در اوایل امسال نسل جدید خودرو رم ۱۵۰۰ توسط نشریه موتورترند معرفی شد که در آنجا از یک نمونه مجهز به پیشرانه V8، به حجم ۵.۷ لیتر، جهت بررسی و آزمایش استفاده شده بود و آن را به یک تراک با دینامیک رانندگی همانند یک خودروی سواری تشبیه کرده بود.
در مقاله پیش رو، نشریه مذکور یک دستگاه رم ۱۵۰۰ مجهز به پیشرانه V6 و فناوری جدید ای-تورک را مورد بررسی قرار داده تا تفاوتهای آن با مدل قبلی را برای مخاطبین خود آشکار سازد. بنابراین در ادامه با پدال همراه شوید تا به بررسی ویژگیهای این خودروی جدید بپردازیم.
برای سال ۲۰۱۹، رم از یک سامانه هیبریدی ملایم بهره میبرد. در این سیستم، یک ژنراتور تسمه محرک، وظیفه دینام را برعهده گرفته و باتری ۴۸ ولتی جاسازی شده در دیواره عقبی داخل کابین را در تغذیه مینماید. به کمک این سیستم جدید رانندگان از قابلیت استاپ/ استارت بهتری برخوردار شده و گشتاور بیشتری در دورهای پایین دریافت می نمایند.
فناوری ای-تورک به طور موقت در حدود ۱۲۲ نیوتنمتر گشتاور بیشتر را در مدل های V6 به وجود میآورد. این رقم در خودروهای V8 مجهز به فناوری مذکور، معادل ۱۷۶ نیوتن متر است. سامانه ای-تورک همچنین به ارتقای نیروی ترمز، افزایش سرعت واکنش پیشرانه و بهینه سازی مصرف سوخت کمک مینماید.
پس از یک رانندگی کوتاه با مدل V6 رم ۲۰۱۹، برخی کارشناسان رسانه اعلام کردند که اثرات سامانه ای-تورک چندان برایشان مشهود نیست. سیستم استاپ-استارت همانگونه که قول داده شده بود عمل میکرد اما در مورد شتابگیری قضیه چندان ملموس نبود.
پیشرانه V6 در قیاس با نمونه V8 دارای قدرتی بسیار پایینتر است؛ توان خروجی موتور وی۶ معادل ۳۰۵ اسب بخار و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۳۶۵ نیوتن متر است. این در حالیست که پیشرانه وی۸ قادر به تولید نیرویی معادل ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۶ نیوتن متر است.
برخی از کارشناسان نسبت به تاخیر در انتقال نیرو به چرخها در خودروی شش سیلندر مجهز به سامانه ای-تورک اظهار گلایه داشتند:مانند این است که در هنگام وزش باد شدید از روبرو مشغول رانندگی باشید.
همچنین در سرعت های بالا کمبود نیرو تا حد زیادی احساس میشود. به قول یکی از کارشناسان اگر شرکت سازنده معادل سرمایهگذاری بر روی ای-تورک، به فکر ارتقای توان پیشرانه نیز بود، انتقال نیرو با این تاخیر مواجه نمیشد.
اما اسکات ایوانز یکی دیگر از کارشناسان حاضر در تست خاطرنشان شد: با وجود آن که بالا بردن دور موتور به منظور عبور از یک تپه و یا مسیرهای مشابه، چندان عادی نیست اما میتوان گفت که این حربه به اندازه کافی موثر بوده و سامانه ای-تورک به صورت یکپارچه وظیفه خود را انجام میدهد و رم ۱۵۰۰ به طور کلی از نیروی کافی برخوردار است.
به سراغ آمار و ارقام برویم تا ببینیم رم۱۵۰۰ چند مرده حلاج است؛ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت نسخه V6 معادل ۸.۵ ثانیه بوده که مقداری کمتر از نمونه V8 است. در آزمایش قبلی که بر روی نمونه وی۸ فاقد سامانه ای-تورک انجام شده بود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت آن معادل ۶.۱ ثانیه اندازهگیری شد.
همچنین مدل ۲۰۱۹ شش سیلندر در قیاس با نسخه ۲۰۱۳ شش سیلندر، با وجود قدرت مشابه پیشرانه، آهستهتر عمل میکند؛ خودروی مذکور(۲۰۱۳) در مدت ۷.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت میرسد.
خودروی مورد بررسی به سیستم تعلیق بادی با مبلغ ۱۷۹۵ دلار مجهز شده که واقعا ارزشش را دارد و به خوبی دستاندازها را جذب میکند. برخی صداها نیز وارد کابین میشود که چندان آزاردهنده نیست. بهای خودروی مورد آزمایش نیز معادل ۵۵ هزار و ۴۸۵ دلار است.
نتایج حاصل از آزمایش یکچهارم مایل نسخه شش سیلندر۲۰۱۹، برابر ۱۶.۵ ثانیه در سرعت ۱۳۵.۹ کیلومتربرساعت است که اندکی آهستهتر از مدل v8 بوده و پایینتر از مدل ۲۰۱۳ با رکورد ۱۵.۷ ثانیه و سرعت ۱۴۲.۱ کیلومتربرساعت جای میگیرد.
مسافت مورد نیاز برای توقف کامل رم وی۶ مدل۲۰۱۹ از سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت معادل ۴۰.۲ متر است که این فاصله بیشتر از مدلهای ۲۰۱۳ و وی هشت ۲۰۱۹ است.
یکی از نقاط قوت رم۱۵۰۰، حس سبکی و قابلیت مانور بالا در حین عبور از مسیرهای منحنی شکل و پیچهاست. این قابلیت در حین یدک کشی برجستهتر خواهد بود. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک گاهی اوقات عملکرد نرمی ندارد اما به وسیله شیفتر چرخان به راحتی میتوان بین حالات پارک، دنده عقب، درایو و خلاص یکی را انتخاب کرد.
کنسول میانی کابین رم۱۵۰۰، دوازده ترکیب مختلف از چیدمان را ارائه میدهد که میتوان وسایل مختلفی همچون یک کیف پشتی کوچک یا لپتاپ را درون آن جای داد. متریال کابین، از چرم داشبورد و تزئینات فلزی روی آن گرفته تا روکش صندلیها، همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. صفحه نمایشگر ۸.۴ اینچی کابین به راحتی قابل استفاده است اما تاخیری کوچک پس از هر بار لمس آن وجود خواهد داشت.
متاسفانه میزان مصرف سوخت نمونه وی۶ مورد بررسی چندان مناسب نیست. میزان مصرف سوخت رم ۲۰۱۹ وی۶ معادل ۱۵.۲۷(شهر) و ۱۱.۹(بزرگراه) لیتردرهر۱۰۰کیلومتر است.
به طور کلی، رم۱۵۰۰ دارای شاخصههای مثبتی است که آن را به یک تراک رقابتی تبدیل میکند. مواردی همچون: سواری مطمئن، کابین ارگونومیک و جذاب،سواری مطمئن و نیز قیمت مناسب از جمله آنهاست. به هر حال نمونه وی۶، طعمی متفاوت از نسخه وی۸ را ارائه می دهد؛ اگر شتاب بیشتر همراه مصرف سوخت متعادلتر را مد نظر دارید، گزینه V8 خودروی بهتری برای شما خواهد بود.
منبع: motortrend
Sajjad
۸ مهر ۱۳۹۷فضای پای سرنشینان عقب رو نگاه کنید :/
در ضمن این ماشین امتحان خودشو توی دوام و کارایی پس داده
(Ali (Chevy nova
۸ مهر ۱۳۹۷دقىقا
دوج رم تو کانادا تونسته بود بخاطر دوامش خىلى مشترى جذب کنه
در مورد فضاى پاى نفرات عقب هم بسىار دلباز و جادار
ولى مهم ترىن بخشش ram box هست که عالىه و مکانى براى جعبه ابزار
کامبیز
۱۶ آبان ۱۴۰۰من مقیم تورنتو هستم خودم امروز یه ۱۵۰۰ وارلاک فول آپشن خریدم بخدا انقدر رم اینجا طرفدار داره تمام دوستان و همکارام که لیز فورد و شورلتشون تموم میشه میان سراغ دیلرهای رم
Amirferrari
۸ مهر ۱۳۹۷خودروسازای آمریکایی خیلی تو بحث امکانات رفاهی زیادی دست و دلبازن،درست مثه خودروسازان وطنی،یه کلیپ از نسخه فول لمیتید رم ۱۵۰۰ دیدم باور کنید تو بحث لاکچری بودن پا به پای اس کلاس آپشن داشت?یه وقتایی فکر میکنم کل خودروسازای جهان دست به دست هم دادن تا ما ایرانیا آرزو به دل بریم سینه خاک،امریکا با همین خودروسازیش کم کم یه صد سالی از ما جلوتره،به قول دکتر ظریف ما خودمون انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم?
علیx76
۹ مهر ۱۳۹۷اون نسخه های فوق لوکسشون خیلی هم گرون قیمتن
در واقع از نظر قیمتی پا به پای اس کلاس میرن
باب میل یانکی های پولدار که میخوان موقع سر زدن ب زمین ها و اصطبل هاشون توی چرم و تکنولوژی غرق باشن
(Ali (Chevy nova
۸ مهر ۱۳۹۷به به
عجب وانتى
امیر
۸ مهر ۱۳۹۷این ماشین همه چی تمامه
بازم میگم با هیچ ماشینی عوضش نمیکنم
تمام سری های رم عالین
یکی از یکی دیگه بهتر
حسن
۸ مهر ۱۳۹۷عجب وانت خوبىه
چه رنگى هم داره
خىلى خوشگله
یاس ی
۹ مهر ۱۳۹۷واقعا نمیشه وانتهای آمریکایی را دوست نداشت.
وقتی از نزدیک ببینیدش ی حسی بین ترس و احترام به آدم دست میده. ترس از ابهتش واحترام به قابلیتها، کیفیت و امکاناتشون. وقتی اولین بار سیلورادو را دیدم حس میکردم اگه برم نزدیکش ممکنه یهو بهم حمله کنه.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. با قد 180 در مقابلش ریزه میزه بودم.
این حس را دقیقا موقع دیدن تاندرا هم داشتم، خیلی بزرگتر از توی عکساشه، متاسفانه ما فقط توی مجلات خودروها را میبینیم واسه همین دیدن این بزرگان مثل یک رویا ی شیرینه برامون.
خدایا خودت کمک کن در دوران زندگی نسل ما یکبار هم که شده طعم خودروهای روز دنیا را به قیمت منصفانه بچشیم. شاید برای سن ما آرزوی بچگانه ای باشه ولی واقعا یکی از آرزوهام همینه خدا به باعث و بانیش …………..