حدود ۴۰ سال پس از آخرین دوج دارت اولیه، مدل جدید با مأموریتی مشابه، ویژگیهای اساسی سواری را با قابلیتهای مدرن در یک پکیج مقرونبهصرفه ارائه نموده است.
خودرویی که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به رنگ آبی مرواریدی لیزری در بدنه بوده که حالتی جذاب و باطراوت برای دارت به ارمغان آورده است. طراحی بدنه بهصورت کلی شبیه به کرایسلر ۲۰۰ است و بیش از همه، سبک رنگآمیزی بر شباهتهای زیباشناسانه بین این دو تأکید کرد؛ به گونهای که دارت شبیه به یک ۲۰۰ کوچک شده است و یا اینکه ۲۰۰ شبیه به یک دارت بزرگ است. بستگی به این دارد که کدام طرف نمایشگاه خودرو ایستاده باشید. موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر با صدایی عجیبوغریب برای پیشرانه دارت استفاده شده است. البته با افزایش دور موتور، صدای آن نیز بهبود پیدا میکند، ولی وزن ۱۴۷۱ کیلوگرمی دارت، به عنوان باری بر روی دوش این موتور عمل میکند. با این حال، این موتور تنفس طبیعی با ۱۸۴ اسببخار قدرت و ۲۳۵/۹ نیوتنمتر گشتاور، میتواند در مدت ۸/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را نیز در مدت ۱۶/۲ ثانیه طی کند؛ دقیقاً مطابق آماری از دوج دارت با موتور ۱/۴ لیتری توربو و گیربکس دستی شاهد بودهایم. همچنین با این موتور این مزیّت را دارد که دیگر با تأخیرهای توربو مواجه نیستیم. با این حال، شتاب تولید شده توسط موتور ۲/۴ لیتری نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، در سطح متوسط قرار دارد. به عنوان مثال، مزدا ۳ سدان با گیربکس اتوماتیک برای شتابگیری ۷/۶ ثانیه و برای طی کردن مسافت یکچهارم مایل ۱۵/۹ ثانیه زمان لازم دارد. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در دارت بهخوبی وظیفه خود را انجام میدهد و قبل از رفتن به دنده بالاتر، به موتور اجازه میدهد که به حداکثر دور موتور برسد. در نتیجه در هنگام گردش در شهر، همیشه در دنده مناسب قرار خواهد داشت. سیستم فرمان الکتریکی دارت، خطی عمل میکند و حالت وسط آن بسیار مشخص است؛ بهگونهای که همیشه از حرکت مستقیم در بزرگراه مطمئن خواهید بود. شاسی خودرو نیز میتواند به راحتی از تمام ناهمواریهای سخت جاده عبور کند. کابین دارت بسیار ساکت و آرام است. مقدار صدای بیرون در ۱۱۲/۶۵ کیلومتر ۶۹ دسیبل اندازهگیری شده که به همان اندازه کابین مرسدسبنز C300 مدل ۲۰۱۵ است. ولی این شرایط خوب با پیچ و خم جاده تغییر میکند و خودرو دچار یک بدفرمانی نسبی میشود. تایرهای دارت از نوع ۲۰۵/۵۵-۱۶ کانتیننتال کانتیپروکانتکت هستند و این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی نسبتاً کم ۰.83g را نشان میدهد؛ این در حالی است که در هنگام پیچیدن، مداخلهای جدّی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مشاهده شده و قابلیت غیرفعالسازی برای این سیستم در دسترس نبوده است. شاسی دارت (CUSW) به عنوان محصولی از گردهافشانی مکانیکی و فرهنگی بین فیات و کرایسلر شرایط مناسبی دارد، ولی نمیتواند در سطح کامپکتهای فوقالعادهای مانند مزدا ۳ و فورد فوکوس قرار گیرد. در داخل کابین، رنگ مشکی تمام سطوح را به غیر از ستونها و طرح سقف سفید پوشانده است و طراحی سادهای در آن به کار رفته است. صندلیها کیفیت خوبی دارند و به راحتی میتوان آنها را تنظیم کرد. این صندلیها برای داخل کابین دارت، یک حالت قدرتمند و جادار که مشخصه یک سدان فولسایز امریکایی است، ایجاد میکنند. پرداخت نهایی قطعات طراحی کابین نسبت به دارتهای اولیه بهبود یافته، ولی برخی بخشهای پلاستیکی، حس یک نسل قبل از دیگر از خودروهای حاضر در این کلاس را زنده میکند. سیستم آشنای Uconnect کرایسلر باز هم در اینجا حاضر است، ولی عقربهها شامل تاخومتر، سرعتسنج، نشانگر سوخت و دما در پنل ابزارها حالتی قدیمی دارند و صفحه نمایش با رزولوشن پایین، ما را یاد دوران «آتاری» میاندازد. تریم انتخاب شده برای خودروی تست SXT است که بین مدل پایه SE (با موتور پرسروصدای ۲ لیتری چهار سیلندرش) و مدلهای بالاتر Aero، لیمیتد و GT قرار میگیرد. مواردی مانند نوربالاهای اتوماتیک، چرخهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و طرح مشکی جلوپنجره به صورت استاندارد در SXT ارائه شدهاند و علاوه بر آنها در خودروی تست از آپشنهای مختلفی از جمله «مجموعه هوای سرد» شامل استارت از راه دور، گرمکن صندلیها و گرمکن آینهها (۳۹۵ دلار) استفاده شده است. از دیگر آپشنها میتوان به گروه صفحه لمسی ۸/۴ اینچی Uconnect با امکاناتی مانند صفحه نمایش، یک دوربین نمای عقب، پورت USB ریموت، کنترل آیپاد و ابزار روشنایی پیرامونی اشاره کرد که با قیمت منطقی ۵۹۵ دلار استفاده شده است. همچنین امکانات کامل صوتی و راهبری به ارزش ۴۹۵ دلار، یک سال اشتراک SiriusXM به ارزش ۱۹۵ دلار و یک زاپاس کامپکت به ارزش ۳۵۰ دلار برای خودروی تست تهیه شده است. در همین حال، استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به جای نوع دستی آن هزینهای برابر ۱۲۵۰ دلار به همراه داشته است. در نتیجه، قیمت خودروی تست به رقم ۲۳۰۷۰ دلار رسیده است. در این سطح از قیمت، گزینههای زیادی در بازار موجود است. با این حال، اگر به دنبال یک طراحی درخشان، یک سواری ساکت و راحت و یک سیستم اطلاعات و سرمی مناسب برای بررسی دینامیک و عملکرد رانندگی خود هستید، دارت SXT شاید گزینهای مناسب برای شما باشد. با این حال، اگر در اولویتهای خود به دنبال لذت در رانندگی هستید، باید در جایی دیگر دنبال آن بگردید.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۲۳۰۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۹۷۹۰ دلار).
- نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۲۳۶۰ سیسی.
- قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۳۵/۹۱ نیوتنمتر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۷۰۳ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۷۱ متر.
- عرض: ۱/۸۲۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
- وزن کلی: ۱۴۷۱ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۵ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۵ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۲۰۴/۳۹ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
نوید (6*6)
۱۵ دی ۱۳۹۳چراغ های عقبش قشنگه
ولی در کل روح ماسل رو نداره خب البته ماسل هم نیست و نباید داشته باشه
کلا چنگی به دل نمیزنه مخصوصا بیرونش
یکم هم از کنار شبیه JAc j5 شده
ابته اگه یکم فشردش کنی
Elring-aventador
۱۵ دی ۱۳۹۳اره قبول دارم که از لحاظ ظاهر خیلی عقب تر از بقیه ی ماشینای دوج هست
از لحاظ شتاب و هم خیلی کنده
ALIUnited
۱۵ دی ۱۳۹۳یه جوری ازش ایراد می گیرین که انگار بهتون یکیش رو بدن قبول نمی کنین
Elring-aventador
۱۵ دی ۱۳۹۳چرا من قبول می کنم ولی بلافاصله می فروشمش و یه فورد موستانگ gt پنج لیتری نسل پنجم میگیرم
برادر من قیمت این ماشین 23 هزار دلار هست و خریدنش اشتباهه
Elring-aventador
۱۵ دی ۱۳۹۳چرا من قبول می کنم ولی بلافاصله می فروشم و با پولش یه موستانگ نسل پنجم می خرم
23 هزار دلاره کم حرفی نیست
BOMB
۱۵ دی ۱۳۹۳طراحی جدید دوج مثل قبل نیست . ای کاش روی امریکایی بودنش بیشتر تمرکز میکرد.
E 36
۱۵ دی ۱۳۹۳کلا اگه سخت نگیری بهش نمره قبولی میگیره
AliZeus
۱۵ دی ۱۳۹۳روی هم رفته طراحیش جالب نیس..از دوج انتظار ماشینای خشن و پرابهت میره…نه ماشین های خنگ نما :)
داخلش خوبه ولی…
امیدبرتر
۱۵ دی ۱۳۹۳این ماشین کندترین و درپیت ترین ماشین بازی ASPHALT8 هست.
