دوج

دانستنی‌های جالب درباره داج چلنجر دیمن

هنوز از شنیدن اخبار مربوط به داج دیمن خسته نشده‌اید؟ خوب است! قبلاً می‌دانستیم که این خودروی عضلانی با سوخت مسابقه‌ای قادر به تولید ۸۴۰ اسب بخار قدرت بوده و شتاب آن تنها در ۲.۳ ثانیه ثبت می‌شود؛ اما داج تمامی جزئیات مربوط به این خودرو را منتشر نکرده است. اخیراً داج دانستنی‌هایی جالب درباره‌ی قوی‌ترین خودروی تاریخ خود را منتشر کرده است.


اولین حقیقت این است: در خلال تست ۴۰۰ متر، پیشرانه ۸ سیلندر دیمن بیش از ۴.۹ مترمکعب هوا را می‌بلعد. این میزان هوا برابر با ظرفیت شُش ۸۱۶ انسان بوده و به پیشرانه اجازه می‌دهد تا تمامی هوای کابین را تنها در ۲۴۴ متر خالی کند.


سیستم خنک‌کنندگی پیشرانه‌ی دیمن ۲۵۸ کیلووات گرما را دفع می‌کند بدین ترتیب می‌تواند یک لیتر آب را تنها در ۱.۲ ثانیه بجوش آورد که این عملکرد برابر با گرمای تولیدی توسط ۲۵۰ توستر الکتریکی است. در قدرت ۸۴۰ اسب بخاری، ۱.۳۶ گالن سوخت در هر دقیقه جریان می‌یابد.


البته جالب‌ترین حقیقت شاید میزان نیرویی باشد که دیمن قادر است در خط مستقیم تولید کند. دیمن به‌طور رسمی قادر است ۱.۸ جی تولید کند. برای مقایسه باید گفت این میزان نیرو اندکی بیشتر از بوگاتی ویرون (۱.۵۵ جی) است و تقریباً نصف نیروی یک شاتل فضایی (۳ جی) است. در زمان لانچ شدن یک تن وزن از چرخ‌های جلو به عقب منتقل می‌شود.


خب محض یادآوری باید گفت این قدرت عظیم از طریق پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژرداری تولید می‌شود که ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۴۴ نیوتون متر گشتاور دارد. البته این اعداد مربوط به سوخت مسابقه‌ای بوده و با استفاده از سوخت با اکتان ۹۱ به ترتیب به ۸۰۸ اسب بخار و ۹۷۲ نیوتون متر کاهش پیدا می‌کند.


دیمن برای تحمل این میزان نیروی جی از لاستیک‌های رادیال درگ ۳۱۵/40R18 Nitto NT05R استفاده می‌کند. این اولین باری است که یک خودروی تولیدی به‌صورت مستقیم از کارخانه با چنین لاستیک‌هایی عرضه می‌شود. قطعات اختصاصی طراحی شده برای این خودرو باعث می‌شود کشش دیمن سه برابر بهتر از هلکت باشد. این حقایق هرچه که باشند مهم نیست؛ از یک‌چیز مطمئن هستیم و آن اینکه دیمن خودرویی دیوانه‌وار با بهای ۸۵ هزار دلار است!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    یه درگستر تو لباس یه ماسل کار
    راستی یعنی چی یک چهارم آب رو در 1.2 ثانیه به جوش میاره؟

    1. یاسین

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      فکر کنم منظورش اینه میتونه یک چهارم ابی که تو سیستم خنک کننده است رو در عرض 1.2 ثانیه به جوش کامل برسونه

    2. AmiR8

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      در اصل مقاله نوشته 1 quart
      Quart به معنای یک چهارم نیست ، بلکه هر کوارت حدود 1 لیتر میشه که نویسنده ی محترم تصحیح کردن.

      1. الف.ی

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        ممنون از پاسخ

        1. AmiR8

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (74 ديدگاه)

          خواهش میشه !

  2. یاسین

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    کسی که این ماشین رو میخره ماشین اصلیش نیست وقتهای که میخواد باهاش شیطونی کنه میبرتش پیستهای درگ منتهی موضوع اینه فکر نمیکنم کسی جرات کنه بیاد جلو اگه بفمه ماشینت دیمنه گشتاورش اندازه ویرونه
    البته با این تفاسیر باید برای درگ حتما بنزین خوب توش ریخته باشی که بهترین عملکرد رو بدست بیاری
    فقط برام سواله حجم باک دیمن که به نسبت هلکت نباید تغییر کرده باشه هلکت یادمه یه جا خوندم مصرفش 8 مایل بر گالنه تقریبا صدی 30 میسوزوند اگه درست حساب کرده باشم برام جالبه مصرف دیمن رو اعلام کنن فکر کنم مردونه صدی 45 بسوزونه:)))) ببریش جلو در مراکز حفاظت محیط زیست پارکش کنی سنگ بارونش میکنن :))

    1. PaRHaM

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      دوست عزیز
      چلنجر هلکت:
      شهر : ۱۳ mpg یعنی ۱۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
      اتوبان : 21 mpg یعنی ۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
      بیچاره رو لطفا انقدر پر مصرف نشون ندین!
      با تشکر!??

      1. یاسین

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (658 ديدگاه)

        یه مجله بود تو بررسی عملی به این عدد رسیده بود ممکنه جوری رانندگی کرده بوده که اونجوری شده باشه ولی در کل من بین این دوتا بخوام یکیو انتخاب کنم همون هلکت رو انتخاب میکنم

        1. PaRHaM

          ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          سال هم مهمه البته !
          شاید اون مدل قدیمی بوده!
          ولی از نظر من ب شدت دیمون جذاب تره از هلکت!
          دیمون یه هیولاس!
          هیولایی که باهاش میتونی(با اون چرخ های عادیش) تو روز های عادی مثل یک فرد عادی با ی ماشین ۵۰۰ اسب بخاری بگردی
          آخر هفته هم با ۸۴۰ اسب بری هر ماشینی رو له کنی بیای???
          هلکت خیلی باحاله
          ولی دیمون حسابی باحال تره!

  3. محسن

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    مبارک صاحبش :(

  4. علی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه چیش به کنار اون سوراخ های ورودی هوا که تو چراغ های جلوش هستن به کنار!
    تو عکس چهارم کاملا مشخص هستن!

  5. فيصل

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    Real cars don’t power the front wheels, they lift them ?

    1. الف.ی

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      Where are you from?
      Can you speak in Persian?
      If you can please speak in Persian
      Pedal is an Iranian website and all of users are speaking in Persian except you

  6. volvo fh

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (242 ديدگاه)

    پهنای لاستیکش اندازه لاستیک کامیون است.
    ۳۱۵میلیمتر

  7. سعید(تهران)

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی من هلکت رو بیشتر دوست دارم، این یکم دیگه غیر کاربردی شده و دوستانه بنظر نمیرسه، توجه کردید که تا امروز هرچی ازش شنیدیم عدد و رقم بوده؟!

  8. Maserati

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    کجا هستن اونایی که میگفتن آمریکایی ها مهندسی داره ولی الان میبینیم که ماشین 85 هزار دلاری از ماشین 2.3 میلیون دلاری بیشتر جی. تولید میکند

    1. دانیال

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (148 ديدگاه)

      کم لطفی میفرمایید، این کجا و آن کجا

  9. PaRHaM

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    واقعا این هیولا بی نظیره!
    بی نظیر!
    عاشقشم
    همین طور عاشق این اعداد :
    ۲.۳
    ۲.۱
    ۹.۶۵
    ۱.۸
    ۸۱۶
    ??❤❤❤❤❤?✌

    1. Hemichan

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      انقد خوبه حتی نمیشه کامنت نوشت

  10. حمید ع

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (241 ديدگاه)

    قبول دارین نصب بچه گلگیرها براش مناسب نیست.بجاش خود گلگیرو پهن میکردن خیلی بهتر بود.انگار بدنه تو ی کارگاه کوچیک با امکانات کم تیون شده.

  11. سرجیو لامبورگینی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    من که فقط عاشق آپشن های یک دلاریش هستم خیلی بامزه هست یعنی مثلاً با چهارهزاتومن دوتا صندلی در حد صندلیه سوپر اسپورت ها گیرت میاد ، یا با 4 هزارتومان می‌تونی یه باکس که توش همهههه چی هست بخری

    1. Km

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (544 ديدگاه)

      دوست عزیز هزینه ی این آپشنا قبلا به قیمت ماشین اضافه شده و فقط با یه دلار اون هارو رو به ماشین اضافه میکنن چون تقریبا امکان نداره که کسایی که این ماشینو میخرن مثلا اون باکس مخصوصو سفارش ندن. امکان نداره باکس 6 هزار دلاریو با یه دلار بذارن رو ماشین.شما خودتون یه ضرب ساده انجام بدین 3300 تا دمون تولید خواهد شد و قیمت هر باکس 6000 دلار همونطورم که گفتم تقریبا همه این باکسو سفارش میدن. هزینش میشه 19 میلیون و هشتصد هزار دلار ینی نزدیک به 20 میلیون دلار!! حالا دوج چرا باید 20 میلیون دلار ضرر بده. پس در واقع قبلا هزینش اضافه شده. تو همه ی اینطور ماشینای تولید محدود اینجوره البته که بعضی لوازم حذف شده یا جانبی با قیمت ماشین جمع شده

  12. Mercede kaviani

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز شاهین احمد زاده
    وتشکر از مطلب بسیار عالی شما
    ببخشید منظور از سوخت مسابقه ای نیترو متانول است که در مسابقه دیتونا و فرمول وان استفاده می شد اکنون را نمی دانم میشود یا خیر ولی از نظر الودگی یک هفتم موتور بنزینی فولکس گلف نسل اول بود طبقه گزارش رود اند ترک سال 1979
    با تشکر از جواب و راهنمایی شما دوستدار شما مرسده کاویانی

  13. کوشا

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    لامصب لاستیک عین کفشه.
    توی عکسای درگ که لاستیک جلوش اندازه دوچرخس اصن ابهتش زیر سواله.

  14. محمد زمانلو

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (129 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر کلیپ های خیلی بیشتری از این ماشین هستم که شاخ هایپرکارهای چند میلیون دلاری رو پشت سرهم بشکونه!

  15. Mahdi US CARS

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    دیمن بد جوری دلبری میکنه
    فقط سقف سرعتش نگفتن که برای ماشین درگ همون سرعت هلکت هم باشه کافیه

  16. سردار

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    منم میخام

  17. M.K karimi

    ۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (862 ديدگاه)

    این لامصب رسما غول مرحله آخر هر چی ماسل کار و V8 هه!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا