مدلهای تک و منحصر به فرد در دنیای خودروی امروز بسیار نادر هستند. هر کدام از خودروسازان بیشتر به دنبال روشهای جدید برای به اشتراک گذاشتن قطعات در خط تولیدش است. ترکیببندی رنگ بیشتر مدلها نیز به طیفهایی از نقرهای همراه با بژ یا خاکستری در داخل کابین محدود شده است. در این میان، داج وایپر که به صورت محدود در کارخانه مونتاژ دیترویت در میشیگان ساخته میشود، به نوعی «معجزه» محسوب میشود. یکی از عناصر متمایز این خودرو، موتور ۶۴۵ اسببخاری پوشراد V-10 است؛ موتوری که از همه لحاظ برجسته و منحصر به فرد است. تصور کنید که رویکرد «مارچیونه» برای ادغام فیات-کرایسلر و جنرالموتورز به سرانجام برسد. در این حالت، عدمقابلیت وایپر در اشتراکگذاری قطعات، احتمالاً باعث خواهد شد تا کار رقیب کوروت برای ادامه حضور در صحنه بسیار سخت شود.
ولی در حال حاضر، وایپر هنوز به کار خود ادامه میدهد و نمونهای که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، دارای کابین سفارشی و طراحی رنگآمیزی توسط شخصی به نام اسنیکی پیت (Sneaky Pete) است؛ عنوانی که حداقل بر روی نشان داشبورد دیده میشود. آقای «پیت» یک رنگ نقرهای زیبا و چند بعدی در کنار یک طرح قرمز برای داخل کابین این مدل GTC انتخاب کرده است. ولی عنوان این مدل با توجه موقعیتش در سلسله مراتب وایپر، به نظر اندکی گیجکننده است. GTC در بالای وایپر SRT و GT و همینطور، پایینتر از مدل GTS قرار میگیرد. این در حالی است که در هر دو مدل GTC و GT، نشانهای “GT” در گلگیرهای جلو دیده میشوند. برای پیچیدگی بیشتر در این مدل، «اسنیکی پیت» یک پکیج طراحی داخلی GTS به ارزش ۸۵۰۰ دلار اضافه کرده است که یک کابین کاملاً چرمی را به همراه دارد. ولی آیا این پکیج باعث میشود که یک وایپر GTS داشته باشیم؟ پاسخ منفی است: در واقع خیر. پکیج «گروه حمله به زمان ۲.۰» یا TA 2.0 به ارزش ۸۷۰۰ دلار نیز برای این خودرو استفاده شده است. ولی باز هم آن چیزی نیست که دقیقاً از عنوان TA 2.0 انتظار دارید؛ چرا که TA های اصلی بر اساس مدل پایه SRT ساخته میشوند و با صندلیهای پارچهای و داشبورد پلاستیکی همراه هستند. گروههای TA، هم در نسخه ۱.۰ و هم در نسخه ۲.۰، شامل بیشتر تجهیزات عملکردی (و نه تمام آنها) میشوند؛ از جمله سیستم تعلیق، باله/ اسپویلر، اسپلیترها و ترمزها. دو نمونه از مهمترین چیزهایی که در این میان جا افتاده، یکی کاپوت ویژه SRT ( با شش هواکش در مقابل دو هواکش موجود در کاپوت GTS) و دیگری مهاربندی X-brace فیبر کربنی که میتواند نسبت حالت استاندارد، ۱/۳ کیلوگرم در وزن صرفهجویی کند. با این وجود، از هر دوی این امکانات به ترتیب با هزینههای ۵۰۰ و ۲۸۰۰ دلار در خودروی تست استفاده شده است. تعجبی ندارد که نمونه «پیت» را بهترین TA 2.0 کنونی بدانیم. «اسنیکی پیت» یا «پیتِ آبزیرکاه»، در واقع لقب اولیه لوگوی وایپر در دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده و نام یک شخص نیست. این نامی است که داج برای اضافه کردن طراحی سفارشی جدید وایپر با عنوان «یک از یک» یا ۱ of 1 به این مدل استفاده کرده است. این برنامه سفارشیسازی، بیش از ۵۰ میلیون ترکیب رنگ، طراحی داخلی و نوارهای رنگ را در اختیار قرار میدهد. همچنین دوج ترکیبات رنگ را نسبت به نوبت سفارش محدود کرده است؛ یعنی هر کس زودتر سفارش دهد، انتخابهای بیشتری در اختیار خواهد داشت. به منظور اطمینان منحصر به فرد بودن «یک به یک» خودروها، اگر کسی وایپر را به عنوان مثال به صورت سفید به سفید (بدنه و کابین سفید) همراه با نوارهای خاکستری سفارش داده باشد و شما نیز ترکیب رنگ مشابه را بخواهید، برای داشتن آن شما را تا ارائه مدل سال آینده منتظر خواهد گذاشت. با اندکی تجهیزات اضافه دیگر، قیمت کلی این وایپر با طراحی «پیت» به ۱۲۶۰۸۵ دلار رسیده است. در همین حال، این خودرو قادر است تا در مدت ۱۱/۵ ثانیه در مسیر یکچهارم مایل به سرعت ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت برسد. درنظر بگیرید که شورولت کوروت Z06 با گیربکس دستی که از نظر زمانی در تست یکچهارم مایل با این خودرو مطابقت میکند، ولی سرعت حداکثرش در انتهای مسیر به اندازه ۸ کیلومتر بر ساعت کمتر است. در رسیدن به سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت نیز شورولت به اندازه ۱/۳ ثانیه عقبتر خواهد بود. اولین دنده در وایپر میتواند سرعتی را تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تأمین کند. در همین حال، هر شیفت این احساس را بهوجود میآورد که به مرحلهای دیگری از چابکی در دنیا قدم گذاشتهاید. همه وایپرها، چه مدلهای ویژه مسابقه یا مدلهای پایه، خودروهایی سرسخت، محکم و پر سر و صدا هستند. هر گونه شکاف کوچک در سطح جاده باعث ارتعاش در شاسی «فوقصلب» خودرو میشود و تایرهای عریض پیرلی به صورت مداوم، کابین با نوعی صدای هواپیما با فرکانس پایین پُر میکنند که شاید تنها یک راننده لوکوموتیو بتواند به آن بیتوجه باشد. ولی این موضوع بیشتر در سرعتهای کم است؛ وقتی سرعت افزایش مییابد، کمتر نگران صدای بیرون خواهید بود. چسبندگی بالایی نیز در دسترس قرار میگیرد و در تست لغزش در پیچ، چسبندگی ۱.۰۳ g مشاهده شده است. شما میتوانید با سرعت وارد پیچها شوید؛ ولی این احتمالاً تا زمانی است که صدای سرنشینان عقب بلند نشده است. البته به نظر میرسد که این خودرو بیشتر به پیچیدن و پیچهای تند عادت دارد؛ چرا که در یک مسیر مستقیم به سرعت میتواند به یک سمت منحرف شود. نسبت دندههای بالا، در حالی که باعث شده تخمین مصرف سوخت سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در جاده به ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد، ولی در ترافیک و سراشیبیهای ملایم، چندان مناسب نیست. پایین آوردن یک یا دو دنده، در بسیاری از مواقع ضروری خواهد بود. در همین حال، مصرف سوخت در تست برابر ۱۶/۸ لیتر مشاهده شده که ۲/۸ لیتر کمتر از تخمین مصرف سوخت در شهر است. وایپر از آن دست خودروهایی است که بیشتر باید برایش مأموریتهای ویژه درنظر بگیرید تا رفتن به فروشگاه و مراکز خرید. بنابراین، در صورت چنین استفادههایی، شاید بهتر است به سراغ دیگر گزینههای در دسترس بروید. ضمن اینکه اگزوز کناری باعث گرم شدن پایین پنجرهها میشود و در اکثر اوقات نیز، کابین فضای تَنگی دارد. یا شاید هم با خود بگویید که تجربه رانندگی در این خودرو را نمیتوان با هیچ خودروی تولیدی دیگری عوض کرد. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۱۲۶۰۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۹۹۰۹۰ دلار).
- نوع موتور: پوشراد با ۱۰ سوپاپ V10،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۸۳۸۲ سیسی.
- قدرت: ۶۴۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۸۱۳/۵ نیوتنمتر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته دستی.
- فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۶۳ متر.
- عرض: ۱/۹۴۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۲۴۷ متر.
- وزن کلی: ۱۵۶۱ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۵ ثانیه.
- صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۱/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، تخمین): ۳۰۵/۷۷ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۵/۴۱۵ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۰۳ g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۹/۶ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۶/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع: caranddriver
mohsen
۳۰ شهریور ۱۳۹۴این شد VIPER
فقط مصرف سوختش شرمنده میکنه!! اونم دیگه آمریکایی کارش نمیشه کرد ولی تست های شتابش عالیه
آرمااااان
۳۱ شهریور ۱۳۹۴یه افعی واقعی
asa
۳۱ شهریور ۱۳۹۴وایپرو عشقست. لامصب!!!!!!!!!
من
۳۰ شهریور ۱۳۹۴پدال تو مشخصات ماشین نوشتی هاچبک
این کجاش هاچبکه؟؟؟؟؟
این کوپس
asa
۳۱ شهریور ۱۳۹۴عاشق این طراحی عقب وایپرم ، با این رینگاش واسه ادم هوش و حواس نمیزاره.
mohsen
۳۰ شهریور ۱۳۹۴یه سوال ولی؟
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه میشه؟ اخه وقتی از 0 شروع میکنه باید به 3 تا اصطکاک غلبه کنه ولی وقتی از 8 شروع میکنه به 2 تا اصطکاک
ali
۳۰ شهریور ۱۳۹۴دوست من خودت به سوال خودت پاسخ دادی. نکته همین اینجاست که اصطکاک باعث حرکت میشه. شما فرض کن جاده لغزنده باشه که باعث میشه اصطکاک کاهش پیدا کنه که در استارت های سریع فقط باعث اسلیپ لاستیک ها میشه پس هرچی اصطکاک بیشتر اتلاف انرژی کمتر و شتاب بیشتر.در ضمن تعداد اصطکاک ها کم نمیشه اونی که تغییر میکنه ضریب اصطکاک که همنجور که تو دبیرستان خوندیم ضریب اصطکاک حرکتی از ایستایی کمتر است و در حرکت مقاومت هوا بیشتر .
mohsen
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ممنون علی آقا
ولی خوب تو حالت ساکن ضریب اصطکام ایستایی بیشتره خوب منم همینو میگم پس از 0 که شروع میکنه باید به این غلبه کنه ولی از 8 نه
واقعا موندم چرا یکی لایک زده چرا یکی دیس؟ اخه سوال دیگه این حرفارو نداره
محمد20
۳۰ شهریور ۱۳۹۴به نظرم این اختلاف به این برمیگرده که در تست 0-100 ، قبل از حرکت دورموتور بالاست، ولی در تست 8-100 کلاچ رها شده است و دور موتور در حد دور استراحت است( درنتیجه قدرت و گشتاور در لحظه شروع کمتر از حالت قبلی است)
فریا
۳۰ شهریور ۱۳۹۴بله همینطوره
چندین بار توی همین سایت اینو گفتم .
mohsen
۳۱ شهریور ۱۳۹۴اهان این شد
ممنون از همتون
و ممنون از اونایی که به سوالم دیس زدن!! واقعا ماذا فازا؟ بابا همه مثل شما مهندس نمیشه یکیم مثل من خنگ میشه
Ali
۳۰ شهریور ۱۳۹۴من مطمعن نیستم ولی شاید برای حرکت از صفر لانچ کرده باشن ۰_۰
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۳۰ شهریور ۱۳۹۴دقیقاً همین طوره.چون قبل از استارت دور موتور بالا میره خودرو پس از حرکت به نوعی حالت پرتاب پیدا میکنه و شتاب بالاتر از زمانیه که در حال حرکت باشه.مصداق حرف بنده که خیلی هم خوب این واقعه رو به تصویر کشیده سری بازی های Forza هست که به صورت کاملاً طبیعی در این بازی همین اتفاق روی میده.
ali
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ماشین امریکایی حرف نداره
فواد
۳۰ شهریور ۱۳۹۴گردن کلفت
جواد
۳۰ شهریور ۱۳۹۴متاسفانه هر کاری برای این ماشین بدون کاهش قیمتش بی تاثیر امار فروش اون همین ثابت میکنه اگه ادغام کامل بشه کار دست فیات بیفته با امار فروش وایپر شاید…………….. شاید یه احتماله…………….
DODGE
۳۰ شهریور ۱۳۹۴این تازه یه چشمشه فردا پس فردا کوروت در برابر وایپر میشه پراید در برابر مرسدس سی 63 از لحاظ سرعت و قدرت!
ایول داج کارت درسته!
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۳۰ شهریور ۱۳۹۴نه دیگه داداش نشد دیگه.با عرض پوزش قیاس جالبی نبود.
کوروت تو خیلی موارد برتری داره ولی خب وایپر هم واقعاً داره عالی عمل میکنه.علی الخصوص وایپر ACR جدید که با Down force تولیدی 1 تنی غوغا میکنه.
ولی بازم میگم از جهاتی کوروت برتری داره.با این حال سلیقه ایه دیگه!! ;)
راستی Dodge عزیز داداش عکس پروفایلت خیلی قشنگه ها.
یکی وایپر یکی چلنجر یه به روز رسانی میخوان چون چندین ساله به این صورت بدون تغییر بودن.هم چنان منتظریم!
ارادت
DODGE
۳۱ شهریور ۱۳۹۴باربد جان فدایی داری!!
این مقایسه ی من مثل مقایسه ی همون 3 راس مثلث ماسل کار های امریکاییه و یکمشم سلیقه ایه ولی من میگم شیب پیشرفت وایپر داره از کوروت بیشتر میشه.
راستی درباره عکس پروفایلم هم لطف داری ممنون!!
امیرحسین
۳۰ شهریور ۱۳۹۴با اینکه از دهه 90 عاشق وایپر هستم ولی بنظرم باید قیمت اش رو کاهش بده.کوروت با قیمت پایین تر بازار رو از وایپر گرفته.وگرنه همچنان وایپر باشکوه و دوست داشتنی هست
فریا
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ارزشش خیلی بالاتر از کوروت هست . خودتون درموردش تحقیق کنید ;-)
منبع رو یادم نیست ولی یه جا خوندم تامین کننده ی متریال interior ـش با فراری یکیه (فراری از حیث interior عالیه ) .
mohsen
۱ مهر ۱۳۹۴انگار میگه MVM با موتور بی ام وه من با اینکه فراری بازم ولی داج کمپانی بزرگیه و هیچوقت به این چیزا افتخار نمیکنه
Z06 یکی از عالیاس
فریا
۲ مهر ۱۳۹۴دایی
داج به فراری افتخار نمی کنه ! به کیفیت متریال interior ش افتخار میکنه !
Archi KHAN
۳۰ شهریور ۱۳۹۴وحشی تمام عیار …
یوسف
۳۰ شهریور ۱۳۹۴از لحاظ فنی که حرفی توش نیست (البته به جز مصرف سوختش که با پیشرفته های امروزی اصلا توجیه پذیر نیست) اما طراحیش باید دست خوش تغییر بشه.
تو این مدل به خاطر سفارشی سازی در کل وضعیت ظاهری خوبه (مخصوصا کابین) اما اگر داج فکری برای طراحیش نکنه دنیای امروز به هیچ برندی رحم نمیکنه.
داج داره فرصتو از دست میده و این از آمار فروش مدل های اصیلی مثل داج چلنجر و داج وایپر مشخصه.
ali
۳۰ شهریور ۱۳۹۴من باشم میترسم این ماشینو بخرم این ماشین راننده میخواد میفهمی راننده
سجاد
۳۰ شهریور ۱۳۹۴فقط اون چراغی که تو آرم پشتش تعبیه شده … دیگه هیچی !!!
البته من بیشتر کوروت و وایپر رو برادر میدونم تا رقیب … این دوتا اومدن تا جلوی دوستان اروپایی مون رو بگیرند
هر چند این مصرف بالاش واقعا استفاده ش رو در حد پیست محدود میکنه و اصلا ازین منظر قابل دفاع نیست
اما عشق وایپر مصرف پصرف حالیش نیست!!!
اصن اسم وایپر و کوروت ابهت و وحشت داره ….
مرسی از آقا مسعود عزیز
mohsen
۳۱ شهریور ۱۳۹۴داداش منظور از اروپایی چیه؟ میخواد جلو 488 و HURACAN و 650s رو بگیره که خدای تکنولوژی و مهندسین؟؟
حالا خیلی خوب شده انصافا قبلا فقط رو کاغذ اسب و حجم گنده بود با مصرف زیاد ولی تو عمل چیزی نبود الان خوب تر شده ولی باز هم فکر نکنم بتونه با این قیمت و این مصرف جلو اروپایی ها دوام بیاره
شروین
۳۱ شهریور ۱۳۹۴فکر بکن مهندس!! فعلا که به حول و قوه الهی سالهاست که کابوس پیست برای بقیه ماشیناست.
mohsen
۱ مهر ۱۳۹۴این ماشینارو نمیخرن فقط واسه پیست میخرن استفاده کنن مثل ماشین معمولی ولی در کل امرکاییا تو پیست خوبن ما منکرش نیستیم ولی کمتر کسی اینو به رقیبای اوروپاییش ترجیخ میده اینم نگا کنید به آمار فروش تفهیم میشه
AHMADREZA
۳۱ شهریور ۱۳۹۴داخلش خیلی خوشکله
احمد باقری
۳۱ شهریور ۱۳۹۴این دیگه آخرشه.
علی
۳۱ شهریور ۱۳۹۴اخرشه زیبا ابهت کامل