فریا
۱۵ دی ۱۳۹۳و ارزان تــرین !
نوید (6*6)
۱۵ دی ۱۳۹۳علی زءوس منم دقیقا میخواستم همینو بگم
ولی کلا اگه همه چیزشو ثابت نگه دارید و فقط طولشو کم کنید بعد از کنار بهش نگاه کنید فک میکنید جک هستش
البته جلوش هم بی شباهت نیستا
نوید (6*6)
۱۵ دی ۱۳۹۳دوست عزیز چه ربطی داره یعنی فقط شما ماشین هایی رو که بهت میدن نقد. و برسی میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۵ دی ۱۳۹۳درود .
پس چارجر کدومه؟
احمدرضا ب ام و
۱۵ دی ۱۳۹۳واقعا ببخشید دوستان ناراحت نشید ولی من خوشم نیومد
bmw group
جی تی ار
۱۵ دی ۱۳۹۳اصلا ابهت همیشگی دوج راندارد…
سجاد
۱۵ دی ۱۳۹۳آسفالت 8 !!!!
ای جان ……
یه پسر
۱۵ دی ۱۳۹۳با 23 هزار دلار خیلی خوبه هرچن کره ای های فضایی هم میشه با این پول خرید ولی خوب آمریکایی به هر حال
یه پسر
۱۵ دی ۱۳۹۳دنا قیمت گذاری نهایی شد
42 میلیون تومان امیدوارم که قطعی باشه
Camaro 1978
۱۵ دی ۱۳۹۳به جز فرمونش و پیوستگی چراغای عقبش، روح دوج رو تو قسمت های دیگش نمی بینم.
به شخصه انتظارم از دوج بیشتر از این بود!
فرهاد
۱۵ دی ۱۳۹۳تو این کلاس مزدا3 و فورد فوکوس و دیگر هیچ
دکتر داریوش
۱۶ دی ۱۳۹۳دنبال حرف میگردن بعضیا!! روح دوج و ابهت و …
ماشین قشنگیه،قرار هم نیست که بهترین تو کلاسش باشه.یه امریکایی خوشتیپ با یه طراحی معقول و امکانات مناسب و کیفیت خوب
مهران
۸ فروردین ۱۳۹۷بعضی انتقادا را که می خونم از خنده زمین گاز میگیرم
saeid
۱۶ دی ۱۳۹۳بسم حق
بنظرم تنها هدفش جذب قشر متوسط بوده
که البته واسه این هدف
به نسبت قیمتش گزینه های کمی روی میز نیست
پس به راحتی میشه از این خط قرمز امریکایی رد شد : )))
و رفت به سمت گزینه دیگه ای به نام فورد !
و شاید برادرای بزرگ تر همین ماشین !
من نمیدونم چرا دوستان داخل با فرانسه که کم تو سیاست واسه ما مرام نذاشته میرن حرف میزنن خودروهاشو تولید میکنن
بعد نمیرن از امریکا ماشین بیارن خط بزنن …
دشمن اصلی ما در صنعت خودرو
همین ایران خودرو و سایپان : ))))
فک کنم موقع ساخت ماشین میشنن محاسبه میکنن چه کارایی بکنیم که درصد ضد حال مشتری و امار تصادفات رو بالا ببریم : )))))
شــــــــــایان
۱۶ دی ۱۳۹۳بـــــــا سـلام
خــودم به شخـــصه تــو نگــاه اول نشناختــم / دوج بـا طـراحـی جدیــد !
ابــوهــت قبلــی و نـداره کـه نبایــدم داشتـه باشـه ( بـا مـوتور و دیزاین جـدیدش ) ولی در کــل رنــگ آبی ش بـه دل میشینـه .
بـه نظــرم از نظــر قیمــتم منـاسبه بــرای افـرادی که یـه ماشین خـوب و کم خرج میخوان / نـــــــه واســه ما ماشیـــن بازا
خــودم به شخصــه مــدل پــاییـن اشو دوست دارم
تـازه به جمع پیوستم ولی زیاد حرفید م
احسان(احسان سابق)
۱۶ دی ۱۳۹۳کلا دوج بجز چارجر و چلنجر ماشین های متوسطی داره و معمولا رضایت بالای مشتری رو تو امریکا بدست نمیارن .برای این کلاس مصرف سوخت بالایی داره.شاید برای امریکایی ها ماشین درجه اولی نباشه.ما اینجا ایرانه و من شخصا یدونه دارت رو به کل ایران خودرو و سایپا ترجیح میدم.
4MATIC
۱۶ دی ۱۳۹۳نوید درگیری ها ازیه طرف می گی در کل روح ماسل رو نداره بعد از اون ور می گی البته ماسل هم نیست و نباید داشته باشه الان یعنی چی؟؟
دوما یعنی دوج انقدر بد بخت شده که بیاد ازجک کپی کنه؟؟؟
4MATIC
۱۶ دی ۱۳۹۳ازمدل های دوج فقط رام وچارجررودوست دارم
سامان از تبریز
۱۶ دی ۱۳۹۳23 هزار دلار
این یا نیو سوناتا ??
داج دارت +
سوناتا 2015-
rasoul
۱۶ دی ۱۳۹۳با تشکر از مسعود عزیز
مقاله خوب و کاملی بود
خارج از قابلیتهای این ماشین من فقط از نمای عقبش خوشم اومد
وگرنه به قول دوستان تو این رنج قیمت انتخاب خیلی زیاده (البته تو آمریکا)
کلا مگه اینکه یکی خیلی نسبت به این برند تعصب داشته باشه تا بخردش من باشم نمی خرم (البته تو شرایط برابر نه تو بازار هردم بیلی داخل ایران)
ارمان
۱۶ دی ۱۳۹۳دوستا یه تجربه جالب , تو جیابون بودم که فهمیدم صدای موتور زامیاد از فاصله 40 متری خیییلی بیشتر از صدای موتور مزدا3 2.0 2015 تو دو متریه تو این رنج واقعا مزدا دست بالارو داره خیلی سخت میشه باهاش رقابت کرد
behzad
۱۶ دی ۱۳۹۳از نزدیک دیدمش.فوق العاده شباهت داره بین دو مدل avenger که تا 3 سال پیش فکر کنم تولید میشد و چارجر فقط یک سایز جمع و جور تره.ضمنا تو سایت دوج قیمت خودرو پایه $16,495 ذکر شده http://www.dodge.com/en/dart
نوید (6*6)
۱۶ دی ۱۳۹۳سامان جان اگه هیچ کدومو دوست نداشته باشیم باید چیکار کنیم؟
من خودم یه گزینه ی سوم میزارم و انتخاب میکنم
تویوتا کرولا
البته بین بد. و بد تر من بد رو انتخاب میکنم یعنی سوناتا
اریک
۱۷ دی ۱۳۹۳چراق ای عقبش منو یاد میتسو بیشی گالانت 1992 عینکی می ندازه! البطه اون هم طراحش یک آمریکایی بود.
سبکه چراق عقب پیوسطه مال آمریکایی هاست
ghn
۲۹ اسفند ۱۳۹۴با درود
این ماشین برای توی شهر انتخاب خیلی خوبیه
هم جمع و جوره هم کم مصرف
همین دیشب تو نمایشگاه دوستم دیدمش خوشم اومد ازش
اگه انتخابم فورد موستانگ نبود همینو می گرفتم
ضرغام
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵هرچی باشه بهتر از آشغالهای داخلی هست.طوری از این ماشین انتقاد میشه که انگار همه پورشه سوار هستن.با این حجم موتور قدرت خیلی خوبی داره. بطور مثال کیا اوپتیما با موتور2.4 قدرتش 165 اسب می باشد در صورتیکه این 184 اسب.و این ماشین ر از نزدیک دیدم چهره جذابی داره
حامد
۸ مرداد ۱۳۹۵تشکر از همگی به خاطر نظراتتون متاسفانه ما ایرانیا شتر رو گم کردیم دنبال افسارش می گردیم *** باید ایران خودرو وسایپا رو بچسبیم که فقط قاتل جون ما ایرانیا شده بعد میگیم دوج شبیه جک آخه نمی دونیم که جک سابقه تولیدش چند ساله که تازه میگیم دوج کپی شده از جک واقعا که
رونق
۱۶ فروردین ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان.من این ماشین را داشتم بسیار ماشین راحت و پر شتاب است در جاده بسیار نرم و پایداری عالی دارد از همه مهمتر ترمزهای عالی دارد که در فاصلی خیلی کم ماشین را بدون انحراف نگاه میدارد ولی بزرگترین عیب ان سرعتش میباشد که نهایتا205 بیشتر نمیرود که البته برای جاده ای ما که بالتر از 120 جریمه میکنند خوب است.لی برای ان عده از دوستان که عاشق سرعت بالاتر از 220هستند فوردموستانگ راپیشنهاد میدم .با تشکر