دوج

سرانجام پایان راه داج جورنی و گرند کاروان فرا رسید…

سبد محصولات داج سن بالایی داشته اما کم‌کم باید با برخی از آن‌ها خداحافظی کنیم.

ما درباره‌ی جورنی و گرند کاروان صحبت می‌کنیم که امسال به موزه فرستاده می‌شوند.

جورنی اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۷ معرفی و یک سال بعد وارد بازار آمریکا شد. این خودرو که برای ارائه ترکیب منحصربه‌فرد انعطاف و کارایی در یک پکیج اسپورت و جذاب طراحی شده بود بر پایه مدل اونجر شکل گرفته و دارای پلاستیک‌های سخت کافی در کابین برای برانگیختن حس حسادت شرکت لگو بود.

علیرغم این موضوع جورنی دارای قیمت پایه ۱۹۹۸۵ دلاری و ظرفیت کابین ۷ نفر بود. البته این خودرو محبوبیت زیادی به دست نیاورد و در ۴ سال اول حضور در بازار فروش حدود ۵۰ هزار دستگاهی را تجربه کرد.

جورنی برای مدل سال ۲۰۱۱ خود فیس لیفت نسبتاً سنگینی را تجربه کرد و کابین و سیستم تعلیق تغییرات زیادی را تجربه کرد. این کراس اوور همچنین از پیشرانه جدید ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با قدرت ۲۸۳ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتون متر سود برد.

البته جورنی روز به روز پیرتر می‌شد و خیلی هم به‌روزرسانی نشد. نگاهی سریع به مدل سال ۲۰۲۰ آن این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. این خودرو فقط با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری که قدرت ۱۷۲ اسبی و گشتاور ۲۲۴ نیوتون متری دارد در دسترس بوده و جالب‌تر اینکه گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک آن احتمالاً یکی از معدود نمونه‌های موجود در بازار است.

گرند کاروان هم وضعیت مشابهی دارد اما خب پرفروش‌ترین محصول داج بوده است. سال پیش این خودرو فروش ۱۲۲۶۴۸ دستگاهی داشت که بالاتر از فروش چارجر، چلنجر و دورانگو بود.

گرند کاروان اولین بار در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی ۲۰۰۷ معرفی شد. نقش گرند کاروان را کرایسلر وویاگر در بازار ایفا خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من ایران زندگی نمیکنم بعضی از شرکت های امریکایی مثل کرایسلر جی ام سی و دوج و جیپ رو اینجا خود مردم نمیخرن چون ریلایبل reliable نیستن و خیلی پرخرجن و قیمتشون خیلی سریع با کار کرد کم کلا ناچیز میشه ارزش خودرو ، از حق نگذریم وارانتی خوبی دارن ولی به محض اینکه تموم بشه وارانتی مفت مفت میشه ماشین
    تعجب میکنم داخل ایران انقدر برای این شرکت ها احترام قائلن

    1. Twin H Power

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (272 ديدگاه)

      اینجا کسی برای ماشینی مثل داج جورنی و شورلت اسپارک احترام قائل نیست .
      این مدل های پرفورمنس و نمادین مثل چلنجر ، کوروت و امثال اینها هست که محبوبیت دارن .
      و متاسفانه امروزه کمتر ماشینی پیدا میشه که عملکرد بالا رو همراه با دوام ارائه بده ، امریکایی و اروپایی هم نداره …
      اون دورانی که موتور ۳۵۰ شورلت نزدیک به ۴۰۰ اسب رو همراه با دوام فوق العاده میداد گذشت .

      1. amir

        ۱۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (6 ديدگاه)

        من خیلی زیاد دیدم مثلا تراک ها یا شاسی بلند های معمولی هم مقایسه میشه همه امریکایی جالبتره براشون و بیشتر علاقه دارن

        1. Mad.z.Max

          ۱۴ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (1863 ديدگاه)

          آدم به چیزی که در دسترسش نیس بیشتر علاقمنده، ضمن علاقه شخصی خیلیا به خوده امریکا

    2. یانکی

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2352 ديدگاه)

      وقتی انقدر میگم شاخهای ایتالیایی دارن حق شاخهای آمریکایی رو میخورن منظورم همینه.همین الان دوج با سه تا ماشین فروشش و سود دهیش از تمام شاخهای ایتالیایی بیشتره.به جای اینکه نسل جدید جورنی رو که میتونه یه تنه کلی فروش کنه ارائه بشه میرن برا مازراتی موتور جدید میسازن.البته افق مشخصه بزودی مجبور میشن شاخهای ایتالیایی رو بفروشن.تا کی میخوان براشون پول حروم کنن.حالا خوبه خودشون دیدن فقط همین رم رو نسل جدیدش رو دادن چقدر برد کردن.بزودی با اومدن نسل جدید گرند چروکی و واگنیر میبینید که فروش کمپانی چقدر افزایش پیدا میکنه.لعنت به مارچیونه تو روحش

      1. مانی

        ۱۵ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        برای مازراتی موتور جدید بسازن نمیخواد که با خودش تو گور ببره
        موتور خوبیه کم حجم مدرن و پر قدرت که با هایبرید شدن قدرت خیلی‌ زیادی تولید میکنه
        وقتی‌ تولیدش زیاد بشه قیمتش میاد پائین،فکر نمیکنم با توجه به استاندارد‌های جدید بشه
        داج رو با این موتور‌های ۶.۲ لیتری ۲ سوپاپه تولید کرد،خوب این موتور جدید برای مدل‌های پرفورمنس کل برند‌هاشون خوبه

  2. ♤ANGUS_812♤

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (428 ديدگاه)

    یکی از ماشینایی که همیشه ارزوشو داشتم
    یکی از راحت ترین خودروهاس
    خیلی خوش استیله هم امریکایی هم اروپایی
    حیف که دیگه تولید نمیشه و گرنه تو نسل بعدی میتونست بهترین باشه (همین الانشم هست)

  3. AMIR-REZA

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (330 ديدگاه)

    به نظر من مشکل صنعت آمریکا کیفیت و اصالت نیست (قطعا نیست!) مشکل اینه که ماشیناشو زود به زود به روز نمیکنه و ماشیناشون از مد افتاده میشن و متاسفانه الان دنیاییه که اکثرا به ظاهر ماشینا اهمیت میدن نه به باطنشون …..(یکی از دلایل فروش نسبتا بالای کره ای ها و رشد چشمگیرشون همینه مثلا همین کیا کارنیوال جدید مصداق حرفمه ….)

    1. amir

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اتفاقا ظاهر ماشینای جی ام سی و دوج شورلت بسیار زیبا هست
      از نزدیک اگر ببینید میفهمید چقدر با ابهت تر و زیباتره نسبت به تویوتا
      اما انقدر بیکیفیته که اصلا نمیشه استفادش کرد
      در صورتی‌که تویوتا سالها کار میکنه
      مردم اینجاهم با وجود بینهایت تراک های مختلف همشون تویوتا تاکوما میگیرن

      1. امیر

        ۱۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2958 ديدگاه)

        نمیدونم شما طبق کدوم سند این حرفو‌میزنید اما تا جایی در امار سایت ها و‌مجلات معتبر گفته شده، تراک های امریکایی بازار رو دست گرفتن مخصوصا در امریکای شمالی !
        در تگزاس رم پرفروشترین تراکه
        حرفتون برام جالب بود!

        1. amir

          ۱۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (6 ديدگاه)

          بله حرف شما درسته منم سرچ کردم دیدم
          من راجع به منطقه خودمون داشتم میگفتم و اصلا تابحال امریکا نرفتم که ببینم
          اما اینجا ما یک ساعت تا منطقه ای که پر از مزرعه هست فاصله داریم اونجا به ندرت رم و جی ام سی دیده میشه اکثرا فورد اف سریز یا تویوتا دارند

      2. مانی

        ۱۵ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        با عرض پوزش ۲تا سوال دارم
        ۱)مطمئنید تو آمریکا زندگی‌ می‌کنین؟
        ۲)اونجا تاکوما پرفروشترین پیکاپه؟
        سوال ۲ خودش ۲ قسمته
        ۱)اگه نه که هیچی‌
        ۲)اگه آره دوباره فکر کن،واقعا اونجا آمریکاست؟

        1. amir

          ۱۵ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (6 ديدگاه)

          من کانادا هستم
          من از روی امار نگفتم چیزی که دیدم تو شهر فورد و تویوتا اکثرا خریداری شده حالا دعوا که نداریم انقدر جدی گرفتین D:

  4. ثبات

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (34 ديدگاه)

    نظرتون درباره این رندری که انجام دادم چیه.ممنون
    https://www.instagram.com/p/CCNsErAhMfQ/?igshid=cddb3t4uyefk

    1. VIPER

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      اگه خط شیبش یکم ملایم تر بود زیبا تر میشد ولی بازم قابل ستایشه
      اسم نرم افزارت چیه؟

      1. ثبات

        ۱۴ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (34 ديدگاه)

        تشکر
        Autodestsketch book اندروید

    2. meysam

      ۱۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3630 ديدگاه)

      بدک نیست اما خیلی جای کار داره
      ولی در هر صورت از تمام مهندسین فرقون سازان داخلی بهتر کار کردی

    3. مانی

      ۱۵ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      خط سقف جالب نیست اگه مثل کاین یخورده دیرتر و ملایمتر بسمت پایین میرفت زیباتر و کاربردیتر میشد
      یا اینکه کلا از ستونA تغییرات رو شروع میکردی

  5. meysam

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    گرند کاروان طراحی ساده و خوبی داره. برای سازمانها و اداره جات این طراحی خیلی خوبه

  6. sina7

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (436 ديدگاه)

    فیات فریمونت چی میشه پس

  7. ارشیاsvj

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    برام مهم نیست چون نه ازش بدم میاد نه دوسش دارم??

  8. M.A.S

    ۱۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (849 ديدگاه)

    ای کاش مدل جدیدشو میداد بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا