رم از کانسپت پیکاپ الکتریکی خود با نام روولوشن رونمایی کرده که ویژگیهای جذابی دارد و نسخۀ تولیدی آن سال ۲۰۲۴ معرفی میشود
رقیب مورد انتظار رم برای فورد F150 لایتنینگ و شورلت سیلورادو EV هنوز حداقل یک سال با خط تولید فاصله دارد اما با قضاوت بر اساس کانسپت ۱۵۰۰ روولوشن BEV که در نمایشگاه CES رونمایی شده میتوان گفت ارزش صبر کردن را دارد. این پیکاپ علاوه بر قوای محرکهٔ الکتریکی، از تکنولوژیها و ویژگیهای جذابی هم بهره میبرد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
همانطور که در تیزرهای قبلی دیده بودیم، رم ۱۵۰۰ روولوشن BEV در جلو از چراغهای LED چنگال شکل و لوگوی نورانی بهره میبرد اما حالا تصاویر کامل، ظاهری را نشان میدهند که از رقبایی مثل ریویان و لایتنینگ بسیار اسپرتتر بوده و فرم جعبهای شکل کمتری دارد. در همین حال، پروفیل جانبی روولوشن با خط پنجرهای که به سمت بالا حرکت کرده به همراه ستون C زاویهدار و دهانهٔ بزرگ گلگیرها، تا حدی به سیلورادو EV شباهت دارد. دستگیرهٔ مخفی درها و نام RAM که مثل لوگوی رولزرویس در مرکز رینگها همیشه ثابت میماند هم از دیگر ویژگیهای بیرونی این پیکاپ الکتریکی هستند.
به گفتهٔ رم، به لطف استفاده از موتورهای الکتریکی جمعوجور، طراحان توانستهاند کابین را به جلو بکشانند و طول آن را نسبت به نمونههای درونسوز ۱۰ سانتیمتر افزایش دهند درحالیکه طول اتاق بار کاهشی نداشته است. روولوشن روی پلتفرم STLA استلانتیس ساخته شده و از قوای محرکهٔ دو موتوره چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق بادی با چند سطح ارتفاع مختلف و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب بهره میبرد. بااینحال، رم فعلاً حرفی در مورد قدرت و گشتاور پیکاپ الکتریکی خود نزده است.
روولوشن از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد که امکان شارژ سریع تا ۳۵۰ کیلووات را فراهم میکند و با تنها ۱۰ دقیقه شارژ ۱۶۰ کیلومتر به برد پیکاپ میافزاید. همچنین برای مصارف خانگی، یک شارژ رباتیک القایی هم تدارک دیده شده که بهطور خودکار در موقعیت مناسب قرار گرفته و باطریها را شارژ میکند. در همین حال، طبق گفتههای قبلی استلانتیس میدانیم که پیکاپهای ساختهشده روی پلتفرم STLA تا ۸۰۰ کیلومتر برد خواهند داشت.
درهای عکس بازشو و نبود ستون B ورود و خروج به کابین روولوشن را بسیار آسان کرده است. در اینجا چهار صندلی ثابت وجود دارد اما روی دیوارهای که کابین را از اتاق بار جدا میکند هم دو صندلی تاشو تعبیه شده است. این دیواره همچنین قابلیت باز شدن هم دارد که امکان حمل اشیاء طویل تا ۵.۵ متر را فراهم میکند. در جلو روی داشبورد، نمایشگر ۱۴.۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی از دو صفحهنمایش مجزا تشکیل شده که میتوان آنها را از جای خود درآورد و بهعنوان تبلت استفاده کرد.
ازجملهٔ دیگر ویژگیهای رم ۱۵۰۰ روولوشن BEV هم میتوان به هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده و دستیار فعال صوتی اشاره کرد که امکان انجام کارهایی مثل باز و بسته کردن پنجرهها را از طریق دستورهای صوتی فراهم میکند. این پیکاپ الکتریکی همچنین از قابلیتی بنام حالت سایه هم برخوردار است. این ویژگی که با پکیج خودران سطح سه همراه است، با استفاده از سنسورها و دوربینها، این امکان را برای پیکاپ فراهم میکند که در حالت پیادهروی راننده، او را با فاصلهٔ ایمنی دنبال کند. هرچند روولوشن BEV فقط یک کانسپت است اما بهاحتمالزیاد بسیاری از ویژگیهای آن را در نسخهٔ تولیدی که در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد خواهیم دید.
Souls_Master
۱۷ دی ۱۴۰۱بنظرم توی طراحی خارجی خیلی خوب عمل کرده ولی توی طراحی داخل کابین گند زده و ی مانیتور بزرگ گذاشته اون وسط بدون هیچ ظرافتی.
داخل بند سوم مقاله فک کنم طول باید ۱۰ سانت کاهش پیدا کرده باشه چون از موتور های جمع و جور تر استفاده شده نه افزایش.
net
۱۷ دی ۱۴۰۱طراحی بیرونی شبیه وانتهای بنزینی هست خوبه ولی آرم جلوپنجره نورانی رم و خط متصل قرمز چراغ عقب گند زده.چراغ عقب قسمت عمودی قشنگه ولی درب اتاق که خط متصل قرمز داره خیلی بد هست.ستون سقف شیشه جلو متضاد مشکی هست بد شده اگر متضاد مشکی نبود قشنگتر میشد.صفحه نمایش دو تکه ای روی داشبورد جالب نیست اگر مثل وانت بنزینی رم یک تکه عمودی بود قشنگتر میشد.کمربند نارنجی هست و نورپردازی نارنجی داره بد هست.چراغ جلو خیلی جالب نیست.فرمان دایره ای بود قشنگتر میشد
net
۱۷ دی ۱۴۰۱اگر درب برعکس باز نمیشد و مثل درب ماشینهای بنزینی معمولی باز میشد قشنگتر بود.درب اتاق عقب که از وسط باز میشه بد هست اگر مثل درب اتاق وانتهای بنزینی معمولی باز میشد قشنگر بود.بدترین جای این ماشین خط متصل قرمز درب اتاق عقب و آرم رم نورانی در جلوپنجره و چراغ جلو نوکش باریک شده هست.رینگش بد هست
net
۱۷ دی ۱۴۰۱در بین طراحی بیرونی وانتهای برقی امریکایی طراحی بیرونی این وانت قشنگتره
Mehdi
۱۷ دی ۱۴۰۱دوستان این کانسپت
تو طراحی کانسپت خیلی اینده نگرانه و فضایی
فکر نمیکنم تا حالا طراحی کانسپتی به تولید انبوه رسیده باشه
این کیلومتر نداشتن فقط مانیتور و باز شدن درها و حالت چراغ برای همین فضایی بودن حتی اینه بغل ها هم خیلی کمند خودروهایی که دوربینی باشند تو تولیدی که قابل خرید
باید از دید طراحی کانسپت نگاه کرد که به نظرم قابل قبوله
اتفاقا تو کانسپتا طراحی واقعی تر معقول تری داره
رها
۱۷ دی ۱۴۰۱عالی ، خصوصا فیس خودرو . برقی هم میخواهید بشید از رم یاد بگیرید.
ali(chevynova)
۱۷ دی ۱۴۰۱از لحاظ طراحی مدرن تره نسبت به رقبای هموطنش که خیلی هم پرفروشن مثل خودش
(Saeed (peugeot
۱۷ دی ۱۴۰۱ای جانم چقدر محشر بود این ماشین …..
تکنولوژی سال ۲۰۲۳ میلادی صنعت خودرو رو میخواید ببینید جزئیات این ماشین و ببینید ….
قطعا به مرحله تولید برسه ؛ بازار و قبضه میکنه ….
چقدر از احداث استلانتیس خوشحال شدم و خوشبین هستم به آیندش ….. چون پژو کنار بزرگانی مثل رم و دوج و آلفا و مازراتی قرار گرفته ……
AMANTE
۱۷ دی ۱۴۰۱ظاهر جذاب و چشم نوازی داره ولی من دوست اش ندارم به نظرم اونقدر که باید نتونستن طراحی رم رو در قالب الکتریکی در بیارن و بیشتر دنبال طراحی یک وانت الکتریکی بودن تا اینکه حس و روح رم بنزینی رو در قالب الکتریکی در بیارن.
همایون
۱۸ دی ۱۴۰۱موافقم اون ابهت رم بنزینی رو نداره بیشتر میخوره تو یه کلاس پایینتر از وانتهای فول سایز باشه چون فول سایز آمریکایی باید ابهت داشته باشه ولی این هیچ شباهتی به رم نداره
TESLA
۱۷ دی ۱۴۰۱همه اینا بدون شک برای رقابت با سایبرتراک ساخته شدن ( که شاید بتونن با طراحی و امکاناتی که دارند ، نظر مردم رو از سمت خرید سایبرتراک به خودشون عوض کنند ) هر چند که این کارشون واقعا بی فایده هست ، پیش بینی ها بر این هست که وقتی اواسط همین سال سایبرتراک وارد بازار بشه به حدی براش تقاضا وجود خواهد داشت که مثل هامر ev برای جنرال موتورز ، نتونه به اندازه بازار تولید کنه مگر اینکه کارخانه شانگهای و برلین هم به جای تولید : مدل ۳ و y فقط سایبرتراک تولید کنند اینطوری شاید بتونن نیاز بازار تشنه به الکتریکی ها رو تامین کنند ، در کل مطمئنم سایبرتراک تو سال دوم یا حداکثر سوم حضورش در بازار ، تبدیل به پرفروش ترین پیکاپ آمریکا ( و سپس دنیا ) میشه و سلطنت فورد سری f رو پس از ۴۴ سال بدست میگیره
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۴۰۱ماشالله عالی شده 👌
amirboss
۱۷ دی ۱۴۰۱طراحی رم درقالب یه پیکاپ الکتریکی یه جورایی ادقام حس قدرت و تکنولوژی رو به مخاطب میرسونه. از لحاظ قوای فنی هم که خیالم راحته رم چیزی کم نمیذاره
Amir mahdi @-1387
۱۷ دی ۱۴۰۱خدایش من فکرکردم فضایی
خیلی خفنه دمت گرم رام
Afg
۱۷ دی ۱۴۰۱چقدر زیبا و هوشمندانه طراحی کردنش و اینکه دنبال صاحبش بیاد ایده جالبیه
Royal Driver
۱۷ دی ۱۴۰۱یک بیروحه دیگه
زمستانم
۱۷ دی ۱۴۰۱تکراری ترین کلمه سایت خخخخ بی روح چیه برادر از اینکه شاید در تمام طول عمرمون نمیتونیم هیچ حق انتخابی حتی برای خرید خودرو دلخواهمون داشته باشیم فشاری نشیم صلوات مگر اینکه شما هم جزو 4 درصدی جامعه باشی .
زمستانم
۱۷ دی ۱۴۰۱هر فارغ تحصیل رشته مهندسی که به خودرو سازی مربوط میشه این کلیپ رو میبینه و دق نمیکنه اصلا انسان نیست این حجم از ازادی عمل و تجهیزات و کار گروهی مداوم و پشت کار و خلاقیت و همه چی که در اختیار اونهاست قابل حضم نیست خدایا گناه ما دقیقا چی بود ؟
Hamilton1970
۱۷ دی ۱۴۰۱شاید یکم احمقانه به نظر بیاد اما پیکاپ ها همه تو دنیای برقی سازی شکست خوردن
کاهش شعاع حرکتی در شرایط مختلف (کشیدن تریلر، آب و هوا و…) بزرگترین نقطه ضعفشونه که دقیقا نقطه قوت یک پیکاپ واقعی اینه
رم هم اگه اینو به تولید انبوه برسونه گور ابهت و جایگاهشو میکنه
زمستانم
۱۷ دی ۱۴۰۱جدا همه شکست خوردن ؟ اخی بریم بهشون دلداری بدیم بیچاره ها باید جمع کنن رو وانت پیکان نارنگی بفروشن
شما چند بار سوار HUMMER EV شدی؟ من هم سوار نشدم ولی چهار تا کلیپ بررسی تو ی وتیوب ببین تا دستت بیاد ماشین چی هست اصن اینقدر حرف نمیدونم گاراژ فلانی ساکن پایین شهر کالیفرنیا که پیج زده و فقط از برقی ها بد میگه که امثال ما با تعصب برخورد کنیم و فالورشش بشیم رو گوش نکن اون از …..سوزیشه که داره عینا میبینه جهان به چه سمتی داره حرکت میکنه .
رامین
۱۷ دی ۱۴۰۱خودرو چهار چرخ بوسیله فورد در دهه آخر ۱۸۰۰ ساخته شد واکنون بعد از حدود صد و سی سال درشکه چهار چرخ کجا و لینکلن ناویگیتور مدل ۲۰۲۳ کجا ما که یاد گرفتیم هیچ کاری نکنیم داداش بجز سر هم بندی محصولات نیم قرن پیش کشورهای دیگه . پس لطفا یه مقدار زمان بدید به همین شرکتهای وانت ساز این من و شما و این خط و نشان دردهه ۲۰۳۰ قدرت و شعاع حرکتی همین وانتها رو ببینید
زمستانم
۱۸ دی ۱۴۰۱اشتباه نکن برادر ما همون مردمی هستیم که افتخارمون منقرض کردن شیر و پلنگ و شب و روز قلیون کشیدن بوده خوبه تاریخ رو یه مقدار مطالعه کنی ما اصلا مردم صنعت گری نیستیم نبودیم و نخواهیم شد سنک نگاره های تخت جمشید رو ببنین چپ و راست گل خشخاش دستشونه یعنی از 3 هزار سال پیش هم ذاتا دنبال خوش گذرونی و عیش و نوش بودیم تا رقابت و پیشرفت ولی مثلا ژاپنی ها چی برو ببین کی چرخ خیاطی رو اختراع کرد هلیکوپتر رو تولید برق رو دستگاهای پزشکی خیلی دقیق رو وووو.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۷ دی ۱۴۰۱نکته جالب اینجاست که مدیران احمق استلانتیس که به سمت ایتالیا غش میکنن یکم شعور داشتن شاخهای ایتالیایی رو میفروختن و هزینه رو جای درست میکردن الان ترکونده بودن.همین الان هم دیره برا رم برقی چه برسه دو سال دیگه در حالی که همزمان پول داره جای استباه حرام آلفا و مازراتی میشه.فقط فکر کنید به جا سوپر کار بی رمق و شکست خورده ام سی 20 این پیکاپ الان رو خط تولید بود.
peyman-jdm
۱۷ دی ۱۴۰۱بنظرم نسبت به لایتینگ خیلی فضایی تر شده
❤BMW❤
۱۷ دی ۱۴۰۱طراحیش عالیه ولی کاش اصالت های رم رو حفظ میکرد
Lamborghini
۱۷ دی ۱۴۰۱این مانیتوره یا تلویزیون؟
داداش پیکاپه هاااا
از ابهتش کم کرده
به نظرم فورد و شورلت بهتر از این هستن