داج چلنجر R/T SE 1970 که با نام شبح سیاه شناخته شده خودرویی اسطورهای در زمینه مسابقات خیابانی دیترویت محسوب میشود. این خودرو به خاطر نمایش خودجوش شناخته میشود، خودرویی که در هر رقابت دست برتر را داشت و پس از آن هم بدون هیچ ردپایی ناپدید میشد.
نام مستعار چلنجر R/T SE کاملاً برازنده این خودروست زیرا ترکیبی از رنگ مشکی بدنه، کابین تیره و سقف وینیل مشکی میباشد. در کل باید گفت شبح سیاه تمایل زیادی برای ظاهر شدن، برنده شدن و سپس محو شدن داست.
هیچکسی نمیدانست که شبح سیاه چرا یا چگونه میتواند چنین کاری را انجام دهد اما دو استثنا وجود داشت: گادفری کوالز و دوستش کورتیس نیل. کوالز که راننده چلنجر محسوب میشد جزو افسران پلیس دیترویت بود و بنابراین باید جزئیات مسابقات خیابانی را بهصورت راز نگه میداشت.
او همچنین در ارتش خدمت کرده و پس از زخمی شدن در دهه ۶۰ میلادی مدال افتخار را نیز دریافت کرده بود.
چلنجر کوالز خودروی خاصی بود. او نه تنها این خودرو را با پکیجهای سفارشی R/T و SE انتخاب کرد بلکه پیشرانه ۴۲۶ را نیز درون شبح سیاه قرار داد. این خودرو همچنین به پکیج سوپر تراک، گیربکس ۴ سرعته دستی و… مجهز بود.
از نظر ظاهری باید گفت چلنجر کوالز به پینهای روی کاپوت، کابین دستدوز، نوار سفید بخش عقب و سقف وینیل مجهز بود. این خودرو در واقع تنها یکی از ۲۳ چلنجر R/T SE با گیربکس ۴ سرعته دستی است که در اولین سال عرضه شد و احتمالاً تنها خودرویی است که با این مشخصات تولید شده است.
شبح سیاه به سرعت وضعیتی خاص پیدا کرد زیرا طرفداران آن زیاد بودند. با عرضه این خودرو همه دربارهاش صحبت میکردند. افراد به امید پیروزی در کنار شبح سیاه قرار میگرفتند اما هر بار شاهد پیروزی این خودرو و ناپدید شدنش بودند. اکثر اوقات نیل بود که در صندلی راننده و کنار دست کوالز حضور داشت.
نیل گفته است: “این خودرو همهچیز از کوروت گرفته تا ۳۹۶ و… را شکست میداد. شبح سیاه پادشاه خیابان در آن روزها بود.” نیل میگوید بهترین نقطه برای مسابقات درگ در خیابان استاکر بود زیرا یک منطقه صنعتی بدون خانه یا تقاطع خیابانی محسوب میشود و پلیس هم رانندگان را اذیت نمیکرد هرچند خود کوالز پلیس بود.
گرگوری کوالز پسر گادفری کوالز ظاهراً تا سالهای بعد هیچچیزی درباره مسابقات خیابانی پدر خود نمیدانست هرچند از وجود این خودرو آگاه بود.
او میگوید: “او ۱۰۰ دلار روی داشبورد گذاشت و به من گفت… زمانی که گفتم برو، اگر توانستی به آن مبلغ برسی پول مال تو خواهد بود.” درست زمانی که گرگوری دست خود را بهطرف اسکناس دراز کرد پدرش پدال گاز را فشار داد و او به شدت به صندلی فشرده شد.
او ادامه میدهد: “من نتوانستم پول را بردارم و ترسیده بودم. کاملاً موضوع را به یاد دارم.”
اما دلیل توقف مسابقات خیابانی پدر گرگوری یک راز بود. گادفری دوباره در سال ۱۹۷۷ به ارتش ملحق شد و چلنجر را در گاراژ پارک کرد. سه سال بعد یعنی زمانی که او به خانه بازگشت از دوستش خواست نگاهی به خودرو بیندازد و دوستش یعنی هرون سریعاً شبح سیاه را شناخت.
کوالز در سال ۲۰۱۴ به پسرش گفت که میخواهد چیزی را در گاراژ نشانش دهد. گادفری چادر را از روی چلنجر کشید و آن دو خودرو را باهم تمیز کردند. گرگوری گفت در آن زمان چیزی نمیدانست اما او فکر میکرد که این روش پدرش برای دانستن بیماریاش بود. پس از غلبه بر سرطان پروستات در سال ۲۰۰۸ او بازگشت و در سال ۲۰۱۵ و اندکی پیش از فوتش گادفری از پسرش خواست تا نامهای را بیاورد. آنچه که گرگوری آورد اسناد خودرو بود. او اسناد را به پسرش انتقال داد.
MR.JD
۱ بهمن ۱۳۹۹عتیقه آنتیک
Audi s8
۱ بهمن ۱۳۹۹عالی عالی
داج چلنجر از قدیم تغییر زیادی هم نکرده
چراغ جلو و عقبش را می بینم یاد چلنجر جدید میوفتم
?porsche?
۱ بهمن ۱۳۹۹عععششششققق????
فورد
۱ بهمن ۱۳۹۹نمی دونم چرا حس میکنم بغلش یه ارم پلیس کم داره
رضا
۱ بهمن ۱۳۹۹ماسل واقعی
Amir
۱ بهمن ۱۳۹۹چه داستان جالبی داشت
Farzad
۱ بهمن ۱۳۹۹چلنجر یعنی اصالت
مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۹خعلی خوشگله ?
R@m!n
۱ بهمن ۱۳۹۹حاجیمون خییییییلی لاته ??
JDM
۱ بهمن ۱۳۹۹به اهورا مزدا یکتا قسم بعد از چارجر 68 گنگ ترین دوج تاریخه
R@m!n
۱ بهمن ۱۳۹۹کلا 68 تا 70 همه ارازلن
?porsche?
۱ بهمن ۱۳۹۹عععششششققق????
ارشیاsvj
۱ بهمن ۱۳۹۹این چلرجر تا سال ۲۱۲۱ هم با همین قیافه تولید بشه خوشگله.
Benz
۱ بهمن ۱۳۹۹پدال لطفا درباره پونتیاک هم مطلب بزار
میثم
۱ بهمن ۱۳۹۹واسه خودش یه تاریخه بدمصب
Sina
۱ بهمن ۱۳۹۹یکی از اصیل ترین خودرو های تاریخ چلنجره…..
از پدال میخوام از اینجور مطالب بیشتر بذاره ، چند وقت پیش چند تا مطلب مثل این گذاشت برای بررسی تاریخچه دیگه نذاشت
دوباره از این مطالب بررسی تاریخچه بذارین ، خیلی جذابن
خیلی وقت پیش هم گفتین که تاریخچه همه ی ماسل کار ها رو کامل بررسی میکنید ولی خب بعد از موستانگ دیگه ادامه پیدا نکرد ، ادامه بدین
سری های قدیمی رو ادامه بدین
خیلی ممنون
فردینالد پورشه (me سابق)
۱ بهمن ۱۳۹۹ینی قشنگ میشه لیسیدش
نگاهش میکنم روحم چیز میشه
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۱ بهمن ۱۳۹۹واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای!!!!??????
عاشق ماسل کارای کلاسیک آمریکایی هستم!!!???
مهیار احمدنیا
۱ بهمن ۱۳۹۹8 سیلندر کلاسیک مشکی سرعت قدرت شتاب قیمت کیفیت
همه در چلنجر هست
این کلمه چقدر لایک داره
چلنجر
Ramin
۱ بهمن ۱۳۹۹داج قدیم = ????
داج جدید = ???
ولی دوج یا داج ؟ کدوم درسته؟
$Ãbţìň$
۱ بهمن ۱۳۹۹تو فارسی میشه دوج،آمریکایی میشه داج،
من اینجا هردو رو انتخاب میکنم چون طراحی مدل جدید آدمو یاد این قدیمیه می اندازه و برعکس این قدیمیه هم منو یاد جدیدا می اندازه،حفظ اصالت باید اینطور باشه نه اینکه بگندی توی طراحی،ای کاش اون استلانتیس نکبت طراحی و پلتفرمشو عوض نکنه،چون واقعاً جذابه و ابهت یه ماسل کار رو داره،بر خلاف ماستنگ و کامارو که ….. به طراحی هاشون،اگه این مدل تا چندین دهه دیگه هم رو خط تولید بی تغییر بمونه من مخالفتی ندارم چون به حفظ اصالت اهمیت داده،اگر هم قرار به تغییر باشه بهتره کابینش یه حس و حال کلاسیک تری پیدا کنه چون طراحیش مثل سدان های اقتصادیه دهه پیشه…..
به هر حال ❤️❤️❤️❤️چلنجر❤️❤️❤️❤️
میثم
۱ بهمن ۱۳۹۹دوج قدیم جدید نداره
کلا عشقه
آمریکاییها داج صدا میزنن ولی تو ایران دوج
یه سریها میگن دوج اشتباهه و باید داج خوانده بشه مثل آمریکاییها
ولی من معتقدم اصلا اشتباه نیست. هر کشوری گویش و فرهنگ خودشو داره و اگه یه اسمی یا یه اصطلاحی رو مطابق گویش یه کشور تغییر بدی اصلا چیز بدی نیست.
من دوست دارم بگم موستانگ نه ماستنگ
دوست دارم بگم دوج نه داج
من راحت ترم بگم هیوندا تا بگم هیوندای
بعضیا به تویوتا میگن توییتا
هنوز تو یه سریا به لندروور میگن لاندیور
این خودش یه فرهنگ خودروییه که بنظرم چیز قشنگیه
ولی از 2 تا چیز بدم میاد
1 تویوتا کمری رو کمَری میگن
2 تویوتا آریون رو اوریوون میگن
این دوتا آخری خیلی ضایست
$Ãbţìň$
۱ بهمن ۱۳۹۹ای کاش این ذهنیت تو رو همه داشتن میثم،الان میری پیش هرکسی برای پز دادن انگلیسی قاطی حرفاش میکنه،از نظر منم خیلی مسخره ست که حافظ زبونمون نباشیم،کاری به اسم ماشین یا هر چیز دیگه ای ندارم کلا گفتم،البته خودم موستانگ رو ماستنگ صدا میزنم چون دیگه شده عادت برام،یکم سختمه برسم به موستانگ?? البته تلاش میکنم….
R@m!n
۱ بهمن ۱۳۹۹حرفت زمانی درسته که این کلمات تو زبان ما ریشه داشته باشن اما اینا یه مشت کلمه خارجی هستن پس بهتره درست تلفظ کنیم تا فرهنگ تلفظ غلظ کلمات از بین بره. من خودم بابام به ماستنگ میگه ماسنگ خیلی از جوونای دهه 50 60 هم اینطوری میگفتن. خب اون موقع سطح سواد پایین بوده و دسترسی به کتب و اینترنت نبوده که بگردی درستشو پیدا کنی. یکی یه چی می گفته طرف دیگه پیِشو نمی گرفته درسته یا غلط چون منبعی نداشته. اما الان اشتباه بگیم درست نیست. راجب موضوع بیان کلماتم موقعی تغییر می کنه که تلفظش سخت باشه و به قول معروف تو دهن نچرخه مثه انگلیسیا که خ ندارن و کلمات و اسامی اسپانیولی به حالت ه میگن یا اصن تلفظ نمی کنن مثه خواکین که میگن واکین یا خسوس میگن جسوس که اونم باز تو هر زبان متفاوته.
$Ãbţìň$
۲ بهمن ۱۳۹۹آخه داداش رامین برای مثال همین عربا هم به لینکلن میگن لینکولن،یا من از جنوبیا شنیدم به تویوتا میگن توتا،یا اگه از بحث ماشین خارج شیم،ما خودمون به آبراهام میگیم ابراهیم،یا الکساندر رو اسکندر تلفظ میکنیم،بنظرم کلمات خارجی یا بقول معروف بیگانه رو اگه تبدیل به فارسی کنیم مشکل نداره،اما به شرطی که معادل فارسی مناسبی داشته باشه،نه اینکه چرت و پرت بجاش گفت، مثلا به کراوات میگن بند آویز بلند!!! یا به ترافیک میگن شد آمد!! یه همچین مواردی رو هی تبدیل به فارسی نکنیم بهتره،البته قضاوت و تصمیم با شما…..
R@m!n
۲ بهمن ۱۳۹۹این اسامی که گفتی از زبان عربی رفتن به انگلیسی نه برعکس یعنی اونا ابراهیم کردن آبراهام. بازم بحث توانایی تلفظه. ما هم خودمون کلمه های زیادی به زبان انگلیسی وارد کردیم تو نت بگردی هست. بحث داشتن ریشس دوباره.
challenger
۱ بهمن ۱۳۹۹چلنجر زاده شده، از عشق و ابهت است
و وای اگر بخوان خرابش کنن با کار های الکی و گند بزنن توش با این کار دنیای خودرو تبدیل به بی ارزش ترین میشه بی ارزش و پوچ پوچ پوچ
$Ãbţìň$
۱ بهمن ۱۳۹۹عجب داستان جذابی بود،ماشین هم بی نظیر و خاص بود،چلنجر پرچمش بالاست…..
مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۹ای وای
اصلا دیدمش یه جوری شدم
یه حسی درونم ایجاد شد
باورنکردنیه واقعا
امیر
۱ بهمن ۱۳۹۹دوج همیشه خاص ترین و خفن ترین برند امریکایی بوده و هست!!
محصولات دوج با هیچ خودرویی قابل قیاس نیستن ، دلیلش موتور های بسیار خفنش هستن و البته طراحی بسیار ناب چلنجر