نسل جدید چارجر در نسخهٔ الکتریکی با حداکثر ۶۷۰ اسب بخار قدرت و نسخهٔ بنزینی با موتور شش سیلندر توئین توربو و حداکثر ۵۵۰ اسب بخار قدرت رونمایی شده است.
سرانجام انتظارها به پایان رسید و نسل جدید دوج چارجر رسماً رونمایی شده است. شایعات قبلی درست بودند و این خودرو در نسخههای الکتریکی و بنزینی تولیدی میشود. نسخههای الکتریکی این ماشین چارجر دیتونا نام خواهند داشت درحالیکه دوج برای نسخههای بنزینی نام چارجر سیکسپک را انتخاب کرده است. علاوه بر این، چارجر در نسخهٔ سدان چهاردر هم ارائه خواهد شد و بنابراین، این خودرو جایگزین هردو مدل قدیمی چارجر و چلنجر میشود.
هردو نسخهٔ الکتریکی و بنزینی چارجر جدید روی پلتفرم STLA ساخته شدهاند و هردو نسخهٔ کوپه و سدان فاصلهٔ محوری یکسانی برابر با ۳,۰۷۴ میلیمتر دارند. طول کلی خودرو هم با ۲۰۳ میلیمتر افزایش نسبت به نسل قبلی به ۵,۲۴۸ میلیمتر رسیده است. چارجر الکتریکی یا دیتونا فعلاً در دو نسخه بنامهای R/T و اسکات پک عرضه میشود که هردو از معماری ۴۰۰ ولتی، قوای محرکهٔ دو موتوره چهارچرخ محرک، گیربکس تک سرعته و پکیج باطری ۱۰۰.۵ کیلووات ساعتی استفاده میکنند اما قدرت و گشتاور متفاوتی دارند.
در نسخهٔ R/T، دو موتور الکتریکی مجموعاً ۴۹۶ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند درحالیکه این اعداد در نسخهٔ اسکات پک به ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا میکنند. این اعداد اما صرفاً هنگام فشار دادن دکمهٔ پاورشافت روی فرمان درحالیکه پدال گاز تخته است ارائه میشوند. این کار به مدت ۱۵ ثانیه قدرت موتورهای الکتریکی را ۴۰ اسب بخار افزایش میدهد و عملکردی شبیه به سیستم اکسید نیتروژن در خودروهای بنزینی دارد. پس از هر بار فشردن این دکمه، باید ۳۰ ثانیه صبر کرد تا بتوان دوباره از این ویژگی استفاده کرد.
بنابراین، در حالت عادی، چارجر دیتونا R/T و اسکات پک به ترتیب ۴۵۶ و ۶۳۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. البته هردو نسخه در مدل ۲۰۲۴ بهصورت استاندارد به پکیج ارتقاء eStage مجهز هستند که قدرت را افزایش میدهد اما در مدلهای آینده این پکیج بهصورت سفارشی ارائه خواهد شد. چارجر دیتونا R/T ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۱ ثانیه طی میکند درحالیکه اسکات پک برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۳ ثانیه زمان و برای پیمودن ۴۰۰ متر به ۱۱.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت R/T به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و اسکات پک توان رسیدن به سرعت ۲۲۱ کیلومتر بر ساعت را دارد.
R/T میتواند با هر بار شارژ کامل باطری تا ۵۱۰ کیلومتر را طی کند اما این رقم در اسکات پک ۴۱۸ کیلومتر خواهد بود. زمان شارژ در هردو نسخه یکسان است و با شارژر سطح دو نزدیک به ۷ ساعت طول میکشد تا باطریها از ۵ تا ۸۰ درصد شارژ شوند درحالیکه با استفاده از شارژر سریع ۳۵۰ کیلوواتی این زمان به ۳۲ دقیقه کاهش پیدا میکند. علاوه بر این دو نسخه، دوج سال آیندهٔ نسخهٔ پرچمدار بنشی را هم ارائه خواهد کرد که با معماری ۸۰۰ ولتی و گیربکس دو سرعته به دنبال شکار تسلا پلد است.
نسل جدید چارجر در نسخهٔ الکتریکی وزن وحشتناک ۲۶۵۰ کیلوگرمی دارد و به همین دلیل، دوج بزرگترین لاستیکهای کارخانهای تاریخ خود را برای آن در نظر گرفته است. R/T از رینگهای ۱۸ اینچی استفاده میکند درحالیکه اسکات پک به نمونههای ۲۰ اینچی مجهز است. برای نسخهٔ اسکات پک همچنین پکیج پیست هم قابل سفارش خواهد بود که لاستیکهای ۳۰۵ در جلو و ۳۲۵ در عقب و ترمزهای ۱۶ اینچی برمبو با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب را به همراه دارد. این پکیج همچنین سیستم تعلیق نیمه فعال با کمکفنرهای تطبیقی را هم به خودرو اضافه میکند. چارجر دیتونا توزیع وزنی نزدیک به ۵۰-۵۰ دارد و در هردو نسخه از دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی بهره میبرد.
چارجر جدید برخلاف نسل قبلی فقط برای درگ خط مستقیم نیست و دوج سیستمی را برای آن طراحی کرده است که باطریها را در ابتدا خنکتر میکنند تا امکان زدن دورهای بیشتری در پیست فراهم شود بدون آنکه باطریها داغ کنند. علاوه بر این، برای اسکات پک حالتی بنام دونات در نظر گرفته شده است که با استفاده از دیفرانسیل لغزش محدود عقب، فقط چرخهای عقب را میچرخاند. علاوه بر این، بازهم فقط در نسخهٔ اسکات پک حالت دریفت وجود دارد که امکان دریفت کشیدن را با سه زاویهٔ مختلف لغزش جانبی فراهم میکند. برای درگ نیز امکان گرم کردن لاستیکها پیش از آغاز حرکت وجود خواهد داشت.
هردو نسخهٔ چارجر دیتونا از سیستم صدای اگزوز Fratzonic Chambered دوج بهره میبرند که به ادعای این شرکت، صدایی مشابه هلکت قدیمی تولید خواهد کرد. این صدا بسته به حالت رانندگی و شدت فشردن پدال گاز تغییر میکنند و با انتخاب حالت استیلث میتوان آن را غیرفعال کرد. چارجر جدید در طراحی بیرونی کاملاً به نسخهٔ کانسپت خود وفادار مانده است و بهجز استفاده از آینههای جانبی سنتی، تفاوت خاصی با کانسپت چارجر دیتونا دیده نمیشود. همچنین نسخههای دیتونا و اسکات پک و همینطور بنزینی و الکتریکی در ظاهر تفاوت بزرگی باهم ندارند.
در داخل خودرو هم همان طراحی نسخهٔ کانسپت را میبینیم که دو نمایشگر، شارژر بیسیم گوشی و نورپردازی سفارشی از ویژگیهای آن است و خطوط داشبورد چارجر ۱۹۶۸ را به یاد میآورد. در هردو نسخه نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲.۳ اینچی با سیستم Uconnect 5 ارائه میشود اما صفحه آمپر دیجیتالی در R/T از نوع ۱۰.۲۵ اینچی و در اسکات پک ۱۶ اینچی خواهد بود.
صندلیها بهصورت استاندارد پارچهای و وینیلی هستند درحالیکه امکان سفارش نمونههای ناپا و همینطور صندلیهای اسپرت با پشتسریهای یکپارچه هم وجود دارد. درِ صندوق چارجر از نوع لیفتبک است و ۶۴۲ لیتر فضای بار را در اختیار راننده قرار میدهد. با خواباندن صندلیهای عقب، این رقم به ۱۰۵۰ لیتر افزایش پیدا میکند درحالیکه در جلو هم یک صندوق ۴۲ لیتری وجود دارد. به گفتهٔ دوج، نسخهٔ چهاردر چارجر بهجز برخورداری از دو در اضافی، هیچ تفاوت دیگری با همتای کوپه ندارد.
نسخهٔ بنزینی یا سیکسپک چارجر جدید از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین استفاده میکند که قبلاً آن را در مدلهای جیپ و رم دیده بودیم. نسخهٔ بنزینی پایه که با نام سیکسپک S.O شناخته میشود، ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد و جایگزین موتور ۵.۷ لیتری V8 قبلی میشود درحالیکه نسخهٔ قویتر با نام سیکسپک H.O، با ۵۵۰ اسب بخار قدرت جایگزین موتور ۶.۴ لیتری V8 خواهد شد. هرچند متاسفانه در چارجر جدید خبری از پیشرانههای V8 همی نخواهد بود اما همینکه دوج بهطور کامل نسخههای بنزینی را حذف نکرده خبر خوبی است. همچنین گفته شده این نسخهها که هردو چهارچرخ محرک هستند، پرفورمنسی بهتر از نمونههای V8 خواهند داشت. البته سازندهٔ آمریکایی فعلاً اعداد پرفورمنس و وزن چارجر بنزینی را اعلام نکرده است.
نسل جدید چارجر ابتدا فقط در نسخهٔ الکتریکی کوپه از تابستان آینده برای فروش عرضه میشود و نسخههای بنزینی و سدان در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۵ به بازار خواهند آمد. فعلاً قیمت این خودرو مشخص نیست اما انتظار میرود دیتونا R/T حداقل ۵۰ هزار دلار و اسکات پک نزدیک به ۶۰ هزار دلار قیمت داشته باشند. نسخههای بنزینی اما ارزانتر خواهند بود.
Alireza
۱۶ اسفند ۱۴۰۲بی روح ترین طرحیه که تا به حال از امریکا دیدم
😑🖤
NAVID@@98
۱۶ اسفند ۱۴۰۲به این ماشیدن باید بگیم اصل روح
اونجا هم گفتم بهتره بگیم افسانه ای از یک بازمانده
اما ، اما دوستان این ذکرِ نکته جالبه
که بدونید بازگشت به آینده
شما مومنان به سوی خداست
این دوج آمریکایی هم مثل اروپایی ها دست راست خداست به راستی که خدا اینها را میسازد 👑🥇 🏆
خدا میسازه به وسیله بندهی خدا در آلمان و اروپا و آمریکا به دست آنها و با اراده خودش میسازه و دست خدا در ساختش دَخیلِ!! خدایی👑🥇 🏆 باشد که ایمان بیاورید و به راه راست هدایت شوید😍
مزدا
۱۶ اسفند ۱۴۰۲پرستیژ چارجر به جلو پنچره اش بود!
ولی جلو پنچره اش سم شده!
sinasvj
۱۶ اسفند ۱۴۰۲خیلی خوبه منو یاد روزای اوج چارجر دهه شصت و هفتاد میندازه
محمدرضا
۱۶ اسفند ۱۴۰۲چرا اینجوریه میتونست با حفظ همین آیرودینامیک چهره خیلی خشن تری داشته باشه
محمد فرخی
۱۶ اسفند ۱۴۰۲همیشه خدا از زمانی که یادم میاد فهمیدم ماشین چیه و آمریکایی یعنی چی از این میترسیدم که این عضلانی های افسانه ای و به قول معروف king هم برقی بشن البته این ترسیه که همه داشتن و این هم نتیجه اش؛ دوج چارجر رو برقی کردن.همون چیزی که اگه یه زمانی به یکی میگفتیش خنده اش میگرفت اما الان واقعی شد کم کم هم قراره شاهد این باشیم که کلا حتی این حجیم ساز های آمریکایی هم موتور های v8رو کنار بزارن همونطور که دوج کم کم داره تولید هلکت رو کاهش میده یا مثلاً دورانگو داره کم تولید میشه یا مثل کرایسلر ۳۰۰ افسانه ای که متوقفش کردم تولیدش رو.
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۲یکی شدن چلنجر با چارجر رو کجای دلمون بذاریم؟
آخه یکی نیست بگه که مگه چلنجر برای تو ضرر میداد که منحلش کردی؟
heshmat021
۱۶ اسفند ۱۴۰۲خیلی راحت میتونستن ۴ در رو بهش بگن چلنجر
۲ در رو بگن چارجر
چه کاری بود یه اسم کردن
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۲دقیقااااا
حالا میگیم طراحی شونو اومدی یکی کردی، باشه
چرا اسم رو بر میداری آخه
چلنجر خودش بالاتر از چارجر بود
amir10-i
۱۱ خرداد ۱۴۰۳خودشون نمی خواستن اسم چلنجر با اون ابهتش بیاد رو ماشین برقی
mmz2008
۱۶ اسفند ۱۴۰۲انتظارم یک هشتم این بود خیلی خفنه واقعا فکر می کردم خیلی به درد نخور تره خصوصا اینکه نمونه بنزینی داره بهترین ویژگیشه قیمتشم که عالیه ارزون تر از دوج های قبلی
ولی اینکه هشت سیلندر نداره واقعا خیلی بده و برای ماها و دوستداران ماشین آمریکایی تیر خلاصه و جذابیتش (چون آمریکاییه)خیلی کمتر میشه ولی بازم عالیه
اینکه اسم چلنجر رو هم حذف کردن واقعا جذاب نیست
درسته که پروفایلم همین میمونه ولی واقعا این نسل هم خیلی جذابه و انتظارم خیلی کمتر بود
نسل های قبلی با موتور هشت سیلندر تا ابد در یاد ما خواهد ماند❤️🖤
mmz2008
۱۶ اسفند ۱۴۰۲انتظارم یک هشتم این بود خیلی خفنه واقعا فکر می کردم خیلی به درد نخور تره خصوصا اینکه نمونه بنزینی داره بهترین ویژگیشه قیمتشم که عالیه ارزون تر از دوج های قبلی
ولی اینکه هشت سیلندر نداره واقعا خیلی بده و برای ماها و دوستداران ماشین آمریکایی تیر خلاصه و جذابیتش (چون آمریکاییه)خیلی کمتر میشه ولی بازم عالیه
اینکه اسم چلنجر رو هم حذف کردن واقعا جذاب نیست
درسته که پروفایلم همین میمونه ولی واقعا این نسل هم خیلی جذابه و انتظارم خیلی کمتر بود
ولی دیگه موتورهای هشت سیلندر همی و سوپر شارژر دوج هیچ وقت تکرار نمیشه و تا ابد در ذهنمون می مونه🖤❤️
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۲اولش که دیدم میخواستم فوش بدم.
الان که یکم گذشته میبینم ماشین بدی نیست
ولی یه دفعه خیلی انقلابی عوض کرد همه چی رو
اولا به نظرم اینکه نسخه برقی بده زود بود، باید همون V8 میداد
دوما اینکه چرا چلنجر رو منحل مرد نمیدونم
سوما اینکه چراغ ها به هیچ عنوان نباید پیوسته میشد
الان تقریبا میشه گفت از ماسل کار در اومده
چون دیگه خبری از V8 و سوپر شارژ نیست
Ardavan Eslami
۱۶ اسفند ۱۴۰۲هنوز باورم نمیشه که اون صدای غرش دیگه مرد و شیش سیلندر اومد.
انگار خواب دارم میبینم ولی هر روز داره ادامه دار میشه و اینم پایان عضلانی اصیل آمریکا
دوج.
ایلیا هَستِم
۱۷ اسفند ۱۴۰۲نسل قبلی کجا و این کجا🤦 ههه
محمد
۱۷ اسفند ۱۴۰۲انگار تلفیقی از مدرنیته و سنته
هم به روزه هم برگشته به طراحی های سال های دووورش❤️🔥
علی جردن
۱۷ اسفند ۱۴۰۲چاجر گرن کوپه
fordgt
۱۷ اسفند ۱۴۰۲خوب مثل اینکه چلنجر هم به سرنوشت کامارو دچار شد
و جاشو چارجر دیتونا گرفت.
منبع motor1.
Amir
۱۷ اسفند ۱۴۰۲طراحیش از پشت قشنگه ولی از جلو نه
اسم چلنجر هم که دیگه نداریم(احساس می کنم خودشونم نمی خواستن اسم چلنجر بیاد روی ماشین الکتریکی)
موتور V8 رو هم که با H6 عوض کردن
دیگه چیزی از اون ماسل کار های افسانه ایی نمونده😥😥
از بچگی این آرزو رو داشتم که یکی از اینا سوار شم
ببین چه بلایی سر آرزوم اوردن
محمود
۱۷ اسفند ۱۴۰۲طراحی فقط این ماشین
این یک طرف بقیه طرف دیگه
بقیه یعنی طراحی همه ماشین های دیگه غیر از این
کیف میکنه آدم