رم رمپیج یک پیکاپ کامپکت است که روی پلتفرم یکپارچهٔ جیپ کامپس ساخته شده و در برزیل برای بازار آمریکای جنوبی تولید میشود.
هرچند آمریکای شمالی بزرگترین بازار پیکاپ در کل جهان محسوب میشود ولی هنوز هم پیکاپهایی هستند که در این کشور عرضه نمیشوند. یکی از این پیکاپها، رم رمپیج است که سال گذشته برای عرضه در بازار آمریکای جنوبی معرفی شد و حالا بهروزرسانی قابلتوجهی را تجربه کرده است. مهمترین تغییر رمپیج مدل ۲۰۲۵، جایگزینی پیشرانهٔ ۲ لیتری توربودیزل قدیمی با یک نمونهٔ ۲.۲ لیتری جدید است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد ۳۰ اسب بخار و ۷۰ نیوتن متر از موتور قبلی بیشتر هستند.
این پیکاپ کامپکت که ساختاری یکپارچه دارد، از همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک قبلی استفاده میکند ولی حالا برای کاهش مصرف سوخت، ضرایب این گیربکس ۱۴ درصد طولانیتر شده است. با این پیشرانهٔ دیزلی جدید، رمپیج در هر صد کیلومتر در شهر ۹.۴ لیتر و در بزرگراه ۷.۵ لیتر گازوئیل مصرف میکند. این پیکاپ دیزلی همچنین در کمتر از ۱۰ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. موتور ۲.۲ لیتری دیزلی برای تمام تیپهای رمپیج قابل انتخاب خواهد بود بهجز نسخهٔ R/T که با پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی هوریکین تولید میشود. این موتور بنزینی با ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، رمپیج را به قویترین و سریعترین پیکاپ آمریکای جنوبی تبدیل میکند.
رم همچنین برای مدل ۲۰۲۵، نسخهٔ بیگ هورن پیکاپ رمپیج را هم در برزیل عرضه خواهد کرد که تیپ پایه محسوب میشود و با پیشرانهٔ دیزلی به فروش میرسد. تا پیشازاین، نسخهٔ بیگ هورن در کارخانهٔ پرنامبوکوی برزیل فقط برای بازارهای صادراتی تولید میشد. قیمت این تیپ فعلاً اعلام نشده ولی قطعاً ارزانتر از تیپ پایهٔ قبلی یعنی ربل خواهد بود که در برزیل با قیمت ۴۵ هزار دلار به فروش میرسد. تمام تیپهای رمپیج در برزیل بهصورت استاندارد با گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشوند.
رمپیج روی پلتفرم Small Wide 4-4 LWB ساخته شده که با جیپ کامپس، آلفارومئو توناله و دوج هورنت مشترک است. هنوز مشخص نیست که این پیکاپ در بازار ایالاتمتحده هم عرضه خواهد شد یا نه. حدود یک سال پیش، معاون ارشد اتحادیهٔ کارگران خودروسازی آمریکای شمالی اعلام کرد که یک پیکاپ میان سایز در کارخانهٔ استلانتیس در ایلینوی ساخته خواهد شد ولی سخنگوی رم از هرگونه اظهارنظری در این رابطه خودداری کرده است. علاوه بر این، استلانتیس اخیراً گفته است برنامهٔ بازگشایی کارخانهٔ مذکور را به تعویق خواهد انداخت.
درهرحال، رمپیج تنها پیکاپ رم نیست که در آمریکای شمالی عرضه نمیشود. این شرکت پیکاپ دیگری بنام رم ۱۲۰۰ را هم تولید میکند که نسخهٔ ریبج شدهٔ پژو لندترک و فیات تیتانو محسوب میشود و بر اساس چانگان F70 ساخته شده است. رم ۱۰۰۰ بر اساس فیات تورو و رم ۷۰۰ بر اساس فیات استرادا هم دیگر پیکاپهای رم هستند که برای آمریکای جنوبی در نظر گرفته شدهاند.
Sina
۱۹ آبان ۱۴۰۳نون توی شاسی بلندهای ۷ نفره میانسایز با قابلیت آفرود خوب هستش
همینو یه suv هفت نفره ازش در بیار کلی محافظ دور و زیر واسش بذار ارتفاع بهش بده آفزودیش قوی بشه کل کمپانیو نجات میده
EX
۱۹ آبان ۱۴۰۳پیکاپ میان سایز امریکایی با ساختار یکپارچه و پلتفرم اروپایی !
Kiarash
۱۹ آبان ۱۴۰۳خوب چون فیات کرایسلر ( استلانتیس ) که میشن دوج ، فیات ، آبارت ، جیپ ، آلفارومئو و مازراتی از پلتفرم های مشترک و موتور های مشترک استفاده میکنن و انگار اتحادی بین شرکت ها وجود داره .
سوشیانت
۱۹ آبان ۱۴۰۳نه همیشه از موتور و پلتفرم مشترک استفاده نمیکنن
Kiarash
۱۹ آبان ۱۴۰۳از طراحی کنار انگار اومدن جیپ کامپس رو پیکاپ کردن و من خوشم اومد به تمام پیکاپ های کره ای و چینی ترجیحش میدم
hosen
۱۹ آبان ۱۴۰۳حس خیلی خوبی از طراحیش گرفتم
مهردادکمال
۱۹ آبان ۱۴۰۳ساختار یکپارچه اصلا خوب نیست نمونه اش وانت پراید و پیکان
Ali_x76
۱۹ آبان ۱۴۰۳ساختار یکپارچه باعث کاهش هزینه تولید و بهبود دینامیک سواری میشه.
برای کاربری عمومی که بارهای سبک و حجیم جابجا میکنه، بهترین انتخابه.
نمونهش فورد موریک رو ببین که حتی توی امریکا هم (با اون همه تراک فول سایز) موفق بوده.
shetab-car
۲۰ آبان ۱۴۰۳پیکاپ جمع و جور اونا فکر کنم از کی ام سی که تو ایران داریم بزرگتر هست
همایون
۲۰ آبان ۱۴۰۳درسته ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ به درد نمیخورن ولی این پیکاپ خیلی بیشتر شبیه یه رم واقعی هستشو اگه استلانتیس یکم عاقلانه کار میکرد حتما اینو تو آمریکا عرضه میکرد و مطمئنن میتونست رقیب قدری برای فورد ماوریک باشه و خیلی بهتر از دوج هورنت و آلفاوجیپ فروش کنه و ولی به جاش میرن خودروهای برقی توسعه میدن که یک صدم تسلا هم فروش نمیره