دوج

آخرین رانندگی با دوج دورانگو هلکت، هیولای جهنمی رو به انقراض

دوج به‌زودی به تولید دورانگو با پیشرانه‌های V8 پایان می‌دهد. پس پیش از آنکه دورانگو هلکت برای همیشه کنار برود، پشت فرمان آن نشسته‌ایم.

ساخته‌های دوج را باید آمریکایی‌ترین خودروهای جهان دانست. ماشین‌هایی با پیشرانه‌های V8 همی قدرتمند که غرشی رعدآسا از اگزوزها بیرون می‌دهند و لاستیک‌های عقب را دود می‌کنند؛ اما درحالی‌که چلنجر و چارجر روح اصلی سبد محصولات دوج هستند، قوی‌ترین و جسورانه‌ترین نسخهٔ دورانگو را باید آمریکایی‌ترین دوج دانست. این یک شاسی‌بلند است که آمریکایی‌ها دوست دارند. اندازه‌ای تقریباً مشابه بوئینگ ۷۴۷ دارد که آمریکایی‌ها آن را حق مسلم خود می‌دانند و اسب بخار دیوانه‌واری ارائه می‌کند که معمولاً زیر کاپوت خودروهای آمریکایی می‌بینیم.

بااین‌حال، متأسفانه مثل تمام محصولات همی، باید به‌زودی با دورانگو SRT هم خداحافظی کنیم زیرا پیشرانهٔ V8 قابل‌احترام آن با روش‌های کارآمدتری برای تولید قدرت یعنی پیشرانهٔ توئین توربوی هوریکین و موتورهای الکتریکی جایگزین خواهد شد. این اما بدان معنا نیست که نمی‌توانیم دورانگو هلکت را با آن هیولای ۶.۲ لیتری سوپرشارژ ۷۱۰ اسب بخاری برای آخرین آتش‌بازی به مسیر آزمایشی ببریم.

اعداد و ارقام

دورانگو هلکت با وجود وزن بیش از ۲.۵ تن، ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی می‌کند. این اعداد تأثیر وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک را نشان می‌دهند زیرا دورانگو هلکت با وجود ۸۷ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به چلنجر هلکت ردآی دیفرانسیل عقب، سریع‌ترین دوجی محسوب می‌شود که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. دورانگو هلکت همچنین رانندگی فوق‌العاده‌ای هم دارد. فرمان دقیق عمل می‌کند و گیربکس نرم و پاسخگو است. ترمزها هم برای اتوبوس مدرسه‌ای که روی لاستیک‌های چهارفصل قرار گرفته عملکرد هیجان‌انگیزی دارند و این دوج ۲.۵ تنی را از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در تنها ۳۱.۷ متر متوقف می‌کنند. البته بهتر بود پدال ترمز بازخورد بیشتری ارائه می‌کرد تا پایمان هم بتواند به‌اندازۀ مغزمان مطمئن باشد که دورانگو برای پیچ بعدی به‌موقع سرعت کم می‌کند.

سواری و هندلینگ شگفت‌انگیز

با وجود اندازهٔ بزرگ و ارتفاع بلند، دورانگو هلکت هنگام چرخاندن فرمان هندلینگ چشمگیری را به نمایش می‌گذارد و فقط باید گاز را تخته کنید تا عقب خودرو منحرف شود. با وجود استفاده از لاستیک‌های ۲۹۵، انتظار داشتیم چسبندگی این دوج کمتر از چیزی باشد که در طول آزمایش نشان داد. همچنین ضمن ارائهٔ همهٔ این ویژگی‌های جذاب، تمام خوبی‌هایی که دورانگوی معمولی را به خودروی مناسبی برای استفاده‌های روزمره تبدیل کرده‌اند هم حفظ شده است. این یعنی سواری خودرو حتی روی دست‌اندازهای بزرگ هم راحت است زیرا سیستم تعلیق تطبیقی تمام مشکلات مسیر را از بین می‌برد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect هم هرچند بهترین این کلاس نیست اما پاسخگویی خوبی دارد و منوهای آن به‌طور منطقی طراحی شده‌اند. این ماشین همچنین می‌تواند تا ۳۹۵۰ کیلوگرم را هم یدک بکشد درحالی‌که در داخل توانایی حمل شش نفر را با تمام وسایلشان دارد.

مشکلات

دو ویژگی منفی در مورد این شاسی‌بلند قدرتمند و جذاب وجود دارد. اول اینکه تولید دورانگو هلکت در پایان سال ۲۰۲۴ خاتمه خواهد یافت و این شامل نسخهٔ ضعیف‌تر SRT با پیشرانهٔ ۴۷۵ اسب بخاری ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی همی هم می‌شود. مشکل دوم هم قیمت بالای دورانگو هلکت است. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما از ۹۷,۵۹۰ دلار آغاز می‌شود که با آپشن‌هایی مثل پکیج ۱۱,۲۰۵ دلاری پریمیوم شامل سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۹ بلندگو، تودوزی چرمی دست‌دوز، سانروف و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور کرده و به ۱۱۱,۲۸۰ دلار رسیده است.

نقاط قوت

  • صدای جذاب اگزوز
  • بسیار سریع نسبت به‌اندازه
  • بسیار مناسب برای استفاده‌های روزمره

نقاط ضعف

  • به‌زودی از خط تولید کنار می‌رود
  • قیمت گران برای یک دوج
  • ترمزها می‌توانست احساس بهتری داشته باشد

مشخصات فنی

Dodge Durango Hellcat 2024

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۰۴۳ میلی‌متر
طول ۵,۱۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۳۱ میلی‌متر
وزن خالص ۲۵۲۸ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۶ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۱.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۸۹ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۵.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۸.۱ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۹۷,۵۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۱۱,۲۸۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    در بهار آزادی
    جای دوج دورانگو در ایران خالی 👌

    موافقم 80
    مخالفم 7
  2. 🤡

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (292 ديدگاه)

    لع نت به استلانتیس

    موافقم 45
    مخالفم 2
  3. DODGE

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    در یک کلمه پر ابهت و پر قدرت حیف که این چنین ماشین هایی یا تولیدشون متوقف میشه یا با موتور های برقی و پیشرانه های ضعیف تر جایگزین میشن

    موافقم 53
    مخالفم 1
  4. Piero Ferrari

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    حیف شد که نشستم پشت فرمونش
    لعنت به ماشین های برقی که دارن درون سوز از بین می برن

    موافقم 25
    مخالفم 4
  5. Taha Ayoobi

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    شاید دوج دورانگو هلکت از خط تولید کنار بره ولی از یاد ها نه…

    موافقم 45
    مخالفم 1
  6. ارسلان

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اینم میشه مثل کرایسلر ، یه آلفا رومئو آوردند لوگو دوج و زدند روش ، یه برقی درب و داغون ام معرفی کردند برا ۱۰۰ سال آینده که تولید کنند…. بقیه رو هم که دارند منقرض می‌کنند!!!! بابای پرتقالی و بکنی مدیر استلانتیس نباید توقع پیشرفت داشته باشی ، یه آلمانی بردارید بیارید ، نه این شلخته پلخته های جنوب اروپا….

    موافقم 19
    مخالفم 3
  7. Hyonda is love

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ایول یه دایناسور دیگه داره منقرض میشه💪
    کم کم دیگه این صدا های بلند گوش خراش مسخره تموم میشه و آرامش به شهر ها برمیگرده

    موافقم 12
    مخالفم 83
  8. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    امیدوارم دوستان فهمیده باشم برای داج کاری ندارم سیستم دو دفرانسیل دورانگو رو رویه چلنجر بزارن و حتی رو یخ تایم خوب بزنن.ولی داج دنبال این بود راننده رو درگیر کنه اوج آدرنالین رو به ارمغان بیاره.بزو ژ می‌بینید دیمو چجوری فراری رو پودر می‌کنه منتظر شما هستم نزدیکه

    موافقم 25
    مخالفم 7
    1. khashayar

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      حالت خوبه ؟؟؟
      کرایسلر اگه برند معتبری بود که همیشه با مشکل مالی و فروش روبرو نبود. الان هم شانس آورده که استلانتیس اونو خریده و گرنه تا الان اثری ازش نمونده بود. این افرادی هم که هم طرفدار ماسل کارن تعداد خیلی کمی هستند. دوج سیستم 1000 دیفراسیلی هم ببنده دو ماشیناش هیچ کاری نمیتونه بکنه از یه خودرو معمولی هم شکست میخوره ولی اگه سوخت مسابقه ای باشه و پیست مخصوص درگ و راننده حرفه ای و چهار چرخ محرک و گیربکس دوکلاچه و …… بهت قول میدم بازم هیچ کاری نمیتونه بکنه.
      امیدوارم دیگه این تعصب رو بزارید کنار و دیگه این جور نظرات رو مطرح نکنید.

      موافقم 5
      مخالفم 31
      1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        با این گلنارشعرت امروز رو میزنم 🤣🤣🤣

        موافقم 14
      2. ARMAN سابق

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (490 ديدگاه)

        طرفدارای ماسل کارا کمن؟
        پس این همه ماسل کاری که تو کل دنیا به خصوص آمریکای شمالی فروخته میشه رو کی میخره؟
        شماها هیچوقت نمیخواین بفهمین ماسل کار اسمش ماسل کاره نه سوپر اسپرت که ته پرفورمنس رو داشته باشه. ماسل کار ته لذت رو برای صاحبش داره که با هزینه کم یه ماشین با این حجم قدرت در اختیار داره.
        در ضمن یه نگاهی به دیسات هم بندازی بد نیست

        موافقم 18
        مخالفم 2
        1. Khashayar

          ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (106 ديدگاه)

          آمار فروش ؟
          فورد و کرایسلر در ورشکستگی !
          چشمانی بسته از تعصب
          در ضمن اگه از سر و صدا خیلی خوشت میاد صدای موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی رو ضبط کن و هر روز گوش کن اگه کفایت نکرد برو توی سایت های صنعتی مثل نیروگاهها و پتروشیمی ها اونجا صدا زیاده قطعا ارضا میشی

          مخالفم 19
      3. Taha Ayoobi

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4323 ديدگاه)

        خشایار، طرفدار های ماسل کار ها کم ان؟

  9. MasouD

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خدایا بقیه منابع لیتیوم و عناصر هلکت کش (کامارو کش،چلنجر کش و…) را از دسترس بشر خارج بدار
    الهی آمین

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. sabi

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    همیشه وقتی اسمه دوجو میدیدم یا میشنیدم کلماته وحشیگری ، خشونت ، رام نشدنی میومد تو ذهنم
    اما از وقتی که فهمیدم به تولیدات برقی روی اورده احساس میکنم سر خم کرده ، رام شده…..
    وی ایته حجم بالا همیشه با دوج قشنگتر میشد
    افسوس ….

    موافقم 11
    مخالفم 2
  11. EODE

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    آمریکایی ترین تصوری که میتونم برای خودم داشته باشم اینه که چارجر و چلنجر و وایپر و رم و دورانگو رو با هم داشته باشم . چارجر و چلنجر به عنوان سدان و کوپه ، دورانگو به عنوان شاسی بلند و رم هم برای یدک کردن وایپر . چی میشد اگه میشد ؛ لعنتی ها همشون رو با موتور وی ۶ یا پیشرانه الکتریکی جایگزین میکنن .

    موافقم 13
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    شانس ما به روایت این مطلب😂🥲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا