سال ۲۰۱۵ سالی بود که قویترین خودروی عضلانی تاریخ توسط داج معرفی و همه را میخکوب کرد. هلکت هماکنون نام بسیار شناخته شدهای بوده و نیروگاه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری هِمی اطلاق میشود، نیروگاهی که در بطن چلنجر و چارجر سر و صدای بسیار زیادی به راه انداخته است.
از آن زمان تاکنون فیات-کرایسلر از این پیشرانه پرحجم در جیپ گرند چروکی، داج دورانگو و رم ۱۵۰۰ پیکاپ استفاده کرده است. البته گل سرسبد این خانواده داج دیمن است که واقعاً گرد و خاک زیادی به پا کرده است.
تنها ۳۳۰۰ دستگاه از دیمن برای مدل سال ۲۰۱۸ تولید شد که ۳ هزار دستگاه آن برای آمریکا و ۳۰۰ دستگاه برای کانادا بودند. دیمن با سوخت بنزین اکتان ۹۱ قدرت ۸۰۸ اسبی داشته درحالیکه اگر از سوخت مسابقهای استفاده کنید این قدرت به ۸۴۰ اسب بخار خواهد رسید. این خودرو همچنین اولین خودروی تولیدی بوده که بهصورت استاندارد با لاستیکهای رادیال درگ تولید شده است.
سؤال این است که آینده خودروی عضلانی پرقدرت آمریکا چه خواهد بود؟ قوانین آلایندگی این پیشرانه را به شدت تحتفشار قرار دادهاند و فیات-کرایسلر باید در آینده نزدیک خلاقیت به خرج دهد.
رالف گیلز که در نهمین سری پادکست برمبو رد شرکت کرده بود بهصورت شفاف اعلام کرد قوای محرکه الکتریکی شده در راه است. در بخشهایی از این گفتوگو مجری از مدیر طراحی فیات-کرایسلر میپرسد که چه زمانی خودرویی تولیدی با قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار را از این شرکت خواهیم دید.
او میگوید: “چنین قوای محرکهای شاید ترکیبی از الکتریکی سازی و بنزین باشد. تکنولوژی اینجاست.” اما شاید بپرسید منظور گیلز از تکنولوژی کدام است. اگر به دنیای سوپرکارها نگاه کنید شاهد وجود مدلهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی متنوعی خواهید بود. فیات-کرایسلر میخواهد همین فرمول را برای نسل بعدی چلنجر بکار ببرد.
این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۱۹ گیربکسهای زیادی را از شرکت ZF سفارش داد. چهارمین نسل گیربکس ZF 8HP دارای پیشرانه الکتریکی در داخل خود است. این گیربکس ۸ سرعته که بسته به سیستم الکتریکی خود با کدهای 8HP60 و 8HP80 شناخته میشود توانایی پشتیبانی از پیشرانه درونسوز با تولید حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری را دارد.
البته باید گفت هلکت ردای قدرت ۷۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۹۵۹ نیوتون متری دارد. اگر این رقمها را به خروجی گیربکس یاد شده اضافه کنیم میتوانیم بفهمیم که چرا رالف گیلز میگوید خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری در راه هستند.
ali (chevy nova)
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ماشالاه امریکن کارز که تو این مدت همه جوره طوفان به پا کردن
اون از جیپ و اینم از دوج
Audi s8
۱۰ اسفند ۱۳۹۹چارجر ماسل کار بسیار جذابی است
زیزیگولو
۱۰ اسفند ۱۳۹۹دقیقاً همینطوره
Hadi
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ایولا چلنجر و چارجر 1000 اسبی هیبرید ??
اگه بشه خیلی عالی میشه هم قدرتش بیشتر میشه هم اینکه موتور الکتریکی داشته باشه دو دف میشه و تو درگ خیلی بهتر میشه و لانچ های بهتری میکنه و مصرفش هم پایین میاد و با به باک مسافت بیشتری میره?
بشرطی که موتور هلکت رو حفظ کنن…
امیرحسین
۱۱ اسفند ۱۳۹۹پیشرانه هلکت عالیه
هنسی ازش ۱۵۰۰ تا اسب کشیده بود بیرون
AMIR-REZA
۱۰ اسفند ۱۳۹۹البته ای کاش داج پلت فرماش هم عوض کنه یا حداقل به روز کنه ………
محمد حسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹فیات کرایسلر ؟!
مگه استلانتیس نشدن ؟
Nissan
۱۰ اسفند ۱۳۹۹اسب برای داج شوکولات شده
محمد حسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹یادش بخیر
سال (فکر میکنم) 2003 یا 2004 تو تاپ گیر ، بخش خبر گفتن که مدیرعامل وقت گروه فولکس گفته یه بوگاتی بسازین که 1000 اسب بخار قدرت داشته باشه. (ویرون)
بعد مجری ها (که البته من خیلی دوستشون دارم) سه تایی خندیدن و یه جورایی مسخره کردن که آره حتما هم میشه این همه قدرت تو یه ماشین تولید و استفاده کرد.
حالا تو کمتر از 20 سال به جایی رسیدیم که حتی یه برند رده میانی هم ماشین 1000 اسبی میسازه.
سرعت تکنولوژی
امیر
۱۰ اسفند ۱۳۹۹امیدوارم این موتورو حذف نکنن چون اسطوره ای هست برا خودش و رقیب نداره
حداقل همون موتور ۵.۷همی با ترکیب الکتریکی باقی بمونه همیشه
?Ali Hossein?
۱۰ اسفند ۱۳۹۹موتورش همون هلکت SRT؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
M.A.S
۱۰ اسفند ۱۳۹۹من یه فرمول بهتر سراغ دارم
هلفنت همی 426(حداقل قدرتی که ازش بیرون اومده بود 1000تا بود توی داج سوپرچارجر کانسپت و الان هم روی رضوانی هرکول 1300اسب قدرت داره!!!!!!!)
چرا حتما برقی چرا از همین چیزایی که هست استفاده نمیکنید تا حداقل زمان برقی شدنشون بگیم اجبار بوده و خاطرات خوش گذشته قاتل برقی های اینده بشه
(هلفنت 1000اسبی روی داج دیمن در تست های اولیه تونست یک چهارم مایل رو در 9.2 ثانیه طی کرد حالا خودتون نمونه 1200 اسبی رو تصور کنید)
داج باید یک ساختمان پلتفرم جدید رو بسازه که سیستم شاسی با قدرت تحمل بالاتر برای این سطح از قدرت (797 اسب) و وزن پایینترداشته باشه و استلانتیس هم احتمالا اجازه همچین کاریو نمیده
وگرنه سخت پیدا میشه ماشینی که بتونه همزمان دوام و پرفورمنس و قیمت مناسب رو بطور یکجا به اندازه داج به مشتری بده
محمد حسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹فرمول شما بخاطر محدودیت های آلایندگی قابل انجام نیست.
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۹باز اگه یه موتور کوچیک برقی بزارن همون 200 تا هم اسب بزنه کافیه چون الان چلنجر دیمن 840 اسب داره به اضافه 200 اسب میشه 1040 اسب همینشم برای یه خودرویی که برای پیست نیست و میشه توی شهر هم باهاش رانندگی کرد عالیه
Angus_812
۱۰ اسفند ۱۳۹۹دوست من موتور ۲۰۰ اسبی در حالت عادی و تمام برق ۲۰۰ اسب داره
با بنزین که ترکیب بشه میشه ۵۰ اسب
حسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹50 اسب نمیشه که .. برایند دوتا موتور تو دور های مختلف رو اندازه میگیرن موتور درون سوز با برقی تا حدودی برعکس هم هستن . مثلا موتور برقی اول حرکت گشتاور و قدرت بالایی داره و تو دور های بالا افت گشتاور و قدرت داره ولی موتور درون سوز دقیقا برعکس همینه .
حالا دوج دقیقا تو شتاب اولیه یکم ضعیفه به نسبت اسب بخار تولیدی که میتونه با ی موتور برقی رو اکسل جلو تمام کمبود هارو جبران کنه . هم شتاب بالاتر تو لحظه استارت و هم فرمون پذیری و هندلینگ خیلی بهتر
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۹من هم دقیقا منظورم همین بود آقا حسین
منظورم هم قدرتی که موتور برقی اضافه میکنه و هم سود هایی که داره
مثلا همین چیزی که شما گفتی همین که شتاب رو سریع میکنه منظور من کلی بود و می خواستم بگم که در کل اگه یه موتور برقی هم باشه خیلی خوب میشه البته موتوری نباشه که دیگه همه چیه ماشین بره رو دوش اون
امیرحسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹اره از داج همینو هم انتظار میرفت
دیگه کم کم همه شرکتا دارن به قلمرویی که یه زمانی ففط بوگاتی تواون پادشاهی میکرد و پادشاهش بود وارد میشن و اونو رد میکنند،بوگاتی باید یه قلمرو یا محدوده امن جدید واسه خودش درست کنه که بقیه شرکتا تا حداقل یه دهه بعد نتونن واردش بشن
Sina10
۱۰ اسفند ۱۳۹۹اگه هلکت رو حفظ کنن ، برقی سازی مشکلی نداره
امیرحسین
۱۰ اسفند ۱۳۹۹نه اخه مشکل اینجاست که مسئله خوده هلکته که مصرف بالایه و اگه هلکت که حفظ کنند نیازی به برقی کردن نیست و خبرش همین چند روز پیش فکر کنم تو پدال بود که قراره به هلکت پایان داده بشه
مهدی موتور
۱۰ اسفند ۱۳۹۹لعنتی چرا این چارجر قدیمی نمیشه
امیرحسین
۱۱ اسفند ۱۳۹۹دقیقا ولی من بیشتر نظرم رو چلنجره که به نظر من چلنجر بهترین محصول داج هست
T.C.B.K
۱۰ اسفند ۱۳۹۹پونیتاک…
پونیتاک مگه قرار نبود برای سال 2020 محصول خفن بده. منظورم پونتیاک ترانس ام 2020…. با قدرتی فراتر از 1000 اسب…
چرا جنرال موتورز اینکارو نکرد؟؟؟؟ ????
تا زمانی که پونتیاک تو صنعت خودرو نباشه حس میکنم صنعت خودرو یه چیزی نداره….
اما… دوج فراتر از 1000 اسب….. حالا فرض کن دیفرانسیل عقب باشه….. ( که هست )
چه شود….. ???
ارشیا
۱۰ اسفند ۱۳۹۹من با هیبرید و پلاگین هیبرید مشکل ندارم ولی دلم یه جاروبرقی دوج نمیخواد.
R@m!n
۱۰ اسفند ۱۳۹۹فکر کنم یه قوای محرکه هیبریدی خفیف اضافه می کنن هم مصرف سوخت بیاد پایین هم اصالتش از بین نره
یانکی
۱۰ اسفند ۱۳۹۹کاش داج یه برند مستقل میشد و تیراژ تولید محدود میداشت.مثل لوتوس.
R@m!n
۱۰ اسفند ۱۳۹۹فروش محصولات داج تو 2020 :
داج چلنجر 53000
داج شارژر 77426
داج دورانگو 57828
چرا باید تولید محدود بشه وقتی این همه سود داره ؟
یاس ی
۱۱ اسفند ۱۳۹۹یعنی چقدر طراحی خوفی داره این چارجر !!!!!!!!!!!!!!!!!! لعنتی انگار میخواد خون بریزه … چلنجر خیلی زیباست ولی این چارجر لعنتی گنگش بالاست.
MAGNIM
۱۳ اسفند ۱۳۹۹گیربکسZF?چقد عجیب
chlenger
۱۴ اسفند ۱۳۹۹خدایا نزار این برقی ها جای اینارو بگیرن????