دوج

وداع آخرین دستگاه از داج وایپر با خط تولید

آخرین دستگاه از داج وایپر خط تولید و مونتاژ کمپانی در دیترویت را ترک کرد…


این لحظه غم انگیز روز گذشته رخ داد و مدیر طراحی فیات-کرایسلر برای خداحافظی با این خودرو به محل کارخانه سفر کرد. طراح کمپانی از این رویداد تصاویری تهیه کرده و آن‌ها را به همراه تصاویری از تأسیسات تولید و دو وایپر واپسین در حساب کاربری خود در اینستاگرام آپلود کرده است.


او گفت:

نسل پنجم این خودرو ۵ سال تولید شد و پلتفرم وایپر در طول این سال‌ها تغییر زیادی نداشته و ۲۵ سال فوق‌العاده را پشت سر گذاشته است.

او همچنین ادامه داد:

وایپر در سال‌های اخیر فروش خوبی داشته و کمپانی ترکیبی فوق‌العاده از ACR ها در ۱۵ ماه گذشته داشته است.


سرنوشت وایپر با استانداردهای ایمنی جدید فدرال به پایان رسید. استانداردهای جدید وجود ایربگ های کناری را الزامی می‌کنند. مدیر طراحی فیات-کرایسلر می‌گوید:

قوانین استفاده از کیسه‌های هوای جانبی با پکیج ما هماهنگ نبود.


وایپر ۲۰۱۷ بهای آغازین ۹۰۴۹۵ دلاری داشته و از پیشرانه ۱۰ سیلندر ۸.۴ لیتری با خروجی ۶۳۶ اسب بخاری و گشتاور ۸۱۴ نیوتون متری استفاده می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. (ali(chevy nova

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7378 ديدگاه)

    هىولا رفت
    حىف که دیگه صداى موتور 10 سىلندرش بلند نمىشه
    Viper رفت پىش اجداد پر افتخارش که تو مسابقات درگ و ناسکار دهه ى60 و 70 کولاک مىکردن و با موتورهاى حجىمشون لرزه مىنداختن به حریف

    1. Amir

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      قبل از این که مقاله رو باز کنم و شروع به خوندنش کنم اصلا فکر نمی‌کردم اینقدر ناراحت بشم.
      واقعاً خبر بدی بود. مخصوصاً دیدن تصاویرش…
      تو عکس اول انگار خود وایپر هم از رفتنش ناراحته.

      حیف شد ، …

      انشالله کوروت با مدل های جدید و‌ پکیج ZR1 تا حدودی جای خالی وایپر افسانه ای رو پر خواهد کرد.

      1. اميرحسين رادفر

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (52 ديدگاه)

        ?? کوروت چطورى مى خواد جاى یه داج و پر کنه ??

      2. ACR VIPER

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        من فقط میتونم بگم خداحافظ خودرو دوست داشتی و افسانه ای من.
        واقعا ناراحت کننده س

    2. شایان

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم همینو بگم صدای وایپر صدای اگزوزش و وقتی که بهش گاز میدادن اگزوز شروع به لرزیدن میکرد اصلا نابود میکرد منو
      یاد اون وایپر هنسی افتادم …واقعا چرا باید تموم بشه؟؟؟امیدوارم بتونن برش گردونن اما اگه بخوان برقی مرقیش بکنن همون برنگرده بهتره

    3. PaRHaM

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      از طرفی فک میکنم ک بر میگرده
      از ی طرف دیگه چون آدم یکم سرجیونه رو میشناسه ؛ میدونه ک ارزش حرف هاش کمی بیش از ی ارزنه! پس بازم احتمال بازگشتش زیادتر میشه(مثل چلنجر)
      توی نبود وایپر اسطوره؛ کوروت میتونه تقریبا جای خالی اونو پر کنه❤?
      ب این دلایل زیاد ناراحت نیستم (شایدم الکی ب خودم دلداری میدم☹)

      1. AK_007

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        شورولت و کوروت ک از جی امن چجوری میتونن جای وایپرو پر کنن?!

        1. شایان

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (146 ديدگاه)

          شورلت و کوروت نه شورلت کوروت

      2. اميرحسين رادفر

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (52 ديدگاه)

        قطعا الکى دلدارى میدى نسل جدید کروت حتى اگه تفاوت ذات داج و جى ام و در نظر نگیریم موتور وسط هشت سیلندر کم حجم تویین توربو فقط گیرباکس اتومات داره و …. کلا فلسفه ساختش با این هیولا حجیم ۱۰سیلندر موتور جلو دف عقب متفاوت وایپر خود خوددد لذت رانندگى بود با اینکه توو رقباى هم قیمتش شاید حتى هیچ برترى عددى دیده نمى شد ولى وایپر حس داشت روح داشت رانندرو درگیر مى کرد که انگار قوانین جدید به سبک یه بنده خدایى هرچیزى که لذت بخش رو حرام اعلام مى کنه ?

        1. PaRHaM

          ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          ب شخصه امیدوارم همین ۶.۲ موتور جلو دف عقب بمونه (با سوپرشارژر)
          ولی حتی اگه C8 موتور وسط بشه
          امیدی ب C7 ZR1 هست که خوشحال کننده اس❤

  2. (ali(chevy nova

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7378 ديدگاه)

    دوستان من امروز براتون مىخوام از صندوقچه اى قدیمى 2 مطلب زیباى دیگه در بىارم تا با خوندنش واقعىتها رو درىابىد
    اولىش در مورد دوج دارت 1962 هستش که تو مسابقات درگ بسىار خوش درخشىد و رکوردهاى قابلى به جا گذاشت
    دوج تو این سال از موتور(( Max wedge 413)) استفاده کرد که 410 اسب قدرت داشت
    قسمت پرفورمنس متن رو خوب بخونىد
    Comments: 1962 saw the peak of Dart performance when Dodge offered its 413 Max Wedge in all fullsize models, from the bare bones Dart 330 through the top of the line Polara 500. Most racers preferred the lighter and cheaper Darts. The 413 Max Wedge was manufactured under precise conditions at Chrysler’s Marine and Industrial Division and was a no-nonsense racing powerplant not intended for everyday operation. The 413 Max Wedge was offered in two forms: one with 11:1 compression rated at 410 bhp and the other with 13.5:1 compression rated at 420 bhp. The “Max” refered to the Maximum Performance label used in factory advertising while the “Wedge” refered to the 413’s Wedge shaped combustion chambers (as opposed to the earlier Hemispherical designs). Priced at just $374.40, the 410 bhp 413 was affordable and powerful. The Max Wedge featured free-flowing cast-iron headers, a dual exhaust system that featured cutouts that could be unbolted for unsilenced, wide open running. Heavy duty dual valve springs in the heads meant valve seals couldn’t be installed, making the engine a serious oil burner. The Max Wedge also featured a reinforced block and heads, a forged steel crank, Magnafluxed forged steel connecting rods, lightweight aluminum pistons, beefed-up valvetrain, and a deep-sump oil pan. Topping it off were two Carter AFB carbs mounted diagonally on a cross-ram intake featuring 15 inch individual runners.

    As for styling, the Dodge Dart was all new for 1962, and sat on a 116 inch wheelbase, three inches shorter than a normal fullsize vehicle. Worse, Darts were saddled with some of the ugliest styling ever to be seen on an American vehicle. This would be the last year for a “fullsize” Dart as the name would be transfered to a true compact vehicle.

    Production:
    Engines: 318 V8 (2bbl) 230 bhp @ 4400 rpm, 340 lb-ft @ 2400 rpm. 318 V8 (4bbl) 260 bhp @ 4400 rpm, 345 lb-ft @ 2800 rpm. 361 V8 305 bhp @ 4800 rpm, 395 lb-ft @ 3000 rpm. 383 (Police) V8 325 bhp @ 4600 rpm, 425 lb-ft @ 3200 rpm. 383 (Ram) V8 330 bhp @ 4800 rpm, 460 lb-ft @ 2800 rpm. 413 Max Wedge V8 410 bhp. 413 Max Wedge V8 420 bhp.
    Performance: 413/410 bhp: 0-60 in 5.8 seconds, 1/4 mile in 14.4 seconds @ 100 mph.
    همونطور که در قسمت پرفورمنس نوشته این ماشىن 0-60 رو تو مدت زمان 5/8 ثانىه مىرفته اونم 55 سال پىش با قىمت بسىار مناسبى که داشته و تولىد محدود هم نبوده

    1. (ali(chevy nova

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (7378 ديدگاه)

      اما مطلب بعدى در مورد شورولت نوا ss سال 1969 هستش
      شورولت تو اون سال نوا رو با موتور 427 تمام الومىنىومى که تو کوروت و شول و کامارو هم استفاده مىشد بکار برد
      نتىجه عالى از اب درومد
      قدرت این موتور 425 اسب بود و 400 متر رو تو عرض 13/2 ثانىه طى مىکرده
      Comments: There were no major changes for 1969 for the Chevy Nova SS. The standard SS package with the 350 cid V8 cost just an extra $280 above a base Nova coupe and included a special suspension, red stripe F70x14s, and power front disc brakes. To replace the 350 with the L78 396 V8 375 bhp engine cost an extra $500, but even with the $184 close-ratio four speed transmission, $43 limited slip differential, and excellent $84 fast-ratio power steering, the total cost was still under $3,500. In 1969, a total of 5,262 Nova SS were built with the 375 bhp 396 while another 1,947 were built with the 350 bhp 396 engine. Total SS production for totaled 17,654 units.

      The biggest news for 1969 was the very limited Yenko Nova 427. Unlike COPO Camaros and Chevelle’s, the Yenko Nova 427 engines were not factory installed. Instead, Yenko ordered Super Sport Novas equipped with the 396 V8 with 375 bhp and promptly dropped in the Chevy 427 with 425 bhp at the dealership. As with the Yenko Camaros and Chevelles, Yenko rated the 427s at a realistic 450 bhp. Yenko Nova 427s were available with either the close-ratio Muncie four speed with Hurst linkage or a Turbo Hydra-matic with Hurst Dual-Gate shifter, mated to a heavy-duty 4.10:1 Posi axle. The Novas had 14×7-inch wheels, as opposed to the 15x7s on the Yenko Camaros and Chevelles but were available with the usual Yenko supplied headers, Atlas mags, and tachometer. On the exterior, they were dressed up with Yenko stripping, 427/Yenko badges, and “sYc” headrests. Built in both 1968 and 1969, they were extremely rare with only 37 built in 1969, well short of the numbers of Yenko Camaros and Chevelles. But with less weight than either — even less than a 427 Corvette — the L72 Yenko Nova was probably the fastest automobile Don Yenko ever offered.

      Production: Nova SS: 17,654 Nova SS w/ 396/350: 1,947 Nova SS w/ 396/375: 5,262
      Engines: 350 V8 295 bhp. 396 V8 375 bhp @ 5600 rpm, 415 lb-ft @ 3600 rpm. (Yenko) 427 V8 425 bhp @ 5600 rpm, 460 lb-ft @ 4000 rpm.
      Performance: 396/375: 0-60 mph in 5.9 seconds. 1/4 mile in 14.5 seconds @ 101 mph. (Yenko) 427/425: 0-60 mph in 4.7 seconds. ))1/4 mile in 13.2 seconds @ 103 mph.))
      با توجه به قسمت پرفورمنس نوا با موتور 427 مىتونسته 0-60 رو تو 4/7 ثانىه طى کنه
      این مدل هم مانند دارت 62 که بالا مطلبش رو نوشتم در دسترس همگان بوده

  3. فرشاد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    لعنت به مارکیونه که به جای ارائه نسخه جدید این ماشین دوست داشتنی، کلا پروندش رو بست؛ همچین آدم ترسویی، لیاقت مدیریت نداره.

    1. mostafa

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (69 ديدگاه)

      اگه مدیریت یک خودروساز آمریکایی رو بدی به اروپایی های
      انتظار بیشتر از این نباید داشته باشی

      اروپایی ها سه سیلندر م به نظرشون زیاده چه برسه به 10 سیلندر

      مطمئنن صاحبان فعلی وایپر باید خوشحال باشن که همین حالا یکی از بهترین خودرو های کلکسیونی رو دارن

    2. اميرحسين رادفر

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (52 ديدگاه)

      به شدت باهات موافقم مارکیونه نصف خودرو سازاى معروف دنیارو بى هویت کرد شاید تنها کارخونه اى که اى یکمى رو روال jeep باشه اما سرنوشت و هویت الفا مازراتى داج زیر برند رام کرایسلر همه رو نابود کرده کاش هیچ وقت مرسدس سهمش و از اتحاد دایملر کرایسلر نمى فروخت لاقل الان وضعیت امریکایى هاى پر طرف دار این نبود

  4. kamran cooper

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    کجاست روزایی که کرایسلر اسپشیال منحصر بفرد ترین خودروی جهان بود
    امیدوارم تو این شرایط کرایسلر ۳۰۰ و پسفیکا دووم بیارن چون با این اوضاع اصلا بعید نیست تا یکی دوسال دیگه اونها هم محو بشن‌.وایپر افسانه ای جزو جدایی ناپذیر خاطرات بچگی ماشین بازا بود افسوس.

    1. (ali(chevy nova

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (7378 ديدگاه)

      کامران جان کرایسلر اسپشىال معرکه هستش
      تو تاریخچه کراىسلر پر هست از ماشىنهاى بى همتا نظىر کراىسلر اسپشىال. Chrysler Norseman. Chrysler turbine و……

  5. فرشاد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ۹۹% خودروها وقتی با قوانین روز هماهنگی ندارن، بلافاصله از خط تولید خارج میشن و نسل کاملا جدید و یا مدل بهینه شدشون وارد بازار میشه اما اینبار کاملا بی‌رحمانه، صورت مساله رو پاک کردن.

  6. AMIR

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دیگه رو هیچ ماشینی نمی شه یک موتو ده سیلندر 8.6 لیتری پیدا کرد این موتور اصالت وایپر بود اگه تو نسل های بعد از موتور دیگه استفاده کنن دیگه اون ماشین وایپر واقعی نیست
    از نظر من وایپرacr از هر لحاظ از ford gt و کوروت بهتره یا اگر هم ضعفی داره من نمی خوام قبول کنم

  7. محمدرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ???تسلیت

  8. امیر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    این ماشین فوق العادس. یادش بخیر تو Need for speed همیشه وایپر رو انتخاب میکردم

  9. Hossein

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (157 ديدگاه)

    حیف از وایپر دوست داشتنی
    از سایت پدال خواهشمندم یکبار برای همیشه این قضیه دوج یا داج رو حل کنه
    امروز دو تا مطلب گذاششته شده تو یکی نوشته دوج تو اون یکی مطلب نوشته شده داج
    درسته که ممکنه نویسنده ها متفاوت باشن اما استفاده از یک نوع تلفظ بهتره حداقل ماهم تلفظ درست رو استفاده میکنیم

    1. عطا

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      چون ماشین امریکایی هست بهتر هست داج تلفظ شه چون تلفظ امریکاییش داج هست.
      ولی تلفظ بریتشش هم دوج هست. در هر حال هر دوش درسته ولی تو ایران تو یه جمع بگی داج بهت میخندن همونطور که بگی موستانگ بهت میخندن :)

      1. PaRHaM

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (741 ديدگاه)

        لهجه فرانسوی – لهجه آمریکایی
        دوج – داج
        موستانگ – ماستنگ
        کانال – چنل
        کابل – کِیبِِل

        کلا تو لهجه آمریکایی عموم مواقع حرف O رو به صورت آ میخونن ولی تو لهجه فرانسوی همون حالت O خونده میشه
        امیدوارم مفید بوده باشم?

  10. دوج

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    دنیا دیگه جای موندن نیست اون از لنسر اوو اینم از وایپر

  11. شاهین پسر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1179 ديدگاه)

    یادمه تو برنامه تخت گاز آمریکا ی وایپر رو تست کردن طرف میگفت اصلا نمیشه باهاش پر گاز لانچ کرد چون واقعا نمیشه کنترلش کرد و همش درحال بکسواد کردنه!!!!
    شخصا ماشینایی که گشتاور بالایی دارن و خیلی وحشی هستن و بدون سیستم کنترل لانچ هستن رو دوست دارم.یکیش همین هولای وایپر هستش.اصلا ماشین آمریکایی یعنی همین وحشی و ساده بدون سیستم کامپیوتری و سوسول بازی

  12. ceptor

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    توی آمریکایی ها Corvett <

  13. TRX

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (320 ديدگاه)

    خداحافظ کبری

  14. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    مطمئنم این خداحافظی دائمی نخواهد بود. سیاست حال حاظر این خودروسازی اینه که بخاطر کاهش فروش فعلا وایپر تولید نشه. مطمئنا چند سال دیگه یا با تغییر مدیریت این سوپر کار دوباره به چرخه برمیگرده.

  15. mohammad_FM 480

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    اخیرا از خوندن هیچ خبری اینقدر ناراحت نشده بودم .
    واقعا خیلی ناراحت کننده بود مخصوصا اون عکس اولیش..
    امیدوارم دوباره تولیدش شروع بشه …

  16. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    واقعا خبر ناراحت کننده ای بود ،خیلی حیف شد…ای کاش یه سرمایه گذار آمریکایی وایپر رو از اسارت فیات درمیاورد و یه شرکت مستقل درست میکرد.

  17. Hemichan

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    به افسانه ها پیوست
    و افسانه ها هرگز نمیمیرند

  18. MAHDI . TUNING

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    خواستم کامنت نزارم اما دیدم نمیشه
    راستش خداحافظی سخته
    اما وایپر بی نظیره
    امیدوارم داج به یه گروه خودروسازی خوب فروخته بشه و حسابی پیشرفت کنه و این افعی امریکایی برگرده
    خودم دوست دارم به جنرال یا فورد یا فولکس فروخته بشه چون میدونم اینا به تمام زیر مجموعه هاشون بها میدن
    بگذریم
    افعی راستش الان 10 دقیقس مینویسم و پاک میکنم ، راستش نمیدونم چی بگم اما تو فوق العاده بودی
    ما ماشین بازا شده بعضی وقتا با ماشینامون حرف میزنیم چون این یه جور عشقه و باورش داریم
    پس افعی بدرود ، خداحافظ ، بای

  19. مانی

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    تورو خدا نرووووووووووووووو
    باورم نمی‌شه یعنی‌ این ماشین با تولیدِ محدودتر و بصورتِ یمقدار سفارشی
    تو همین کشورهای عربی‌ و چین اونقدر مشتری نداره که رو خط بمونه
    چیزایه دربو داغونتر از این(نه اینکه این دربو داغون باشها) با فروش
    به عرب‌ها و چینیا زنده می‌مونن اما این‌یکی نه؟بخدا عجیبه
    خاک تو سره شیخ نشینایه همسایه کمکش کنین دیگه:د

  20. مجید

    ۳ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حیف، بدون شک یه اسطوره بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا