همانند دنیای فشن، رویههای طراحی در صنعت خودروسازی هم دورهای دارند. مثلاً سبک طراحی رترو (Retro) یا نگاه به گذشته حدود بیست سال پیش، یعنی در دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰ بشدت محبوب شد و خودروسازان زیادی اقدام به احیای محصولات قدیمی خود با ظاهر کلاسیک کردند؛ اما با اینکه در بین خودروهای رترو نامهای بزرگ و نمادینی مثل فولکسواگن بیتل و فورد تاندربرد حضور دارند، نسل سوم دوج چلنجر یکی از محبوبترین و موفقترین خودروهای رتروی تاریخ محسوب میشود.
نسل سوم این ماسل کار افسانهای در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد و همچنان فروش بسیار بالایی دارد درحالیکه در طول یک دهه عمر خود تنها تغییرات ظاهری جزئی را تجربه کرده است. به همین دلیل، دوج بهسرعت متوجه شد که طراحی بدون زمان چلنجر به همراه ارائهٔ نسخههای ویژهٔ فراوان و افزودن اسب بخار، دستورالعمل فوقالعادهای خواهد بود. به لطف این ویژگیها، چلنجر در ماه اکتبر حتی توانست از لحاظ فروش دو رقیب سنتی خود یعنی شورلت کامارو و فورد موستانگ را مغلوب کند؛ بنابراین به لطف نسخههای فوقالعاده محبوب هلکت و دیمن، چلنجر تا پایان امسال میتواند رکورد فروش جدیدی را در تاریخ خود به ثبت برساند.
برای اینکه بفهمیم چلنجر با طراحی رترو چقدر در بازار ایالاتمتحده موفق بوده است، بهتر است فروش آنرا با سایر خودروهای رتروی دو دههٔ گذشته مقایسه کنیم. نسل سوم چلنجر از سال ۲۰۰۸ تاکنون فروشی در حدود ۵۱۸,۶۷۷ دستگاه داشته است. آمار فروش دیگر خودروهای رتروی بازار نیز به شرح زیر است:
خودرو | سالهای عرضه | فروش |
فورد موستانگ | ۲۰۰۵ تاکنون | ۱,۳۸۳,۶۶۵ دستگاه |
کرایسلر PT کروزر | ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ | ۱,۰۵۰,۲۸۱ دستگاه |
فولکسواگن بیتل | ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ | ۷۶۸,۲۶۱ دستگاه |
شورلت کامارو | ۲۰۰۹ تاکنون | ۷۴۴,۱۸۶ دستگاه |
مینی کوپر | ۲۰۰۱ تاکنون | ۶۶۳,۱۶۲ دستگاه |
شورلت HHR | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ | ۵۲۶,۸۱۳ دستگاه |
دوج چلنجر | ۲۰۰۸ تاکنون | ۵۱۸,۶۷۷ دستگاه |
تویوتا FJ کروزر | ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ | ۲۲۲,۲۵۴ دستگاه |
فیات ۵۰۰ | ۲۰۱۰ تاکنون | ۱۸۹,۴۳۰ دستگاه |
فورد تاندربرد | ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ | ۶۴,۳۷۷ دستگاه |
شورلت SSR | ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ | ۲۳,۴۷۹ دستگاه |
پلیموث پراولر | ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ | ۱۰,۷۴۱ دستگاه |
فیات ۱۲۴ اسپایدر | ۲۰۱۶ تاکنون | ۱۰,۰۸۷ دستگاه |
مرسدس بنز SLS | ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ | ۲,۷۳۴ دستگاه |
بامو Z8 | ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ | ۲,۳۸۲ دستگاه |
همانطور که ملاحظه میکنید، تعداد کمی از این خودروهای رترو در بازار ایالاتمتحده توانستهاند از لحاظ آمار فروش نسل سوم چلنجر را پشت سر بگذارند؛ بنابراین چلنجر ثابت کرده است که بهوضوح یکی از محبوبترین خودروهای رتروی حال حاضر بازار است. همچنین این ماسل کار آمریکایی در بین خودروهای رترو بیشترین وفاداری به طرح کلاسیک خود را نیز دارد.
F22RAPTOR
۳۰ آبان ۱۳۹۷از دیدن این ماشین لذت میبرم و میتونم ساعتها تماشا کنمش
یانکی
۳۰ آبان ۱۳۹۷تنها ماشینیه که اصلا دوست ندارم نسل جدیدش بیاد محشره.سریعترین ماشین جهان فقط 85 هزارتا.
Mohammad
۳۰ آبان ۱۳۹۷همان طور که مشخص بود زیبا ترین طراحی کلاسیک حال حاضر دنیا هستش
و نکته قابل توجه عدم وجود ۹۱۱ در لیست هست
و نکته قابل توجه تر تنها ماشین های اروپایی که احترام خاصی بهشون قائلم
اس ال اس مرحوم
زد ۸
و اخرین نکته چرا اکثر لیست امریکایی هست مشخص چون فقط دستگاه تولید نمیکنند ماشین رو خلق میکنند
محمد رضا
۳۰ آبان ۱۳۹۷قطعا محبوب ترین رتروی درحال تولید
نه یکی از محبوب ترین
Mohammad
۳۰ آبان ۱۳۹۷یه نکته عجیب هم هست داج میتونه چلنجر رو با همین ظاهر ساده ( چراغ های جلو دایره ای و عقب مستطیلی ) برای سال های سال تولید کنه و همیشه هم طراحیش همه رو به هیجان بیاره
ولی برعکس کمپانی هایی هستن که بر ای هر سال یه طرح جدید بیرون میدن برای ماشین
و هر ساله افت فروش دارن این درست یا غلط بودن سیاست های کمپانی رونشون میده که تاثیر خودشو در طی سال ها میزاره
amin
۳۰ آبان ۱۳۹۷میدونی چرا؟
چون زرق و برق و بزک فقط تا یه جای مشخصی جواب میده و بعدش به سرعت کنار میره و باطن خودرو خودش رو نشون میده.اونموقع است که اصالت و دانش فنی و سالیان دراز تجربه تاثیر خودش رو نشون میده
Sajjad
۳۰ آبان ۱۳۹۷واقعا طراحی این ماشین پخته ترین حالت خودشو داره
اصلا دوست ندارم نسل جدیدش متفاوت بشه
محشره به خدا
خیلی دوس دارم این ماشین رو
ابهت از سر روش میباره
Omid
۳۰ آبان ۱۳۹۷بعضی از این رترو قیافشون عجیب غریب در اومده مثل شورولت hhr ولی انصافا این چلنجر حرف نداره طراحیش
me84
۳۰ آبان ۱۳۹۷.
عکس سوم رو نگاه کنین؟
یه دنیا عشق و غرور و ابهت ازش میباره.
ایلیا
۳۰ آبان ۱۳۹۷عکس اول!
کاش ی تابلو باکیفیت 2*2 ازش داشتم واسه دیوار اتاقم.
Mopar or No Car
۳۰ آبان ۱۳۹۷نمیدونم چرا اسمی از 911 نیومد
قطعا یکی از نمادهای رترو هست اما یک تفاوت اساسی با چلنجر داره:
همه میدونیم دلیل فروش خوب چلنجر، طراحی با ابهت و مردانه ی اون هست چون عملکرد فنیش نسبت به ماشینهای گران قیمت اروپایی خیلی خوب نیست.
اما در مورد 911 به دلیل مهندسی ناب و پرفورمنس عالی اینهمه طرفدار داره نه ظاهر رتروی قورباغه ای.
واسه همینه که پورشه داشتن رکورد جهنم سلز اینقدر براش مهمه. مطمئن باشید اگه 911 فعلی عملکردش ضعیفتربود خیلی از طرفداراش رو از دست میداد.
برعکس تصور کنید انجین و گیربکس و سیستم تعلیق GT2 RS روی یک بدنه تهاجمی مثل اونتادور یا حتی چلنجر نصب میشد.
علی
۳۰ آبان ۱۳۹۷فقط PT cruiser. یکی از زشت ترین ماشن های تاریخ.
فقط موندم اون یک میلیون نفر چه فکری کردن اینو خرین
Sajjad
۳۰ آبان ۱۳۹۷امیدوارم فیات کرایسلر به عقل بیاد و بفهمه این ماشین میتونه چقدر سود داشته باشه و بیشتر به این هیولای زیبا اهمیت بده
emad1990
۱ آذر ۱۳۹۷متوجه نشدم چرا تیتر میگه یکی از محبوب ترین؟
محبوبیت به تعداد فروشه؟؟
پس الان ماشین های فراری یا بوگاتی باید منفورترین ماشین های رو کره خاکی باشن
F22RAPTOR
۱ آذر ۱۳۹۷رفیق ،زده محبوب ترین رتروو،
میدونی رترو چیه؟
لامبو و فراری رترو نیستند
اینجا بحث سر ماشین رترو هست
emad1990
۱ آذر ۱۳۹۷شما منظور منو متوجه نشدی
معنی رترو در متن هم اومده
سوال من اینه آیا ماشینی مثل sls که عرضه آن در سال بسیار بسیار کمتر از موستانگ بوده(به دلیل سیاست شرکت به منظور خاص تر شدن ماشین در اینده)
آیا میشه منفور ترین رترو
و موستانگ ی که ظرفیت تولیدش در سال بیشتر بوده محبوبه!!
این متن اصلا منبع نداره که بشه بهش استناد کرد
Mopar or No Car
۱ آذر ۱۳۹۷بله محبوبیت بین ماشینهای تولید انبوه و اقتصادی به تعداد فروشه. ولی بین ماشینهای لوکس و تولید محدود و کلکسیونی از عوامل دیگه ای مثل تقاضا برای پیش فروش و ارزش افزایش ارزش بعد از خرید و …. مشخص میشه.
emad1990
۱ آذر ۱۳۹۷بنظر من این واژه های محبوب ترین و منفورترین همش ** محضه(اونم بر اساس تعداد فروش😂😂)
اینا شده نوندونی یسری مجله و رسانه برای تبلیغ کردن محصولات برند خاص و پر کردن مغز عوام با اسم یه برند خاصی که ازش تغذیه شدن
تنها چیزی که همیشه تعیین کننده س جیب خریداره و نه محبوبیت
من اگه پول اس ال اس داشته باشم slsمیخرم
اگه نداشته باشم مجبورم خودمو با چرندیاتی مثل این که چلنجر محبوب ترین رترو تاریخه سرگرم کنم
توضیح:sls و چلنجر فقط ۲تا اسم بود که من تو مثالام آوردم .من هیچ مشکلی با هیچ برندی ندارم برخلاف بعضی از کاربرای سایت
Mopar or No Car
۲ آذر ۱۳۹۷بله بین دوتا ماشین با قیمتهای متفاوت درسته ولی برای ماشینهایی که در یک بازه قیمتی قرار دارند واضحه اونی که فروشش بیشتره محبوب تره.
Mopar or No Car
۱ آذر ۱۳۹۷1397
بله محبوبیت بین ماشینهای تولید انبوه و اقتصادی به تعداد فروشه. ولی بین ماشینهای لوکس و تولید محدود و کلکسیونی از عوامل دیگه ای مثل تقاضا برای پیش فروش و افزایش ارزش بعد از خرید و …. مشخص میشه.
چون کلمه ی ارزش رو اشتباها دوبار تایپ کرده بودم، کامنت رو مجددا ارسال کردم.
F22RAPTOR
۱ آذر ۱۳۹۷رفیق ،زده محبوب ترین رتروو،
میدونی رترو چیه؟
لامبو و فراری رترو نیستند
اینجا بحث سر ماشین رترو هست
farhad
۱ آذر ۱۳۹۷این ماشین یعنی خود عشق ، امکان نداره کسی عشق ماشین باشه و از دیدن این ماشین، از شنیدن صدای غرش موتورش هیجان زده نشه. من در سن فعلی با دیدن این ماشین احساس یک پسر بچه 16 ساله رو دارم که از دیدن یک دختر خیلی خوشگل میتونه داشته باشه وای وای وای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد مهدی
۱ آذر ۱۳۹۷بابا اینماشین رویای منه