در اینجا نگاهی خواهیم داشت به کارخانههای قالبگیری و ساخت تراک فیات کرایسلر در «وارن» میشیگان؛ جایی که قطعات رام ۱۵۰۰ در دو نسخه Quad و Crew Cabs ساخته شده و تراکها شکل میگیرند. این دو کارخانه مساحتی بیش از ۵۰۰ هزار مترمربع دارند و در سال ۲۰۱۶ تعداد ۳۳۲ هزار و ۸۳۰ دستگاه تراک تولید کردهاند؛ یعنی هر ۹۴.۸ ثانیه یک پیکاپ جدید از خط تولید خارج میگردد.
مرحله اول: قالبگیری
یک تیم متشکل از ۱۷۰۰ نفر از کارکنان ساعتی تعداد ۳۸۰ دستگاه پرس و ماشین را پایش میکنند؛ ابزارهای که وظیفه قالبگیری روزانه ۱۲ هزار کاپوت، سقف، درب عقب، کف خودرو و سپرها را برای کرایسلر پسیفیکا، داج گرند کاروان و دورانگو، جیپ چروکی و گرند چروکی و تراکهای رام برعهده دارند. تغییر وضعیت قالبگیری قطعات میتواند در زمان اندکی مانند ۴ دقیقه انجام شود.
مرحله دوم: جوشکاری
در این مرحله ۴۰۵ ربات به دقت به جوشکاری فریمهای فولادی میپردازند و پنلهای بدنه را برای پیکاپهای رام ۱۵۰۰ قالبزنی میکنند. در اینجا تعداد ۵۶۵ کارگر قطعات را درون ماشینها بارگیری میکنند، نگهداری از رباتها را برعهده دارند و از کیفیت جوشها و ساختار خودروها اطمینان حاصل میکنند.
مرحله سوم: کارگاه رنگکاری
۶۵۲ کارگر دیگر و تعداد ۴۲ دستگاه ربات، یک پوشش ضدّ زنگ موسوم به e-coating را بر روی پنلهای بدنه اجرا میکنند که در واقع یک رنگ آستر محسوب میشود. این کار درست قبل از رنگآمیزی این پنلها به یکی از ۲۸ رنگ موجود انجام میگردد. خیلی از مشتریان علاقه دارند تا تراکهایشان را در رنگ آبی (Robin Egg Blue) یا زرد (Detonator Yellow) سفارش دهند.
مرحله چهارم: مونتاژ
مجموعاً ۲۷۷۰ نفر کارگر وظیفه تنظیم درها، پنلهای ابزارها، صندلیها، سپرها، سیمکشیها و سیستم تعلیق گازیای را دارند که امکان ندارد، بدون آن زندگی کنید. در حالی که دستگاهها وظیفه جابجایی و بلند کردن قطعات سنگین را برعهده دارند، امّا هیچگونه ربات اتوماتیکی در این قسمت دیده نمیشود و تنها دستان انسان در کار هستند. سه گروه از کارکنان برای تولید ۱۲۰ ساعتی در هفته تقسیمبندی میشوند که هر کدام از آنها، یکی از شیفتهای ۱۰ ساعته، ۶ روز در هفته را برعهده میگیرد.
منبع: caranddriver
Wrx
۱ بهمن ۱۳۹۶هر۹۴.۸ ثانیه یک پیکاپ ?
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶بله
درهر 98.4 ثانىه ىه وانت تولىد مىکنه
امسال هم رکورد تولىد سال قبل رو زد و بىش از 450/000 عدد ازش تولىد شد
منتظر فروش بالاى نسل جدىدش هستم
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶دوستان نکته جالبه توجه اونکه دوج در هر 98.4 ثانىه وانت تولىد مىکنه رتبه 3 رو داره
حالا حساب کنىد شورولت و جى ام سى بطور مشترک و فورد که رتبه اول و دوم رو دارن تو مدتى کم تر وانت تولىد مىکنن چون درخواستشون بالاتره
بازم ىاداورى مىکنم
فورد سرى اف امسال بىش از 800/000 دستگاه تولىد داشت
شورولت و جى ام سى روى هم بىش از 650/000 دستگاه تولىد کردن
دوج رم هم امسال موفق به تولىد بىش از 450/000 دستگاه شد و اىن امارها فقط مختص بازار امرىکاست
Genius
۱ بهمن ۱۳۹۶چقدر شبیه خط تولید سایپاست که کارگر رو یه صندلی با دمپایی لاانگشتی و شلوار کردی لم میده و از راه دور پیچ ها رو سفت میکنه!!!دیدم که میگما
آرش آمریکایی
۱ بهمن ۱۳۹۶اولا که شما اگه مستند ابر کارخانه ها رو دیده باشی میبینی که تمام کارخانههای اتومبیل سازی تولید انبوه به همین صورته روش کار
ولی جزییات کار و تکنیکهایی که هر کارخانه داره که خودرو رو با کیفیت کنه تفاوت داره
شما مگه دیدی که میگی مثل سایپا
بعدشم جنس مواد و سفت کردن پیچهاست که خیلی مهمه و باید توش دقت شه
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶ارش جان دادا
اىن دوستمون داشت به شوخى صحبت مىکرد
منظورشون تمسخر خط تولىد ساىپا بود
Mahdi CHEVROLET
۱ بهمن ۱۳۹۶به گرد خط تولید سایپا نمیرسه
سایپا حرف اول دنیاست
چطور دلت میاد سایپا جونو با رم مقایسه کنی
مگه کافر شدی????
(Ali (Chevy nova
۱ بهمن ۱۳۹۶عظمت رو تو عکس اخر مىشه دىد
عجب خط تولىد حرفه اى و کاملى داره
البته با بىش از 80 سال تجربه وانت سازى غىر اىن بعىده
me84
۱ بهمن ۱۳۹۶.
حیف دوج و جیپ و کرایسلر که افتادن دست فیات. دوست داشتم سهامشون برای خود آمریکاییها بود.
NAVID۰۰۹۸
۱ بهمن ۱۳۹۶یعنی دوج بیتربیت تولیدش بیشتر از پراید ماست.
دلمون به تولید بیوقفه پراید خوش بود که این دلخوشیم ازمون گرفتن
مرگ بر آمریکا
Sajjad
۱ بهمن ۱۳۹۶مرحله اخر
تولید یک غول و شاغل کردن یک فرد
Hemichan
۲ بهمن ۱۳۹۶” در حالی که دستگاهها وظیفه جابجایی و بلند کردن قطعات سنگین را برعهده دارند، امّا هیچگونه ربات اتوماتیکی در این قسمت دیده نمیشود و تنها دستان انسان در کار هستند. ”
این یه مزیت به حساب میاد چون احتمال اشتباه تا حد زیادی پایین میاد