برای بیش از یک دهه، نسخهٔ پاور واگن عضو آفرودی خانوادهٔ پیکاپهای رم بود اما به گفتهٔ این برند، خریداران پیکاپ آفرودی توانمندتری از این میخواستند. به همین دلیل، رم با معرفی مدل 2500HD ربل به این تقاضا پاسخ داد. البته سالها است که نسخهٔ ربل برای رم ۱۵۰۰ ارائه میشود اما کسانی که یک رم سنگین آفرودی میخواستند تنها انتخابی که داشتند پاور واگن بود. حال اما این مدل جدید که به اختصار HD ربل نامیده میشود به بازار آمده تا تواناییهای آفرود نسخهٔ سنگین رم را ارتقاء دهد.
2500HD ربل اشتراکات زیادی مثل اکسل صلب سه اتصالی جلو، تعلیق پنج اتصالی عقب با فنرهای پیچشی، دیفرانسیل لغزش محدود عقب با قفل الکترونیکی، صفحات محافظ و لاستیکهای آفرودی ۳۳ اینچی با پاور واگن دارد ولی از برخی موارد مثل آنتیرول بار قطع شوندهٔ جلو و قفل دیفرانسیل جلو که در پاور واگن ارائه میشود بیبهره است. ربل همچنین با فنرهای سفتتر و سیستم تعلیق بادی سفارشی عقب ارائه میشود. هرچند این موارد مقداری از تراول چرخهای جلو را قربانی کردهاند اما در عوض به توانایی حمل بار ربل افزودهاند.
درحالیکه حداکثر ظرفیت بار پاور واگن ۷۴۰ کیلوگرم و حداکثر ظرفیت یدک کشی آن ۴۸۰۰ کیلوگرم است، این اعداد در ربل به ترتیب به ۱۴۲۵ کیلوگرم و ۷۶۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کردهاند. این یعنی HD ربل برای انجام کارهای یدک کشی و باربری که وظیفهٔ اصلی پیکاپهای سنگین است مناسبتر خواهد بود. مثل پاور واگن، پیشرانهٔ استاندارد این نسخهٔ جدید هم همان ۶.۴ لیتری V8 همی آشنا با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و یک گیربکس کمکی دو سرعته به هر چهارچرخ تحویل میدهد.
اما برخلاف پاور واگن، برای ربل پیشرانهٔ ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل افسانهای کامینز هم قابل سفارش خواهد بود که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. این برای اولین بار است که پیشرانهٔ دیزلی برای پیکاپ سنگین آفرودی رم ارائه میشود. ما شانس رانندگی با هردو نسخهٔ بنزینی و دیزلی این پیکاپ آفرودی را داشتیم. تنظیم شاسی ربل فوقالعاده است. در هنگام آزمایش، با موانع نسبتاً بزرگی برخورد کردیم و هردو پیکاپ با کمترین تلاش از روی آنها عبور کردند. فقدان قفل دیفرانسیل جلوی پاور واگن نیز تأثیر منفی روی تواناییهای ربل نگذاشته است زیرا در طول آزمایش حتی به قفل کردن دیفرانسیل عقب هم بهندرت نیاز پیدا کردیم.
در ابتدا فکر میکردیم ربل دیزلی به دلیل برخورداری از گشتاور دور پایین فراوان، در آفرود برتری داشته باشد اما در اینجا موتور بنزینی انتخاب بهتری بود زیرا استفاده از نیروی نرم موتور همی نسبت به کامینز آسانتر است. با درگیر کردن حالت سنگین، پیکاپ دیزلی حتی با کوچکترین لمس پدال گاز به جلو جهش میکرد. علاوه بر این، ترمز موتور نسخهٔ بنزینی هم بود و در سراشیبیهای تند خیلی خوب خودرو را کنترل میکرد. البته نسخهٔ دیزلی هم ترمز اگزوز دارد اما در سرعتهای پایین کار چندانی انجام نمیدهد. به همین دلیل، هرچند ربل بهصورت استاندارد به سیستم کنترل الکترونیکی پایین رفتن از شیبها مجهز است اما نسخهٔ دیزلی بیشتر به این سیستم نیاز دارد.
البته اکثر خریداران این پیکاپها به همان اندازهای که رانندگیهای آفرودی دارند، روی جاده هم رانندگی میکنند و در اینجا موتور دیزلی برتری واضح خود یعنی مصرف سوخت بسیار کمتر را نشان میدهد. بااینوجود، نسخهٔ دیزلی HD ربل ۹,۵۹۵ دلار گرانتر از قیمت پایهٔ ۶۸,۹۴۰ دلاری آن است که این میتواند هزینهٔ سوخت بیشتر نسخهٔ بنزینی را جبران کند. رم 2500HD ربل در ظاهر تا حد زیادی با پاور واگن یکسان است و بزرگترین تفاوت آن، برخورداری از کاپوت منحصربهفرد برآمدهٔ موپار است؛ بنابراین، مثل پاور واگن در ربل هم خبری از پله رکابهای جانبی نیست (که البته موجب بهبود زاویهٔ شکست مشود) که این ورود و خروج افرادی با قد کوتاهتر از حد متوسط به داخل کابین را بسیار دشوار میکند.
بااینحال، تلاش برای ورود به داخل ربل ارزشش را دارد زیرا این نسخه هم مثل دیگر مدلهای رم، از کابینی دوستداشتنی برخوردار است. ربل در سه تیپ مختلف ارائه میشود که دو تیپ بالایی از صندلیهای چرمی و نمایشگر لمسی بزرگتر تبلت مانند بهره میبرند. همچنین برای مدل ۲۰۲۳، تمام تیپها و نسخههای رم HD با صفحه آمپر دیجیتالی جدیدی ارائه میشوند که قابلیت نمایش نقشهٔ متحرک را دارد.
در آزمایشهای ما، HD ربل با پیشرانهٔ بنزینی ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۵.۸ ثانیه طی کرد. این اعداد عالی نیستند اما وقتی وزن ۳۴۰۰ کیلوگرمی خودرو را در نظر میگیریم، قانعکننده به نظر میرسند. هنگام رانندگی روی جاده نیز نباید از چین خودرویی انتظار حس و حالی مشابه خودروهای سواری را داشت زیرا با توجه به اینکه فنرهای پیکاپهای سنگین برای حمل ۱.۵ تن بار یا یدک کشیدن ۸ تن تریلر طراحی میشوند، سواری خیلی راحتی ندارند اما فنرهای پیچشی رم سواری آن را بسیار بهتر از پیکاپهایی کرده که از فنرهای شمش استفاده میکنند و در صورت سفارش فنرهای بادی نیز سواری HD ربل قابلتحمل خواهد شد.
فرمان این پیکاپ هم چندان دقیق نیست که البته به خاطر استفاده از لاستیکهای بزرگ و نرم آفرودی نمیتوان به آن خرده گرفت. با همهٔ اینها، رم 2500HD بهعنوان یک پیکاپ آفرودی، پکیج قانعکنندهای است. این پیکاپ سنگین از پس اکثر کارهایی که پاور واگن انجام میدهد برمیآید و در کنار آن، توانایی حمل بار و یدک کشی بالایی که پاور واگن از دست داده است را هم حفظ کرده است. همچنین ازآنجاییکه این یک رم است، نسبت به اکثر پیکاپهای سنگین بازار سواری بهتری دارد؛ بنابراین، 2500HD ربل دلیل دیگری برای دوست داشتن پیکاپهای رم خواهد بود.
نقاط قوت
تواناییهای آفرود فوقالعاده
حفظ تواناییهای حمل بار و یدک کشی پیکاپهای سنگین
رانندگی نسبتاً مطلوب و راحت
نقاط ضعف
ورود و خروج دشوار
ظرفیت بار و یدک کشی کمتر نسخهٔ دیزلی
مصرف سوخت بشدت بالا
مشخصات فنی
Ram 2500HD Rebel 2023 | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۸ ثانیه |
پیست Figure-8 | ۳۰.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۴۳.۹ متر |
شتاب جانبی | ۰.۶۶ جی |
وزن | ۳۴۰۰ کیلوگرم |
طول | ۶,۰۶۸ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۱۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۷۹۲ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۹.۶ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت بار | ۱۴۲۵ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۷۶۵۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۱,۲۴۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۵,۳۵۰ دلار |
PURIYA
۵ آبان ۱۴۰۱وزن 3400!!! طول ۶ متر!!! مگه چی تو اینا هست که انقد سنگین میشن طولش هم که دیگه هیچی باید به اندازه یه خاور جا باشه برا پارکش
سوشیانت
۵ آبان ۱۴۰۱جی ام سی سیرا hd طول: ۶.۷ متر
میلاد زد ام
۵ آبان ۱۴۰۱قشنگ میشه امریکن لایف استایل رو توی این عکس درک کرد :
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/10/2023-Ram-2500-HD-Rebel-13.jpg
ehsan.fa
۵ آبان ۱۴۰۱مگه با این قراره بره دور دور که بخواد پارکش بکنه ، اینو فقط کسایی که نیاز دارند میخرند و ازش کار میکشند ، تعداد انگشت شماری برای خودنمایی همچین ماشینی میخرند.
viper2
۵ آبان ۱۴۰۱اقا واقعا ماشین لوکسیه . درسته پیکاپه ولی لوکسه .کلا ماشین خارجی لوکسه حتی هیوندا .
TML BN
۵ آبان ۱۴۰۱وایپر حتی چری QQ3؟؟
😂😂😂
NAVID۰۰۹۸
۵ آبان ۱۴۰۱احسان جان
شما مگه تو ایران نیستی ؟!
به شما قول میدم اگر از این هیولا سالی ۱۰۰۰ تا اجازهی واردات بدهند به ایران ، ۹۹۰ تاش را میخرند جهت دور دور و اِبرازِ وجود ، و اون ۱۰ تا دیگه هم میگذارند تو پارکینگها تا بعداً گرونتر بفروشندش به همونا که میرفتن دور دور جهت ابراز وجود !
ehsan.fa
۵ آبان ۱۴۰۱نوید بحث ایران نیست ، این ماشین برا ایران ساخته نشده برا آمریکا و اقتصاد پویاش ساخته شده ، اگه بازار ایرانم ۱۰ سال کاملا باز بشه مردم براشون همچین ماشین هایی عادی میشه وگرنه برا پورشه ۴ سال خواب ۲۰۱۸ تملیکی که قیمتش تو دبی ۲۰ هزار دلار هست تو ایران ۳۰۰ هزار دلار پیشنهاد دادند ، خط فقر تو گرونترین ایالت آمریکا یعنی کالیفرنیا برا خانواده ۴ نفره ۱۰۵ هزار دلار در سال هست یعنی این ماشین از خط فقر کمتره قیمتش با احتساب هزینه های ایران که خط فقر ۱۸ میلیون در ماه و ۲۱۰ میلیون در سال اعلام شده اگه تناسب بزنی یعنی تو ایران قیمتش بشه ۱۶۰ ۱۷۰ میلیون پس میبینی که چیز خاصی نیست تو آمریکا و صرفا برا کار و تفریح میخرنش ولی چون ماشین تفریحی حساب میشه وقتی کسی همچین خودرویی داره معمولا یعنی پولدار هست و برا همون توجه جلب میکنه، یه عده هم علاقه ی به فهمیدن ندارند که کاریش نمیشه کرد.
TML BN
۵ آبان ۱۴۰۱البته واقعا اینا ی پا خاورن و پیکاپ های معمولی نیستن
بعد جدی چرا این رکاب برای سوار شدن نداره😐
مثلا خریدار ممکنه مادر پیر داشته باشه باید نرده بون بیاره؟
PURIYA
۵ آبان ۱۴۰۱اگه اینو خریدی دیگه باید مادر پیرتو کول کنی تا سوار شه😂😂
SRT
۵ آبان ۱۴۰۱شب و روز با این بری یزنی به دشت و کوه
هیچوقت ازش خسته نمیشی
MMD JDM
۵ آبان ۱۴۰۱گشتاور نسخه دیزلی بیش از ۵۰۰ نیوتون متر بیشتر از نسخه بنزینی هست اما ظرفیت یدک کشی پایین تره
منطقی نیست :/
ashkan
۵ آبان ۱۴۰۱عشق مردم ایالت تگزاس آمریکا هستش این جیگر .
.
.
.
.
کامران و میلاد زد ام سابق
amir1400
۵ آبان ۱۴۰۱عجب هیولایی هست موتور ۶۷۰۰ 🤩🤩 ، با اینکه بیش تر از ۳ تن وزن داره شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست ، ولی خب کاملا معلومه که برای درگ ساخته نشده این یه آفرودر خالص هست اگه میخواست برای شتاب بسازه روش سوپرشارژ میذاشت و اون موقع قطعا شتابش زیر ۵ میومد ، در کل خوشبحال آمریکایی ها که میتونن همچین پکیج کاملی رو از قدرت ، سرعت و آفرود داشته باشن
ashkan
۵ آبان ۱۴۰۱“”شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست “”
بعد از اعلام هیوندای آیونیک ۵ به عنوان بهترین شاسی بلند سال و بدتر از اون اینکه جاپنی ها هیچگونه نماینده الکتریکی لایق توجه نداشتن و مثل همیشه تماشاچی بودن و از اون پایین مشغول جیغ و هورا و کف و دست زدن برای کره ای های برنده بودن یه تعداد اکانت جدید توی سایت سبز شده که ناچارا از جنسیس کوپه ۱۵ سال پیش مایه میزارن تا خودشون رو آروم کنن :))
بابا ناراحت نباشین ایشالا سال بعد …. :))))
ashkan
۵ آبان ۱۴۰۱“”شتابش از جنسیس کوپه سریع تر هست “”
بعد از اعلام هیوندای آیونیک ۵ به عنوان بهترین شاسی بلند سال و بدتر از اون اینکه جاپنی ها هیچگونه نماینده الکتریکی لایق توجه نداشتن و مثل همیشه تماشاچی بودن و از اون پایین مشغول جیغ و هورا و کف و دست زدن برای کره ای های برنده بودن یه تعداد اکانت جدید توی سایت سبز شده که ناچارا از جنسیس کوپه ۱۵ سال پیش مایه میزارن تا خودشون رو آروم کنن :))
بابا ناراحت نباشین ایشالا سال بعد …. :))))
علی
۵ آبان ۱۴۰۱این مطلب چه ربطی به ژاپن داره؟!!!! نمیدونم ژاپنی ها باهات چکار کردن که اینقدر ازشون عقده داری
میلاد زد ام
۵ آبان ۱۴۰۱علی جون من که بیشتر اوقات نمیخونم چی میگی
ولی باشه هر چی تو میگی درسته :)))
Hitman
۵ آبان ۱۴۰۱آمریکا عالی مینوازد🗿🇺🇸
امیرحسین
۵ آبان ۱۴۰۱جیگر من دوستت دارم 😍😘
مازیار
۵ آبان ۱۴۰۱صنعت خودرو امریکا خیلی خوشبخت/خوش شانس هست که این پتانسیل بالقوه و تزلزل ناپذیر رو برای تقاضای پیکاپ ها داره
یه جور تضمین بقا هست واسه همین هر سه مجموعه خودروسازی آمریکا با قدرت تو این بخش هستن
سوشیانت
۵ آبان ۱۴۰۱صنعت خودرو آمریکا تو اکثر کلاس ها حرف اول رو تو جهان میزنه
بی خیال اسم
۵ آبان ۱۴۰۱باشد
datsun
۵ آبان ۱۴۰۱همه چیزش عالیه به جز مصرف سوخت
Meeu
۵ آبان ۱۴۰۱آمیکو آسنا رو ترجیح میدم
Royal Driver UK 70
۵ آبان ۱۴۰۱:|
R@min
۵ آبان ۱۴۰۱این ابعاد و قیمت هم برای رم 2500 و هم F250 برای هیچ آفرودی مناسب نیست اونم وقتی trx و رپتور با همین قیمت و چند برابر چابکی بیشتر هستن.