دوج چلنجر هلکت جیلبریک کوپه جذابی است که با ۸۰۷ اسب بخار قدرت هم راننده را خشنود میکند و هم توجه عابرین را برمیانگیزد.
در دنیای خودرو مدلهایی وجود دارند که تسلیم کنوانسیونهای مدرن نمیشوند و پرچم سنت را به اهتزاز درمیآورند. دوج چلنجر هلکت جیلبریک یکی از این خودروها است. در دنیایی که اکثر خودروها سعی میکنند همهچیز را برای همهکس ارائه کنند، جیلبریک همچنان مأموریت منحصربهفردی دارد: تبدیل حجم عظیمی از بنزین به اسب بخار. شاید روزهای عمر چلنجر به شماره افتاده باشد اما جیلبریک هنوز هم آماده است تا با آن V8 قدرتمند خود ابری از دود لاستیک ایجاد کند. البته چلنجر خانوادهٔ بسیار متنوعی با پیشرانههای مختلف دارد اما کسانی که خواهان بهترین ویژگیهای این ماشین هستند نباید به چیزی کمتر از جیلبریک رضایت دهند.
نام کامل این خودرو دوج چلنجر هلکت ردآی وایدبادی جیلبریک است و همانطور که این نام نشان میدهد، بر اساس همان هلکت ردآی وایدبادی ساخته شده است. ویژگی اصلی جیلبریک اما قرض گرفتن پیشرانهٔ چلنجر سوپر استوک است. در این نسخه، قدرت موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ از ۷۹۷ اسب بخار به ۸۰۷ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان ۹۶۰ نیوتن متر است. تمام این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود و خبری از گیربکس دستی نیست.
روی جاده
اما رانندگی با یک ماسل کار مدرن با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت چگونه است؟ هیجانانگیز، انرژیبخش و ترسناک. البته مورد آخر ممکن است به دلیل آبوهوای زمان آزمایش ما باشد که معمولاً بارانی و با دمای زیر ۱۰ درجهٔ سانتیگراد بود. در این شرایط، تمرین برای استفاده از تمام نیروی موتور در سرعتهای پایین کاملاً بیهوده خواهد بود زیرا حتی با ضریب بلندتر و کمتر تهاجمی ۲.۶۲ محور عقب، فشردن فقط نصف پدال گاز باعث هرزگردی چرخها میشود که میتواند دود عظیمی از لاستیکهای پیرلی به هوا بفرستد؛ اما در سرعتهای بالاتر کشش خودرو هنگام تختهگاز رفتن در بزرگراه دیوانه کننده است.
تنها گشتاور فوری خودروهای الکتریکی پرقدرت میتواند با این نیرویی که جیلبریک تولید میکند مطابقت داشته باشد. همچنین با فشردن پدال گاز، نالهٔ سوپرشارژر بلند میشود که این برای هرکسی که بجای خون در رگهایش بنزین جریان دارد یک سمفونی بینظیر خواهد بود. حالا که صحبت از بنزین شد باید بگوییم که جیلبریک خودروی تشنهای است و فقط بنزین سوپر نوش جان میکند. این خودرو در هر صد کیلومتر در شهر ۱۸.۶ لیتر و در بزرگراه ۱۱.۳ لیتر بنزین میسوزاند که البته این اعداد برای خودرویی با ۸۰۷ اسب بخار قدرت و ۲ تن وزن چندان وحشتناک نیستند. همچنین حتی با این وزن و آئرودینامیک در حد آجر، هیچچیزی بهجز مأمور پلیس نمیتواند مانع رسیدن جیلبریک به حداکثر سرعت اعلامی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت شود.
هندلینگ
اولویت اصلی جیلبریک پرفورمنس در خط مستقیم است اما مهندسان دوج تمام تلاش خود را کردهاند تا این ماشین در پیچها هم عملکرد قابلقبولی داشته باشد. به همین دلیل، برای این چلنجر قدرتمند نسبت فرمان ۱۴.۴ به یک و سیستم تعلیقی با کمکفنرهای تطبیقی بلستاین در نظر گرفته شده است. البته وجود یک موتور V8 سوپرشارژ بزرگ در جلو توزیع وزن خودرو را برهم میزند و باعث میشود ۵۷ درصد از وزن روی محور جلو قرار گیرد. بااینحال، لاستیکهای پهن ۳۰۵ پیرلی P Zero و ترمزهای بزرگ تمام تلاش خود را میکنند تا وزن خودرو را پنهان کنند. جیلبریک در پیچها چسبندگی چشمگیری دارد و بهتر از یک خودروی ۲ تنی پاسخ میدهد اما با یک خودروی اسپرت مثل تویوتا سوپرا یا حتی یک ماسل کار چابک مثل کامارو 1LE اشتباه گرفته نمیشود.
جیلبریک به چهار حالت رانندگی شامل اتو، کاستوم، اسپرت و پیست مجهز است که هرکدام قسمتهایی مثل قدرت موتور، تنظیمات گیربکس، کنترل کشش، کمکفنرهای تطبیقی و… را تنظیم میکنند. حالت پیشفرض حالت اتو است که قدرت موتور را کاهش میدهد و رامترین تجربهٔ رانندگی را فراهم میکند. در این حالت در ترافیک وحشتناک شهر با راحتی کاملی رانندگی کردم که برای خودرویی با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت باورنکردنی است. البته در این حالت حتی هنگام تختهگاز هم تمام ۸۰۷ اسب بخار قدرت ارائه نمیشود و برای رها کردن آن هیولای سوپرشارژ باید از حالت ویژهٔ SRT استفاده کرد.
داخل
طبیعی است که خودرویی به این بزرگی در داخل هم از کابین جاداری برخوردار است. در اینجا برای یک کوپه فضای زیادی برای پنج نفر وجود دارد. البته صندلیهای عقب هنوز هم بیشتر برای کودکان مناسب هستند اما از صندلیهای کامارو یا موستانگ جادارترند. در پشت خودرو هم صندوق بار بزرگی با ۴۶۰ لیتر حجم وجود دارد که میتواند اشیاء زیادی را در آن جای داد.
قیمت
جیلبریک قابل سفارشیسازی بالایی دارد که شامل مواردی مثل رنگهای متنوع بدنه، کاپوت و سقف مشکی مات، شش رنگ مختلف برای کالیپرهای ترمز، پنج رنگ داخلی، چهار رنگ برای کمربندهای ایمنی و… میشود؛ اما سفارشیسازی میتواند قیمت پایهٔ خودرو را بسیار افزایش دهد. قیمت جیلبریک از ۸۶,۲۳۵ دلار شروع میشود اما با لیستی از آپشنها، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما به ۱۰۰,۵۷۱ دلار رسیده است.
جمعبندی
چلنجر هلکت جیلبریک همهجا توجهات را جلب میکند و واکنش مردم را به دنبال دارد. این خودرو بیش از هر مدل دیگری در بازار به ماسل کارهای دههٔ ۶۰ نزدیک است اما از لحاظ ایمنی، راحتی و آسایش مطابق با استانداردهای سال ۲۰۲۲ ساخته شده است. البته این ماشین بینقصی نیست ولی همین هم بخشی از جذابیت آن محسوب میشود. این کوپهٔ بزرگ و قدرتمندی است که با پیمودن هر کیلومتر، لبخند بیپایانی را روی لبان راننده مینشاند.
مشخصات فنی دوج چلنجر هلکت جیلبریک
Dodge Challenger Hellcat Jailbreak | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۸۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۹۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
طول | ۵,۰۱۷ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۹۰ میلیمتر |
وزن | ۲۰۳۲ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۷ به ۴۳ جلو/عقب |
مصرف سوخت | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت |
حجم صندوق بار | ۴۶۰ لیتر |
قیمت پایه | ۸۶,۲۳۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۰۰,۵۷۱ دلار |
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۹ اسفند ۱۴۰۱حیف از داج که با این همه رکورد فروش حتی یک دلار هم از در آمدش خرج خودش نشد البته چرا یک دلار هزینه تغییر آرم اون کراس اوور کذایی آلفا شد.هر کی دیگه بود از فرصت بیشترین فروش ماسل و اسپرت آمریکای شمالی بهره میبرد و نسل جدید داج ها و همراه نسل جدید وی8 همی رو عرضه میکرد.راستی تا الان دوتا تیزر از دیمون لست کال اومده که پدال ترجیه داده به جاش خبر فردش سایپا بزاره.
(Ali(chevynova
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یه لات اصیل
انگار دهه 70 هست و دوج زده به سیم اخر
ولش کنن یه موتور 7/5لیتری با کاربرات میبنده روش و مثل اون دوران میفروشش
نوش جونت هرچی مصرف میکنی
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کاش میشد با بمب ا…م کارخانه داج را بمب باران کرد !
میدانید چرا؟
چون همونجا بایگانی میشه و دیگه نمیتونه فرزندان ناخانده ای مثل هورنت و چارجر برقی تولید کنه !
بعدش هم کارخانه رنو و پژو را بمب باران کرد.
دوباره میدانید چرا؟
چون سال ها خودروهای مذخرف تولید کرده اند!
راستی خدمت معلم های دیکته بگویم میدانم مظخرف درست است ! ایراد نگیرید سنم بالا رفته است به اندازه شما بلد نیستم !
RENAULT5
۱۹ اسفند ۱۴۰۱پژو ورنو چرا 😂
فرانسه وامریکا: رحم کنید سرورم
MC20
۱۹ اسفند ۱۴۰۱مزخرف
فرهنگ فارسی معین
(مُ زَ رَ) [ ع . ] (اِمف .) 1 – آراسته شده با چیزهای فریبنده . 2 – سخن بی اصل و بی – معنی . 3 – زراندود. 4 – بی ارزش ، بیهوده . 5 – زشت ، ناپسند .
سعید
۲۴ اسفند ۱۴۰۱یاید بگم که حتی مظخرف هم درست نیست درستش مزخرف هستش😁
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۱عجب هیبتی داره این ماشین ! خداییش اصله جنسه ، ماسل کار یعنی دوج ،
Alan.r
۱۹ اسفند ۱۴۰۱قلدر به تمام معنا😎😎
این ماشین مخصوص کساییه که با لاستیک عقب خصومت دارن
زیزیگولو
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یه کوپه ی عضلانیو بزرگ که آدم پشت فرمونش احساس بزرگیو سنگینی میکنه …….. نهایت هیجان رانندگی👌👌
AMD
۱۹ اسفند ۱۴۰۱دوج 2سال قبل میگفت سال ۲۰۲۲ یک نسخه تولید محدود از چارجر به نام غول تولید میکنه . کسی میدونه چرا معرفی نشده ؟
AMIN (M.A.S)
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یه کامنت نوشتم ظاهرا ثبت نشد :(
اسم غول دست کم تا الان ماجرای اولای آوریل سایت کارباز بوده
ولی ۲۰مارس یعنی دقیقا ده روز دیگه
آخرین نسخه عضلانیا قراره تو وگاس معرفی شه تا الان هم سه تا تیزرش منتشر شده عجیبه سایت مدال پوشش نداده (مخصوصا این آخری جدیده میتونست سوژه پوشش دادن باشه)
احتمالا با چیز جالبی طرف باشیم
A1
۱۹ اسفند ۱۴۰۱960 نیوتون متر گشتاور روی چرخ های عقب!واقعا رانندگی این ماشین هنر میخواد
(Ali(chevynova
۱۹ اسفند ۱۴۰۱امریکای سوار فقط میتونه مهارش کنه چون کلا عادت به گشتاور بالا دارن
احمدرضا
۱۹ اسفند ۱۴۰۱اون صدی ۱۸ نوش جوووونش
گوارای وجودش
Alireza
۱۹ اسفند ۱۴۰۱وحشی مثل همیشه😍
ARMAN سابق
۱۹ اسفند ۱۴۰۱رخ جلوشو به هزار تا بوگاتی ترجیح میدم.( نظر شخصی )
(Ali(chevynova
۱۹ اسفند ۱۴۰۱به کل قاره اروپا ترجیحش میدم
سوشیانت
۱۹ اسفند ۱۴۰۱بالاتر از مهندسی آمریکایی نداریم👌
حداکثر سرعتش هم ۳۲۷ هست
(Ali(chevynova
۱۹ اسفند ۱۴۰۱صد البته
این گشتاور فقط هنر امریکن کارزه
سوشیانت
۱۹ اسفند ۱۴۰۱دقیقا
MC20
۱۹ اسفند ۱۴۰۱اون گشتاور فقط لاستیک ها رو می ترکونه و باید لاستیک تند تند عوض بشه … طرف فقط باید مستقیم توو خط لاستیک فروشی کار کنه … هنر امریکن کارز ترکوندن لاستیک هاست !!!!!!!! ؟؟؟؟؟
R/T
۱۹ اسفند ۱۴۰۱معرکه است
Black Mamba
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ردلاینش چرا کمه ؟ دلیلش چیه ؟
اگه اشتباه نکنم اکثر ماسل کارا رد لاینشون نسبت به بقیه یخرده محدودتره .
دلیلش چیه ؟
AMIN (M.A.S)
۱۹ اسفند ۱۴۰۱علت استفاده از طرح موتور پوشراد و ۲ سوپاپ توی یه سیلندر هستش که هم سوپاپ بزرگتر سرعت ورود هوا رو تو مخصوصا دور بالا کاهش میده (هرچند حجمو زیاد میکنه) و البته تو پوشرادا برای مسائل ایمنی محدودیت ردلاین هم میذارن (هرچند مثال پوشراد دور بالا داریم)
بین نام های عضلانی موستانگ شلبی GT500 با موتور DOHC و ۴ سوپاپ تو سیلندر ردلاین بالای ۷۰۰۰ تا داره
عارف
۱۹ اسفند ۱۴۰۱متن بسیار جذاب و دلچسب نوشته شده بود فارغ از اینکه ترجمه بود یا تالیف نویسنده ی سایت پدال.متن استفاده ی به جا و درستی از اصطلاحات و شوخی های دنیای اتوموبیل داشت.امیدوارم بیشتر از این دست مقاله ها در سایت ببینیم.ممنون از اقای دهقان بابت این نوشتار
OM.01
۱۹ اسفند ۱۴۰۱شک دارم اگه تو آمریکا میبودم بخوام 100kبدم به ماسل کار،اما اگر میخواستم اینکارو کنم و بحث بحث داج سوار شدن باشه احتمالا میرفتم سراغ آگهی چارچر 68 یا 69 یا 70 رستوماد یا چلنجر 70رستوماد. البته مثل اینکه پروتورینگ بهتره. حالا اونم بود اوکی هست
تو روایات اومده رستوماد ها و پروتورینگ ها فارق از هر مدلی درصورتی که اصولی کار شده باشن بهتر و جذاب تر از خودروهای مدرن خواهد بود. البته روایات خودروهای استریت راد هم گفتن ولی به شخصه برام خیلی عجیبه و قبول کردنش سخت.ولی فعلا بر اساس روایات، ماشین های این سبکی رو تو رنج 6 رقمی ترجیح میدیم…حالا انشاالله بشه تست کنیم ببینیم داستان چیه:)
از پدال بابت مطلب تشکر میکنم خیلی خوب بود فقط لطفا امکانش هست عکس های بیشتر بزارید. ممنون.
TESLA
۱۹ اسفند ۱۴۰۱۸۰۷ اسب بخار 😍😍🇺🇸🇺🇸💪💪
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱چقدر خوش رنگه. حیف که باید باهاش خداحافظی کرد.
TESLA
۱۹ اسفند ۱۴۰۱درسته که طراحی سوپرکار های ایتالیایی رو نداره ، مهندسی و شتاب سوپراسپرت های آلمانی نداره یا مثل ابرخودرو های ژاپنی خوش استایل نیست ، ولی رخ آمریکاییش چنان حس قدرتی میده که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست 😎🇺🇸🇺🇸💪💪💪
سوشیانت
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کی گفته مهندسی آلمانی بهتر از دوجه؟ برای اینکه مهندسی دوج رو بهتر متوجه بشی شتاب چلنجر جیل بریک فقط ۳.۴ هست بنز sl63 amg که یکی از بهترین ماشین های بنزه با اینکه چهار چرخ محرکه ۳.۶
hamidreza
۲۰ اسفند ۱۴۰۱sl63 amg یه کانورتیبل لوکسه با ۵۸۰ اسب بخار و وزن بالا…
اگه میخوای مقایسه بکنی بیا amg gt63s رو مقایسه بکن…! تازه اینی که گفتم سدان پرفورمنسه
مرسدس amg gt بلک سریز هم نگتفم چون که احساس میکنم نامردیه…😁
آلمانیای زیادی هستن که سر ترن ولی حیف که شما کل پرفورمنس ماشینو تو ۴۰۰ متر میبینبن…!
هرچند که تو این بخش هم حرفی واسه گفتن ندارین😂
سوشیانت
۲۰ اسفند ۱۴۰۱این چلنجر کوپه خانوادگی و دو ردیفه هست و رقیب مستقیمش همون sl63 amg هست اگه الکی بخوایم مقایسه کنیم پس شما هم بیا همه ی این ها رو با دیمون مقایسه کن تو شتاب هیچ کدوم به دیمون نمیرسن حتی همون بلک سریز البته نمیدونم چی فکر کردی بلک سریز رو با شتاب ۳.۲ میگی مهندسیش عالیه😂😂 هم تو شتاب شکست میخورین هم قدرت هم تاپ اسپید😂
میثم غلامی
۲۷ اسفند ۱۴۰۱این سایزش بزرگه اس ال اس باید مثل اون ماشینای مسابقه باید ببری فقط پیست برونیش من به شخصه پنج نفریم تو خانواده اگه ماشینی واسه نگه داشتن بخرم صد در صد اینو میخرم ابهت بزرگی وحشیگری نماد ثروت رو هم در این میبینم
sina
۱۹ اسفند ۱۴۰۱خداست لامصب
Reza Waffen SS
۱۹ اسفند ۱۴۰۱فقط رخشو 🤤🤤🤤
AMIN (M.A.S)
۱۹ اسفند ۱۴۰۱اوهو
پیشی اومده
این جیل بریک یا شخصی سازی زیاد امسال برای نسخه هلکت معمولی (معمولی با ۷۱۷ اسب!!) هم هست
به نظرم وجود این شخصی سازیای زیاد خیلی خوبه کاش از قبل تر وجود داشت روشون
خودشم که مشخصه ۸۰۷ اسب 960NM عالی
وزنش پایینتر بود از اینم عالی تر میشد
Elemento
۱۹ اسفند ۱۴۰۱۸۰۰ اسب بخار قدرت افسار گسیخته … واقعا دوست ندارم تولید چلنجر متوقف بشه
حیف این موتورها که با آرمیچر جایگزین بشن
❤BMW❤
۱۹ اسفند ۱۴۰۱سوپر استوک خیلی خفنه
و رد آی
MASOUD 0099
۱۹ اسفند ۱۴۰۱چه روخی داره لامصب 🔥🔥🔥🔥
Hamidreza
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ابهتو نگاه…! آدم خوف میکنه وقتی نگاش میکنه! همونطور که خیابونا براش جفت میکنن…😬
حسن
۲۱ اسفند ۱۴۰۱خیلی عالیه هم ابهت داره هم لاته هم جیگره هم چشم خوشگل و نازه جمع تضادها لعنت بر مخترع این چشمها خدا نکشتت هنرمند