سری ویدئوهای جذاب Cars Evolution اقدام به بررسی سیر تکاملی خودروهای نمادین این صنعت میکند. این بار به یک خودروی دیگر یعنی داج چارجر رسیدهایم. سیر تکاملی چارجر طیف وسیعی را دربرمی گیرد که شامل خودروهای دو درب دیفرانسیل عقب، لوکس و سطح بالا و هاچبک دیفرانسیل جلو بوده و حالا هم میخواهیم مختصری با سدان چهار درب دیفرانسیل عقب (گاهی چهار چرخ محرک) آشنا شویم.
برخلاف ویدئوهای منتشر شده دربارهی موستانگ یا کوروت، چارجر خیلی زیاد از این شاخه به آن شاخه پریده است. دلیل این کار فواصل زیاد موجود در تاریخچهی این خودرو و همچنین نسخههای گوناگون تولیدی چارجر بوده است.
اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۶۶ و به عنوان فست بکی روان و نرم معرفی شد اما نسخهای که همهی ما آن را شناخته و دوست داریم هاردتاپ دو درب کلاسیکی است که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و تا سال ۱۹۷۰ در بازار حضور داشت. این خودرو به یک نماد تبدیل شد و در فیلمهای کلاسیکی همچون بولیت، دیرتی ماری، کریزی لاری و سریع و خشن حضور یافت.
این خودروها در ناسکار نیز حضور دارند که البته عجیب به نظر میرسد. اگرچه چارجرهای آن زمان ظاهر نه چندان آئرودینامیکی داشتند اما در مسابقات خوش میدرخشیدند.
در زمانی که دوران خودروهای عضلانی با بحران سوخت به سرآمد چارجر نیز فرم بدنهی خود را تغییر داد و در سال ۱۹۷۱ برای آخرین بار با پیشرانهی ۴۲۶ همی عرضه شد. چارجر تا سال ۱۹۷۴ با پیشرانههای کوچکتر و کمتوانتر به حیات خود ادامه داد.
در خلال سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸، جارجر به یک خودروی لوکس بزرگ تبدیل شد. در زمان بحران سوخت، خودروهای پرفورمنس طرفدار چندانی نداشتند. اگرچه چارجر بزرگتر و لوکستر شده بود اما قدرتش به آن اندازه نبود.
پس از اندکی استراحت، چارجر در دههی ۸۰ به عنوان یک خودروی پرفورمنس جدید پدیدار شد. البته دیدن نام چارجر روی یک هاچبک دیفرانسیل جلو ناامیدی افراد زیادی را در پی داشت. زمانی که کارول شلبی جادوی خود را به کار گرفت محصول جدیدش را GLH نامگذاری کرد.
نسل فعلی چارجر به عنوان یک سدان چهار درب در سال ۲۰۰۶ و با استفاده از پلتفرم LX کرایسلر ساخته شده است. چارجر فعلی در سال ۲۰۱۱ بهروز شد و تاکنون هم در بازار حضور دارد. حتی معماری از مد افتادهی این خودرو نیز باعث نشده که چارجر محبوبیتش را از دست بدهد و البته با قوای محرکهی ۷۰۷ اسب بخاری هلکت نیز عنوان یکی از سریعترین سدان های دنیا را در اختیار دارد.
Majidsh
۲۰ اسفند ۱۳۹۷از ۲۰۰۶ به بعد فقط نازک تر شده
محمد
۲۰ اسفند ۱۳۹۷نمونه های قدیمیش شاید گیراتر و ماندگارتر بود
اون خط های روی پروفایل جانبی توی نمونه های جدیدش رو نمیپسندم
اما چارجر برام کاملا قابل احترامه
Jdm
۲۰ اسفند ۱۳۹۷انقد ایرودینامیک داشته که با 500 اسب بخار(میدونم 425 اسبه بخاره ولی واقعیش رو گفتم) به 322کیلومتر سرعت برسه.بلایی سره ناسکار اورد که ناسکار موتوره 426همی رو ممنوع کرد.چارجر دایتونا.سوپر برد و رانندگانی مثه ریچارد پتی و بادی بیکر اسطوره های ناسکار بودن
امیر
۲۰ اسفند ۱۳۹۷عشق منه
مخصوصا مدل های اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ (۶۸_۶۹_۷۰) با اون انجین اعجاب انگیزش!
اسطوره دوج و محبوب امریکایی
علی آرین
۲۱ اسفند ۱۳۹۷یه چارجر R/T موتور hemi سفارش آمریکای فول آپشن داشتم ، واقعا معرکه بود
حتی نمیتونید تصورشم بکنید ک رانندگی با این ماشین چه حالی میداد
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۷نسل های اولش خیلی جذابه!
نسل اخرش هم موتور خوفناکی داره!
رامین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸چارجر دایتونا تو ناسکار آقایی می کرد. هرکاری کردن نتونستن شکستش بدن آخر از مسابقات حذفش کردن
امیرسامان
۷ فروردین ۱۴۰۲من یدونه ۲۰۱۰ دارم