دوج آسپن دهه ۷۰ میلادی به همراه برخی خودروهای دیگر جزو محصولات جمعوجور عصر خود محسوب میشدند و اخیراً یکی از مالکان خوشذوق آسپن اقدام به انتشار ویدئویی از خودروی خود کرده است.
با طول ۵۰۵۰ میلیمتری دوج آسپن را نمیتوان با خودرویی جمعوجور برای امروز دانست اما در دهه ۷۰ میلادی آسپن و پلیموث ولار که شباهتهای زیادی داشتند به عنوان خودروهای کامپکت شناخته میشدند و در دورانی توسعه یافتند که خودروسازان آمریکایی تلاشهای زیادی برای کاهش ابعاد، وزن و مصرف سوخت محصولات خود کردند. آسپن و ولار به دنبال پلیموث والیانت و دوج دارت تولید شدند و سریعاً مشتریان زیادی پیدا کردند.
آسپن نه تنها کممصرفتر از پدر خود بود بلکه فضای کابین بیشتر و سواری راحتتری داشت. طراحی جدید سیستم تعلیق در جلو باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو شده بود. البته قیمت خودرو بسیار جذاب بود و حدود ۱۹۰ هزار نفر در اولین سال عرضه آسپن به بازار آن را انتخاب کردند. همچنین در سال ۱۹۷۶ تعداد ۲۵۵ هزار دستگاه از ولار نیز راهی خانه مشتریان شد. با اینکه فروش آسپن در سال ۱۹۷۷ به بیشترین میزان خود یعنی حدود ۲۶۶ هزار دستگاه رسید اما این خودرو در طول سالهای بعدی نیز محبوبیت نسبی خود را حفظ کرد و نهایتاً در آخرین سال حضور در بازار یعنی سال ۱۹۸۰ به فروش حدود ۶۷ هزار دستگاهی رسید.
البته همهچیز بیعیب و نقص نبود. مشتریان سریعاً فهمیدند بدنه دوج آسپن زنگ میزند. همچنین مشکلات مربوط به پیشرانه و گیربکس نیز به کرات گزارش میشد و این موضوع در اولین سالهای تولید آسپن چشمگیرتر بود. تنها در سال ۱۹۷۶ هشت فراخوان جدی برای این خودرو صادر شد. کرایسلر اکثر مشکلات آسپن را در سالهای بعدی برطرف کرد هرچند این اقدام کمی دیر بود و نهایتاً تصمیم گرفته شد تولید آسپن و ولار متوقف شود.
این دو خودرو به خاطر کیفیت ضعیف خود بیشترین میزان فراخوان را در آن دوران داشتهاند. اما این به معنی عدم علاقه به آسپن در روزگار امروزی نیست. قطعاً این خودرو به اندازه محصولات محبوب دوج کمیاب یا گرانقیمت نخواهد بود اما یافتن مدلهای تمیز آن کار سختی است. البته خودرویی که مشاهده خواهید کرد یک دستگاه آسپن مدل ۱۹۷۹ با کارکرد حدود ۴۷ هزار کیلومتر است که سال قبل خریداری شده است. مالک خودرو در این ویدئو تجربه مالکیت یک ساله آسپن را به اشتراک گذاشته و نکته جالب آنکه خودروی بازسازی نشده و هنوز ظاهر و سواری مشابه ۴۴ سال قبل را دارد.
توضیح: تصاویر به دوج آسپن RT تعلق دارند.
تماشا در یوتیوب:
خلیل
۲۴ تیر ۱۴۰۲به به♥️
Saeed
۲۴ تیر ۱۴۰۲تو یکی از اقساطی ها تو ایران یکی از اینا رو دیدم واقعا طراحی جذابی داره
Amiro
۲۴ تیر ۱۴۰۲فیس بیرونش چقدر شبیه به نواس
اول فکردم نواس تا تایتل رو خوندم
جذاب آمریکایی ♥️🖤🇺🇸♥️
🤌🙂🧡
جمشیدی
۲۵ تیر ۱۴۰۲بی ادبی نشه
جناب آقای امیرو
یه سؤالی پیش اومد
منظورتون از تایتل مثلا عنوان یا موضوع یا هرچیزی شبیه به ایناس؟ میشه این برادر کوچیکتون رو روشن کنید که چرا بجای هرچیز دیگه ای! از تایتل استفاده کردید؟ ممنون که تایم میزارید و به سؤالم اَنسِر میدید!!!
Amiro
۲۵ تیر ۱۴۰۲یس برادر
تایتل یا در اصطلاح فارسی به آن عنوان نیز گفته میشود
حق میدم بهتون شاید اطلاع نداشته باشین ولی من فارسی کیلی کیلی کم بلد 🙃
🤌🙂🧡
Yasin
۲۴ تیر ۱۴۰۲حداقل این ماشین سگش شرف داره به کل ماشین های ایران خودرو و سایپا…
Python
۲۵ تیر ۱۴۰۲دادا ماشین کلاسیکو با ماشین اقتصادی ۲۰۲۳مقایسه نکن
حالا کاری به کیفیت نامطلوب ایران خودرو ندارم
Yasin
۲۷ تیر ۱۴۰۲ایران خودرو اینقدر وضعیت خرابی داره که با یه سه چرخ هم میشه مقایسه کرد..
مانی
۲۴ تیر ۱۴۰۲سالهای 1945 تا 1973 میلادی دوران اوج خودروسازی آمریکا بود.اما پس از شوک نفتی سال 1973 که منجر به 4 برابر شدن قیمت نفت در بازار جهانی شد،خودروهای پر مصرف آمریکایی قافیه رو به خودروهای کم مصرف ژاپنی و اروپایی و حتی کره ای باختند و در زمینه کیفیت هم از اونا عقب افتادن.اما در سال های اخیر با کارت خودروهای برقی از جمله عرضه وسیع برندهای تسلا،ریویان و لوسید و…. تونستن آب از دست رفته رو دوباره به جوی برگردونن و کم کم هم سهم خودشون رو تو بازارهای خارجی افزایش بدن.چون این بار برندهای آمریکایی تو کاری تخصصی دارن که برندهای رقیب از اون بی بهره یا کم بهره هستند و اونهم ساخت خودروهای برقی با قیمت به صرفه و مشتری پسند هست.باید منتظر بود و دید که آیا رقبای قوی سنتی مثل تویوتا یا فولکس واگن و… می تونن در برابر موج خودروهای برقی آمریکایی مقاومت کنند یا بازار رو کم کم به ماشین های برقی آمریکایی واگذار می کنند و از صحنه رقابت حذف می شن.
امیرحسین
۲۴ تیر ۱۴۰۲از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ هم همین طور
آرش آمریکایی
۲۴ تیر ۱۴۰۲امروز دقیقا همین ماشین رو دیدم همین رنگی
Enzo Ferrari 2008
۲۴ تیر ۱۴۰۲خیلی خشن زیباست
*ALI*
۲۵ تیر ۱۴۰۲قیافه جذاب و قشنگی داره یکی از دلایلش هم اینه که یه ماشین قدیمیه آدم لذت میبره نگاش میکنه
خخخ
۲۶ تیر ۱۴۰۲رخ رو🥰💀