها نگاه کنید شاهد وجود مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی متنوعی خواهید بود. فیات-کرایسلر می‌خواهد همین فرمول را برای نسل بعدی چلنجر بکار ببرد.

این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۱۹ گیربکس‌های زیادی را از شرکت ZF سفارش داد. چهارمین نسل گیربکس ZF 8HP دارای پیشرانه الکتریکی در داخل خود است. این گیربکس ۸ سرعته که بسته به سیستم الکتریکی خود با کدهای 8HP60 و 8HP80 شناخته می‌شود توانایی پشتیبانی از پیشرانه درون‌سوز با تولید حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری را دارد.

البته باید گفت هلکت ردای قدرت ۷۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۹۵۹ نیوتون متری دارد. اگر این رقم‌ها را به خروجی گیربکس یاد شده اضافه کنیم می‌توانیم بفهمیم که چرا رالف گیلز می‌گوید خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری در راه هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. ali (chevy nova)

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (7383 ديدگاه)

    ماشالاه امریکن کارز که تو این مدت همه جوره طوفان به پا کردن
    اون از جیپ و اینم از دوج

    موافقم 43
    مخالفم 25
    1. Audi s8

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      چارجر ماسل کار بسیار جذابی است

      موافقم 26
      مخالفم 8
    2. زیزیگولو

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      دقیقاً همینطوره

      موافقم 8
      مخالفم 1
    3. Hadi

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      ایولا چلنجر و چارجر 1000 اسبی هیبرید ??
      اگه بشه خیلی عالی میشه هم قدرتش بیشتر میشه هم اینکه موتور الکتریکی داشته باشه دو دف میشه و تو درگ خیلی بهتر میشه و لانچ های بهتری میکنه و مصرفش هم پایین میاد و با به باک مسافت بیشتری میره?
      بشرطی که موتور هلکت رو حفظ کنن…

      موافقم 10
      مخالفم 3
    4. امیرحسین

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (448 ديدگاه)

      پیشرانه هلکت عالیه
      هنسی ازش ۱۵۰۰ تا اسب کشیده بود بیرون

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. AMIR-REZA

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    البته ای کاش داج پلت فرماش هم عوض کنه یا حداقل به روز کنه ………

    موافقم 23
    مخالفم 8
  3. محمد حسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    فیات کرایسلر ؟!
    مگه استلانتیس نشدن ؟

    موافقم 18
    مخالفم 2
  4. Nissan

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (41 ديدگاه)

    اسب برای داج شوکولات شده

    موافقم 19
    مخالفم 6
  5. محمد حسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    یادش بخیر
    سال (فکر میکنم) 2003 یا 2004 تو تاپ گیر ، بخش خبر گفتن که مدیرعامل وقت گروه فولکس گفته یه بوگاتی بسازین که 1000 اسب بخار قدرت داشته باشه. (ویرون)
    بعد مجری ها (که البته من خیلی دوستشون دارم) سه تایی خندیدن و یه جورایی مسخره کردن که آره حتما هم میشه این همه قدرت تو یه ماشین تولید و استفاده کرد.
    حالا تو کمتر از 20 سال به جایی رسیدیم که حتی یه برند رده میانی هم ماشین 1000 اسبی میسازه.
    سرعت تکنولوژی

    موافقم 47
    مخالفم 1
  6. امیر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    امیدوارم این موتورو حذف نکنن چون اسطوره ای هست برا خودش و رقیب نداره
    حداقل همون موتور ۵.۷همی با ترکیب الکتریکی باقی بمونه همیشه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. ?Ali Hossein?

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (495 ديدگاه)

    موتورش همون هلکت SRT؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 6
  8. M.A.S

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (849 ديدگاه)

    من یه فرمول بهتر سراغ دارم
    هلفنت همی 426(حداقل قدرتی که ازش بیرون اومده بود 1000تا بود توی داج سوپرچارجر کانسپت و الان هم روی رضوانی هرکول 1300اسب قدرت داره!!!!!!!)
    چرا حتما برقی چرا از همین چیزایی که هست استفاده نمیکنید تا حداقل زمان برقی شدنشون بگیم اجبار بوده و خاطرات خوش گذشته قاتل برقی های اینده بشه
    (هلفنت 1000اسبی روی داج دیمن در تست های اولیه تونست یک چهارم مایل رو در 9.2 ثانیه طی کرد حالا خودتون نمونه 1200 اسبی رو تصور کنید)
    داج باید یک ساختمان پلتفرم جدید رو بسازه که سیستم شاسی با قدرت تحمل بالاتر برای این سطح از قدرت (797 اسب) و وزن پایینترداشته باشه و استلانتیس هم احتمالا اجازه همچین کاریو نمیده
    وگرنه سخت پیدا میشه ماشینی که بتونه همزمان دوام و پرفورمنس و قیمت مناسب رو بطور یکجا به اندازه داج به مشتری بده

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. محمد حسین

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (489 ديدگاه)

      فرمول شما بخاطر محدودیت های آلایندگی قابل انجام نیست.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  9. مهدی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    باز اگه یه موتور کوچیک برقی بزارن همون 200 تا هم اسب بزنه کافیه چون الان چلنجر دیمن 840 اسب داره به اضافه 200 اسب میشه 1040 اسب همینشم برای یه خودرویی که برای پیست نیست و میشه توی شهر هم باهاش رانندگی کرد عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. Angus_812

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (100 ديدگاه)

      دوست من موتور ۲۰۰ اسبی در حالت عادی و تمام برق ۲۰۰ اسب داره
      با بنزین که ترکیب بشه میشه ۵۰ اسب

      1. حسین

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (420 ديدگاه)

        50 اسب نمیشه که .. برایند دوتا موتور تو دور های مختلف رو اندازه میگیرن موتور درون سوز با برقی تا حدودی برعکس هم هستن . مثلا موتور برقی اول حرکت گشتاور و قدرت بالایی داره و تو دور های بالا افت گشتاور و قدرت داره ولی موتور درون سوز دقیقا برعکس همینه .
        حالا دوج دقیقا تو شتاب اولیه یکم ضعیفه به نسبت اسب بخار تولیدی که میتونه با ی موتور برقی رو اکسل جلو تمام کمبود هارو جبران کنه . هم شتاب بالاتر تو لحظه استارت و هم فرمون پذیری و هندلینگ خیلی بهتر

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. مهدی

          ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1161 ديدگاه)

          من هم دقیقا منظورم همین بود آقا حسین
          منظورم هم قدرتی که موتور برقی اضافه میکنه و هم سود هایی که داره
          مثلا همین چیزی که شما گفتی همین که شتاب رو سریع میکنه منظور من کلی بود و می خواستم بگم که در کل اگه یه موتور برقی هم باشه خیلی خوب میشه البته موتوری نباشه که دیگه همه چیه ماشین بره رو دوش اون

  10. امیرحسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (448 ديدگاه)

    اره از داج همینو هم انتظار میرفت
    دیگه کم کم همه شرکتا دارن به قلمرویی که یه زمانی ففط بوگاتی تواون پادشاهی میکرد و پادشاهش بود وارد میشن و اونو رد میکنند،بوگاتی باید یه قلمرو یا محدوده امن جدید واسه خودش درست کنه که بقیه شرکتا تا حداقل یه دهه بعد نتونن واردش بشن

    موافقم 8
    مخالفم 4
  11. Sina10

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    اگه هلکت رو حفظ کنن ، برقی سازی مشکلی نداره

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. امیرحسین

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (448 ديدگاه)

      نه اخه مشکل اینجاست که مسئله خوده هلکته که مصرف بالایه و اگه هلکت که حفظ کنند نیازی به برقی کردن نیست و خبرش همین چند روز پیش فکر کنم تو پدال بود که قراره به هلکت پایان داده بشه

  12. مهدی موتور

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1233 ديدگاه)

    لعنتی چرا این چارجر قدیمی نمیشه

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. امیرحسین

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (448 ديدگاه)

      دقیقا ولی من بیشتر نظرم رو چلنجره که به نظر من چلنجر بهترین محصول داج هست

  13. T.C.B.K

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    پونیتاک…

    پونیتاک مگه قرار نبود برای سال 2020 محصول خفن بده. منظورم پونتیاک ترانس ام 2020…. با قدرتی فراتر از 1000 اسب…

    چرا جنرال موتورز اینکارو نکرد؟؟؟؟ ????

    تا زمانی که پونتیاک تو صنعت خودرو نباشه حس میکنم صنعت خودرو یه چیزی نداره….

    اما… دوج فراتر از 1000 اسب….. حالا فرض کن دیفرانسیل عقب باشه….. ( که هست )

    چه شود….. ???

    موافقم 7
    مخالفم 10
  14. ارشیا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    من با هیبرید و پلاگین هیبرید مشکل ندارم ولی دلم یه جاروبرقی دوج نمیخواد.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. R@m!n

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    فکر کنم یه قوای محرکه هیبریدی خفیف اضافه می کنن هم مصرف سوخت بیاد پایین هم اصالتش از بین نره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. یانکی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    کاش داج یه برند مستقل میشد و تیراژ تولید محدود میداشت.مثل لوتوس.

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. R@m!n

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (540 ديدگاه)

      فروش محصولات داج تو 2020 :
      داج چلنجر 53000
      داج شارژر 77426
      داج دورانگو 57828
      چرا باید تولید محدود بشه وقتی این همه سود داره ؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
  17. یاس ی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    یعنی چقدر طراحی خوفی داره این چارجر !!!!!!!!!!!!!!!!!! لعنتی انگار میخواد خون بریزه … چلنجر خیلی زیباست ولی این چارجر لعنتی گنگش بالاست.

  18. MAGNIM

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گیربکسZF?چقد عجیب

  19. chlenger

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا نزار این برقی ها جای اینارو بگیرن????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا