تجربه و آزمایشدوج

اولین رانندگی با دوج چارجر دیتونا برقی، انتقال خودروی عضلانی به عصر الکتریکی

اولین خودروی الکتریکی دوج، عصر جدید خودروسازی را روی فرمولی قدیمی شکل داده و شخصیت شیطانی هلکت و دیمن را به دنیای خودروهای برقی منتقل کرده است.

ماسل کار بدون موتور V8 از دید خیلی‌ها مثل همبرگر بدون گوشت و چهارشنبه‌سوری بدون آتش‌بازی است اما حالا دوج در تلاش است ثابت کند چارجر بدون موتور همی هنوز هم می‌تواند جذاب باشد. چارجر دیتونا الکتریکی با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، تقلید صدای موتور بنزینی، ابعاد بزرگ و سرعت بالا، قصد دارد حال و هوای منحصربه‌فرد ماسل کارهای دوج را به دنیای خودروهای الکتریکی بیاورد.

چارجر دیتونا در نسخهٔ اسکات پک با قیمت ۷۵,۱۸۵ دلار، به دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نسخهٔ اسکات پک در سال اول به‌صورت استاندارد به پکیج پیست مجهز است که کمک‌فنرهای تطبیقی، ترمزهای چهار پیستونه در عقب و اسپویلر عقب را به همراه دارد. به گفتهٔ دوج، به لطف همهٔ این ویژگی‌ها، دیتونا اسکات پک ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۵ ثانیه طی می‌کند. در طول آزمایش در پیست درگ بدون آسفالت مخصوص، تایم ۱۱.۴۷ ثانیه را ثبت کردیم که نشان داد ادعای دوج درست بوده است.

اگر اسکات پک بتواند همین پرفورمنس را در خیابان هم ارائه کند، به‌راحتی چلنجر هلکت ردآی ۷۹۷ اسب بخاری را مغلوب خواهد کرد. این در حالی است که چارجر اسکات پک با وزن ۲۶۸۰ کیلوگرم، نیم تن از تسلا مدل S پلد سنگین‌تر است. ازآنجایی‌که ماسل کارها به صدای جذابشان شهرت دارند، دوج برای چارجر یک سیستم اگزوز مصنوعی را در نظر گرفته است. این درواقع دو بلندگو است که توسط یک سیستم ۶۰۰ واتی اختصاصی تغذیه می‌شود و در محفظه‌ای ۴۵ لیتری در پشت خودرو نصب شده است. تیم دوج سعی داشته‌اند با این سیستم صدای سنتی خودروهای عضلانی را شبیه‌سازی کنند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد صدای اگزوز مصنوعی چارجر دیتونا از سه خودروی مجزا گرفته شده است. هنگام استارت زدن می‌توانید صدای کرایسلر توربین کار را بشنوید درحالی‌که هنگام گاز دادن صدای بم مشابه موتور همی را تقلید می‌کند. در حالت‌های رانندگی پیست و درگ نیز این صدا شبیه هلکت ردآی خواهد بود. بااین‌حال، سیستم اگزوز مصنوعی دوج هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد و خوشبختانه اگر از این صدای ساختگی متنفر باشید می‌توانید سیستم را خاموش کنید.

قوای محرکهٔ دو موتوره چهارچرخ محرک که قدرت و گشتاور را به‌صورت ۵۰-۵۰ بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند بدین معنا است که چارجر دیتونا خودرویی برای دود کردن لاستیک نخواهد بود و ما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ بنابراین، کسانی که به نابود کردن لاستیک‌ها علاقه دارند باید به حالت دریفت یا دونات متوسل شوند که کنترل پایداری را خاموش می‌کند و گشتاور بیشتری را به سمت چرخ‌های عقب می‌فرستد.

روی جاده، چارجر الکتریکی سواری متمدنانه و لوکسی را ارائه می‌کند. ناهمواری‌های آسفالت و دست‌اندازهای مسیر خیلی خوب و ماهرانه توسط کمک‌فنرهای تطبیقی کنترل می‌شوند و وقتی صدای مصنوعی اگزوز را خاموش کنید، از سکوت فوق‌العادهٔ کابین در سرعت‌های بزرگراهی شگفت‌زده خواهید شد. برخلاف چلنجر، ساختار چارجر دیتونا از ابتدا برای نسخه‌های قوی‌تری طراحی شده که در آینده عرضه خواهند شد. درنتیجه، بدنهٔ دیتونا ۲۳ درصد مستحکم‌تر از چلنجر است که این با نصب باطری‌ها در کف به ۵۰ درصد افزایش میابد.

این ویژگی در کنار توزیع وزن و گشتاور متعادل باعث شده دیتونا خودرویی کاملاً متفاوت از چلنجر احساس شود. چلنجر در پیست همیشه خیلی سنگین و خیلی نرم بود و ناشیانه رفتار می‌کرد و به کلیشه‌های چند دهه‌ای خودروهای عضلانی ادامه داد ولی سال‌ها پس‌ازاینکه کامارو و موستانگ ثابت کردند یک ماسل کار در پیست هم می‌تواند توانمند باشد، سرانجام دوج هم به مهمانی پیست پیوسته است. دیتونا وزن سه تنی خود را با فرمان پاسخگو و کنترل بدنهٔ عالی پنهان می‌کند و بجای سرگردانی بین بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی، حالا همه‌چیز را در حد تعادل نگه می‌دارد. به همین دلیل، دیتونا با وجود عرضی که به پیکاپ‌های فول سایز نزدیک است، هرگز بزرگ و سنگین احساس نمی‌شود.

دیتونا در ظاهر هم فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد. حتی با اینکه فاصلهٔ محوری خودرو نسبت به چلنجر ۱۲۷ میلی‌متر افزایش پیدا کرده، دوج از سنت کشیدن چرخ‌های خودروهای الکتریکی به گوشه‌ها پیروی نکرده و اوورهنگ‌های کشیدهٔ سنتی را حفظ کرده که نمایی مشابه خودروهای درون‌سوز به خودرو بخشیده‌اند. البته لازم به ذکر است که از نیمهٔ دوم سال آیندهٔ نسخهٔ بنزینی چارجر با موتور شش سیلندر هوریکین همراه با نسخهٔ چهاردر به بازار عرضه خواهد شد. دماغهٔ عمودی با عناصر افقی الهام گرفته از چارجر ۱۹۶۸ نمایی کلاسیک به چارجر دیتونا بخشیده‌اند درحالی‌که ویژگی‌هایی مثل بال منحصربه‌فرد لبهٔ کاپوت حال و هوایی آینده‌نگر ایجاد کرده است.

ابعاد بیرونی سخاوتمندانه، دیتونا را در داخل به یک شورلت سابربن دودر تبدیل کرده است. سقف شیشه‌ای سفارشی و نورپردازی داخلی فضای دل‌بازی را در داخل کابین ایجاد کرده‌اند و صندلی‌های عقب بزرگ‌ترین صندلی‌هایی هستند که تاکنون در یک خودروی دودر دیده‌ایم. در اینجا فضای کافی برای افرادی با قد ۱۹۰ سانتی‌متر وجود دارد و درب صندوق لیفت‌بک هم صندوق بار ۶۴۵ لیتری خودرو را بسیار کاربردی کرده است. چارجر دیتونا به پکیج باطری ۱۰۰.۵ کیلووات ساعتی مجهز است که با لاستیک‌های چهارفصل امکان پیمودن تا ۳۹۰ کیلومتر را فراهم می‌کند که این رقم با لاستیک‌های تابستانی سفارشی به ۳۵۰ کیلومتر کاهش میابد.

چارجر دیتونا خودرویی قدرتمند و درعین‌حال راحت است که هم برای بزرگراه‌ها و هم جاده‌های پیچ‌درپیچ مناسب خواهد بود. بااین‌حال، هرچند تلاش دوج برای اختراع ماسل کار الکتریکی قابل‌تحسین است ولی هیوندای آیونیک ۵ N هنوز هم معیار یک خودروی الکتریکی جذاب و سرگرم‌کننده برای رانندگی است. از دید ما، بهتر بود موتور الکتریکی عقب چارجر گشتاور بیشتری نسبت به موتور جلو تولید می‌کرد تا امکان هرز گردی لاستیک‌ها فراهم شود. همچنین اگر دوج بتواند از طریق به‌روزرسانی از راه دور صدای جدیدی را برای اگزوز مصنوعی ارائه کند، احتمالاً خواهد توانست منتقدان را ساکت کند.

مشخصات فنی

Dodge Charger Daytona 2024
قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۰۷۳ میلی‌متر
طول ۵,۲۴۷ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۸ میلی‌متر
وزن خالص ۲۶۷۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه
برد ۳۹۰ کیلومتر
قیمت پایه ۷۵,۱۸۵۱ دلار

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1468 ديدگاه)

    تنها نکته مثبتی که درش می بینم کابین زیباش هست در مقابل موستانگ که یه تبلت بزرگ چسبونده به کابین
    عضلانی ها باید اخرین خودرو های باشند که برقی میشند

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. من

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      شما باید صدای این ماشین رو بشنوی

      موافقم 2
      مخالفم 14
  2. ممد ژانگولر

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4181 ديدگاه)

    لامصب بدجوری دل میبره . رنگ زرد لامبورگینیشو بگیری بدی کیت بچسبونن روش جادرو میخوره . با اینکه ۲.۵ تن وزنشه خیلی شتاب داره لاکردار .دوتا باکس آب معدنی هم زیر کاپوت جلوش جا میگیره دیگه چی میخوایم .

    موافقم 6
    مخالفم 16
  3. محمد

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    طراحی بیرون خیلی مینیمال هست از جلو پنجره بگیر تا نوار LED های عقب.
    ولی طراحی داشبورد و کابین طوری هست که انگار کابین یک ماشین با جلو پنجره بزرگ هست.
    در کل جدای این تناقضی که داره ، از ماشین خوشم اومد.

    موافقم 6
    مخالفم 7
  4. Puriya

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (570 ديدگاه)

    ابعادش اندازه کلاس s مرسدسه و سری ۷ بی ام وست
    چخبره چرا انقدر بزرگ شده
    یه ماشین بدرد نخوره بزرگ و سنگین که نه رخ نسل قبلشو داره نه اون جذابیت رو
    حالا اینارم ول کنیم
    مگه این چارجر نیست؟ چرا از ۴ در شده ۲ در؟
    ابعادشو داره چرا ۴ در نساختن که کاربردی تر باشه؟

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4594 ديدگاه)

      بزرگه چون ماسل کاره
      رخشم خوبه

      چلنجر رو گذاشتن کنار، چارجر رو به صورت 2 در و 4 در میدن.
      تو متن هم بود، هم نسخه بنزینی هم 4 در، در آینده میان.

      موافقم 11
      مخالفم 8
    2. Sabzi

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      این ماشین بجای چلنجر و چارجر تولید میشه. جایگزین هر دو شده . هم مدل ۲ در داره هم ۴ در که هیچ تفاوتی با هم ندارند .هم بنزینی هم برقی .مدل بنزینی با انجین هوریکین احتمالا اسمش چارجر سیکس پک باشه . مدل برقی هم چارجر دیتونا . پلتفرمشم پلتفرم بزرگ استلانتیسه که باتری های بزرگتر رو هم ساپورت میکنه که در آینده نسخه های هزار اسبی و بیشتر هم خواهد داشت که البته وزن بالا در حد ۳ تن کاملا مورد انتظاره

      با رفتن تاوارس و اصلاحات مدیریتی بعید نیست ۸ سیلندر همی‌ برگرده .بستگی داره به عاقبت استلانتیس و این جریان برقی سازی که آیا کند میشه یا نه . من خودم خوشبین نیستم

      موافقم 8
      مخالفم 1
  5. امیرحسین

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (242 ديدگاه)

    زباله

    موافقم 9
    مخالفم 7
  6. Taha Ayoobi

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4594 ديدگاه)

    از ظاهرش خوشم اومده،
    و اینکه بزرگش کردن هم خیلی خوشم اومد، ماسل باید گنده و بزرگ باشه.
    ولی نامردا هرکاری دارن میکنن که مردم به خاطر برقی شدن پس نزنن، لوگو رو شبیه دهه 60 کردن، طراحی رو شبیه دهه 60 کردن و دهه 60 یعنی اوج چارجر، اسم اینارو همه رو از اسم های مشهور گذاشتن، دیتونا و اسکات پک و اینا. البته اسکات پک تو نسل قبل هم بود.
    ولی بازم میگم، چارجر تو نسل 7 به طراحی بی نقصی رسیده بود، اصلا دلیلی نداشت رترو کنن اونم اینجوری، خیلی خوب در نیاوردن.
    کابینش هم خوبه ولی با دسته دنده اش حال نکردم.
    و اینکه به ماسل کار دو دیفرانسیل سلام کنید، با اینکه رو پرفورمنس تاثیر مثبت داره ولی دوست ندارم دو دف.
    طراحی مخوفی داره، یه ذره ترسناکه، هنوز معلومه دوجه.
    خیلی سر طراحیش دو دلم، هم خوشم میاد هم نه برای اینکه نشده شبیه دهه 60 بشه، ولی خوبه، حال کردم، خطوط و ایناش جذابش کرده.
    گرافیک چراغ های جلوش ولی معلوم نیست چیه رو مخمه.
    من خودم ترجیح میدم به این بگم چلنجر چون دو دره.
    ولی زود بود برا برقی، سر اون تاوارس **** **** اس دیگه.
    ببینیم بنزینیش چیه
    خدا کنه تا اون موقع هوریکین کنسل شه یه 8 سیلندر بیاد، خیلی بهش میاد.
    هنوز قلدره

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. froG-driVer

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1028 ديدگاه)

      **** **** رو خوب اومدی🤣

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. AliMOPAR

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (203 ديدگاه)

    عجب طراحی ای داره این ماشین روز به روز به دلم میشینه از هر نظر زیباس و بین هشت نسل تنها نسلی که شباهت زیادی به مدلهای کلاسیکش داره همین نسله، فقط یه وی هشت کم داره که اونم احتمال پنجاه درصد قراره بسازنش

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. گاس فرینگ

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (377 ديدگاه)

    تو نمای جلوش یه معصومیتی نهفتست
    شاید به خاطر برقی بودن اینطوری کردن

    موافقم 9
    مخالفم 2
  9. Hadi

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (595 ديدگاه)

    با جاروشارژ مدل ماسل کار به آرزوی خود برسید!
    انگار چارجر قدیمی توبه کرده و گفته خلافو میزارم کنار…باز V6 این مدل بهتره

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. MasouD

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    این نام هم مثل بلیزر داره نابود میشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. JaMsHiD-B

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2946 ديدگاه)

    توبه گرگ مرگه ……

  12. Magnum

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم نباید اسم مدلها و تریمهای بنزینی رو روش میذاشت . اونارو باید با همون v8 به خاک میسپرد
    اسامی مثل چارجر و دیتونا و اسکات و بنشی و غیره کلا حتی نام گذاری نو استفاده میکرد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. hosen

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (882 ديدگاه)

    وزنش از بی ام و m5 جدید هم بیشتره😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا