چهار سال از زمانی که دوج کانسپت رم ربل TRX را رونمایی کرد میگذرد و حالا سرانجام نسخهٔ تولیدی این هیولای آفرود رسماً معرفی شده است. شاید مهمترین ویژگی رم TRX قوای محرکهٔ آن باشد چراکه در سینهٔ این پیکاپ نیرومند قلب آتشین ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هلکت قرار گرفته که در اینجا ۷۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال این نیروی عظیم هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارتقاءیافته صورت میگیرد که قدرت را به سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر آفرود تحویل میدهد.
این ترکیب پرفورمنس چشمگیری را برای پیکاپ عظیمالجثهٔ رم به ارمغان آوردهاند بهگونهای که TRX ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۲.۹ ثانیه طی میکند تا سرانجام به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. بدین ترتیب، رم TRX پرشتابترین، سریعترین و قویترین پیکاپ تولید انبوه دنیا محسوب میشود.
اما پیشرانه تنها بخشی از داستان رم TRX است زیرا این ماشین بهعنوان یک هیولای آفرود، ارتقاءهای دیگری را هم تجربه کرده است. مشخصترین این ارتقاءها تجهیز خودرو به رینگهای ۱۸ اینچی است با لاستیکهای ۳۵ اینچی گودیر تریتوری آلترین است که مخصوص TRX طراحی شدهاند. همچنین برای اینکه این تایرهای بزرگ در زیر پیکاپ جای گیرند، گلگیرها عریضتر شده و بچه گلگیرها بزرگتر شدهاند. با این تغییرات، عرض کلی این رم آفرودی ۲۰۳ میلیمتر از دیگر نسخههای رم ۱۵۰۰ بیشتر شده است.
علاوه بر این، رم TRX به جلوپنجرهٔ منحصربهفردی هم مجهز شده که نوشتهٔ بزرگ RAM در میانهٔ آن جای گرفته و با چراغهای باریک LED احاطه شده است. در لبهٔ بیرونی این چراغها هم کانالهای هوای کاربردی تعبیه شده است. سپر جلوی وظیفه سنگین فولادی با صفحه محافظ و کاپوت سبکوزن آلومینیومی با یک دریچهٔ هوا و چراغهای LED یکپارچه درون آن نیز از دیگر ویژگیهای ظاهری منحصربهفرد این رم پرفورمنس بالا هستند.
استایل منحصربهفرد رم TRX با چراغهای LED، سپر فولادی با بُرشهایی برای خروج سر اگزوزهای بزرگ با قطر ۱۲۷ میلیمتر، قلاب بکسل بزرگ، نوشتهٔ بزرگ RAM روی درب قسمت بار و چراغهای کوچکی بین درب بار و سپر، به قسمت عقبی آنهم کشیده شده است؛ اما اگر اینها کافی نباشند، رم مجموعهای از لوازم جانبی شامل ریلهای روی سقف، پله رکابهای برقی، نگهدارندهٔ چرخ زاپاس در قسمت بار و طرح گرافیکی در طرفین بدنه و روی کاپوت را هم ارائه میکند.
هرچند نمای بیرونی رم TRX بسیار خشن و زمخت به نظر میرسد اما در داخل از کابین راحت و لوکسی بهره میبرد. برای داخل این مدل سه تریم مختلف ارائه شده که تریم پایهٔ آن بر اساس مدل رم ربل شکل گرفته و شامل پارچهٔ پریمیوم و تریم وینیلی به همراه سطوح مشکی و قرمز تیره میشود؛ اما کسانی که تجهیزات بیشتری میخواهند میتوانند سطح تجهیزات TR1 یا TR2 را انتخاب کنند که کابینی بر اساس رم لیمیتد را ارائه میکنند. این تریمها بسیار لوکستر بوده و ویژگیهایی مثل صندلیهای جلوی چرمی با تریم جیر سوراخدار و گرمکن و تهویه، دوخت متضاد گریستون و تزئینات فلزی گرافیتی را شامل میشود. در سطح تجهیزات TR2 دوخت قرمزرنگ و تریم فیبر کربنی هم به کابین اضافه میشود.
در همین حال، صندلیهای جلو خاص TRX بوده و حمایت آنها از بدن بهبود یافته و روی پشتی آنها دوخت TRX کار شده است. غربیلک فرمان جدید D شکل با پدالهای تعویض دندهٔ آلومینیومی و تریم فیبر کربنی قابل سفارش هم یکی دیگر از تغییرات داخلی رم TRX است. یکی از بزرگترین تغییرات داخلی این پیکاپ قدرتمند اما کنسول مرکزی کاملاً جدید است که در آن شیفتر دوار نسخههای معمولی رم با یک دستهدندهٔ سنتی جایگزین شده است. علاوه بر شیفتر جدید، این کنسول از نگهدارندههای لیوان، شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند و تزئینات فلزی هم برخوردار است.
همچنین بجای شیفتر دوار قبلی حالا دسته سوئیچ جدیدی روی داشبورد تعبیه شده که یکی از قسمتهای آن انتخابگر حالات رانندگی است که دسترسی آسان به حالتهای رانندگی مختلف شامل معمولی، خیس/برف، آفرود و باجا را فراهم میکند. در اینجا همچنین انتخابگر سیستم چهارچرخ محرک و همینطور دکمهٔ لانچ کنترل هم وجود دارد. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای قابلتوجه کابین رم TRX هم میتوان به نمایشگر سربالای کاملاً جدید، نمایشگر ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک پلاک مشخصات اختصاصی روی درب کنسول مرکزی اشاره کرد که روی این پلاک شماره وین، نوع پیشرانه و سوپرشارژر و همینطور میزان بوست و قدرت موتور ذکر شده است.
ازآنجاییکه رم TRX برای ارائهٔ پرفورمنس بینقص و چشمگیر در سختترین محیطها طراحی شده است، دوج آنرا به یک سیستم ورود هوای دو مسیری مجهز کرده که هوا را به یک جعبه هوای ۲۹ لیتری منتقل میکند تا هوای ورودی به موتور از خاک، ماسه، آشغال و آب فیلتر شود. همچنین برای اطمینان از حفظ کارایی موتور در ماجراجوییهای آفرودی، این پیکاپ به دو فیلتر هوای وظیفه سنگین مجهز شده که مجموعاً ۱۲۸۰ سانتیمتر مربع مساحت دارند. به گفتهٔ رم، این فیلترها از نزدیکترین رقیب خود چهار برابر بیشتر گردوخاک را فیلتر میکنند.
اما اینها تنها ویژگیهای متمرکز بر آفرود رم TRX نیستند زیرا این پیکاپ روی فریم تقویتشدهای قرار گرفته که در آن از فولاد با استحکام بالا استفاده شده است. علاوه بر این، ارتفاع خودرو از سطح زمین ۵۱ میلیمتر افزایش یافته و به ۳۰۰ میلیمتر رسیده است. سیستم تعلیق عقب این رم آفرودی هم جدید بوده و به کمکفنرهای تطبیقی و طراحی پنج اتصالی پیچشی مجهز شده است. به لطف این تعلیق جدید، اکسل دانا ۶۰ عقب میتواند تا ۳۳ سانتیمتر جابجا شود که ۴۰ درصد بیشتر از دیگر مدلهای رم ۱۵۰۰ است. به گفتهٔ رم، فنرهای عقب TRX بزرگترین نمونه در بین همهٔ خودروهای تولیدی غیرتجاری محسوب میشود و امکان حداکثر ظرفیت بارگیری ۶۰۰ کیلوگرم و یدک کشی ۳.۷ تن را فراهم میکند.
رم TRX همچنین به گیربکس کمکی فعال بورگوارنر تماموقت هم مجهز شده که عبور از هرگونه مانع آفرودی یا در هر وضعیت آب و هوایی را امکانپذیر میسازد. در همین حال، زوایای حمله، شکست و فرار این پیکاپ هم به ترتیب ۳۰.۲ درجه، ۲۳.۵ درجه و ۲۱.۹ درجه اعلام شده است. رم همچنین برای TRX یک سیستم تشخیص پرش را نیز طراحی کرده که با استفاده از سنسورهای ارتفاع و چرخها و همینطور شتاب سنج، مواقعی که پیکاپ از زمین جدا شده را تشخیص میدهد و ظرف چند میلیثانیه سرعت پیشرانه و گشتاور، انتخاب دنده، تقسیم گشتاور گیربکس کمکی، نرخ نوسان کمکفنرها و دیگر قطعات قوای محرکه و سیستم تعلیق را تنظیم میکند تا هنگام فورد پرفورمنس بهینهای ارائه گردد. دوج رم TRX اواخر سال جاری با قیمت پایهٔ ۶۹,۹۹۵ دلار به بازار عرضه خواهد شد.
آرمان
۲۸ مرداد ۱۳۹۹عجب چیزیه ولی من خودم به شخصه اس یو وی هارو برای افرود بهتر می دونم تا پیکاپ ها!!
ali (chevy nova)
۲۸ مرداد ۱۳۹۹دوج بار دیگه نشون داد که قدرت و گشتاور رو همچنان میشه با قیمتی ارزون در اختیار همه گذاشت.
این رم هیولا با 700 اسب قدرت ناب حتی میتونه با کوپه های اسپرت کل کل کنه و تو افرود هم رقیب شایسته فورد رپتور باشه.
بازم خبرهای خوب تو راه هست برای رفقای امریکن باز
M.A.S
۲۸ مرداد ۱۳۹۹فورد رپتور 450 اسبی تو درگ و رول ریس حتی نمیتونه نزدیک این هیولا بشه
با توجه به سابقه دوج رم تو تولید پیکاپ های افرود شاید بشه گفت که نمیتونه حتی تو افرود هم بهش نزدیک بشه
ولی فک کنم دوباره داریم یه تایم محافظه کارانه تو درگ یک چهارم مایل میبینیم مث چلنجر و چارجر که تایم 11.5 اعلام شد ولی 10.6 هم زدن اینم فک کنم بتونه 11 و خورده ای بزنه مثلا 11.7 یا 11.8
M.A.S
۲۸ مرداد ۱۳۹۹دوست عزیز مقایسه ماشینایی مث رانگلر و فورد برانکو با امثال این کمی درست نیست چون توی این ماشینا علاوه بر توانایی افرود به راحتی و توی این مدل انگار به توانایی درگ هم خیلی توجه شده
یعنی یه جورایی شاید اونا از پیکاپای افرود توانا تر تو افرود باشن ولی چیزایی مث
راحتی و امکانات توشون قربانی توانایی شده
و فورد رپتور رو هم باید دید توی تست ها جلوی این چیکار میکنه
و فک میکنم توانا ترین پیکاپ دنیا داج رم پاور واگن 2500 هست هم مقاله ها تاییدش میکنن همم اینکه شما اگر تستای افرودی ماشینای مختلف رو پشت صحنشو ببینین یا بخونین میبینین که یه پاور واگن هم برای مشکلای احتمالی اونجا هست
ساسان
۲۸ مرداد ۱۳۹۹دوست عزیز شما متوجه منظور من نشدید من رپتور رو با رانگلر و برانکو مقایسه نکردم فقط گفتم که رپتور نه تنها کاری که تخصص رانگلر و برانکو هست رو به راحتی انجام میده بلکه صحرانوردی وباجا هم تخصصش هست وتا الان تنها خودرو کارخانه ای موجود که تونسته مسابقات سنگین باجا رو که هر خودرویی رو مستهلک و خرد میکنه با موفقیت به پایان برسونه. دوج پیکاپ های خوبی میسازه اما فاصله زیادی با فورد داره حتی دوم هم نیست. در مورد پیکاپ های وظیفه سنگین یا هوی دیوتی هم پاور واگن در برابر فورد بازم حرفی برای گفتن نداره و موتورهای پاوراستروک فورد هم بسیار با دوام هستن هم همیشه در تغییر نسلی که میدن در بین هم رده های خود که پیکاپ های دوج وجنرال موتورز هستن بیشترین قدرت و گشتاور رو دارن و به تبع اون بیشترین کشش و حمل بار رو در کلاس خود دارن به خاطر همین برتری هاست که فورد نزدیک نیم قرن پرفروش ترین پیکاپ ساز تو آمریکاست. مردم آمریکا عاشق چشم و آبروی فورد که نیستن به خاطر کیفیت و برتریش پیکاپ هاش رو میخرن.
Mf1
۲۸ مرداد ۱۳۹۹اگه برنامه تاپ گر دیده باشی کلارسون با فورد رپتور که داشت میتونست هرجا دلش بخواد بره ولی هموند و جیمز می با رنجرور وپورشه ماکان نمیتونستن جاهایی که رپتور بره اون دوتاهم برن ودر آخر برنامه سه نفر قبول کردن رپتور یکی از بهترین پیکاپ ها افرود هستش
امین
۲۸ مرداد ۱۳۹۹اکسل پورتال رو میگم
OMID
۲۸ مرداد ۱۳۹۹این اکسل پورتال نداره
فکر میکنم منظور شما اکسل سولید باشه که جی کلاس نداره
امین
۲۸ مرداد ۱۳۹۹کی بود میگفت این اکسل هایی که خم میشن توی ناهمواری ها بد هست؟! و نقطه ضعفی برا gکلاس میدونست اونو؟!
الان برا این نقطه ضعفه؟! !
ساسان
۲۸ مرداد ۱۳۹۹دوست عزیز منظور از محور پرتال نسل قبل جی 500 چهار در چهار بود که تقریبا با زاویه 90 درجه به چرخ متصل میشد و دقیقا به خاطر نقطه ضعفی که داشت بنز در مدل جدید از همین نوع محورهای پرتالی که با زاویه ملایم به چرخ ها وصل میشن استفاده کرده و محور پرتال قبلی که با زاویه تند و تقریبا 90 درجه وصل میشد رو کنار گذاشته. اگه عکسهای دو نسل جی 500 چهار در چهار رو نگاه کنید متوجه میشید که بنز محور پرتال قبلی رو به خاطر ضعفهایی که داشت کنار گذاشته. و از محورهای پرتال رایج با زاویه ملایم استفاده کرده نه محورهای پرتال نسل قبلی با زاویه تند نزدیک به 90 درجه
محمد
۲۸ مرداد ۱۳۹۹واقعا که داج فقط کارش بازی کردن با روح و روانه عاشقان ماشینه
ali (chevy nova)
۲۸ مرداد ۱۳۹۹دوج عادتش دلبری و بازی با روح و روانه و اگه غیر این بود چلنجرش بعد 13 سال با کمترین تغییر اینقدر پرفروش و محبوب نمیشد.
علیx76
۲۸ مرداد ۱۳۹۹” خون به پا خواهد شد ”
با این حرکت کرایسلر ، باید منتظر جواب فورد و جنرال موتورز باشیم
من که دلم رفت :))
هرچند برای افرود ، موتور فابریک ۶.۲ لیتریش کافی بود
ولی اینجا دیگه بحث کَل خوابوندنه
ali (chevy nova)
۲۸ مرداد ۱۳۹۹وقتی خبر موفقیتهای پی در پی خودروسازی امریکا بخصوص در بخش پیکاپ میخونم یاد بنز x کلاس میوفتم که پلتفرمش رو نیسان داد و بنز فقط یه بدنه طراحی کرد و کلی تو بوق و کرنا کرد ولی بعد 2 سال به حدی فروشش فاجعه بار بود که از رده خارج شد.
Sina
۲۸ مرداد ۱۳۹۹خب این چه ارتباطی داره؟؟
ولی انصافا این دیگه آخر پیکاپه.
واقعا زیبا و قدرتمنده ، یکی از بهترین ماشین ها
آرین
۲۸ مرداد ۱۳۹۹عجب چیزیه
ارشیاsvj
۲۸ مرداد ۱۳۹۹عجب دایناسوری شده.
Ali Keyhani
۲۸ مرداد ۱۳۹۹400 متر 12/9 ثانیه!!!!
ارش
۲۸ آذر ۱۴۰۱درود دوستان منم دنبال خرید تویوتا تندرا بودم ولی فکر کنم تی ار ایکس رو نمی تونم ندید بگیرم
AMANTE
۲۸ مرداد ۱۳۹۹از وقتی عکس ها و اطلاعات اش بیرون اومد بدجور عاشق اش شدم و به شدت منتظرم ببینم فورد چه جوابی برای دوج داره. شورلت هم وارد این رقابت بشه واقعا معرکه میشه ولی فکر نکنم اینکار رو انجام بده.
یک لحضه فکر کنید این ماشین برسه دست هنسی و هزار اسبی اش کنه و یا حتی شیش چرخ اش کنه، واقعا دایناسور میشه.
بی ریا
۲۸ مرداد ۱۳۹۹آفرودسازی با کیفیت و قدرت فوق العاده و قیمت مناسب از مهمترین ویژگی های برندهای آمریکاییه حالا چه پیکاپ آفرود باشه چه اس یووی آفرود فرقی نمیکنه آمریکا توی آفرود اولینه
مثل بقیه نیست که سریع یه ویدئو نمایشی فیک درست میکنن و راننده قویتر رو میشونن پشت ماشین قویتر و دادمیزنن که آهای دنیا ما بردیم و ما بهترینیم ما از نژاد برتر هستیم و کلا ما تو دنیا بهترین ماشینو میسازیم
زیزیگولو
۲۸ مرداد ۱۳۹۹آیرودینامیکش نسبت به نسلای قبلش بهبود پیدا کرده و فضای داخل کابینشم فوقالعاده به نظر میرسه
SF90 STRADALE
۲۸ مرداد ۱۳۹۹مُشت اول رو RAM به فورد زد
حالا جوابی که فورد میخواد بده چیه ؟؟؟؟
آیا F_150 رپتور جدید حریف این هیولا میشه ؟؟؟؟
باید منتظر باشیم ….
ساسان
۲۸ مرداد ۱۳۹۹البته هنوز این پیکاپ در حد فورد رپتور فعلی نیست چه رسد به مدل جدید حتی میشه از کلیپ تبلیغاتی هم اینو فهمید که توانایی انجام کارهایی که رپتور انجام میده رو نداره. موتور قدرتمند به تنهایی کافی نیست خودروهای با موتور خیلی قویتر از جیپ رانگلر روبیکان و فورد برانکو وجود دارن اما هرگز نمیتونن مثل اونها آفرودی عمل کنن. این پیکاپ خوبیه اما نمیتونه کارایی که رپتور انجام میده رو انجام بده. تو کلیپی که کمپانی دوج منتشر کرده هم معلومه اما وقتی بیشتر معلوم میشه که با کلیپ های چند سال قبل که فورد از رپتور منتشر کرد و سایر کلیپ های رپتور در یوتیوب مقایسه کنید. رپتور واقعا در بین تمام آفرودرهای دنیا یکه تازی میکنه هم صخره نورد خوبیه مثل رانگلر روبیکان و برانکو هم صحرانورد و باجا کار حرفه ای. در واقع تنها خودرو کارخانه ای هست که تا حالا تونسته مسابقات سنگین باجا رو با موفقیت به پایان برسونه.
Elmiraj
۲۸ مرداد ۱۳۹۹انتظارشو داشتم کرایسلر انتقام رانگلر را اینگونه از فورد بگیره…
رسماً زیباترین ، پیشرفته ترین ، سریعترین ، خشن ترین و لوکس ترین پیکاپ جهانو خلق کردن .
.
سه روز قبل رپتور ۲۰۲۱ هنگام آزمایش زیر کاور دیده شد ، در آینده شاهد یک رقابت زیبا خواهیم بود…
Mf1
۲۸ مرداد ۱۳۹۹طراحیش به TRX 2017 نمیرسه ولی همون ظاهر قلدر و وحشی رو داره. تنها خود آمریکای ها میتونن با این دایناسور رقابت کنن وشاید ژاپنی ها
Farzad
۲۸ مرداد ۱۳۹۹خودم ریختم ، برگام موند …
رقابت بین سلاطین پیکاب سازی وارد مرحله ی جدیدی میشه .
chiron sport
۲۸ مرداد ۱۳۹۹خدایا گناه ما چیه که تو ایرانیم ۱۵۱ صد میلیون
OMID
۲۸ مرداد ۱۳۹۹تنها پیکاپی که تا اینجا به رپتور ترجیح میدم همینه
امیدوارم فورد هم موتور ماستنگ و بزاره روی رپتور جدید ( بعیده )
چقد عالیه طراحیش
AMG///
۲۸ مرداد ۱۳۹۹تیرکس ماشین ها
رامین
۲۸ مرداد ۱۳۹۹چه خبره فقط اون عکسش که تو آب رفته
Farzad
۲۸ مرداد ۱۳۹۹شبیه یه کروکودیل که داره به سمت شکار میره☠
رامین
۲۸ مرداد ۱۳۹۹خیلی خفنه ??
Hemichan
۲۸ مرداد ۱۳۹۹قوچ وحشی با قلب ساحره
Mopar or No Car
ابعاد ماشین :
۵۹۲×۲۲۴×۲۰۶ سانتیمتر
امیررضا
۲۹ مرداد ۱۳۹۹در دورانی که شورولت و فورد دارن هیبرید و برقی میزنن تو دوج باش و تو هر ماشینی که ساختی یه هشت سیلندر سوپرشارژ بزار مردم حال کنن. ?
امیر
۲۹ مرداد ۱۳۹۹دوج رو هر کلاسی دست میزاره، قوی ترینشو میسازه
وایپر
رم
دیمن
چارجر
دورانگو
بابا بسه دیگه….
Hadi
۱ شهریور ۱۳۹۹لعنتی ته ابهته…
MACK TRUCK
۲۰ آذر ۱۳۹۹دو تا لندکروز سری هفتاد اینو حریف نمیشن
محمدامین
۲۴ اسفند ۱۳۹۹من فقط عاشق آینه بغلش شدم.?یک متره.
کنسولش هم که زمین فوتبال.?
تو کشور قطر از اینا هست.قطر فقط ماشینای غولپیکر رو میاره.