دوج

بررسی دوج آسپن 1979؛ خودرویی محبوب اما پرحاشیه!

دوج آسپن دهه ۷۰ میلادی به همراه برخی خودروهای دیگر جزو محصولات جمع‌وجور عصر خود محسوب می‌شدند و اخیراً یکی از مالکان خوش‌ذوق آسپن اقدام به انتشار ویدئویی از خودروی خود کرده است.

با طول ۵۰۵۰ میلی‌متری دوج آسپن را نمی‌توان با خودرویی جمع‌وجور برای امروز دانست اما در دهه ۷۰ میلادی آسپن و پلیموث ولار که شباهت‌های زیادی داشتند به عنوان خودروهای کامپکت شناخته می‌شدند و در دورانی توسعه یافتند که خودروسازان آمریکایی تلاش‌های زیادی برای کاهش ابعاد، وزن و مصرف سوخت محصولات خود کردند. آسپن و ولار به دنبال پلیموث والیانت و دوج دارت تولید شدند و سریعاً مشتریان زیادی پیدا کردند.

آسپن نه تنها کم‌مصرف‌تر از پدر خود بود بلکه فضای کابین بیشتر و سواری راحت‌تری داشت. طراحی جدید سیستم تعلیق در جلو باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو شده بود. البته قیمت خودرو بسیار جذاب بود و حدود ۱۹۰ هزار نفر در اولین سال عرضه آسپن به بازار آن را انتخاب کردند. همچنین در سال ۱۹۷۶ تعداد ۲۵۵ هزار دستگاه از ولار نیز راهی خانه مشتریان شد. با اینکه فروش آسپن در سال ۱۹۷۷ به بیشترین میزان خود یعنی حدود ۲۶۶ هزار دستگاه رسید اما این خودرو در طول سال‌های بعدی نیز محبوبیت نسبی خود را حفظ کرد و نهایتاً در آخرین سال حضور در بازار یعنی سال ۱۹۸۰ به فروش حدود ۶۷ هزار دستگاهی رسید.

البته همه‌چیز بی‌عیب و نقص نبود. مشتریان سریعاً فهمیدند بدنه دوج آسپن زنگ می‌زند. همچنین مشکلات مربوط به پیشرانه و گیربکس نیز به کرات گزارش می‌شد و این موضوع در اولین سال‌های تولید آسپن چشمگیرتر بود. تنها در سال ۱۹۷۶ هشت فراخوان جدی برای این خودرو صادر شد. کرایسلر اکثر مشکلات آسپن را در سال‌های بعدی برطرف کرد هرچند این اقدام کمی دیر بود و نهایتاً تصمیم گرفته شد تولید آسپن و ولار متوقف شود.

این دو خودرو به خاطر کیفیت ضعیف خود بیشترین میزان فراخوان را در آن دوران داشته‌اند. اما این به معنی عدم علاقه به آسپن در روزگار امروزی نیست. قطعاً این خودرو به اندازه محصولات محبوب دوج کمیاب یا گران‌قیمت نخواهد بود اما یافتن مدل‌های تمیز آن کار سختی است. البته خودرویی که مشاهده خواهید کرد یک دستگاه آسپن مدل ۱۹۷۹ با کارکرد حدود ۴۷ هزار کیلومتر است که سال قبل خریداری شده است. مالک خودرو در این ویدئو تجربه مالکیت یک ساله آسپن را به اشتراک گذاشته و نکته جالب آنکه خودروی بازسازی نشده و هنوز ظاهر و سواری مشابه ۴۴ سال قبل را دارد.

توضیح: تصاویر به دوج آسپن RT تعلق دارند.

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. خلیل

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    به به♥️

    موافقم 28
  2. Saeed

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    تو یکی از اقساطی ها تو ایران یکی از اینا رو دیدم واقعا طراحی جذابی داره

    موافقم 25
    مخالفم 4
  3. Amiro

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    فیس بیرونش چقدر شبیه به نواس
    اول فکردم نواس تا تایتل رو خوندم
    جذاب آمریکایی ♥️🖤🇺🇸♥️
    🤌🙂🧡

    موافقم 26
    مخالفم 5
    1. جمشیدی

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بی ادبی نشه
      جناب آقای امیرو
      یه سؤالی پیش اومد
      منظورتون از تایتل مثلا عنوان یا موضوع یا هرچیزی شبیه به ایناس؟ میشه این برادر کوچیکتون رو روشن کنید که چرا بجای هرچیز دیگه ای! از تایتل استفاده کردید؟ ممنون که تایم میزارید و به سؤالم اَنسِر میدید!!!

      موافقم 8
      مخالفم 13
      1. Amiro

        ۲۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        یس برادر
        تایتل یا در اصطلاح فارسی به آن عنوان نیز گفته میشود
        حق میدم بهتون شاید اطلاع نداشته باشین ولی من فارسی کیلی کیلی کم بلد 🙃
        🤌🙂🧡

        موافقم 11
        مخالفم 6
  4. Yasin

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    حداقل این ماشین سگش شرف داره به کل ماشین های ایران خودرو و سایپا…

    موافقم 34
    مخالفم 2
    1. Python

      ۲۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      دادا ماشین کلاسیکو با ماشین اقتصادی ۲۰۲۳مقایسه نکن
      حالا کاری به کیفیت نامطلوب ایران خودرو ندارم

      1. Yasin

        ۲۷ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (49 ديدگاه)

        ایران خودرو اینقدر وضعیت خرابی داره که با یه سه چرخ هم میشه مقایسه کرد..

  5. مانی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    سالهای 1945 تا 1973 میلادی دوران اوج خودروسازی آمریکا بود.اما پس از شوک نفتی سال 1973 که منجر به 4 برابر شدن قیمت نفت در بازار جهانی شد،خودروهای پر مصرف آمریکایی قافیه رو به خودروهای کم مصرف ژاپنی و اروپایی و حتی کره ای باختند و در زمینه کیفیت هم از اونا عقب افتادن.اما در سال های اخیر با کارت خودروهای برقی از جمله عرضه وسیع برندهای تسلا،ریویان و لوسید و…. تونستن آب از دست رفته رو دوباره به جوی برگردونن و کم کم هم سهم خودشون رو تو بازارهای خارجی افزایش بدن.چون این بار برندهای آمریکایی تو کاری تخصصی دارن که برندهای رقیب از اون بی بهره یا کم بهره هستند و اونهم ساخت خودروهای برقی با قیمت به صرفه و مشتری پسند هست.باید منتظر بود و دید که آیا رقبای قوی سنتی مثل تویوتا یا فولکس واگن و… می تونن در برابر موج خودروهای برقی آمریکایی مقاومت کنند یا بازار رو کم کم به ماشین های برقی آمریکایی واگذار می کنند و از صحنه رقابت حذف می شن.

    موافقم 24
    مخالفم 3
    1. امیرحسین

      ۲۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (230 ديدگاه)

      از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ هم همین طور

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. آرش آمریکایی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (639 ديدگاه)

    امروز دقیقا همین ماشین رو دیدم همین رنگی

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی خشن زیباست

  8. *ALI*

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    قیافه جذاب و قشنگی داره یکی از دلایلش هم اینه که یه ماشین قدیمیه آدم لذت میبره نگاش میکنه

  9. خخخ

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    رخ رو🥰💀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا