به نظر میرسد که فیات کرایسلر در تصمیم خود کاملاً جدّی است؛ همانطور که قبلاً نیز در گزارشهای ۸ ماه گذشته آمده بود و البته مقامات کمپانی نیز نسبت به آن واکنش نشان نمیدادند، داج وایپر ۲۰۱۷ به عنوان «آخرین سال وایپر» محسوب میشود. برای یادبود چنین حادثه غمانگیزی، کارخانه وایپر تعداد ۵ دستگاه نسخه ویژه از این خودرو بیرون خواهد داد که برخی از آنها شاید ظاهری آشنا داشته باشند.
در حالی که هر کدام از مدلهای وایپر میتوان با استفاده از برنامه سفارشیسازی ۱ of 1 میتواند به ۵۰ میلیون روش مختلف رنگآمیزی و تنظیم شود، بیشتر این مدلهای جدید، دارای زمینههای مشترک با نسخههای ویژه قبلی وایپر هستند و در آنها مواردی چون پلاکها، نشانهای ویژه و روکش متناسب با رنگ بدنه و نام مالک خودرو در بالای درب ورودی راننده به چشم میخورد. تولید این مدلها بین ۲۵ تا ۱۰۰ دستگاه متفاوت است و البته ممکن است نسبت به تقاضایی که برای آنها وجود دارد، تعدادی کمتر از این نیز برای آنها درنظر گرفته شود. فروش وایپر در ماه می میلادی در امریکا، در مجموع به ۲۴۱ دستگاه رسیده است. همچنین در سال گذشته میلادی، تعداد ۶۷۶ دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.
مدل سبزرنگ با نوارهای مشکی، اسنیکاسکین ادیشن GTC نام دارد که از اسنیکاسکین ACR مدل ۲۰۱۰ گرفته شده و با پکیج آئرودینامیک پیشرفته (اسپویلر عقب فیبرکربنی و اسپلیتر جلو) و یک طراحی سیاهرنگ در داخل کابین همراه است. تولید این خودرو، حداکثر ۲۵ دستگاه خواهد بود.
دیگر خودروها، مدلهای ACR هستند که با استفاده از پکیج «آئرودینامیک حداکثر» برای مأموریتهای سخت در پیست آماده شدهاند؛ این پکیج شامل مواردی چون بال عقب، دیفیوزر عقب و یک اسپیلتر جلوی جدا شدنی خواهد بود که همگی از جنس فیبر کربن هستند همچنین در تمام این خودروها از ترمزهای کربن-سرامیکی استفاده میشود. نسخه «دییِلر ادیشن ACR» که در تصاویر نشان داده نشده، شاید تنها در نمایندگیهای ویژه فروش وایپر قابلمشاهده باشد. در هر حال، این خودرو در رنگآمیزی سفید با نوارهای «آبی مسابقهای» در وسط، یک نوار «قرمز آدرنالین» در طرف راننده و دوخت داخلی قرمزرنگ همراه است. حداکثر ۳۳ دستگاه از این مدل تولید خواهد شد.
وایپر سفیدرنگی که در تصویر نشان داده شده، مطمئناً یکی از محبوبترین نسخهها خواهد بود؛ چرا که یادآور مدلهای GTS-R داج با بدنه سفید رنگ و نوارهای آبی است که این کمپانی برای بزرگداشت قهرمانی وایپر در FIA GT2 سال ۱۹۹۷ ساخته بود. تولید این نسخه از وایپر، همانند مدلی که از آن الهام گرفته شده، به ۱۰۰ دستگاه محدود خواهد بود. مدل GTS-R کامِموریتیو ادیشن ACR که شاید بهتر است آن را همان GTS-R بنامیم، در کنار بدنه سفید مروارید از پکیج ظاهری کربنی و چرخهای سیاه مات ACR استفاده کرده است. همانند مدل اولیه، طرحهای پرچم امریکا بر روی ستونهای دوم بدنه نقش بستهاند. کمربندهای قرمز تنها تغییر عمدهای هستند که در داخل کابین رخ داده است.
دو مدل دیگر سیاهرنگ ACR، یکی نسخه VoooDoo II ادیشن (با یک o اضافه نسبت به VooDoo مدل ۲۰۱۰) همراه با یک نوار خاکستری در سمت راننده است و دیگر ۱:۲۸ ادیشن نام دارد که مطمئناً یک ماکت با مقیاس یک به ۲۸ نخواهد بود. بلکه این عدد به زمان ۱:۲۸.۶۵ ربط پیدا میکند؛ زماین که مدل تولیدی توانسته با رانندگی رندی روبست (Randy Pobst) در پیست لاگونا سِکا ثبت کند. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، این سریعتر از نسخه ۱:۳۳ در سال ۲۰۱۰ است. حداکثر ۳۱ دستگاه از VoooDoo II و ۲۸ دستگاه از وایپرهای ۱:۲۸ قرار است که ساخته شوند.
امّا آیا اینها واقعاً آخرین وایپرها خواهند بود؟ این خودرو در طول ۲۵ سال گذشته، نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه تولید شده است. این سوپرماشین دستساز، قبلاً مدت ۲ سال را بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به استراحت گذرانده و سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne) مدیرعامل فیات کرایسلر اشاراتی به احتمال بازگشت وایپر در یک پلتفرم اصلاحشده از آلفا رومئو داشته است. شاید باید همچنان به امیدواریمان ادامه بدهیم؛ چیزی که مطمئناً نیروی کار دیترویت امریکا در کارخانه «کانر اونیو» نیز خواهان آن هستند.
AMG
۴ تیر ۱۳۹۵افسوس
asa
۴ تیر ۱۳۹۵دوستان الان شما چرا بهAMGدیس دادید؟مگه افسوس نداره؟
edris
۴ تیر ۱۳۹۵50 میلیون رنگ مختلف قابل سفارشه!!!!!! 50 میلیون!!!!!!!
پ . ن : چند وقت پیش یه 207 ثبت نام کردم 4 تا رنگ قابل سفارش بودن: سفید – نقره ای- خاکستری – مشکی. معلومه یه قوطی رنگ سفید و یه قوطی مشکی بیشتر ندارن نسبت رنگ هارو فقط تغییر میدن :))
Pagani
۴ تیر ۱۳۹۵قبلا گفتم بازم میگم’
وایپر افعی رفت،اژدها برمیگرده.
روی پلت فرم فراری با یه موتور با بازدهی بیشتر!!
(اژدها=اسب+افعی )
امیدوارم v12بزارن رو افعی.
و کاپوتش هم همچنان کشیده باقی بمونه.
امین
۴ تیر ۱۳۹۵ماشینای خوب مثل این و لنسر اوولوشن تولید میشن بعد تولید متوقف میشه در حالی که کار ما این جا فقط افسوس خوردنه این ماشینو رو تو عمرم از نزدیک ندیدم فقط تو need for speed باهاش حال میکردم
یو اس اس اینترپرایز
۴ تیر ۱۳۹۵ای بابا
Ashkan
۵ تیر ۱۳۹۵هرچی فکر میکنم وایپر رو به کوروت C7 ترجیح میدم
حالا میخواین دیس بدین ولی سلیقه من اینه واقعا الیه این ماشین
احسان(احسان سابق)
۴ تیر ۱۳۹۵درسته که هیچ وقت یکی نداشتم و سوار نشدم و حتی از نزدیک ندیدم اما تو بازیای کامپیوتری واقعا با این ماشین حال میکردم
asa
۴ تیر ۱۳۹۵اه،پدال روزمو با این خبر خراب کردی.واقعا وایپر یک قطبی در صنعت جهانی بود و حالا در نبودش کاملا جای خالیش قابل احساس هست و من حس میکنم یکجورایی صنعت اتومبیل ناقص میشه.ضمنا من وایپرو امریکاییش رو با اون پلتفورم و کاپوت کشیده خاصش میخوام.نه وایپری که با همکاری شرکای ایتالیایی ساخته شده وبر روی شاسی الفا یا فراری قرار بگیره هرچند اگه از قبل هم بهتر بشه.در واقع وایپر یعنی امریکا،امریکا یعنی وایپر.بازم تسلیت….
احمد باقری
۴ تیر ۱۳۹۵خیلی ماشین محشریه. حیف که قراره تموم بشه.
صادق
۴ تیر ۱۳۹۵واقعا وایپر خودروی خوبی بود
اما به هر دلیل فروش خیلی خوبی رو تجربه نمیکرد و توی بیشتر زمینه های فروش از پس رقباش بر نمیومد و خب بعضی وقتا تجارت و سود باعث میشه که بعضی خودروهای خوب به تاریخ بپیوندن
امیدوارم یه روزی با ویژگی های خیلی بهتر و فروش بهتر برگرده…
Pooya_SK
۴ تیر ۱۳۹۵چرا داره میره!؟ اگه مشکل سود دهی هست پروژه ی وایپر رو به من بدید و وایپر ۲۰۲۰ وایپری میشه که رکورد فروش و همینطور رکورد نابود کردن سوپراسپرت ها در پیست و بیرون پیست میشه.
ferrari
۴ تیر ۱۳۹۵اتومبیل خوبی بود. دل عاشقان خودرو برای وایپر تنگ خواهد شد
آرش آمریکایی
۴ تیر ۱۳۹۵وایپر یه روز قوی تر از همیشه بر میگرده
فقط امیدوارم اصالتشو حفظ کنه
continental
۴ تیر ۱۳۹۵بدترین خبر خودرویی تو این چند سال اخیر خیلی این ماشین خوب بود واقعا حیفه.
ali
۴ تیر ۱۳۹۵خدا نگهدارت مرد
رفتی پیش اجداد بزرگت که در گذشته غوغا میکردند
خاطراتت همیشه برامون زندس عزیزم
دوستت دارم وایپر تا ابد
Sajjad Ahmadi
۴ تیر ۱۳۹۵این ماشین جاودانس
احمد باقری
۴ تیر ۱۳۹۵خداحافظ ای گاو خشمگین
مصی
۴ تیر ۱۳۹۵گاو خشمگین لامبورگینیه :/
American and japan
۵ تیر ۱۳۹۵گریم گرفت لامصبا بس کنید :(
وایپر چرا باید توقف تولید بشه؟پس چه ماشینی میخواد بیاد جاش که آرم عقبش چراغ ترمزش باشه و وقتی گاز میدی با توجه به دور موتور افعی وسط صفحه کیلومتر روشن بشه؟چه ماشینی میخواد به این زیبایی اگزوز های خوشکلشو از کنار ماشین و زیر رکاب بده بیرون؟چه ماشینی میخواد صدای غرش وایپر رو داشته باشه؟چه ماشینی میخواد یه سوپر کار موتور جلو با کاپوت کشیده و قیافه ی وحشی و خشن داشته باشه؟چه ماشینی میتونه جای افعی رو تو دلم پر کنه؟نرو لامصب.اگر دست فیات کرایسلر باشه مثل رنه گید(البته ماشین خوبیه ولی اسم رنه گید لایقش نیست) یه ماشین کوچولو و جم و جور با سلیقه ی مزخرف اروپایی میدن بیرون با یه موتور که حجمش اندازه ی کف دست منه و میگن این وایپر جدیده :( .وایپر دلم برات تنگ میشه
GT
۵ تیر ۱۳۹۵سلیقه ی مزخرف اروپایی؟؟!!!خیلی خندوندیمون عزیز
سینا
۷ تیر ۱۳۹۵هی روزگار …
هر چیزی که ما بهش دل بستیم یا کانسپته یا 3 سال بیشتر ساخته نمی شه
چرا دیگه ارزش خودرو ها به شکل واقعی شون حفظ نمی شه
چرا صنعت اتومبیل سازی داره اسطوره هاش رو از دست می ده
چرا فیات داره گند می زنه روی خودرو های امریکایی
چرا داره باعث می شه که امریکایی ها المان هاشون رو از دست بدن
دیگه چه کار خواهد کرد؟
ایا بعد وایپر افسانه ای نوبت چلنجر خواهد بود؟
یا بعد فورد و کوروت را هم بدون جی تی و کوروت از نو خواهد ساخت؟
یاد خاطر این مرد واقعی تا ابد حفظ خواهد بود
مردی قوی و افعی شکل که خوصوصیات خاص خودش رو داشت
مثل چراغ ترمز عقب و کاپوت کشیده و موتور حجیم
خداحافظ مرد واقعی
خداحافظ
moein
۵ تیر ۱۳۹۵واقعا افسوس داشت اومدم نیگاه کردم این خبر رو اصلا داغون شدم
حیف
احمدرضا
۵ تیر ۱۳۹۵این ماشین به سیاست های غلط فیات کرایسلر توی بازاریابی باخت وگرنه این پتانسیلو داشت که یه خودروی خیلی پرفروش و ابدی بشه
امیر حسین رضوی
۱۹ آذر ۱۴۰۰ما که ایرانی هستیم و وایپر توی آمریکا بازم دلمون میسوزه با اینکه دستمون کوتاهه
خدا بقیشو نگه داره
خدا کنه دوباره تولید شه 😣😣
😫😫🏎️🏎️