دوج

سیر تکاملی پیکاپ رم را تماشا کنید

از جهات بسیاری پیکاپ ها سنتی‌ترین خودروهای بازار هستند. این خودروها همچنان ساختار بدنه روی فریم بکار رفته از اوایل قرن بیستم تاکنون را حفظ کرده و به پیشرانه‌های بزرگ و طولی مجهز بوده و پشت کابین‌های بسته خود دارای محفظه بار بزرگی هستند.

بله شاید با خود بگویید پیکاپ ها از زمان متولد شدن تاکنون تغییرات چندانی نداشته‌اند اما باید گفت این خودروها بزرگ‌تر، سنگین‌تر، قوی‌تر و راحت‌تر و بالاتر از همه این‌ها پیچیده‌تر شده‌اند. این خودروساز هم‌اکنون سیر تکاملی پیکاپ رم از یک خودروی ساده تا محصولی مدرن را منتشر کرده است.

سفر ما در زمان با رفتن به جنگ جهانی اول و پیکاپ داج در سال ۱۹۱۷ شروع می‌شود هرچند مدیر طراحی این شرکت می‌گوید در دهه ۴۰ میلادی بوده که موقعیت این پیکاپ به عنوان یک محصول قابل‌اطمینان تثبیت می‌شود.

چند دهه بعدتر به اواخر دهه ۶۰ میلادی می‌رسیم که طبق گفته طراح شرکت داج پیکاپ هایی واقعاً کاری را تولید کرده بود. داج پیکاپی با سواری و هندلینگ خشن تولید کرده بود و بنابراین قابلیت باربری بالایی داشت. البته مدیر این شرکت اذعان می‌کند میزان راحتی پیکاپ های داج در آن زمان خوب نبوده است. بیش از یک دهه بعد و بازیابی آمریکا پس از بحران سوخت، پیکاپ های داج با پیشرانه‌های بزرگ و کابین‌های ساده شناخته می‌شدند. مدیر داج می‌گوید این محصولات پیش ساز پیکاپ های مدرن بوده‌اند.

پیکاپ های مدرن‌تر در سال ۱۹۹۴ پدیدار شدند یعنی زمانی که داج دومین نسل پیکاپ خود و یکی از مشهورترین طراحی‌های خود در طول آن سال‌ها را رونمایی کرد. اگرچه این پیکاپ مدرن‌تر شده بود اما همچنان روی کارها تمرکز ویژه داشت تا استفاده شخصی. البته شاید این خودرو اولین نسلی بود که به طراحی ظاهری نیز به عنوان بخش بزرگ‌تر طراحی کلی و مهندسی پیکاپ اهمیت داده بود.

با موفقیت این پیکاپ، کابین مدل‌های بعدی بزرگ‌تر شده و محفظه بار رفته‌رفته کوچک‌تر شد تا زمانی که به عصر کنونی می‌رسیم. پنجمین نسل رم ۱۵۰۰ دوباره تغییر کرده و هرکسی پشت فرمان این خودرو بنشیند واقعاً آن را حس خواهد کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. رامین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    اصالت یعنی این.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. آرمان

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (147 ديدگاه)

      به نظر من اصالت تو برند پورشه خلاصه میشه و بس
      فکر نکنم شرکت دیگه ای بوده باشه مثل پورشه که هنوز به قواعد اصلی طراحیش پایبند بوده باشه

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. رامین

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (919 ديدگاه)

        البته اون بحث طراحی ماشین هست و با مقوله برند تفاوت داره. توی دنیای خودرو به نظرم اصالت یعنی اینکه یه مدل خودرو هر چقدرم بروز بشه همچنان حس نسخه اولیشو داشته باشه از همه لحاظ. پورشه یک استثنا توی دنیای خودرو هست که تونسته به قواعد طراحیش پایبند باشه که اونم بخاطر تنوع کم مدل هاست.

        1. Mf1

          ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (484 ديدگاه)

          پورشه آسانترین کار میون تمام خودروسازهای جهان داره از لحاظ طراحی خودروهاش بسیار تکراری و عقب افتاده هست ولی لامبو و فراری وسایر خودرو سازها طراحی خودروهاشون نسبت به پنجاه سال بروزتر و با اصالت تر میشه هرسال

      2. امیر

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (2958 ديدگاه)

        قطعا منظورتون ۹۱۱ و چلنجر هست!
        حتی یک نکته هم در مورد چلنجر نمیشه پیدا کرد ک از اصالتش به دور باشه و حتی گاهی اوقات پرفورمنس و راحتی رو فدای اصالت کرده

    2. ali (chevy nova)

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      اصالت رم ستودنی هست
      اونی که میگه پورشه یعنی اصالت نمیدونم رو چه مبنای این رو میگه چون ظاهر غورباقه پورشه بوی از اصالت نبرده.
      اصالت یعنی اونکه زیبایی و ابهت رو بعد 9 دهه مثل وانتهای دوج نگه داری و نسل به نسل منتقل کنی

    3. SRT

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (624 ديدگاه)

      برترین پیکاپ تاریخ!بالاتر از فورد اف ۱۵۰ و شورلت سیلوادرو و جی ام سی سیرا…

  2. حمید

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    پیکاپ بدرد خیابون های ما نمیخوره ولی خیلی دوست داشتن یه این پیکاپ رم
    ولی نهایتا انتخاب اورد اف ۱۵۰

    1. Malt hill

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (514 ديدگاه)

      انشالله میری اونجا
      به خیابان هاتون می خوره ?

      1. حمید

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1724 ديدگاه)

        انشالله

    2. " Swedish Arrogant Tiger"

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      اتفاقا من بدلیل شرایط جغرافیایی و مسائل کاری نیاز خوشحال میشدم اگه یه اف 250 سوپردیوتی یا یه رم 2500 داشتم!

  3. پارسا عشق ماشین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    تنها خودرو ساز امریکایی که داره خود خودرو ساز امریکا رو جاودان می کنه همین دوجه فورد و شورولت که دارن سوپر اسپورت و ماشین برقی میزنن

    1. امیر

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2958 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره
      دوج و رم و کرایسلر و جیپ امریکایی ترین خودروسازها هستن

  4. پارسا عشق ماشین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    البته بگم که ماشین برقی بد نیست ولی خب مثل اینکه طراحی خانه های ایران در جهان حرف نداره بعد تو ایران خونه ها به شکل فرانسوی هستن چینی در شمال کشور دیده میشه دیگه تمام مدل خونه در ایران هست امریکا هم در خودرو سازی همونه ولی نباید سوپر اسپورت بزنه یا اگر هم بزنه باید ماشین ازلانی بزنه

    1. Mad.z.Max

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      ازلانی!!!! دوبار خوندم تا فهمیدم عضلانیه منظور : ))

      عین استهلاک و اصطکاک که هنوز که هنوزه بچه ها خوشگل مینویسنش با ده تا غلط : ))

  5. خستگی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    بهترین پیکاپ دنیا در کنار اف ۱۵۰
    بنز که پیکاپ زد
    البته اگه بی ام و هم پیکاپ بزنه یه عده میگن بهترین پیکاپ دنیا ساخته شد و چنتا فیلم سفارشیم ازش درست میکنن که رم و اف ۱۵۰ رو شکست بده ، بی ام و پیکاپ بزنه جلوپنجره اش رو احتمالا ۴ برابر بزرگتر میسازه ????

    1. " Swedish Arrogant Tiger"

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      دوست عزیز اکس کلاس مرسدس اصلا رقیب f150 یا رم 1500 نیست، تو یه کلاس نیستن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا