دوج

بررسی دوج دارت مدل ۲۰۱۵

حدود ۴۰ سال پس از آخرین دوج دارت اولیه، مدل جدید با مأموریتی مشابه، ویژگی‌های اساسی سواری را با قابلیت‌های مدرن در یک پکیج مقرون‌به‌صرفه ارائه نموده است.

2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
خودرویی که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به رنگ آبی مرواریدی لیزری در بدنه بوده که حالتی جذاب و باطراوت برای دارت به ارمغان آورده است. طراحی بدنه به‌صورت کلی شبیه به کرایسلر ۲۰۰ است و بیش از همه، سبک رنگ‌آمیزی بر شباهت‌های زیباشناسانه بین این دو تأکید کرد؛ به گونه‌ای که دارت شبیه به یک ۲۰۰ کوچک شده است و یا اینکه ۲۰۰ شبیه به یک دارت بزرگ است. بستگی به این دارد که کدام طرف نمایشگاه خودرو ایستاده باشید.
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر با صدایی عجیب‌وغریب برای پیشرانه دارت استفاده شده است. البته با افزایش دور موتور، صدای آن نیز بهبود پیدا می‌کند، ولی وزن ۱۴۷۱ کیلوگرمی دارت، به عنوان باری بر روی دوش این موتور عمل می‌کند. با این حال، این موتور تنفس طبیعی با ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵/۹ نیوتن‌متر گشتاور، می‌تواند در مدت ۸/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یک‌چهارم مایل را نیز در مدت ۱۶/۲ ثانیه طی کند؛ دقیقاً مطابق آماری از دوج دارت با موتور ۱/۴ لیتری توربو و گیربکس دستی شاهد بوده‌ایم. همچنین با این موتور این مزیّت را دارد که دیگر با تأخیرهای توربو مواجه نیستیم.
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
با این حال، شتاب تولید شده توسط موتور ۲/۴ لیتری نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، در سطح متوسط قرار دارد. به عنوان مثال، مزدا ۳ سدان با گیربکس اتوماتیک برای شتاب‌گیری ۷/۶ ثانیه و برای طی کردن مسافت یک‌چهارم مایل ۱۵/۹ ثانیه زمان لازم دارد. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در دارت به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و قبل از رفتن به دنده بالاتر، به موتور اجازه می‌دهد که به حداکثر دور موتور برسد. در نتیجه در هنگام گردش در شهر، همیشه در دنده مناسب قرار خواهد داشت.
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
سیستم فرمان الکتریکی دارت، خطی عمل می‌کند و حالت وسط آن بسیار مشخص است؛ به‌گونه‌ای که همیشه از حرکت مستقیم در بزرگراه مطمئن خواهید بود. شاسی خودرو نیز می‌تواند به راحتی از تمام ناهمواری‌های سخت جاده عبور کند. کابین دارت بسیار ساکت و آرام است. مقدار صدای بیرون در ۱۱۲/۶۵ کیلومتر ۶۹ دسی‌بل اندازه‌گیری شده که به همان اندازه کابین مرسدس‌بنز C300 مدل ۲۰۱۵ است.
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
ولی این شرایط خوب با پیچ و خم جاده تغییر می‌کند و خودرو دچار یک بدفرمانی نسبی می‌شود. تایرهای دارت از نوع ۲۰۵/۵۵-۱۶ کانتیننتال کانتی‌پروکانتکت هستند و این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی نسبتاً کم ۰.83g را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که در هنگام پیچیدن، مداخله‌ای جدّی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مشاهده شده و قابلیت غیرفعال‌سازی برای این سیستم در دسترس نبوده است. شاسی دارت (CUSW) به عنوان محصولی از گرده‌افشانی مکانیکی و فرهنگی بین فیات و کرایسلر شرایط مناسبی دارد، ولی نمی‌تواند در سطح کامپکت‌های فوق‌العاده‌ای مانند مزدا ۳ و فورد فوکوس قرار گیرد.
2015 Dodge Dart SXT Interior
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT Interior
در داخل کابین، رنگ مشکی تمام سطوح را به غیر از ستون‌ها و طرح سقف سفید پوشانده است و طراحی ساده‌ای در آن به کار رفته است. صندلی‌ها کیفیت خوبی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. این صندلی‌ها برای داخل کابین دارت، یک حالت قدرتمند و جادار که مشخصه یک سدان فول‌سایز امریکایی است، ایجاد می‌کنند. پرداخت نهایی قطعات طراحی کابین نسبت به دارت‌های اولیه بهبود یافته، ولی برخی بخش‌های پلاستیکی، حس یک نسل قبل از دیگر از خودروهای حاضر در این کلاس را زنده می‌کند. سیستم آشنای Uconnect کرایسلر باز هم در اینجا حاضر است، ولی عقربه‌ها شامل تاخومتر، سرعت‌سنج، نشانگر سوخت و دما در پنل ابزارها حالتی قدیمی دارند و صفحه نمایش با رزولوشن پایین، ما را یاد دوران «آتاری» می‌اندازد.
2015 Dodge Dart SXT Interior
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT Interior
2015 Dodge Dart SXT Interior
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT Interior
2015 Dodge Dart SXT Interior
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT Interior
تریم انتخاب شده برای خودروی تست SXT است که بین مدل پایه SE (با موتور پرسروصدای ۲ لیتری چهار سیلندرش) و مدل‌های بالاتر Aero، لیمیتد و GT قرار می‌گیرد. مواردی مانند نوربالاهای اتوماتیک، چرخ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی و طرح مشکی جلوپنجره به صورت استاندارد در SXT ارائه شده‌اند و علاوه بر آن‌ها در خودروی تست از آپشن‌های مختلفی از جمله «مجموعه هوای سرد» شامل استارت از راه دور، گرم‌کن صندلی‌ها و گرم‌کن آینه‌ها (۳۹۵ دلار) استفاده شده است. از دیگر آپشن‌ها می‌توان به گروه صفحه لمسی ۸/۴ اینچی Uconnect با امکاناتی مانند صفحه نمایش، یک دوربین نمای عقب، پورت USB ریموت، کنترل آی‌پاد و ابزار روشنایی پیرامونی اشاره کرد که با قیمت منطقی ۵۹۵ دلار استفاده شده است. همچنین امکانات کامل صوتی و راهبری به ارزش ۴۹۵ دلار، یک سال اشتراک SiriusXM به ارزش ۱۹۵ دلار و یک زاپاس کامپکت به ارزش ۳۵۰ دلار برای خودروی تست تهیه شده است. در همین حال، استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به جای نوع دستی آن هزینه‌ای برابر ۱۲۵۰ دلار به همراه داشته است. در نتیجه، قیمت خودروی تست به رقم ۲۳۰۷۰ دلار رسیده است.
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
2015 Dodge Dart SXT
۲۰۱۵ Dodge Dart SXT
در این سطح از قیمت، گزینه‌های زیادی در بازار موجود است. با این حال، اگر به دنبال یک طراحی درخشان، یک سواری ساکت و راحت و یک سیستم اطلاعات و سرمی مناسب برای بررسی دینامیک و عملکرد رانندگی خود هستید، دارت SXT شاید گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. با این حال، اگر در اولویت‌های خود به دنبال لذت در رانندگی هستید، باید در جایی دیگر دنبال آن بگردید.
مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۲۳۰۷۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۹۷۹۰ دلار).
  • نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۲۳۶۰ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۳۵/۹۱ نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
  • فاصله محوری: ۲/۷۰۳ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۷۱ متر.
  • عرض: ۱/۸۲۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۴۷۱ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:
  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۵ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۲۰۴/۳۹ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
مصرف سوخت:
  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من مدل 2015 با موتور 2.0 لیتریشو دارم / واقعا ماشین نرم و بی صدایییه و قدرت ترمزش فوق العادس . دساندازا رو بدون صدا و تکون اضافه رد میکنه
    تو کلاس خودش غیر قابل مقایسه با مزدا 3 خشک و سراتو و النتراس و نمونه 2.4 لیتریش هم تند و تیز تر از سوناتا و اپتیماس
    شاید بنظر بعضیا قیافه تهاجمی نداشته باشه و یا حس ماسل نده ولی تا وقتی تجربه رانندگی باهاشو نداشته باشید متوجه سر بودنش بین ماشین های هم کلاسش تو بازار نمیشید
    کلا هر ماشینی عیبو ایرادای خودشو داره ولی اونجور که دوستان میگن داج نیست و روح ماشین امریکایی نداره و…….نیست وقتی تو جاده با سرعت 140 با یه نیش گاز دور موتورو میچسبونه و ماشینو پرت میکنه جلو . اون وقته که داج بودنه خودشو نشونت میده
    البته ستون های پهن و فضای دید عقبش یکی از ایراداشه
    در کل ماشین خوبیه نسبت به قیمتش و قول میدم اگه ماشینی مثه دوج دارت یا کرایسلر 200س و کلا امریکایی سوارشی دیگه سمت کره ای جماعت نمیری

  2. آرش ناظری

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دوج دارت ۲.۴ لیتری داشتم، ماشین فوق العاده ای بود، چیزای کاربردی خیلی ساده اما بسیار بسیار مفیدی داره که فقط تو ماشینهای آمریکایی پیدا میشه
    به راحتی اپتیما رو جا میذاره و تو هیچ سرعتی کم نمیاره
    بسیار نرمه و اصلا دست اندازها رو باهاش حس نمیکنید، من با ۲۰۰ کیلومتر سرعت با یه دست فرمون رو‌گرفته بودم و با دست دیگم با موبایل از صفحه کیلومتر فیلم میگرفتم و اصلا لرزشی نداشت
    مدل مال من کیت اگزوز داشت که صدای خیلی خیلی نازی میدادو فقط دوس داشتی باهاش گاز بدی
    سه تا ایراد داشت، اول مصرف سوخت بالا نسبت به ماشین های با حجم موتور مشابه و دوم اینکه سر پیچها مثلا دور یه فلکه اگر یکم گاز بدی خیلی راحت پشت ماشین میره و تمایل زیادی به حرکات نمایشی داره و سومیش اینه که اگر این ماشین رو داشته باشید دیگه هیچ ماشینی بجز ماشین های آمریکایی و آلمانی شما رو قانع نمیکنه

  3. علیرضا

    ۲۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،من خودم یه دونه 2016قرمزش رو دارم ،این ماشین حرف نداره بجز اینکه عقبش سبکه ویه مقدار درسرعتهای بالا سرپیچها کمی اونم کمی اذیت میکنه هیچ ایرادی نداره،که این موضوع رو میشه با 40،50کیلو بار درصندوق حلش کرد،من اینو تجربه کردمکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا