دوج وایپر رسماً بازنشسته شد و دلایل زیادی برای ناراحت شدن وجود دارد.
صرفنظر از اینکه علاقهمند وایپر هستید یا خیر، مرگ وایپر چیزی بیش از قطع تولید یک خودرو است. این خودرو نشانههای تغییرات در صنعت و بازار خودرو است مخصوصاً که حالا توجهات بسیاری روی آلایندگی و مصرف سوخت کم معطوف شده است. دیگر بزرگتر بهتر نیست و خودروسازان جایگزینهایی برای حجم پیشرانهها یافتهاند و پیشرانهی سمبلیک، تنفس طبیعی و حجیم وایپر دیگر به این دنیا تعلق ندارد.
اینجا ۵ دلیل مهم وجود دارند که توضیح میدهند چرا وایپر باید زنده بماند.
۵ – بسیاری از مالکان وایپر، بیش از یک دستگاه از این خودرو دارند
اگر یک بار وارد تالار گفتوگوی دوج وایپر شوید، متوجه خواهید شد که مالکان بسیاری بیش از یک دستگاه وایپر دارند. در حقیقت، یک زوج در تگزاس زندگی میکنند که ۸۰ دستگاه وایپر را در سال آخر خریدهاند. وایپر یکی از معدود خودروهایی است که چنین طرفدارانی دارد و وقتی شما یک وایپر بخرید، میفهمید که این خودرو چقدر خاص است.
رازی وجود ندارد که خودروسازان مطرح جهانی پیشرانههای خود را کوچکتر میکنند و توربو و سیستم های پرخوران را به منظور افزایش کارایی بکار میگیرند؛ اما دربارهی دوج واپیر قضیه کلاً متفاوت است. در خلال این سالها، این خودرو از پیشرانهی ۱۰ سیلندر ۸.۴ لیتری دستساز استفاده کرده است. با قدرت ۶۴۵ اسب بخاری و گشتاور ۸۱۴ نیوتون متری، شاید این پیشرانهی ۸.۴ لیتری همان کارایی پیشرانهی Hellcat را نداشته باشد اما افتخاری خاص وجود دارد و آن بزرگترین پیشرانه تنفس طبیعی است.
برای چندین دهه، دوج وایپر یک نماد برای صنعت خودرو بوده است. در بازاری که بچههایش با فراریها و لامبورگینیهای ایتالیایی رشد میکنند، استایل وایپر از زمان معرفی در ۱۹۹۱ تغییر چندانی نداشته است. حالا در سومین نسل خود، وایپر هنوز هم امضا و زبان طراحی نسل اول خود را دارد و نمادین است. به علاوه، چه تعداد خودرو هستند که بهصورت فابریک اگزوزهای کناری داشته باشند؟
۲ – وایپر آمریکاییترین خودرو است
برخی افراد شاید بگویند که شورولت کوروت آمریکاییترین خودرو است اما در واقع این عنوان از آنِ وایپر است. این خودرو دارای تمام نشانههای فرهنگ خودرویی آمریکا است، از پیشرانهی حجیم گرفته تا غرش مهیب اگزوز. به علاوه، استایل خودرو بیش از آنکه شیک و هیجانی باشد، برجسته و بیپروا است. نام خودرو نیز داستان دیگری است. وایپر نیازی ندارد تا همانند اوراکان خیالانگیز باشد و یا همانند مک لارن P1 از ترکیب عدد و رقم استفاده نماید. فقط با نگاه کردن به خودرو، تصویر ماری زهردار در ذهن شما نقش خواهد بست.
اما بزرگترین دلیل برای آنکه وایپر باید زنده بماند آن است که هیچ خودروی آیندهای نمیتواند به وایپر امروزی نزدیک باشد. دلیلی وجود ندارد تا دیگر یک خودروساز به ساخت پیشرانهی حجیم ۱۰ سیلندر ۸.۴ لیتری روی بیاورد، مخصوصاً که هماکنون اکثر خودروهای اسپورت برای افزایش کارایی به استفاده از قوای محرکهی هیبرید و توربو روی آوردهاند. همچنین دیگر خودرویی با این طراحی و کاپوت کشیده نخواهیم دید.
در طی سالیانی که این خودرو در بازار حضور داشت، وایپر هرگز برای آن چیزی که بود پوزش نخواست و بهانهای نیاورد. پیشرانهی حجیم این خودرو سوخت را با لذت مینوشید و گیربکس دستی آن حتی لذتی بیشتر از گیربکسهای کنونی ایجاد میکرد. کسانی که به حد کافی خوششانس بودهاند تا صاحب یک وایپر شوند خواهند گفت که رقبای کمی وجود دارند که همان تجربهی وایپر را ارائه دهند. در نهایت باید گفت، اصلاً خودرویی شبیه وایپر وجود نخواهد داشت…
فری
۲۹ تیر ۱۳۹۵خداحافظ افعی
"فقط انگلستان"
۲۹ تیر ۱۳۹۵پنج دلیل برای خداحافظی با دوج وایپر
1-یه کارتون پخش می شد که توش ماشینا حرف می زدن قیافش شبیه اوناست
2-اسب بخار دریافتی از اون حجم موتورش کمه
3-فقط شتاب داره از قیمت صد هزار دلاریش همه چیز معلومه
4-قیافش خیلی پر و مدرن و و باکلاس و بی نقص نیست
5-به عنوان یکی از پنج خودرو برتر آمریکا نباید این همه نقص رو می داشت
امیر
۲۹ تیر ۱۳۹۵اگه مشکل فقط موتوره ، دوج میتونه موتور هلکت رو روش بذاره.
نه داداش مشکل از موتورش و قیافه اش نیست.
مجید. بهترین یا هیچ.
۲۹ تیر ۱۳۹۵از شما انتظار نداشتم.
همه ی دلیل هات الکی بودن. وایپر شخصیت خاصی داره. آدم عاشقش میشه. بحث دوست داشتن نیست. بحث عشقه.
شروین
۲۹ تیر ۱۳۹۵شاهین جان هم مقاله عالی بود هم ترجمه و قلم شما. وایپر هم که عشقه.
شاهین
۲۹ تیر ۱۳۹۵مخلصم شروین جان
یو اس اس اینترپرایز
۲۹ تیر ۱۳۹۵قشنگ بود.مرسی
محسن
۲۹ تیر ۱۳۹۵واقعا ناراحت کنندس
Neutral IN THE Cars World
۲۹ تیر ۱۳۹۵به نظرم دوج میتونست کاری که تمام کمپانی ها انجام میدن رو انجام بده یعنی بجای داشتن یک موتور هیولایی و تشنه ی بنزین و آلوده کردن محیط زیست.
بیاد دو یا چهار موتور که دوتاش با آلایندگی کم و دوست دار محیط زیست بسازه و این موتور V10 تنفس طبیعی رو هم نگه داره و هم یه موتور توربو داشته باشه برای رقابت با سوپراسپرت های قوی تر و همینطور دوست دار محیط زیستی تر میشه.
Vahid porsche
۳۰ تیر ۱۳۹۵اخه کی میاد توربوشو یبخره اونوقت؟ همه ۱۰ سیلندرشو میخان
ali a.j.g
۲۹ تیر ۱۳۹۵شاهین جان ممنون
هیچ خودرویی نمیتونه جای وایپر رو پر کنه وایپر خدا بیامزتت روحت شاد و یاد و خاطراتت همیشه زنده است
ali a.j.g
۲۹ تیر ۱۳۹۵آقا شاهین تست عکس زیر رو کدام نشریه برگزار کرده ؟ لطفا این تست رو ترجمه کنید
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/1998-Dodge-Viper-GTS.jpg
سینا
۲۹ تیر ۱۳۹۵اقا این ماشین بازگشتنی نیست.
فقط یکیست .یکی خوب که خوش صدا و باحال است
مجید. بهترین یا هیچ.
۲۹ تیر ۱۳۹۵وایپر باید زنده بمونه.
راستی اگزوز بغل هم خیلی خاصه. اونم باز وقتی پشت چرخ های جلو باشه. اون ماشین هم اعجوبه ای نبود جز SLR Mclaren
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ تیر ۱۳۹۵هیچی در این جهان ابدی نیست
USA & JAPAN
۲۹ تیر ۱۳۹۵بخدا که حیفه این هیولا دیگه تولید نشه
من که عاشقشم
یاسین
۲۹ تیر ۱۳۹۵جالب بود جناب احمد زاده ممنونم.من موندم که با این همه پیشرفت علمی در صنعت خودروسازی چطور دلشون اومد این زیبای زهر آگین را توی تاریخ دفنش کنن.خب می اومدند یه بار دیگر موتورش را بازنگری می کردن و همون ده سیلندر رو جوری طراحی می کردن که در صورت عدم نیاز ،تعدادی از سیلندرا کار نکنن!که محیط زیست آلوده نشه!مصرفش بیاد پایین!اصلا وایپر بدنه و شاسی بدون موتورش هم اعجوبهای بود به خدا!
احسان(احسان سابق)
۲۹ تیر ۱۳۹۵متاسفانه ساده ترین و اصولی ترین قانون اقتصاد ، کار خودرو رو تموم میکنه: فروش نکنه باید نابودش کنی
احمد باقری
۳۰ تیر ۱۳۹۵خیلی ماشین باحالی بود.
Challenger
۳۰ تیر ۱۳۹۵آخرش دلم میخواست گریه کنم …. خیلی با احساس بود.
دمت گرم آقای احمد زاده
مسعود
۱۵ مرداد ۱۳۹۵هر وسیله ای رو که نباید فقط بخاطر تکنولوژیش استفاده کرد .
برای مثال اگه از یه موتور سرعت و شتاب بخوای خب دوکاتی ، ام وی آگستا ، بنللی ، هوندا ، کاوازاکی ، سوزوکی ، یاماها و بی ام و رو انتخاب میکنی ولی وقتی یه کارکتر خاص میخوای میای سراغ هارلی دیویدسون .
بله دوج وایپر با اون شخصیت کاریزماتیکش دقیقا” هارلی دیویدسون دنیای ماشینهاست.
خوب بخواب افعی چون صنعت خودرو مدتهاست که به فنا رفته.
مسعود
۱۵ مرداد ۱۳۹۵نباید هر وسیله ای رو که بخاطر تکنولوژیش استفده کرد .
برای مثال اگه از یه موتور سرعت و شتاب بخوای خب دوکاتی ، ام وی آگستا ، بنللی ، هوندا ، کاوازاکی ، سوزوکی ، یاماها و بی ام و رو انتخاب میکنی ولی وقتی یه کارکتر خاص میخوای میای سراغ هارلی دیویدسون .
بله دوج وایپر با اون شخصیت کاریزماتیکش دقیقا” هارلی دیویدسون دنیای ماشینهاست.
خوب بخواب افعی چون صنعت خودرو مدتهاست که به فنا رفته.