خودروهای عضلانی یا ماسل کارز تنها با نام امریکا عجین شدهاند. خودروهایی با موتورهای V8 و بدنههای تنومند و صدای پرطنین پیشرانه و البته دیفرانسیل عقب.
هرچند اگر همینها را معیار تعیین ماسل کار بنامیم، بسیاری دیگر از خودروهای اروپایی را نیز میتوانیم با این مشخصات نام ببریم. با این وجود ما میخواهیم در اینجا یک سدان عضلانی آمریکایی را با یک سدان اسپرت و جذاب کرهای درگیر کنیم.
داج چارجر R/T اسکات پک یک حریف تازهکار به نام کیا استینگر GT را در برابر خود میبیند. این خودروها به دلایل کاملاً متفاوتی ساخته شدهاند و مشتریان و مخاطبان متفاوتی نیز دارند. با این وجود هردوی آنها دیفرانسیل عقب بوده، پیشرانهای قدرتمند داشته و صندلیهای عقب جاداری دارند و در نهایت قیمت تقریبی آنها ۴۰ هزار دلار است.
در حالی که کیا استینگر هدف اصلی خود را بام و سری ۳ قرار داده است اما این خودرو دقیقاً در کلاس خودروهای لوکس-اسپرت جمع و جور قرار نمیگیرد و یک هوا بزرگتر بوده و شخصیت آن هم کمتر لوکس است. با این حال استینگر یک خودروی عضلانی قلمداد نمیشود و از همه مهمتر اینکه پیشرانه V8 ندارد.
در نگاه اول موتور ۳.۳ لیتری V6 با توربوشارژر دوقلوی استینگر چندان قوی به نظر نمیرسد. این پیشرانه تنها ۳۶۵ اسب بخار نیرو و ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل استینگر بهجای انتقال نیرو به چهار چرخ روی عملکرد بهتر و وزن پایینتر تمرکز کرده و با قیمت ۴۰۹۱۵ دلاری با وجود نداشتن برخی آپشن های گرانتر تریمهای بالاتر خود، رو به ویژگیهای مهمتری چون ترمزهای برمبو و دیفرانسیل با لغزش محدود آورده است.
در سوی دیگر، چارجر R/T اسکات پک همانند نامش پرسروصدا به نظر میرسد و هرچند همانند مدل ترسناک SRT هلکت نمیتواند عرض اندام کند، اما هنوز موتور V8 بادوام و قدرتمند ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی آن توان کافی برای مبارزه و دود کردن تایرها دارد. چارجر با ۴۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتنمتر گشتاور کاملاً برتر از استینگر است. برای انتقال نیرو از یک گیربکس ۸ سرعته خودکار استفاده شده است. این مدل هم با قیمت ۴۵۹۳۰ دلاری مجهز به دامپرهای تطبیقی، ترمزهای برمبو و چرخهای ۲۰ اینچی است. وزن چارجر اسکات پک ۲۱۵ کیلوگرم سنگینتر از استینگر بوده که تا حدودی مزیت قدرت و گشتاور بیشتر آن را خنثی میکند.
وقتی به دل جاده بزنیم تفاوتها بیشتر خود را نشان میدهد. جایی که چارجر بزرگ و بیرحم است، استینگر چابک و زیرک نشان میدهد. داج در جادههای پیچ و تاب دار و باریک به نظر دو برابر عریضتر به نظر میرسد در حالی که در واقعیت عرض آن تنها ۳.۵ سانتیمتر بیشتر است. این باعث میشود تا حدودی اشتیاق کمتری نسبت به تغییر جهت نسبت به استینگر داشته باشد. استینگر پاسخهای چرخشی سریعتر و تعادل بهتری دارد و حتی با وجود کمبود سیستم بامپرهای تطبیقی نسبت به داج، رانندگی با احساس تر و شیکتری دارد. البته این بدان معنا نیست که چارجر تعادل خوبی ندارد اما نیاز به رانندگی به روش خاص خود دارد که با توجه به وزن بیشتر آن گاهی اوقات هیجانانگیز و سرگرمکننده هم هست.
در پیست آزمایشی داج تنومند با شتاب جانبی ۰.۹۵ جی توانست کیا را با تحمل ۰.۹۲ جی شکست دهد و در تست ترمزگیری از سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت تا سکون هم با خط ترمز ۴۵.۷ متری نسبت به کیا با خط ترمز ۴۸.۵ متری در رتبه بالاتری قرار گرفت. البته این نتیجه شگفتانگیز در حالی حاصل شد که هر دو خودرو به تایرهای تابستانی مجهز بودند. چارجر از تایرهای پیرلی P زیرو با عرض ۲۷۵ و استینگر به لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت ۴ با عرض ۲۲۵ در جلو و ۲۵۵ در عقب بهره میبردند.
چارجر با آرامش بیگانه است و هرجایی که لازم باشد غرش متمایز موتور V8 همی آن بلند میشود. چارجر بدون نیاز به تلاش زیاد در گشتاور سخاوتمندانه موتور خود غرق میشود. برای رسیدن به سرکت ۹۶ کیلومتر از حالت سکون در چارجر به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز است در حالی که کیا برای این شتابگیری ۴.۴ ثانیه زمان میخواهد. برای طی ۴۰۰ متر هم نتیجه مشابهی به دست میآید و داج در ۱۲.۵ ثانیه و کیا در ۱۲.۹ ثانیه این مسیر را طی میکنند.
در عوض کیا استینگر به طور قابلملاحظهای ساکت و آرام است هرچند کاریزمای موتور V8 در آن دیده نمیشوند اما پاسخ آن به پدال گاز طبیعیتر است و بدون لرزش، احساس سرزندگی به شما منتقل میشود. توربوهای دوقلو به سرعت میچرخند و سیستم انتقال نیروی هشت سرعته خودکار نیز بدون زحمت و با متانت و دقت نیرو را منتقل میکند.
جای تعجبی هم نیست که استینگر در مصرف سوخت بر چارجر تسلط دارد. مصرف سوخت کیا ۱۰.۲ لیتر و داج ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.
همانند ظاهر چارجر، فضای داخلی آن هم جلب توجه کرده و قطعاً چشمگیر و کمنظیر است. خودروی آزمایش شده مجهز به روکش پارچهای و داشبوردی است که کمی از مد افتاده شده و در مقابل آن استینگر لوکستر و مدرنتر بوده و با روکش چرم قرمز، چشمنوازتر است.
کابین داج کلاسیکتر بوده و در قسمت عقب هم به لطف کوسنهای آن راحت هستند. استینگر در قسمت عقب جادارتر و بوده و احساس دلبازی بیشتری میکنید. البته نشیمن پایینتر قرار گرفته و برای بزرگسالان واقعاً راحت نیست. چارجر یک صندوق بزرگ با حجم ۱۷ فوت مکعبی دارد اما در مقابل حجم ۲۳ فوت مکعبی استینگر به راحتی بازنده میشود. هر دو خودرو از سیستمهای اطلاعات و سرگرمی با استفاده آسان سود میبرند. نمایشگر داج بزرگتر بوده و سرعت به لمس انگشتان پاسخمی دهد. نمایشگر استینگر کوچکتر بوده و از لحاظ بصری چندان چشمگیر نیست اما ساختار منویی آن ساده است. درتریم های بالاتر استینگر میتوانید نمایشگرهای بزرگتر نیز به همراه پشت آمپر دیجیتالی به دست آورید.
در نهایت احساس شما در برابر پرداخت ۵ هزار دلار بیشتر برای داج چگونه است؟ اگر دنبال یک خودروی عضلانی باشید به راحتی انتخاب شما مشخص است. چارجری که سرسخت بوده و عملکردی واضح و مورد انتظار دارد.
اما با چند هزار دلار کمتر کیا گزینه بهتری بین این دو است. با وجود عملکردی عقبتر از داج، کیا با ظاهری متمایز برای کسانی که سدانی اسپرت و کاملتر طلب میکنند پاسخ بهتریست.
رامین
۱۰ مهر ۱۳۹۹چقدرررررررررررررررررررررر این رنگ داج خوشگله. ” چارجر با آرامش بیگانه است و هرجایی که لازم باشد غرش متمایز موتور V8 همی آن بلند میشود ” خیلی خوب بود این تیکه ???
ali (chevy nova)
۱۰ مهر ۱۳۹۹دوج چارجر رو فقط از لحاظ امار فروشش با استینگر مقایسه کنید نتیجه نشخص میشه.
AMIR-REZA
۱۰ مهر ۱۳۹۹باید به جای این تیتری که الان زدن باید مینوشتن مقایسه فیل و فنجان …..
blackburn
۱۰ مهر ۱۳۹۹فیل و فنجان ماله پراید و لندکروزه نه استینگر که اسمشم خوفه
M.A.S
۱۰ مهر ۱۳۹۹چارجر واقعاً یه هیولای کامله
و فک کنم با این موتور بتونه حتی300 کیلومتر در ساعت رو بزنه
چون خودم تا 295 تاشو دیدم
درگ یک چهارم مایل هم میتونه زیر 12 (فک کنم 11.8)تایم بزنه که البته حتی با این لانچ هم تونست کیا رو شکست بده
هر چند کابین کیا لوکس تره اماصدای موتور با دوام وقدرتمند 392 خیلی هیجان انگیز تره
هر چند کیا جدیدتره اما داج ظاهر خشنی داره که هرگز تکراری نمیشه
حتی وزن بیشترش هم خیلی نمیتونه گشتاور غول آساشو خنثی کنه
البته قیمت پایه اسکات پک فک کنم از 40000 دلار شروع بشه
نمیدونم کسی اینجا تا به حال داج چارجر رو از نزدیک دیده یا نه
من دیدم نمونه قبل فیس لیفشو این که جای خود داره
واقعا یه هیولا بود
M.A.S
۱۰ مهر ۱۳۹۹فقط برای مقایسه طراحی بنسون به نسل جدید کیا K5
و همچنین هیوندا ازرا جدید و هیوندا سوناتا نگاه کنید تا ببینید چرا داج هرگز تکراری نمیشه
برای کسایی هم که قراره پیشاپیش بیان بگن تو پیچ خوب نیست اون قسمت مقایسه عملکرد فرمون و شتاب جانبی
و همچنین کیت واید بادی توصیه میشود
فک کنم واید بادی توانایی درگش رو هم افزایش میده
اما اینم خیلی خوشگله
مهدی موتورز
۱۰ مهر ۱۳۹۹بله من بچه بودم تو سمنان زندگی میکنم
با خانواده داشتیم از دور دور بر می گشتیم من و داداشم یه قرمزشو دیدیم کفمان برید
البته چون بچه بودم زیاد یادم نیست قیافشو(هنوزم بچم?)
ممد ژانگولر
۱۰ مهر ۱۳۹۹همینجا اعلام میدارم داج یک چیز دیگست و شکی نیست ولی کیفیت و طراحی داشبورد کیا استینگر ی چیز دیگست وسلام ?
MehdiTurbo
۱۱ مهر ۱۳۹۹اره دقیقن
طراحی داج خیلی خوف البته طراحی و مشخصات فنی ولی خداییش طراحی داخلی استینگر خیلی زیبا و خوش کیفیت اگه طراحی داخلی استینگر مینداختن رو داج عالی میشد طراحی و کیفیتش خیلی خوبه من خیلی از طراحی داخلی استینگر خوشم میاد مخصوصن الان که مانیتور این شکلی نیست واسه همین طراحیای ائودی و بی ام و اون موقع که مانیتور این مدلی بود خیلی دوست داشتم.
911
۱۰ مهر ۱۳۹۹داج به کجا رسیده که با آشغالی کره ای مقایسه میشه
ali (chevy nova)
۱۰ مهر ۱۳۹۹طبق گفته متن این کره ای رقیب بی ام و سری 3 هست نه چارجر
M
۱۰ مهر ۱۳۹۹چاجر فوق العادس ! … قیمت مناسب، کیفیت مناسب ،دوام عالی ، افت قیمت کم … در حالی که کیا بعد یک سال بیشتر از ۳۰ درصد افت میکنه ، …..
خودم استینگر رو خیلی دوست دارم ولی مقایسش با چارجر ۶.۴ همی توهین به مقدساته !
کیان
۱۰ مهر ۱۳۹۹فک کنم همه توضیحات برای این بود ک محترمانه بگه استینگر کره ای مثه یه بچه جلوی داج هست، هرچند هر جور هم نگاه کنیم، چ فنی چ اصالت و … واقعا حتی بچه هم نمیشه حسابش کرد و نمیتونه جلوی غولی مثه داج حرفی داشته باشه با این همه کاریزما ظاهری و شخصیتی و …. .
Hadi
۱۰ مهر ۱۳۹۹این مقایسه از اساس غلطه…
چارجر باید با مرسدس و بیمر مقایسه بشه نه کیا…
اون دوج عجب رنگی داره ?
Sina
۱۰ مهر ۱۳۹۹فقط رخ چارجر می ارزه به کل کمپانی کیا
(Saeed(peugeot
۱۰ مهر ۱۳۹۹با چه منطقی یه دیوااااانه ….. اومده عضلانی ترین خودروی دنیا رو کنار این کره ای گذاشته و مقایسش کرده ………
خجالت آوره ب خدااااا
{\|/-MASERATI-\|/}
۱۰ مهر ۱۳۹۹«چارجر با ۴۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتنمتر گشتاور کاملاً برتر از استینگر است»
خوب پس چرا مقایسش کردین همین جمله مطلب رو برد زیر سوال?♂️?♂️??
blackburn
۱۰ مهر ۱۳۹۹همچینم بد نیست انگار ژیانو با دوج مقایسه کردن فازتون چیه؟ همینم باید عکسشو بزنی به اتاقت
امیر
۱۰ مهر ۱۳۹۹با اینکه به هیچ وقت با این نسل چارجر ارتباط برقرار نکردم ولی اوج بی انصافیه قیاس این دوتا
یکی از خوش صدا ترین موتورهای دنیا رو با بلوکی کره ای که اندازه بطری نوشابس قیاس نکنین!!
نکته جالب اینکه حجم چارجر تقریبا دوبرابر کیا هست ولی مصرفش نسبت به قدرتش چندان بالا نیست، موتوری ک پایه و اساسش دهه۶۰میلادیه با موتور روز کره ای!
Sina
۱۰ مهر ۱۳۹۹چقدر قیافشون شبیه همه
و همشون عالی هستن
برای استفاده روزمره قطعا کیا بهتره ولی چارجر یه چیز دیگه است کلا ، واقعا جذابه
البته کیا یکم چون اسمش بد در رفته و در غیر اینصورت واقعا استینگر ماشین خوبیه.
باید هر دو شون رو تحسین کرد
نامجو
۱۰ مهر ۱۳۹۹5 هزار دلار قیمت بیشتر تو آمریکا با این همه فاینانس و وام کم بهره طولانی مدت و پیش پرداخت اندک تقریبا ماهانه 50 یا 100 دلار پول بیشتر بابت قسط پرداخت می کنی. کاملا ارزشش رو داره
مانی
۱۱ مهر ۱۳۹۹اگه پیمایش سالیانه رو ۲۴۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیری
داج ماهی ۲۰ گالن بنزین بیشتری میسوزونه که میشه ۵۰ دلار
این پنجاه تا رو با قسط بیشتر داج جمع کنی میتونی یه چیز گنده بخری قسطشو بدی
اینجوری نیست که اونا یه قسط داشته باشن کل زندگیشون قسطیه
Mad.z.Max
۲۰ مهر ۱۳۹۹البته اون چیز گنده هم هوا نمیسوزونه..
دی جی70
۱۰ مهر ۱۳۹۹این مقایسه مثل مقایسه این که شما دوست دارید تو واشنتگتن زندگی کنید یا سئول
ارش
۱۰ مهر ۱۳۹۹قوی تر سریع تر زیباتر هندلینگ بهتر خوب معلومه روح چارجر انتخاب بهتریه .
مهرداد كمال
۱۰ مهر ۱۳۹۹اما با چند هزار دلار کمتر کیا گزینه بهتری بین این دو است. با وجود عملکردی عقبتر از داج، کیا با ظاهری متمایز برای کسانی که سدانی اسپرت و کاملتر طلب میکنند پاسخ بهتریست.
اصلا موافق نیستم ! خود دوج تو امریکایی ها تقریبا بی رقیبه.
M2F....GHI
۱۰ مهر ۱۳۹۹البته موتور 392 قدرتش 485 اسبه نه 458 اسب
ali
۱۰ مهر ۱۳۹۹من استینگر رو بر میدارم…
blackburn
۱۰ مهر ۱۳۹۹استینگر منطقیه آمریکایی دیگه تمومه حداقل تو ایران
911
۱۰ مهر ۱۳۹۹داج باید یه فکری برای کابینش کنه….. کلا گروه فیات کرایسلر کابین هاشون افتضاحه….از مازراتی و آلفا بگیر تا جیپ و داج
blackburn
۱۰ مهر ۱۳۹۹کابیناشون حتی دسته دنده هاشون یکیه تقریبا ولی استینگر شاید وارد بشه حداقل پلاک موقت ولی دوج دیگه تمومه
امیر
۱۰ مهر ۱۳۹۹استینگر طراحی زیبا بیرون داخل کابین و همچنین کابین جادار همراه با موتور کم مصرف تر با ۵ هزارتا کمتر نسبت به چارجر تحویل میده اگه کسی طالب تیونینگ و قدرت زیاد چارجر گزینه خوبی ولی اگه دنبال یه ماشین اسپرت اقتصادی هستی استنگر واقعا خوب
زیزیگولو
۱۰ مهر ۱۳۹۹عاشق چهره خشنو حجومی دوج چارجر هستم
ارشیاSVJ
۱۰ مهر ۱۳۹۹باورتون نمیشه!!
ولی من بین اینکه کدومو بیشتر میخوام شک دارم.
البته اصلا رقیب نیستن به نظرم.
حسن
۱۰ مهر ۱۳۹۹ادم عاقل استنگر انتخابشه هم بروزه هم زیباتره
MehdiTurbo
۱۱ مهر ۱۳۹۹داج همه چیش خوبه به هیچی نباید دست بزنه الی طراحی داخلی طراحی داخلیش دیگه واقعن کهنه شده و از کیفیت افتاده برای زمان خودش عالی بود ولی الان نه دیگه.
MehdiTurbo
۱۱ مهر ۱۳۹۹طراحی جلوی داج شکل مار کبری میمونه ? به نظرم اومد از این مار کبری سر پهنا که تا میبینی خوف مبکنی.
javad
۱۱ مهر ۱۳۹۹باید بین لوکس تر بودن و وحشی تر بودن انتخاب کرد
امیرحسین
۱۳ مهر ۱۳۹۹انتخاب من محصولات داج
ش
۱۶ مهر ۱۳۹۹این متن مفت ترجمه شده و توصیف کننده وضعیت بازار امریکاست که میتوانی بین این دو انتخاب کنی.
یه جور به من بر خورد ، لعنت به این وضعیت کشورمان .
لعنت به من
مهدی
۲۷ مهر ۱۳۹۹به نظر من که دوج کلا بهتره چه ظاهری چه از لحاظ موتوری چه از لحاظ کابین